Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny mic för chatt/sång/spel osv

Permalänk
Medlem

Ny mic för chatt/sång/spel osv

Hejsan hejsan!
Jag är på jakt efter en mikrofon som jag tänkt para ihop med mina studiolurar, detta så jag slipper ha ett headset och ett par hörlurar, samt att inbyggda micen på headset inte brukar vara av bästa kvalité.
Så nu till diskussionen: som rubriken lyder så har jag tänkt göra lite allt möjligt, men framförallt sjunga (hobbynivå än så länge) och chatta i skype för skolarbeten/spel. Jag har kollat på hela 4 olika + 1 som jag hittade nyss, alla i olika prisklasser och märken etc, och de 5 är följande:
Modmic - pris ca 500-600kr
Samson Meteor - pris ca 600kr
Audio Technica AT2020 - pris ca 900kr (kräver dock fantommatning och det kan någon gärna förklara för mig vad det innebär och vad som krävs för det )
Audio Technica AT2020 USB - pris ca 1100kr
Och sist men inte allra minst Blue Yeti USB - pris ca 1300kr

Vilken tycker ni jag ska satsa på? Om ni tänker dels på vad jag ska använda den till, samt vad jag kan komma att använda den till (framtidssäker dvs). Priset spelar ingen större roll så länge det inte går över Yeti-priset
Tack på förhand!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Snowball för 539:- finns också som alternativ. Frakten kostade ingenting när jag köpte min.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=166706

Men som sagt har du en budget så hög för en mikrofon kanske en Editors Keys SL600 är ytterligare ett alternativ då den kostar ungefär så mycket.
https://www.editorskeys.com/sl600-usb-studio-microphone/

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Snowball för 539:- finns också som alternativ. Frakten kostade ingenting när jag köpte min.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=166706

Men som sagt har du en budget så hög för en mikrofon kanske en Editors Keys SL600 är ytterligare ett alternativ då den kostar ungefär så mycket.
https://www.editorskeys.com/sl600-usb-studio-microphone/

Glömde snowball ja! Dock det jag läst och hört så har den ett väldigt platt ljud i mitt tycke :/ De billiga jag listat här har jag ingen aning om, förutom Modmicen som har en aning platt men fullt godkänt ljud för att vara så liten, ska kolla Editorn!

EDIT: Kollade snabbt och priset var någon hundring för mycket tyvärr, men är den bättre än t.ex Yeti/AT2020 USB eller är den likvärdig? Eller sämre? O.o

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Utan att ha jämfört sida vid sida så skulle jag nog ta AT2020 av de du listat. Jag tycker att både Yeti och Snowball har problem med sibilanter (snowball är rätt usel just vad gäller det, IMO). Alla av dessa utom AT2020 låter lite metalliskt och ja, faller inte riktigt mig i smaken iaf.

Ang. fantommatning så innebär det att mikrofonen måste matas med en förspänning för att fungera. Med en AT2020 innebär det i praktiken att om du vill koppla den till en dator behöver du ett ljudkort eller en mixer som har fantommatning.
Har du inte några speciella krav på in-/utgångar osv utan bara ska använda micken till enklare kommentarsspår eller enkelt sångupptag (inte multitrack) så har du ju inte något större behov av riktigt kort latency och då funkar det ju bra med USB-varianten och ditt befintliga ljudkort för uppspelning.
Skulle du äverväga att skaffa mixer eller ljudkort med fantommatning så tycker jag att du ska kolla på Studio Projects B1 åxå, som jag tycker är bättre än AT2020.
Som budgetalternativ ska du även kolla på t.bone SC440 USB som, IMO, är ganska likvärdig med AT2020 men till halva priset.

Edit:
Jag har inte testat denna själv, men den är ju iaf ett billigt sätt att kunna använda alla mickar med ett vanligt ljudkort. Den har ju även fantommatning:
http://www.thomann.de/se/the_tbone_micplug_usb.htm

Permalänk
Medlem

samson c01u/c03u kanske?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Utan att ha jämfört sida vid sida så skulle jag nog ta AT2020 av de du listat. Jag tycker att både Yeti och Snowball har problem med sibilanter (snowball är rätt usel just vad gäller det, IMO). Alla av dessa utom AT2020 låter lite metalliskt och ja, faller inte riktigt mig i smaken iaf.

Ang. fantommatning så innebär det att mikrofonen måste matas med en förspänning för att fungera. Med en AT2020 innebär det i praktiken att om du vill koppla den till en dator behöver du ett ljudkort eller en mixer som har fantommatning.
Har du inte några speciella krav på in-/utgångar osv utan bara ska använda micken till enklare kommentarsspår eller enkelt sångupptag (inte multitrack) så har du ju inte något större behov av riktigt kort latency och då funkar det ju bra med USB-varianten och ditt befintliga ljudkort för uppspelning.
Skulle du äverväga att skaffa mixer eller ljudkort med fantommatning så tycker jag att du ska kolla på Studio Projects B1 åxå, som jag tycker är bättre än AT2020.
Som budgetalternativ ska du även kolla på t.bone SC440 USB som, IMO, är ganska likvärdig med AT2020 men till halva priset.

Edit:
Jag har inte testat denna själv, men den är ju iaf ett billigt sätt att kunna använda alla mickar med ett vanligt ljudkort. Den har ju även fantommatning:
http://www.thomann.de/se/the_tbone_micplug_usb.htm

Jag upplever faktiskt inte detta problem alls om jag får säga det själv.
Litet ljudtest med och utan editering i Audacity:
https://www.youtube.com/watch?v=r6tTNgoFfMo

Jag har en Blue Yeti USB.
(Möblerar lägenheten och sitter i köket, så bakgrundljudet ni hör är frysen.)

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Utan att ha jämfört sida vid sida så skulle jag nog ta AT2020 av de du listat. Jag tycker att både Yeti och Snowball har problem med sibilanter (snowball är rätt usel just vad gäller det, IMO). Alla av dessa utom AT2020 låter lite metalliskt och ja, faller inte riktigt mig i smaken iaf.

Ang. fantommatning så innebär det att mikrofonen måste matas med en förspänning för att fungera. Med en AT2020 innebär det i praktiken att om du vill koppla den till en dator behöver du ett ljudkort eller en mixer som har fantommatning.
Har du inte några speciella krav på in-/utgångar osv utan bara ska använda micken till enklare kommentarsspår eller enkelt sångupptag (inte multitrack) så har du ju inte något större behov av riktigt kort latency och då funkar det ju bra med USB-varianten och ditt befintliga ljudkort för uppspelning.
Skulle du äverväga att skaffa mixer eller ljudkort med fantommatning så tycker jag att du ska kolla på Studio Projects B1 åxå, som jag tycker är bättre än AT2020.
Som budgetalternativ ska du även kolla på t.bone SC440 USB som, IMO, är ganska likvärdig med AT2020 men till halva priset.

Edit:
Jag har inte testat denna själv, men den är ju iaf ett billigt sätt att kunna använda alla mickar med ett vanligt ljudkort. Den har ju även fantommatning:
http://www.thomann.de/se/the_tbone_micplug_usb.htm

Hmm okey, när jag kollade på en video häromdagarna så lät Yeti mer fyllig än AT2020, medan AT2020 lät mer kallt och hårt ;o Ska kolla den micen du sa där också! Kanske finns andra förslag också?

Skrivet av Ctrl:

samson c01u/c03u kanske?

Inte övervägt den då den ser billig ut och vad jag såg senast inte hade så många recensioner...

Skrivet av solomon:

Jag upplever faktiskt inte detta problem alls om jag får säga det själv.
Litet ljudtest med och utan editering i Audacity:
https://www.youtube.com/watch?v=r6tTNgoFfMo

Jag har en Blue Yeti USB.
(Möblerar lägenheten och sitter i köket, så bakgrundljudet ni hör är frysen.)

Så av de jag listade skulle du rekommendera Yetin alltså?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Hmm okey, när jag kollade på en video häromdagarna så lät Yeti mer fyllig än AT2020, medan AT2020 lät mer kallt och hårt ;o Ska kolla den micen du sa där också! Kanske finns andra förslag också?

Inte övervägt den då den ser billig ut och vad jag såg senast inte hade så många recensioner...

Så av de jag listade skulle du rekommendera Yetin alltså?

Eftersom det är den enda av dem jag testat, japp.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

tycker att både Yeti och Snowball har problem med sibilanter (snowball är rätt usel just vad gäller det, IMO)

Från egen erfarenhet är det inga problem med sibilanter med snowball. Kan dock säkert variera beroende på ens rum och placering av mikrofonen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Hmm okey, när jag kollade på en video häromdagarna så lät Yeti mer fyllig än AT2020, medan AT2020 lät mer kallt och hårt ;o Ska kolla den micen du sa där också! Kanske finns andra förslag också?

Hur man vill/tycker att en mick ska låta är ju mycket en smaksak. Jag kan i viss mån hålla med om AT2020, men jag upplever samtidigt Yeti som något avrullad i diskanten, vilket kan göra att ljudet upplevs som varmare, men det finns åxå en risk att röster kan låta lite nasalt.
Det bästa är ju att ha en så neutral mick som möjligt och att sedan sköta tonen med EQ. Det var därför som jag även föreslog Studio Projects B1 som jag upplever som varmare och allmänt trevligare än AT2020, men utan att ha problem med sibilanter och utan att vara avrullad i diskanten.
Detdär med mickrofoner kan man nörda in hur mycket som helst på och jag är absolut inte någon expert. Det handlar ju, som sagt, åxå mycket om tycke och smak.

Skrivet av solomon:

Jag upplever faktiskt inte detta problem alls om jag får säga det själv.
Litet ljudtest med och utan editering i Audacity:
https://www.youtube.com/watch?v=r6tTNgoFfMo

Jag har en Blue Yeti USB.
(Möblerar lägenheten och sitter i köket, så bakgrundljudet ni hör är frysen.)

Yeti är ju avsevärt bättre än snowball och du har fått till en ganska bra inspelning, jag tycker dock fortfarande att S-ljuden låter vassa.

Det är möjligt att man kan komma runt det med olika placering av micken osv, men jag har hittils inte hört någon inspelning från Yeti som inte har det. Sen kanske jag är överkänslig...

Skrivet av LPG:

Från egen erfarenhet är det inga problem med sibilanter med snowball. Kan dock säkert variera beroende på ens rum och placering av mikrofonen.

Det är såklart många faktorer som kan spela in, tex blir det ju värre om man är väligt nära micken, men jag har hittils inte hört någon inspelning med snowball som jag tycker är bra i det avseendet. Sen tycker man ju olika, såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Eftersom det är den enda av dem jag testat, japp.

Alright then ^^

Skrivet av LPG:

Från egen erfarenhet är det inga problem med sibilanter med snowball. Kan dock säkert variera beroende på ens rum och placering av mikrofonen.

Skrivet av dumbo:

Hur man vill/tycker att en mick ska låta är ju mycket en smaksak. Jag kan i viss mån hålla med om AT2020, men jag upplever samtidigt Yeti som något avrullad i diskanten, vilket kan göra att ljudet upplevs som varmare, men det finns åxå en risk att röster kan låta lite nasalt.
Det bästa är ju att ha en så neutral mick som möjligt och att sedan sköta tonen med EQ. Det var därför som jag även föreslog Studio Projects B1 som jag upplever som varmare och allmänt trevligare än AT2020, men utan att ha problem med sibilanter och utan att vara avrullad i diskanten.
Detdär med mickrofoner kan man nörda in hur mycket som helst på och jag är absolut inte någon expert. Det handlar ju, som sagt, åxå mycket om tycke och smak.

Yeti är ju avsevärt bättre än snowball och du har fått till en ganska bra inspelning, jag tycker dock fortfarande att S-ljuden låter vassa.

Det är möjligt att man kan komma runt det med olika placering av micken osv, men jag har hittils inte hört någon inspelning från Yeti som inte har det. Sen kanske jag är överkänslig...

Det är såklart många faktorer som kan spela in, tex blir det ju värre om man är väligt nära micken, men jag har hittils inte hört någon inspelning med snowball som jag tycker är bra i det avseendet. Sen tycker man ju olika, såklart.

Ursäkta min okunnighet, men vad är sibilanter? Sen tenderar jag att tycka om varmt ljud snarare än kallt, blir mjukare/bekvämare för öronen att lyssna på i mitt tycke (så länge man inte har för mycket bas)

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Min vän har en Blue yeti och den låter som bara den. Helt perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Min vän har en Blue yeti och den låter som bara den. Helt perfekt.

Sweet, får nog bli en sådan då

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Ursäkta min okunnighet, men vad är sibilanter? Sen tenderar jag att tycka om varmt ljud snarare än kallt, blir mjukare/bekvämare för öronen att lyssna på i mitt tycke (så länge man inte har för mycket bas)

Sibilanter är ljud som man formar med tungan mot framtänderna i överkäken, för att ta det hela kort. S, T, TJ, DJ osv. Dessa ljud kan vara svåra att återge på ett snyggt sätt och det är ofta de blir vassa och jobbiga att lyssna på. Naturligtvis går det ju att påverka genom avståndet till micken och eventuellt använda puffskydd osv, men en mikrofon som i grunden gör ett hyfsat jobb blir ju enklare att jobba med.

Här finns mer att läsa för den som vill veta mer om sibilanter:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sibilant

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Sibilanter är ljud som man formar med tungan mot framtänderna i överkäken, för att ta det hela kort. S, T, TJ, DJ osv. Dessa ljud kan vara svåra att återge på ett snyggt sätt och det är ofta de blir vassa och jobbiga att lyssna på. Naturligtvis går det ju att påverka genom avståndet till micken och eventuellt använda puffskydd osv, men en mikrofon som i grunden gör ett hyfsat jobb blir ju enklare att jobba med.

Här finns mer att läsa för den som vill veta mer om sibilanter:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sibilant

Satt och fundera på om det var det i väntan på svar Men jaja, man lär sig något nytt varje dag ^^

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+