Byta grafikkort, betala mellanskillnad?

Permalänk
Avstängd

Byta grafikkort, betala mellanskillnad?

Hej

Min hjärnaktivitet är låg såhär efter en natt uppe med magsjukt barn.
Men om jag köper ett grafikkort och det kortet av någon anledning inte lever upp till förväntningarna (ex ASIC nivå),
ååste jag då om jag vill byta till ett likadant, lägga till pengar om jag köpte det till kampanjpris, om det vid bytet gått upp 800kr?
Eller är det bara att byta oavsett vad jag betalade?

EX: Netonnet sålde Gigabyte 980 för 5400:- som jag köpte. Nu kostar det 6200:-
Får jag då byta till ett nytt om mitt inte presterar utan att lägga till 800kr?

Att jag får betala mellanskillnaden om jag skulle vilja byta till ett kort av annat märke förstår jag om priset är högre

Visa signatur

5930k, asus x99 deluxe, gtx 980 sli, ax860, rog swift 1440p

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vill du lämna tillbaka något du köpt, får du den summan det står på kvittot.
Oavsett om du vill få tillbaka rena pengar eller byta mot något annat i butiken.

Dvs. du kan inte köpa ett par jeans för 500kr och lämna tillbaka dem veckan efter när de kostar 700kr och "tjäna" 200kr. Fungerar inte så.

Edit; Är det dock så att du vill byta till en exakt likadan produkt, får du göra det, men då måste det vara fel på produkten i fråga för att ett garanti/rma skall gå igenom. Att du anser kortet vara dåligt pga lågt ASIC är nog inte inom ramen för en garantiärende skall upprättas.

Då handlar det om återköp och nyköp, men det är ju oftast inom 14 dagar.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av maaakn:

Hej

Min hjärnaktivitet är låg såhär efter en natt uppe med magsjukt barn.
Men om jag köper ett grafikkort och det kortet av någon anledning inte lever upp till förväntningarna (ex ASIC nivå),
ååste jag då om jag vill byta till ett likadant, lägga till pengar om jag köpte det till kampanjpris, om det vid bytet gått upp 800kr?
Eller är det bara att byta oavsett vad jag betalade?

EX: Netonnet sålde Gigabyte 980 för 5400:- som jag köpte. Nu kostar det 6200:-
Får jag då byta till ett nytt om mitt inte presterar utan att lägga till 800kr?

Att jag får betala mellanskillnaden om jag skulle vilja byta till ett kort av annat märke förstår jag om priset är högre

Om det är fel på kortet så kan du ju reklamera och få det fixat på ett eller annat sätt (utbytt/reparerat/vad som nu är rimligt). Det låter dock inte som det är fel på kortet...?

Om det är ett distansköp har du ju rätt att ångra köpet (med vissa villkor) och i så fall får du pengarna tillbaka.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om det är fel på kortet så kan reklamera och begära omleverans dvs ett likadant kort, då spelar det ingen roll vad du har betalat eftersom även reavaror omfattas av kköpl.
Tveksam till om du kan åberopa ASIC-nivå som ett fel dock. Möjligtvis om du anger detta som ett krav när du ingår avtalet. Du får föra en dialog med säljaren helt enkelt där du anger dina förväntningar. Nu förmodar jag att du ska överklocka ditt kort och detta blir väl ett moment 22 eftersom "garantin" inte täcker detta och ASIC-kvalitet inte har någon speciell betydelse för kortets prestanda i dess originalutförande.

Utnyttjar du ångerrätten så får du nog betala det pris som gäller vid köpetillfället.

Permalänk
Medlem

Klart du kan lämna tillbaka och betala mellanskillnad, men du får ju isåfall tillbaka det det står på ditt kvitto.

Möjligtvis att du kan försöka sälja det 2nd hand för några hundralappar mer än du har betalat... det kanske funkar ett litet tag.. sedan är ju frågan om nya AMD korten släpps snart isåfall kanske dom här sjunker till billigare prisnivå och då är det ju kört.. nu har jag inte koll på release datum så kanske dröjer längre än så.
Men generellt så köper man hårdvara för att använda den.. i regel förlorar man alltid på att sälja vidare hårdvara man köpt för nypris.. lyckas du sälja det dyrare så är det ju ett undantag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Klart du kan lämna tillbaka och betala mellanskillnad, men du får ju isåfall tillbaka det det står på ditt kvitto.

Det är väl dock inte ens självklart att det går att lämna tillbaka varan i ett sånt läge? Om inte ångerrätten är applicerbar så finns det väl egentligen ingenting som tvingar säljaren att ta tillbaka en felfri vara.

Om säljaren i ett sånt läge går med på att köpa tillbaka varan finns det ju heller inget som säger att de vill betala lika mycket som du köpte den för (de kommer ju inte kunna sälja den som ny).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl dock inte ens självklart att det går att lämna tillbaka varan i ett sånt läge? Om inte ångerrätten är applicerbar så finns det väl egentligen ingenting som tvingar säljaren att ta tillbaka en felfri vara.

Om säljaren i ett sånt läge går med på att köpa tillbaka varan finns det ju heller inget som säger att de vill betala lika mycket som du köpte den för (de kommer ju inte kunna sälja den som ny).

Trodde man hade någon form av ångerrätt ett visst antal dagar.
Nu skriver inte TS hur länge han haft kortet.. så svårt att veta om det är applicerbart eller inte.

Nu har jag inte riktigt koll på varför TS vill byta, vad menas med ASIC nivå egentligen
Ett GTX 980 är ju bland dom bästa korten just nu, så verkar lite onödigt att byta när TS har fått det till ett hyffsat bra pris.
Om han menar att det överklockar dåligt, så är det ju ett lotteri.. lite dålig anledning att lämna tillbaka kortet till ÅF.
Vill man överklocka skiten ur ett kort så köper man ju inte ett på rea isåfall betalar man extra och köper exempevis ASUS GeForce GTX 980 Matrix Platinum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Trodde man hade någon form av ångerrätt ett visst antal dagar.
Nu skriver inte TS hur länge han haft kortet.. så svårt att veta om det är applicerbart eller inte.

Nu har jag inte riktigt koll på varför TS vill byta, vad menas med ASIC nivå egentligen
Ett GTX 980 är ju bland dom bästa korten just nu, så verkar lite onödigt att byta när TS har fått det till ett hyffsat bra pris.

Vid distansköp har man 14 dagars ångerrätt (med vissa villkor). Vid köp i butik måste man isf ha kommit överens om något motsvarande före köpet (kallas ofta "öppet köp") för att kunna kräva något sådant.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Vill du lämna tillbaka något du köpt, får du den summan det står på kvittot.
Oavsett om du vill få tillbaka rena pengar eller byta mot något annat i butiken.

Dvs. du kan inte köpa ett par jeans för 500kr och lämna tillbaka dem veckan efter när de kostar 700kr och "tjäna" 200kr. Fungerar inte så.

Edit; Är det dock så att du vill byta till en exakt likadan produkt, får du göra det, men då måste det vara fel på produkten i fråga för att ett garanti/rma skall gå igenom. Att du anser kortet vara dåligt pga lågt ASIC är nog inte inom ramen för en garantiärende skall upprättas.

Då handlar det om återköp och nyköp, men det är ju oftast inom 14 dagar.

När jag köpte en fläkt på rusta som gav upp och ville ha pengarna tillbaka så fick jag den till dåvarande pris trots det varit kampanjspris som stod på kvittot tydligt! Ifrågasatte det t om (ärlig!) men det var inga tvivel från dem att jag skulle ha den summan tillbaka

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Netonnet har 14 dagars ångerrätt, så har du inte haft kortet längre så kan du lämna tillbaka.