Projekt: DIY 3D Printer - RepRap Prusa i3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa84:

SLA, verkar ju helt klart med lockande, men lite utanför min prisgräns innan jag vet om det här med 3d-skrivare är nått för mig. (Hade tänkt mig runt 3000kr).

Kossel Delta verkar ju däremot mycket attraktiv! Sjukt snabb!

Någon som kan tänka sig skriva ut delarna till Kossel för en rimlig peng? (http://reprap.org/wiki/Kossel#Printed_parts)

Skicka pm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har precis fått hem en rulle Taulman 618 från feed the printer och undrar om någon här har erfarenhet av det filamentet?

Mina grejer ser iaf ut som skit!!

Tipps mottages, gärna omgående!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blôbba:

Har precis fått hem en rulle Taulman 618 från feed the printer och undrar om någon här har erfarenhet av det filamentet?

Mina grejer ser iaf ut som skit!!

Tipps mottages, gärna omgående!

Inte testat den.. har en rulle soft PLA från feed.. men inte hunnit testa den än..

Vad får du för problem? Kanske så att du måste sänka hastigheten.. tror jag läst det någonstans när man printar med Nylon.

Permalänk
Medlem

Kör ganska långsamt, läst samma antagligen.
Löste problemet med att den släpper från glaset med biltemas dubbelhäftande tejp, jävligt effektivt nästan för effektivt... Men kvaliteten på utskriften är dålig. Och så "puffar" det och ryker från munstycket lite då och då så jag misstänker att nylonet dragit till sej för mycket vatten, ska testa och torka några meter i ugnen någon dag snart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blôbba:

Kör ganska långsamt, läst samma antagligen.
Löste problemet med att den släpper från glaset med biltemas dubbelhäftande tejp, jävligt effektivt nästan för effektivt... Men kvaliteten på utskriften är dålig. Och så "puffar" det och ryker från munstycket lite då och då så jag misstänker att nylonet dragit till sej för mycket vatten, ska testa och torka några meter i ugnen någon dag snart...

När det "puffar" så kan det väl även vara för hög värme.. plasten"" smälter för mycket och när munstycket är fullt så puffar det ut..?? Känner igen symptomet. Liknar även förorening så som kondens som du säger. Testa även några lager ner i rullen...

Jag kör nu vattenbaserat klister på glas och 65c..tycker det lirar bättre än blå tejp. Sitter som berget. Skönt att veta när man kör 10h print.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som är sugen?
Har byggt ihop ett chassi och måste säga att jag gillar designen! Kommer bli till att bygga ihop ett gäng nu framöver.

Laserskuret chassi till Prusa i3 och Rework

Permalänk
Medlem

Tjenare, nu är min i3:a klar och dry-run ser riktigt bra ut. Några frågor innan jag fyller den med plast.

1. Måste man ha den lilla fläkten som sitter på extrudern?

2. Fördelarna/nackdelarna med 1.75 / 3mm plast. Varför finns det två olika?

3. Hur har ni fäst thermistorn på värmeplattan? ska man bara sätta emot den var som helst? (Finns ett litet hål mellan de bägge polerna för strömmen, ska man sätta den där emellan?

4. Jag var inne och köpte vanligt 6mm glas som printbed hos glasmästaren, funkar det eller ska man ha tunnare?

Ska lägga upp lite bilder senare ikväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilixi:

Tjenare, nu är min i3:a klar och dry-run ser riktigt bra ut. Några frågor innan jag fyller den med plast.

1. Måste man ha den lilla fläkten som sitter på extrudern?

2. Fördelarna/nackdelarna med 1.75 / 3mm plast. Varför finns det två olika?

3. Hur har ni fäst thermistorn på värmeplattan? ska man bara sätta emot den var som helst? (Finns ett litet hål mellan de bägge polerna för strömmen, ska man sätta den där emellan?

4. Jag var inne och köpte vanligt 6mm glas som printbed hos glasmästaren, funkar det eller ska man ha tunnare?

Ska lägga upp lite bilder senare ikväll

1. JA (Med PLA är det viktigt annars bränner du plasten)
2. 1.75 kan man printa snabbare med.. smälter snabbare
3. På undersidan i mitten finns ett hål där den kan läggas mot
4.Jag har kört på glas från en fotoram.. ca ~0.5mm funkar.. men kommer ju spricka om du får en "run-away".. 3mm fungerar prima.
4.b kan va bra att ha en skiva 3mm stål/alu under glaset för att sprida värmen.
4.c Vid problem med att plasten inte fastna, kontrollera bed leveling med ett A4-papper. Funkar det inte så använd vattenbaserat klister på glaset.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

1. JA (Med PLA är det viktigt annars bränner du plasten)
2. 1.75 kan man printa snabbare med.. smälter snabbare
3. På undersidan i mitten finns ett hål där den kan läggas mot
4.Jag har kört på glas från en fotoram.. ca ~0.5mm funkar.. men kommer ju spricka om du får en "run-away".. 3mm fungerar prima.
4.b kan va bra att ha en skiva 3mm stål/alu under glaset för att sprida värmen.
4.c Vid problem med att plasten inte fastna, kontrollera bed leveling med ett A4-papper. Funkar det inte så använd vattenbaserat klister på glaset.

Lycka till!

Tack för svaret, Det blev enorm skillnad med en fläkt mot extrudern, det enda problemet jag får nu är att hela y-axeln, dvs plattan hamnar fel mitt i printen, precis som att motorn hoppar över några steg. Så skiftar lagert neråt, ska försöka åtgärda det ikväll.

Jag har lagt glaset direkt på värmeplattan och kan säga att det blir ordentligt varmt, har det också på 75C pga att det är tjockare.

Jag kollade även på en Mendel iteration 2 där man kan använda till stort sett allt förutom ramen från i3, det känns som att en Mendel är mer stabil är en i3??

Permalänk
Medlem

Tjena ny till forumet och registrerat mig här bara på grund av den här tråden!

Har under en längre tid (drygt ett år) shoppat runt på ebay efter delar och har nu nästan allt till vad som ska bli en Prusa i3 Rework single sheet frame med den stabilare "ving" designen. (Ska hålla mig under 2000kr har varit tanken och just nu skrivande stund uppe i 1600kr med stänger, muttrar, bultar samt hotend kvar).

Leta just nu efter alla skruvar, muttrar och bultar som jag behöver och har lite svårt med att hitta de m3x60mm som behövs till wades extruder. Vart har ni hittat era?

Vart köper folk sin plast till skrivarna? Jag har hittat ett företag i Lettland som har bra ABS priser men är även sugen på nylon och PLA.
http://www.3dplastx.com/index.php/shop <-- ABS till ett bra pris dock ej testat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lforss:

Tjena ny till forumet och registrerat mig här bara på grund av den här tråden!

Har under en längre tid (drygt ett år) shoppat runt på ebay efter delar och har nu nästan allt till vad som ska bli en Prusa i3 Rework single sheet frame med den stabilare "ving" designen. (Ska hålla mig under 2000kr har varit tanken och just nu skrivande stund uppe i 1600kr med stänger, muttrar, bultar samt hotend kvar).

Leta just nu efter alla skruvar, muttrar och bultar som jag behöver och har lite svårt med att hitta de m3x60mm som behövs till wades extruder. Vart har ni hittat era?

Vart köper folk sin plast till skrivarna? Jag har hittat ett företag i Lettland som har bra ABS priser men är även sugen på nylon och PLA.
http://www.3dplastx.com/index.php/shop <-- ABS till ett bra pris dock ej testat den.

http://feedtheprinter.com/ har bra priser och snabba leveranser. M3 skruvar tror jag du finner på Byggmax, hittar inte dom på deras hemsida men de finns där då jag köpte mina där.

Permalänk
Medlem

Köpte m3 hos Claes Olsson för ca 15 kr.

Men nu står printern still!
Körde in hot enden i aluminium plattan och där var det 19v som gick upp i thermistorn och brände elektronikkortet (melzi). Verkar som om det mesta utom hot end tempen funkar så ska se om jag kan tjuvkoppla den till en annan pin och skriva om firmware eller köpa ett chip och se om jag kan löda på...

Men funkar det inte så får det bli ett nytt. Är Ramps 1.4 något att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Köpte m3 hos Claes Olsson för ca 15 kr.

Men nu står printern still!
Körde in hot enden i aluminium plattan och där var det 19v som gick upp i thermistorn och brände elektronikkortet (melzi). Verkar som om det mesta utom hot end tempen funkar så ska se om jag kan tjuvkoppla den till en annan pin och skriva om firmware eller köpa ett chip och se om jag kan löda på...

Men funkar det inte så får det bli ett nytt. Är Ramps 1.4 något att ha?

Jag valde Ramps 1.4 på grund av dess låga pris, möjlighet till LCD, sd-kort läsare, bluetooth, auto bed-level och dual extruder. Värkar vara väldigt många som kör den så du kan välja mellan flera olika typer av mjukvara. Marlin verkar dock vara den "bästa" eller mest avancerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lforss:

Jag valde Ramps 1.4 på grund av dess låga pris, möjlighet till LCD, sd-kort läsare, bluetooth, auto bed-level och dual extruder. Värkar vara väldigt många som kör den så du kan välja mellan flera olika typer av mjukvara. Marlin verkar dock vara den "bästa" eller mest avancerade.

Tack för info! Kör med marlin på melzikoryet också
Får nog bli en sådan. Fanns sjukt billiga kit på ebay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Tack för info! Kör med marlin på melzikoryet också
Får nog bli en sådan. Fanns sjukt billiga kit på ebay

Kör RAMPS jag också och det funkar prima, har testat Marlin men z-axeln vill inte höja med 10mm på en gång, kan dessutom inte klicka på 1mm för snabbt då stannar det också. Så det får bli Sprinter för tillfället.

En bild på det jag printat sen igår

Dold text

Kör 0.2mm nozzle och det må ta längre tid men fasiken vilken fin finish det blir på grejerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

1. JA (Med PLA är det viktigt annars bränner du plasten)
2. 1.75 kan man printa snabbare med.. smälter snabbare
3. På undersidan i mitten finns ett hål där den kan läggas mot
4.Jag har kört på glas från en fotoram.. ca ~0.5mm funkar.. men kommer ju spricka om du får en "run-away".. 3mm fungerar prima.
4.b kan va bra att ha en skiva 3mm stål/alu under glaset för att sprida värmen.
4.c Vid problem med att plasten inte fastna, kontrollera bed leveling med ett A4-papper. Funkar det inte så använd vattenbaserat klister på glaset.

Lycka till!

Ser väldigt intressant ut.
Jag är dock lite tveksam till utförandet i trä, finns det möjlighet till stål/aluminium ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Tack för info! Kör med marlin på melzikoryet också
Får nog bli en sådan. Fanns sjukt billiga kit på ebay

Japp hittade de här nu när jag gjorde den dagliga ebay rundan
Ramps 1.4 med 5 A4988 + 5 kylflänsar 16 Usd
samt
Iduino mega 12 Usd

Skrivet av Jilixi:

Kör RAMPS jag också och det funkar prima, har testat Marlin men z-axeln vill inte höja med 10mm på en gång, kan dessutom inte klicka på 1mm för snabbt då stannar det också. Så det får bli Sprinter för tillfället.

En bild på det jag printat sen igår

Kör 0.2mm nozzle och det må ta längre tid men fasiken vilken fin finish det blir på grejerna

Ser riktigt grymt ut!

Permalänk
Medlem

Finns det någon som har en 0.5mm Nozzle till övers får ni gärna säga till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilixi:

Kör RAMPS jag också och det funkar prima, har testat Marlin men z-axeln vill inte höja med 10mm på en gång, kan dessutom inte klicka på 1mm för snabbt då stannar det också. Så det får bli Sprinter för tillfället.

En bild på det jag printat sen igår

Kör 0.2mm nozzle och det må ta längre tid men fasiken vilken fin finish det blir på grejerna

Jäklar, ser nästan formsprutat ut!
Tar det mycket längre tid med 0.2mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Jäklar, ser nästan formsprutat ut!
Tar det mycket längre tid med 0.2mm?

Skillnaden är ganska stor enligt Slic3r iaf, den höga saken till vänster på bilden tar enligt Slic3r:

0.2mm Nozzle och 0.2mm Layer height = 2:59:03
0.5mm Nozzle och 0.5mm Layer height = 1:09:37

Edit: Fick värdena efter att ha laddat in gcode filerna i pronterface.

Permalänk
Medlem

Hej.
Hade tänkt att bygga en i3 prusa reworked, just nu är jag i planeringsstadiet och har kommit fram till att v6 HotEnd Full Kit - 1.75mm Universal (with Bowden add-on) (12v) verkar vara en bra hot end. Men passar den till dessa plast delar http://www.ebay.com/itm/Kit-plastiche-Prusa-i3-Rework-ABS-/22... ?

Vidare hade jag tänkt att bygga ramen själv. Vad jag har förstått så kan jag nyttja mr2cleans ritning av ramen till i3 prusa reworked, stämmer detta?

// mvh Jimmy

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmy88:

Hej.
Hade tänkt att bygga en i3 prusa reworked, just nu är jag i planeringsstadiet och har kommit fram till att v6 HotEnd Full Kit - 1.75mm Universal (with Bowden add-on) (12v) verkar vara en bra hot end. Men passar den till dessa plast delar http://www.ebay.com/itm/Kit-plastiche-Prusa-i3-Rework-ABS-/22... ?

Vidare hade jag tänkt att bygga ramen själv. Vad jag har förstått så kan jag nyttja mr2cleans ritning av ramen till i3 prusa reworked, stämmer detta?

// mvh Jimmy

Bygger min prusa i3 rework nu. Tänkte även jag göra med e3d v6 1.75mm men utan bowden. Rework kör som standard en direkt extruder dvs sjävla motorn och mekaniken som matar plasten sitter ihop med själva hotenden. Bowden innebär att den matar lite längre ifrån och då trycker plasten genom en slang tänk hur vajrarna fungerar på en cykelbroms. Vad jag läst mig till kan det behövas lite pill för att få ditt en e3d hotend på en wades extruder (den som är i rework).

Själv köpte jag plastdelarna ifrån den här säljaren och de håller godtycklig hög kvallite. Kontaktade honom då han inte hade något färdigt sätt och fick den färgen som jag ville och skickat efter 3 dagar. Tog kanske 2-3 dagar sedan för det att komma med posten.

http://www.ebay.com/itm/141532662442?_trksid=p2059210.m2749.l...

Gällande ram så bör du nog köra med någon av dem som är gjorda för 6mm mdf och du har en som är extra stabil med vingar. Minns inte vad den mallen heter nu på rak arm.
Inte min bild men visar vad jag menar med vingar.
https://farm3.staticflickr.com/2907/14321140530_689310c172.jp...

Permalänk
Medlem

Okej va kul! Hur långt har du kommit? Du får jätte gärna skriva en post när du fått e3d v6 på plats och berätta hur det gick.

Bilden du länkade till med ramen verkar ju vettig men kan inte hitta några på mått på den konstruktionen =/ någon som kan hitta det?

tack för tipset på plastdelarna, jag drog iväg ett mail vill försäljaren ...
//mvh Jimmy

Permalänk
Medlem

Prusa i3

Jag håller också på att bygger en Prusa i3 Rework och också med E3D V6.

Den vanliga extrudern som kommer med de flesta plastdelskit och ser ut att vara de som kommer med de ni länkat också funkar inte direkt med en E3D V6.
(Jag köpte mina från en jävligt trevlig kille i spanien för att slippa risken med tull och moms, kvalitén på delarna är riktigt hög! http://www.ebay.com/itm/Kit-piezas-Prusa-I3-Rework-en-ABS-Pro...)

Jag har dock moddat lite och ska testa om det funkar att använda de plastbitarna ändå. Har tyvärr inte fått mina styrkort än så kan inte testa än.
Problemen vi har är som jag ser det två.
1. E3D V6 monterings slot i coldenden är för stor för att direkt fästa med de två M3 skruvar det är tänkt, det jag gjorde där var att jag fyllde hela monterings slotten med smältlim och sen tvingade jag fast bultarna genom det, den styr stabilt och sitter ordentligt fast verkar det som, det jag är rädd för här är att det blir för varmt (trots att det är längst upp på coldend efter kylflänsarna) så att limmet smälter igen och allt lossnar.
2. Hålet i en 1.75mm verision av extrudern är gjort för att det precis ska gå att få fillament igenom det. E3D rekommenderar att man kör PTFE slang ända upp till hobbed bolten så det jag gjorde var att helt enkelt borra upp det hålet till 4mm.

Jag har ett par single sheet svartlackade 4mm stålramar och skrivbäddsbottnar till övers om du är intresserad, tänkte mig 450 + frakt (eller upphämtning i gbg) för dem.

Permalänk
Medlem

Lite OT, men fan vad kul, börjar se fram tills att man flyttar tillbaka till Sverige o får lite bättre utrymme till roliga grejer som det här!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinGW:

Jag håller också på att bygger en Prusa i3 Rework och också med E3D V6.
ligt fast verkar det som, det jag är rädd för här är att det blir för varmt (trots att det är längst upp på coldend efter kylflänsarna) så at
Den vanliga extrudern som kommer med de flesta plastdelskit och ser ut att vara de som kommer med de ni länkat också funkar inte direkt med en E3D V6.
(Jag köpte mina från en jävligt trevlig kille i spanien för att slippa risken med tull och moms, kvalitén på delarna är riktigt hög! http://www.ebay.com/itm/Kit-piezas-Prusa-I3-Rework-en-ABS-Pro...)

Jag har dock moddat lite och ska testa om det funkar att använda de plastbitarna ändå. Har tyvärr inte fått mina styrkort än så kan inte testa än.
Problemen vi har är som jag ser det två.
1. E3D V6 monterings slot i coldenden är för stor för att direkt fästa med de två M3 skruvar det är tänkt, det jag gjorde där var att jag fyllde hela monterings slotten med smältlim och sen tvingade jag fast bultarna genom det, den styr stabilt och sitter ordentligt fast verkar det som, det jag är rädd för här är att det blir för varmt (trots att det är längst upp på coldend efter kylflänsarna) så att limmet smälter igen och allt lossnar.
2. Hålet i en 1.75mm verision av extrudern är gjort för att det precis ska gå att få fillament igenom det. E3D rekommenderar att man kör PTFE slang ända upp till hobbed bolten så det jag gjorde var att helt enkelt borra upp det hålet till 4mm.

Jag har ett par single sheet svartlackade 4mm stålramar och skrivbäddsbottnar till övers om du är intresserad, tänkte mig 450 + frakt (eller upphämtning i gbg) för dem.

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t31.0-...

Var det som jag menade med lite pill. Har läst att en del sätter ditt brickor emellan för att få en bättre passform har dock inte provat det själv då hotend är just nu det enda jag saknar till min skrivare men bygget går i snigel fart så har ingen brådska att beställa den kan ta min tid och vänta på ett bra pris.

Permalänk
Medlem

Trevlig tråd.
Beställde ett china kit igår (https://www.3dprintersonlinestore.com/diy-kit/geeetech-prusa-...)
360$ (blev 3000) inkl. 1kg PLA, LCD och frakt (Fedex).
Hoppas det är något att ha.

Ha ha såg att jag inte uppdaterat min signatur på ett tag.

Visa signatur

| XP 2500+ | Asus A7N8X-E Deluxe 1008 Uber Bios | Leadtek FX 5900 Ultra Med Bios mod 5950 Ultra |
| 2x515 Kingston KVR400X64C3A | 1 x 120 Gb WD | 6 x 160 Gb SG | TOT 1,06 TB | DVD - NEC 1300 |

Permalänk
Medlem

MartinGW
Vilka stegmotorer använder du?

Permalänk
Medlem

Melzikortet igång igen!
Fick kapa gamla ledningen på kretskortet och kopplade till en ny analog pin + firmware ändring och en ny thermistor.

Cred till reprappros support förvsnabb hjälp

Permalänk
Medlem

Mina första staplande försök med 0.3mm nozzel:

0.08 mm layer height och 30 mm/s print speed, tog lite över 1h att printa :/