Permalänk
Medlem

Inet har visat sig vara tillmötesgående i mitt fall. Jag hade en färdigmonterad dator som skulle skickas idag men som tur var så tog de in den igen och bytte ut kortet mot ett Msi Gtx 980 för rimliga 4499kr. Hade väl tur att de inte skickat den än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimkimone:

Dustin.se då, byter dom ut korten?

Jag har försökt sedan förra veckan. Har nu äntligen fått en retursedel och info om att jag kommer få en kreditfaktura på kortet. Så ja. Efter mkt om och men..

Skickade i information ang "felen" på kortet hänvisade till konsumentverket och tryggehandel. Äntligen är det klart. Ska skicka kortet nästa vecka.

Så ska börja kolla nya kort. Eventuellt vänta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk

CDON ville inte ta emot mitt kort då de ansåg att det inte var defekt, sen sket dom i om jag kände mig lurad osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av sodnik:

(...) bytte ut kortet mot ett Msi Gtx 980 för rimliga 4499kr.

Say what?! Hade lätt bytt upp mig till ett 980 för det priset.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamelActivate:

CDON ville inte ta emot mitt kort då de ansåg att det inte var defekt, sen sket dom i om jag kände mig lurad osv

Stå på dig!

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Konsumentlagar/Ko...

"Varan är dessutom felaktig om:
•säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
•den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta. "

Permalänk
Medlem

Inet gav mig fingret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamelActivate:

CDON ville inte ta emot mitt kort då de ansåg att det inte var defekt, sen sket dom i om jag kände mig lurad osv

Spelar ingen roll. Ge dig inte..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blomarne:

Inet gav mig fingret.

Samma sak hände för mig hos inet

"Som sagt, känner ni att kortet inte fungerar som det skall så felanmäl och skicka in det. Det är fortfarande trots nya specifikationer det bästa kortet i prisklassen och med framtida drivare kommer troligen Nvidia optimera det bättre."

"Inet har ej marknadsfört grafikkorten felaktigt, de har specificerats på vår webbsida som GTX 970 4GB grafikminne och det är 4GB grafikminne på korten."

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

cdon var inte direkt förvånande men blir nog att undvika inet för framtida större inköp, hellre en butik man kan lita på om något går snett.

Permalänk

Någon som har en idé på vad jag ska göra? Byggde en ny dator för 3 veckor sedan med ett MSI gtx 970. Märker nu att det, även för mig såklart får minskad prestanda precis som alla andra får. Har inget annat grafikkort, bara inbyggda intel hd 4600. Ska jag returnera mitt till Webhallen eftersom att jag ville vara framtidssäker eller? Kommer få ca 3800kr, finns det något annat alternativ, och är det någon som vet när AMD släpper sina nya kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorspelaren:

Någon som har en idé på vad jag ska göra? Byggde en ny dator för 3 veckor sedan med ett MSI gtx 970. Märker nu att det, även för mig såklart får minskad prestanda precis som alla andra får. Har inget annat grafikkort, bara inbyggda intel hd 4600. Ska jag returnera mitt till Webhallen eftersom att jag ville vara framtidssäker eller? Kommer få ca 3800kr, finns det något annat alternativ, och är det någon som vet när AMD släpper sina nya kort?

Tror du kan läsa dig till svaret ganska enkelt i den här tråden. Då många har frågat samma sak.
Men jag skulle bytt av ren princip sak. Jag kommer själv byta. Men inte riktigt ännu, ska se vad som händer lite först.

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

MSI Gaming och Asus Strix är det tystaste 970 korten. Har själv ett MSI Gaming och det är verkligen tyst även vid full belastning. Texturer tar mycket minnesutrymme och genom att sänka dem ett steg så minskar förmodligen minnesanvändningen en hel del.

Skrivet av Gilgamesh:

Anti-aliasing tycker om videominne, testade Hardline betan igår lite snabbt, allt på ULTRA i 2560x1440, med AA i 4X så låg minnes användningen på ca 2800MB (skiljer beroende på karta) stängde jag av AA så sjönk användningen till 2400MB, värt att tänka på de som spelar i högre upplösning där AA inte ger så mycket egentligen.

Okej, då vet man det. Strix har jag kollat en del på, så något av dom kanske det blir. Eller nu detta EVGA SSC, om du är värt den extra slanten för lite mer fabriksklockat som man egentligen kanske kan klocka upp till själv på ett annat kort. Då finns bara den obekväma känslan kvar över att kortet inte presterar det som står på papperet och att man i framtiden redan måste tänka på att sänka texturer n stuff.. helst vill man ju bara kunna köra på utan oro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Samma sak hände för mig hos inet

"Som sagt, känner ni att kortet inte fungerar som det skall så felanmäl och skicka in det. Det är fortfarande trots nya specifikationer det bästa kortet i prisklassen och med framtida drivare kommer troligen Nvidia optimera det bättre."

"Inet har ej marknadsfört grafikkorten felaktigt, de har specificerats på vår webbsida som GTX 970 4GB grafikminne och det är 4GB grafikminne på korten."

När var detta? Pratade med Inet tidigare idag och då skulle det inte vara några problem alls. Skulle få pengarna tillbaka om det inte var några fysiska skador på produkten egentligen.

Och om du går Inets forumdel är på sweclockers säger Inet själva att dom återbetalar kort, och om man blivit nekad så ska man pma dom.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av welllpapp:

Okej, då vet man det. Strix har jag kollat en del på, så något av dom kanske det blir. Eller nu detta EVGA SSC, om du är värt den extra slanten för lite mer fabriksklockat som man egentligen kanske kan klocka upp till själv på ett annat kort. Då finns bara den obekväma känslan kvar över att kortet inte presterar det som står på papperet och att man i framtiden redan måste tänka på att sänka texturer n stuff.. helst vill man ju bara kunna köra på utan oro.

Man kan vänta tills dom uppdaterat specen på pappret, så får man precis vad man köper

Det känns ju ändå rätt ok med en minnesmängd som ligger betydligt närmare 980 än 770 och 960.
Jag tror knappast nån hade blivit orolig för framtiden ifall det släpptes med 3.5GB på specen från start.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd

Tacka hen eller dem som upptäckte denna inte framtids säkra kort.
Jag Tack, Tack.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tesked:

När var detta? Pratade med Inet tidigare idag och då skulle det inte vara några problem alls. Skulle få pengarna tillbaka om det inte var några fysiska skador på produkten egentligen.

Och om du går Inets forumdel är på sweclockers säger Inet själva att dom återbetalar kort, och om man blivit nekad så ska man pma dom.

Skojar du?.. jag skrev till deras support och det är svaret jag fick igår.. Får ta kontakt med inet här på Swec då så får jag se vad de säger här då :3

Tack för infon iallafall

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Avstängd

Ringde Netonnet tidigare idag och det var inga problem att skicka tillbaks mitt Gigabyte 970 .. Dock fick jag ringa in 2 gånger första gången fick jag någon som sa att alla utom just gigabyte hade de rutiner på att byta in då då gigabyte inte hade sagt något till dem. Ringde gigabyte och fick som svar att de visst hade kontaktat netonnet och gett klartecken i att folk fick skicka tillbaks sina 970's. Andra gången jag ringde in ungefär 3 timmar efter jag ringde gigabyte så var det inga problem att skicka in kortet.

Så nu ska alla ni som har 970's och vill byta in dem utan problem kunna kontakta netonnet för att få pengar tillbaks eller kreditering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Skojar du?.. jag skrev till deras support och det är svaret jag fick igår.. Får ta kontakt med inet här på Swec då så får jag se vad de säger här då :3

Tack för infon iallafall

Japp, skrev också till dom igår! Sen ringde jag upp dom idag på förmiddagen och så fick jag ange mitt banknummer samt fick en gratis retur direkt skickad på mail. Så ring dom vetja, så påskyndas fallet

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Från Inet:

Inet erbjuder våra kunder följande:

Om problem upplevs med ditt kort vänligen gör en felanmälan på http://www.inet.se/support eller om ni inhandlat kort i butik så kan ni komma in med kortet till butiken med kvitto.

Vi kommer att hantera de returer som felanmäls på sedvanligt vis, om fel kan påvisas kommer vi kontakta er för att lösa ärendet på bästa sätt."

Skrivet av maaakn:

Nu måste jag försvara Inet här. Dom tar emot kort så vad pratar du om?

Det citatet säger mig att de inte gör det. Utan att du måste bevisa för dem, fall för fall, att du får problem, inte att du bara kan ångra köpet pga felaktiga specifikationer som de andra butikerna gör. Och om de nu ändrat sin ståpunkt är ju bra, men de har definitivt inte gjort det utan tjafs, då de 2 andra butikerna accepterade detta snabbt efter problemet visade sig.

Dock förstår jag att inte alla behöver återlämna sina kort utan anledning, men felaktiga specifikationer är enligt KKL giltig anledning, vare sig det påverkar prestandan eller ej, om du vill göra det.

Permalänk

Utav nyfikenhet undrar jag vad ni anger för orsak till felanmälan (mer exakt alltså)
Får intrycket av att man får ha lite kött på benen om man ska ge sig på detta.
Har själv inte bestämt mig än, innan detta uppdagades hade jag planer på att köpa en 27 1440p skärm med gsync/freesync om ett par månader och ytterligare ett 970 för att driva det. Men nu verkar det ju onekligen som att det inte var en lika bra idé längre.

Mitt kort är även det köpt på inet.

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Avstängd

Min orsak var rätt enkel det har marknadsförts på ett felaktigt sätt och enligt svensk konsument rätt så finns det inga möjligheter att neka en retur

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det känns ju ändå rätt ok med en minnesmängd som ligger betydligt närmare 980 än 770 och 960.

Kommer du tycka det i mars, när de lanserar 960 med 4GB minne? Eftersom kortet inte är släppt än kan man ju bara spekulera, men jag misstänker att man valt att använda minneskapslar med dubbla densiteten, så man får samma bandbredd på båda varianterna 960, men olika mycket minne. Lite extra speciellt spännande blir det när man skriver spel som klarar av att dra nyttan av de 4GB minnena på ett sådant grafikkort, men måste samtidigt hålla sig under 3.5GB på ett 970. Spelutvecklare kommer ha fest på sina supportforum.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tur att man köpte kortet hos Alina och inte hos Inet. Jag har slutat att handla från Inet från 2015

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Kommer du tycka det i mars, när de lanserar 960 med 4GB minne? Eftersom kortet inte är släppt än kan man ju bara spekulera, men jag misstänker att man valt att använda minneskapslar med dubbla densiteten, så man får samma bandbredd på båda varianterna 960, men olika mycket minne. Lite extra speciellt spännande blir det när man skriver spel som klarar av att dra nyttan av de 4GB minnena på ett sådant grafikkort, men måste samtidigt hålla sig under 3.5GB på ett 970. Spelutvecklare kommer ha fest på sina supportforum.
B!

Det kommer bli spännande!
Men ärligt talat, ja, det kommer jag tycka. 970 kommer då att vara ett halvår gammalt. och det är 12,5% som skiljer.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sirme:

Så är det bara? du måste ju trolla:), du kräver tester av diverse saker men samtidigt backar du dina uppgifter med absolut inget förutom dina personliga åsikter, double standard much?

gtx 480 kunde dra upp till 250 watt,
580 drog 244 watt var de i sådana fall fullständiga misslyckanden eftersom det drog så mycket mer än konkurrenten då?

om inte annat är de bevis iaf 580 att ett törstigt går att få i princip ohörbart med rätt kylare ser amds 290x fortfarande dåligt ut? okej vi fortsätter lite till då:)
gtx titan 250 watt, r9 290x 240 watt och snabbare;) så titan är enligt dig ett högljutt misslyckande eftersom man inte kan få kort med hög effektförbukning tysta?
samma sak med 780 då,

som du förstår började jag tröttna då jag inte bryr mig tillräckligt om du dock inte driver blir jag orolig, de är dock de senaste exemplen du verkar ha förträngt:)
notera att jag medvetet utelämnat länkar bara för din skull:)
Värt att notera är att till och med de mest hardcore nvidia fansen jag pratat med håller med om att energieffektivitet är något som brukar skifta mellan lägren,
och om du säger emot mig låt mig citera dig bara.. "Så är det bara" för så säger man när man diskuterar rigth?

det här är dock OT vad tråden handlar om och jag hoppas alla som vill lämna tillbaka sina gtx 970 Lycka med det!:)

Har bara ett svar till dig då du tycks vara en riktigt fanatiker. När jag säger "så är det bara" så är det mina erfarenheter och därefter mina egna dragna slutsatser. Är det så svårt att förstå? "Jag blir orolig" skämtar du? Jag blir orolig för dig då du inte tycks må så bra. Har inte jag rätt att tycka vad jag vill och dra slutsatser därefter, precis som du gör? Nej troligen inte. Tack och hej. Har blockerat dig då det enda jag får ut av dina inlägg är så endimensionellt med fula attacker och ifrågasättande av personens psykiska hälsa hos dem som inte tycker som dig. Tänk över hur du framstår själv på forum. Punkt.

Permalänk
Medlem

Tack för en utmärkt video från en skräp recensent.
Varför jag säger detta?
"Shadow of mordor use only 3½GB" Han vet inte ens om cap´en som NVIDIA själva gått ut med.
"BF4 awesome fps and no stuttering" Screen-tearing, Stuttering, FPS drop.
Även i titeln skyrim med låga mängden 1½GB användning så syns detta.

Summering: Suverän video som beskriver alla saker som folk upplever.
Du har Stuttering/Screen-tearing/Flickering/Vram mem lock och det värsta, rent utav frysningar.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Tack för en utmärkt video från en skräp recensent.
Varför jag säger detta?
"Shadow of mordor use only 3½GB" Han vet inte ens om cap´en som NVIDIA själva gått ut med.
"BF4 awesome fps and no stuttering" Screen-tearing, Stuttering, FPS drop.
Även i titeln skyrim med låga mängden 1½GB användning så syns detta.

Summering: Suverän video som beskriver alla saker som folk upplever.
Du har Stuttering/Screen-tearing/Flickering/Vram mem lock och det värsta, rent utav frysningar.

om du tittar på videon så ser du att han är medveten om att kortet bara använder 3,5 om det inte absolut måste använda mer. tittade på den på mobilen men såg ingen stuttering när han spelade bf4. visst gick det under 30 fps i 200% resolution scale men det får man förvänta sig med ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Har bara ett svar till dig då du tycks vara en riktigt fanatiker. När jag säger "så är det bara" så är det mina erfarenheter och därefter mina egna dragna slutsatser. Är det så svårt att förstå? "Jag blir orolig" skämtar du? Jag blir orolig för dig då du inte tycks må så bra. Har inte jag rätt att tycka vad jag vill och dra slutsatser därefter, precis som du gör? Nej troligen inte. Tack och hej. Har blockerat dig då det enda jag får ut av dina inlägg är så endimensionellt med fula attacker och ifrågasättande av personens psykiska hälsa hos dem som inte tycker som dig. Tänk över hur du framstår själv på forum. Punkt.

Kan du inte ta att man kritiserar ditt sätt att presentera dina personliga åsikter som fakta, drar rena lögner, och är allmänt otrevlig så är det väl ändå inte jag som ska tänka på hur jag framstår:D

Men det är väl aldrig trevligt när någon annan pekar ut hur man beter sig illa är det?
Men jag är väl lite skyldig då jag kanske tog i lite för att bevisa min poäng, jag tål bara inte när andra är otrevliga, och sätter sig över andra,

jag har alltid varit sån det är ett av mina personlighets fel jag är inte perfekt, träffar jag översittare eller mobbare så kan jag inte hjälpa mig själv och lämna det ifred:P, jag är normalt sen en vänlig och omtänksam människa enligt mina vänner,

Men som sagt min mörka sida vaknar till liv, inte så jag blir jätte elak eller går för långt men oftast räcker det att de blir uppmärksammade på det och blir de snälla personer det egentligen är, jag har fått många mobbare genom mitt relativt korta liv att sluta vara mobbare eller översittare att bli omtyckta istället:)

tack för tipset om blockeringsfunktionen:)

till topic så blir det intressant att se hur nvidia ska fixa ryktet på sitt gtx 970 kort:) om de lanserar ett 960 ti med nästan samma krets eller ett 970 LE, eller så gör det ingenting och rullar tummarna att dett ska gå över:)

Permalänk

Jag kom ingen vart med deras support heller, kunde varken säga ja eller nej till återköp.

Men jag struntande i det och gick till butiken idag, fick pengarna tillbaka. Sa bara att specifikationerna var felaktiga, han kollade på kortet och var borta i kanske 10-15 min, och sa att det var OK för återköp.

Skrivet av xZistence:

Skojar du?.. jag skrev till deras support och det är svaret jag fick igår.. Får ta kontakt med inet här på Swec då så får jag se vad de säger här då :3

Tack för infon iallafall

Visa signatur

i5-4690K@3.5GHz - Be-Quiet Dark Rock 3 - R9 290X 4GB - EVGA G2 750W - Intel 480GB - Intel 240GB - Mac OSX 10.10 & Win 8.1

Permalänk
Avstängd

CDON/ASUS kommer aldrig hjälpa till med det här känns det som, någon som börjat med ARN-anmälning än?

Ingen har skapat anmälan till ARN än. Nividia kommer ge oss ett svar förhoppningsvis inom snar framtid.