Projekt: DIY 3D Printer - RepRap Prusa i3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Mycket inspirerande tråd! Börjat bygget av en reprappro huxley från kit efter att ha läst här

Btw väntar fortfarande på ditt raspberry pi alarmsystem

Jo..hmm..lite så att jag fastnat i 3d byggen
Men köpt in mFi produkter. Rörelse dekkare, tempgivare och ström controller.

Har kopplat in detta för mina printrar och kan nu se på en graf hur mycket ström som går åt när man printar.

I snitt ligger jag på 45watt vid print på blå tejp (ingen värmeplatta) och ca 140w har jag för mig den toppar på när värmeplattan är igång.

Har ny "server" på gång och kan återkomma med en graf om ni vill se?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har också börjat beställa delar till en Prusa i3.

Har dock ett problem. hållaren till E3D v6 hotenden kan man bara printa, inte köpa och å blir det ett problem då man måste ha den för att printa

Finns det någon vänlig skäl som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig mot ersättning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maeron:

Har också börjat beställa delar till en Prusa i3.

Har dock ett problem. hållaren till E3D v6 hotenden kan man bara printa, inte köpa och å blir det ett problem då man måste ha den för att printa

Finns det någon vänlig skäl som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig mot ersättning?

Min E3D v6 hotend passar på min Prusa i3 Rework extruderdriver. Inte fotat när hotenden är monterad, men såhär ser min extruderdriver ut:

Du trycker in hotenden i hålet och sedan låser fast den med 2 skruvar, spänner du skruvarna kläms hotenden fast. Ingen superlösning tänkte jag spontant, men hotenden sitter faktiskt ordentligt. Plastdelarna vi köpte.

Permalänk
Medlem

Tänkte höra, för det verkar inte finnas ett frågoforum.

Undrar om man kan få något printat av er här?

Ska göra en speciell hållare till denna http://www.ebay.com/itm/Panasonic-NCR18650B-7-4V-10200mAh-Pro...

Tänkt gjuta en annars, men tror det är lättare och bättre resultat att printa ut en.

Tanken är att jag ska plocka isär den (när jag kollat så den funkar först ) och göra det lättare om batterier behöver bytas.

Är någon intresserad så kan vi göra upp i pm

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tänkte höra, för det verkar inte finnas ett frågoforum.

Undrar om man kan få något printat av er här?

Ska göra en speciell hållare till denna http://www.ebay.com/itm/Panasonic-NCR18650B-7-4V-10200mAh-Pro...

Tänkt gjuta en annars, men tror det är lättare och bättre resultat att printa ut en.

Tanken är att jag ska plocka isär den (när jag kollat så den funkar först ) och göra det lättare om batterier behöver bytas.

Är någon intresserad så kan vi göra upp i pm

Fixa en ritning i .stl/.obj eller likande så kan jag fixa det. Skicka PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frans:

Min E3D v6 hotend passar på min Prusa i3 Rework extruderdriver. Inte fotat när hotenden är monterad, men såhär ser min extruderdriver ut: http://38.media.tumblr.com/68e7ffb725371cb2bb3b3d61fdef172f/t...

Du trycker in hotenden i hålet och sedan låser fast den med 2 skruvar, spänner du skruvarna kläms hotenden fast. Ingen superlösning tänkte jag spontant, men hotenden sitter faktiskt ordentligt. Plastdelarna vi köpte.

Printat några liknande och tycker faktiskt det är ett vinnande koncept. Ni kan hitta en version av modellen här (http://www.thingiverse.com/thing:135799).
Jag har även gjort som så att jag använder den som extruder till bowden. alltså förlänger jag extrudern med PTFE (4mm yttre diameter 1.75mm in)som är intryckt i hålet där plasten kommer ut ifrån extrudern genom att borra ut ca 1cm djupt håll till 4mm från 1.75mm. Sitter som berget.

Permalänk
Medlem

Har en fundering angående vilken mjukvara man ska satsa på i arduinon.
Jag har även köpt en "Full Graphic Smart Controller", pixel lcd 128x64 med någon knapp och ratt på samt SD kortläsare.
Måste jag ha någon speciell mjukvara eller fungerar dom flesta?

Detta var för övrigt den sista delan jag behöver förutom hotplaten som var med i samma paket, för att kunna färdigställa mitt bygge! ska bli så jävla roligt! (om det inte framgår så är jag mycket tacksam för snabba svar! längtar tills min 3åriga dotter ska sova! )

Permalänk
Medlem

Jag fortsatte att googla om skrivare och fann bl a ett affekterat inlägg om att vellemannen var något... daterad, körde bl a med 3mm plasttråd medan alla moderna tydligen körde med 1.75mm.

Fann också detta alternativ som verkar vara en Reprap-variant (hur många finns det egentligen?).
http://www.creativetools.se/hardvara/3d-skrivare/reprappro-hu...

En tusing billigare dessutom. Och framför passar storleken på mitt skrivbord, endast 260 x 280 x 280.

Någon som har erfarenhet av den?

Permalänk

Hej! .. Ny på forumet.. och ny på området 3d printing.

Nu kommer ni skratta så ni trillar av pinnen, men jag beställde en Prusa i3 Akryl från kina, med 2kg plast ink frakt för €300 igår, allså rundaslängar 2800 spänn. MK8 extruder, någon kina hotend, ser för taskig ut på bild.. får väll se om det rullar, om grejerna kommer hit alls.. tar nog en månad, så runt jul

Tänkte att det kunde vara en bra introduktion till 3d printing, antar att jag kommer modda printern när jag väl ser vad det är för något jag får.. kina länk .. är det något att ha tro, ni som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nebulawars:

Hej! .. Ny på forumet.. och ny på området 3d printing.

Nu kommer ni skratta så ni trillar av pinnen, men jag beställde en Prusa i3 Akryl från kina, med 2kg plast ink frakt för €300 igår, allså rundaslängar 2800 spänn. MK8 extruder, någon kina hotend, ser för taskig ut på bild.. får väll se om det rullar, om grejerna kommer hit alls.. tar nog en månad, så runt jul

Tänkte att det kunde vara en bra introduktion till 3d printing, antar att jag kommer modda printern när jag väl ser vad det är för något jag får.. kina länk .. är det något att ha tro, ni som vet?

Tänk på att du är skyldig att betala moms och tull.. moms 25% av varans värde och tull 300kr, så ca 4000 pix.. men ändå billigt.

Permalänk
Medlem

Lite tyst i tråden.. vad händer där ute, blir ni klara med era printers?

Permalänk
Medlem

Strömförbrukning

Så här ser strömförbrukningen ut via en MFi power till min i3:a.
Hotend: 190c
Värmeplatta: 60c
print speed: 60mm/s

Permalänk
Medlem

Min är "färdig", betyder att den skriver ut fint men det är några timmar uppsnyggning och kabeldragning kvar...

Funkar på att fästa min i en cemet / betong skiva! Typ en trädgårdsplatta eller liknande, praktiskt när man ska flytta den och över lag en stabil plattform att stå på.

Är det någon här som testat automatiskt bed leveling?

Permalänk
Medlem

Jag provar en snabb fråga till eftersom trycket är så enormt här i tråden!

Vart köper ni eran plast?
Själv letar jag efter ett ställe som säljer mindre rullar på max 500g, gärna 300. Lite smidigare att hänga/hantera tänkte jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blôbba:

Jag provar en snabb fråga till eftersom trycket är så enormt här i tråden!

Vart köper ni eran plast?
Själv letar jag efter ett ställe som säljer mindre rullar på max 500g, gärna 300. Lite smidigare att hänga/hantera tänkte jag...

Det där med betongskiva är nog ingen dum ide!

Ang. var jag köper min plast.. så kan jag rekommendera feed the printer.. bra plas till en rimlig peng. + snabb leverans och inte omöjlig att förhandla pris vid köp av större partier

3dPrima har jag också köpt från, helt ok plast. Schysst pris, många färger, snabb leverans.

Annars när jag körde 3mm så fungerade även kjelloco.. men lite sämre pris.

Permalänk
Medlem

Då det inte fanns några bra BlackFriday erbjudande och jag lyckats övertala sambon att införskaffa en 3d printer så tänkte jag köra igång, min första fråga är om någon är villig att printa samtliga delar till mig. Bara skicka PM så löser vi det där igenom.

Edit: Avbeställde stommen, bygger i trä istället.

Permalänk
Medlem

Skulle jag byggt idag med det jag lärt mej på mitt bygge så skulle jag bygga i aluminium!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blôbba:

Skulle jag byggt idag med det jag lärt mej på mitt bygge så skulle jag bygga i aluminium!

Jaså? kan du förklara?

Permalänk
Medlem

Stadigare på alla sätt och vis! Snyggare, men dyrare och säkert krångligare. Slutresultatet lär vara värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blôbba:

Stadigare på alla sätt och vis! Snyggare, men dyrare och säkert krångligare. Slutresultatet lär vara värt det.

Man vill ju självklart att slutresultatet ska se bra ut och jag gillar utmaningar så aluminium it is!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tänkte bara meddela att Prusa I3 Acryl Kit som jag beställde kom fram, väl packad (väldigt väl). Verkar var av helt okey kvalitet. Jobbar med att bygga skrivaren, det är en del kvar men inte så mycket. Har varit tre kvällars bygge.. blir nog klar nästa helg. Så ca 4 kvällars byggtid, men dock ska man ha viss teknisk kunskap och inte vara rädd för att löda. Tullen blev 400 spänn, totalt 3200:-

Permalänk
Medlem

Reprappro huxley klar. (inte den versionen med duet kort och gamla meltzi varianten)

En ren fröjd att sätta ihop med märkta påsar och bra instruktioner. Skrivaren känns stabil och fungerar som den ska.
Första testprintsen klara nu så antar att nästa steg blir att bygga vidare med uppgraderingarna på skrivaren

Drömmer fortfarande om en delta printer någon gång i framtiden

Permalänk

Tänkte rapportera in att Prusa skrivaren skriver. Har iofs enbart skrivit ut två små saker, finns vissa saker att förbättra men funkar.

Så nu undrar jag naturligtvis, vart köper man billigt filament? Creedo verkar billigast jag har hittat.

Permalänk

Hej allihopa min första post här på forumet efter att jag varit inne och läst i flera år men aldrig tagit steget att skaffa ett konto.

men så hittade jag denna tråden och var bara tvungen att skriva

Fantastisk tråd och vilka härliga skrivare allihopa

§9
Permalänk
Medlem

Nu har nästan alla delarna kommit, Bara extrudern kvar så det blir nog till att skruva i helgen. Är det någon som vet var man kan få tag på M3 Brickor för ett "boxed" bygge?`Har letat överallt men lyckas inte hitta några.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mina på Tools.
Kolla första posten i tråden, där har trådskaparen en diger lista på vad och vart han köpt grejer!

Permalänk
Medlem

Hej!
Mycket intressant tråd det här!
Man blir ju lite sugen på att bygga en själv!

Är fortfarande i3:an ett bra val om man ska bygga nu eller har det kommit ut nya modeller på marknaden som är bättre att satsa på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa84:

Hej!
Mycket intressant tråd det här!
Man blir ju lite sugen på att bygga en själv!

Är fortfarande i3:an ett bra val om man ska bygga nu eller har det kommit ut nya modeller på marknaden som är bättre att satsa på?

Tjena!
i3:an är den lättaste, driftsäkraste och billigaste skulle jag nog vilja säga. Rostock och Kossel modellerna är snabbast, men lite drygare att kalibrera...Annars är ju SLA-printers de som kan skriva ut i bäst kvalite just nu..

Vet en svensk webshop som kommer sälja kompletta kit i3:or inom kort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Tjena!
i3:an är den lättaste, driftsäkraste och billigaste skulle jag nog vilja säga. Rostock och Kossel modellerna är snabbast, men lite drygare att kalibrera...Annars är ju SLA-printers de som kan skriva ut i bäst kvalite just nu..

Vet en svensk webshop som kommer sälja kompletta kit i3:or inom kort..

SLA, verkar ju helt klart med lockande, men lite utanför min prisgräns innan jag vet om det här med 3d-skrivare är nått för mig. (Hade tänkt mig runt 3000kr).

Kossel Delta verkar ju däremot mycket attraktiv! Sjukt snabb!

Någon som kan tänka sig skriva ut delarna till Kossel för en rimlig peng? (http://reprap.org/wiki/Kossel#Printed_parts)