Permalänk
Medlem

3D gfx kort, men sen då?

Hepp

Har ett NVidia GTX 670 som klarar 3D, förutom 3d glas vad behöver jag mer? Ja ja ett spel som klarar 3d förstår jag ju att jag behöver.

ToddeSwe

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ToddeSwe:

Hepp

Har ett NVidia GTX 670 som klarar 3D, förutom 3d glas vad behöver jag mer? Ja ja ett spel som klarar 3d förstår jag ju att jag behöver.

ToddeSwe

Du behöver en skärm som klarar det också.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hej och tack

Har letat på komplett men hittar ingen där det står 3D på... en kompis sa också att jag behövde en 3D skärm men...
Står det ngt annat än 3D på dom?

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddeSwe:

Hej och tack

Har letat på komplett men hittar ingen där det står 3D på... en kompis sa också att jag behövde en 3D skärm men...
Står det ngt annat än 3D på dom?

https://www.komplett.se/asus-24-led-vg248qe/774683

Tex den.

"nVidia 3D Vision 2 Ready" är det du ska leta efter.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Tack, samma pris som jag gav för min ASUS icke 3D skärm för ett år sedan.

Är det coolt att spela i 3D eller är det bara störande?

Visa signatur

ToddeSwe

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddeSwe:

Tack, samma pris som jag gav för min ASUS icke 3D skärm för ett år sedan.

Är det coolt att spela i 3D eller är det bara störande?

Beror på vem du frågar, jag älskar det.
Dock så fungerar det ju inte med alla spel och spelar du tex Battlefield online kommer du att ha ett handicap eftersom det blir svårare att sikta och spela ordentligt.
Alla fps är inte lika kännsliga dock, tex L4D 2 är sjukt snyggt i 3D och går att sikta bra.

Måste i många single player spel enligt mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är helt klart coolt att spela i 3D, känns som om man tittar in i en låda där en helt annan värld utspelar sig, men ibland kan det göra det mycket svårare och inte fungera speciellt bra eller inte alls. Text och menyer kan ligga så långt ifrån allt annat att man får ont i ögonen när du ska kolla på något annat. Kompisar har även blivit illamående lätt när de testat 3D hos mig.
Har själv aldrig riktigt mått illa, men är spelet inte så bra optimerat för 3D så kan man snabbt få ont i ögonen. Men som ovanstående sa så är L4D2 grymt i 3D. Gå in och kolla på nvidias sida och google och se om de spelen du spelar fungerar bra med 3D

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tezzeen:

Det är helt klart coolt att spela i 3D, känns som om man tittar in i en låda där en helt annan värld utspelar sig, men ibland kan det göra det mycket svårare och inte fungera speciellt bra eller inte alls. Text och menyer kan ligga så långt ifrån allt annat att man får ont i ögonen när du ska kolla på något annat. Kompisar har även blivit illamående lätt när de testat 3D hos mig.
Har själv aldrig riktigt mått illa, men är spelet inte så bra optimerat för 3D så kan man snabbt få ont i ögonen. Men som ovanstående sa så är L4D2 grymt i 3D. Gå in och kolla på nvidias sida och google och se om de spelen du spelar fungerar bra med 3D

Skickades från m.sweclockers.com

Det där stämmer inte riktigt heller. 3D är en ny teknik som gör att du använder muskler i ögonen somn inte normalt används. därför är det verkligen inte konstigt att man blir trött i huvudet /ögonen. Det tar ett tag för muskelerna att tränas och vänja sig. Ju längre man kör 3D ju mer avancerade inställningar kan man köra, och de påfrestar knappt ögonen alls.

Finns mängder med fixar för 3d spel för tyvärr så kräver enormt många det för att kunna spelas.
I dessa fixar går det ofta att justera djupet på ui och skuggorna är fixade för det mesta.

Tex med denna så blir Skyrim 10/10 3D vision rating.
http://helixmod.blogspot.se/2012/03/elder-scrolls-v-skyrim-3d...

Nvidias lista stämmer inte alltid. långt ifrån tom. Skyrim har en excellent status men spelet KRÄVER en fix för att fungera helt korrekt. Detta vanligare än ovanligt.

Jag kan spela i timmar med 100% djup över tre skärmar och väldigt hög convergence utan att känna mig speciellt belastad pga mina ögon är vana vid användadet. Ge det tid, lovar det är värt det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack alla för all info. Vill nog se det irl innan jag satsar på detta.

Tack igen

ToddeSwe

Visa signatur

ToddeSwe

Permalänk
Medlem

Jag har den asus skärmen, och kan säga att Assassins Creed är hur vackert som helst i 3D.. Går inte o beskriva när du klättar och hoppar från hustak till hustak.

för övrigt är den skärmen Nvidia 3D version 2, alltså behöver du version 2 glasögon, och inte version 1.
Version 2 täcker en större yta och ger mer ljus. Vet inte om version 1 glasögon funkar på version 2 skärmar. :S Hoppas du har v.2

Tänk också på att 3D halverar din nuvarande fps. Det ritar i stort sätt 2 bilder som sedan går ihop, hälften av all fps i var sin bild.
Så om du har ett spel på 60fps, så kanske de inte blir så roligt och spela 3D då de spelet kommer gå på 30.

Permalänk
Medlem

Wow då blir det att byta gfx kort också. Kör ett Geforce GTX 670 nu Och det räcker väl inte.

Visa signatur

ToddeSwe

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung S27A950D och ett R9 290 och är helt löjligt nöjd med 3D i filmer och spel.

Finns en mjukvara till 3D som är bra. Inte alltid den behövs dock.

http://www.tridef.com/

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddeSwe:

Wow då blir det att byta gfx kort också. Kör ett Geforce GTX 670 nu Och det räcker väl inte.

En 670 kommer inte klara de flesta spel idag på 3D i acceptabel FPS, så jag jag skulle nog rekommenera att byta.
För övrigt, så tycker jag inte du ska lägga pengar på just 3D eller byta upp för bara 3D. Är du nöjd med allt idag, så byt inte.

Om du ändå ska köpa nya delar kan du ju köpa 3D direkt. Men jag tycker inte de värt flera tusen för att just uppleva 3D.

De liksom skärmen för 2.5, ett nytt grafikkort som klarar de mesta idag i 3D då, för minst 4-5. Sen glasögonen för 1.5k..
Inte värt.

Jag körde Assassins Creed 3 i 3D, då hade jag ca 170 fps, då min skärm bara stödjer 144Hz, så hade jag 26 fps mer.
När jag starta 3Dn fick jag alltså 85fps per öga, vilket är mer än acceptabel. Standaren för de flesta är minst 60.

Tyngre spel kör jag däremot inte i 3D.
De väl mest single player spel där jag minst har 120fps.

Permalänk
Medlem

<OT>
Läste titeln lite för snabbt (och nostalgiskt) då jag trodde tråden skulle handla om 3dfx-kort och det har sannerligen hänt en del sedan Glide fanns på allas läppar. Nu är det DX12, Mantle, 3D och Oculus som gäller.
</OT>

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

En 670 kommer inte klara de flesta spel idag på 3D i acceptabel FPS, så jag jag skulle nog rekommenera att byta.
För övrigt, så tycker jag inte du ska lägga pengar på just 3D eller byta upp för bara 3D. Är du nöjd med allt idag, så byt inte.

Om du ändå ska köpa nya delar kan du ju köpa 3D direkt. Men jag tycker inte de värt flera tusen för att just uppleva 3D.

De liksom skärmen för 2.5, ett nytt grafikkort som klarar de mesta idag i 3D då, för minst 4-5. Sen glasögonen för 1.5k..
Inte värt.

Jag körde Assassins Creed 3 i 3D, då hade jag ca 170 fps, då min skärm bara stödjer 144Hz, så hade jag 26 fps mer.
När jag starta 3Dn fick jag alltså 85fps per öga, vilket är mer än acceptabel. Standaren för de flesta är minst 60.

Tyngre spel kör jag däremot inte i 3D.
De väl mest single player spel där jag minst har 120fps.

Nej det lutar nog åt att nästa gång det blir dags att byta så byter jag mig mot en 3D miljö. Har ju ingen gruva att gräva pengar i.

Visa signatur

ToddeSwe