vad tar upp plats på begagnad ssd?

Permalänk
Medlem

vad tar upp plats på begagnad ssd?

Hej igen!
Fler lagringsfrågor... jag köpte nyligen en begagnad SSD, och han glömde en del saker på den så har formaterat den och även kört killdisk

Frågan är dock vad som tar upp plats ändå på hårddisken? Kanske är lite väl paranoid, men detta känns fishy!

Permalänk
Medlem

filsystemet, mbr, sånt stuff. min tomma disk ahr 103MB använt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

filsystemet, mbr, sånt stuff. min tomma disk ahr 103MB använt.

ingen risk för keylogger eller något sådant trams dolt i den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

ingen risk för keylogger eller något sådant trams dolt i den?

inte om du har formaterat den. vill du vara supersäker, formatera den i linux eller nåt

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan alltid radera alla partitioner och skapa nya i stället för att bara formatera om du är orolig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Filstruktur, papperskorgen, ev systemskydd och så. Är inget ovanligt för en NTFS partition att ha typ 100MB använt.
När man fyller en NTFS partition kan detta växa till flera GB i värsta fall (typ miljon filer, full papperskort, mycket i systemskyddet).

NTFS är egentligen inte optimerat vidare för våra TB stora diskar, utan hör egentligen hemma i GB storlekar, men eftersom inget nytt filsystem för interna diskar i Windows finns, så är vi fast i detta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddanx:

eftersom inget nytt filsystem för interna diskar i Windows finns, så är vi fast i detta.

ReFS finns men är inte särskilt vanlig än men det kommer nog att bli vanligare.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/01/16/building-the-ne...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör CMD.
Skriv diskpart och tryck Enter.
Skriv list disk och tryck Enter.
Leta upp disken som du ska tömma och skriv select disk X, där X är siffran på disken.
Skriv clean och tryck Enter.

Nu är den tömd och fin.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk

Är inte med riktigt på att den inte är tom ? du tänker på att den inte är helt 256GB eller ? Utan 238,47 GB ?
238,47 GiB är 256 GB.

EDIT:ok såg inte hela bilden men det skulle kunna vara en bootpartition, kan du inte klicka på expandera partition och slå ihop dom?

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

ReFS finns men är inte särskilt vanlig än men det kommer nog att bli vanligare.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/01/16/building-the-ne...

Se där. Det har jag missat helt.
Vet att NTFS har hängt med sedan 1990 talet, dock har ny revision kommit både i W2k, sen XP, och i Vista. 7:an och 8:an tror jag kör samma version som Vista, men jag kan ha fel.