Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ja visst men inget lagg heller, kanske skulle ha det över 1080p, vad vet jag.

Vist, menade inte du har det. Men vissa fått det speciellt när man kör två kort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av n_sandstrom:

Jo, jag vet att du skriver det. Men jag försår inte alls vad bilden visar som skulle tyda på det.

Personen har ett kort, spelar i 78FPS och har 3.4GB minne allokerat. Det behövs alltså inte två kort för att man ska behöva mer än 3.5GB minne.

Skrivet av retro123:

Jäklar du var en envis en du Kan du posta en länk till någon recension där det sägs att 290x låter mindre än 970/980 med semipassivkylare? Ej gigabyte m.a.o.? Skulle gärna vilja se den recensionen.

Du har återigen missat poängen och ändrat vad vi ursprungligen diskuterade, men som sagt, to each their own. Är du nöjd så är det såklart kanon.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Personen har ett kort, spelar i 78FPS och har 3.4GB minne allokerat. Det behövs alltså inte två kort för att man ska behöva mer än 3.5GB minne.

Fast allokerat minne och slut på minne är helt olika saker.
Spel kan allokera hur mycket minne dom vill utan att behöva använda det, eftersom dom har hela VRAM'et för sig själva.

Tillåter jag tex After Effects att använda 12GB RAM på min burk så fyller den det. Säger jag åt den att nöja sig med 2GB så gör den det, och ger mer eller mindre lika prestanda på lättare applikationer.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Tänkte bara dela med mig om datorbutiken ALINA's svar på min fråga om byte.

Alina har gett mig till nästa fredag för att testa och utvärdera ifall jag vill byta in mina kort. Jag får köpa ett 980 ( http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=qs&T2=98NQH6DNC7VZ ) rabatterat

Det tycker jag är jädrans schysst! Go Alina!

P.s. så funderar jag på att inte byta in alls... jag är visserligen nära i VRAM med ca 3,4Gb med Dragon age i 1440p, allt på Ultra och det enda jag har dragit ner ett hack är MSAA som nu är MSAAx2. Ligger på typ 70Fps

/ Grim

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Frågan är om det blir 8GB VRAM eller 8GB VRAM*

Precis som med 960 & 4GB som kommer i mars så använder man dubbla densiteten på minnena, och inte dubbla minnen på var kontroller, för att nå den högre mängden minne. Så bandbredden till minnet är opåverkad. Full fart. Inget 6+2 eller dylikt.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av n_sandstrom:

Fast allokerat minne och slut på minne är helt olika saker.
Spel kan allokera hur mycket minne dom vill utan att behöva använda det, eftersom dom har hela VRAM'et för sig själva.

Tillåter jag tex After Effects att använda 12GB RAM på min burk så fyller den det. Säger jag åt den att nöja sig med 2GB så gör den det, och ger mer eller mindre lika prestanda på lättare applikationer.

Okej, det står "Memory usage (dedicated)", om det är detsamma som allokerad minnesmängd eller vad som faktiskt används vet jag inte.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Du har återigen missat poängen och ändrat vad vi ursprungligen diskuterade, men som sagt, to each their own. Är du nöjd så är det såklart kanon.

Jaha haha tack det samma, "poängen" och "verkligheten" är inte din grej direkt. Människan säger att det finns recensioner som backar upp honom/henne - jag frågar var är dom? Jag har missat poängen? Visst "to each their own" föreslår att vi avslutar diskusionen där?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av retro123:

Jaha haha tack det samma, "poängen" och "verkligheten" är inte din grej direkt. Visst "to each their own" föreslår att vi avslutar diskusionen där?

Inte min grej? Du får nog läsa om vad du skrev i ditt första inlägg som skapade diskussionen (alla kort från AMD är högljudda). Men visst, vi kan avsluta diskussionen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Inte min grej? Du får nog läsa om vad du skrev i ditt första inlägg som skapade diskussionen (alla kort från AMD är högljudda). Men visst, vi kan avsluta diskussionen.

mitt första inlägg i denna tråden är detta:
antar att det är något annat som har gjort flera upprörda bland annat dig. Jo, alla kort jag ägt från AMD/ATI har generellt varit högljuddare/slukat mer ström än de från de gröna laget speciellt de senare generationernas kort.. Så är det bara. Då går jag dessutom minst 15 år tillbaks. Har börjat med ATI Rage..första nvidia kortet var GeForce 2.
Mitt första "gaming" kort köpte jag dock 1998 - 3dfx's Voodoo2..

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

mitt första inlägg i denna tråden är detta:
antar att det är något annat som har gjort flera upprörda bland annat dig. Jo, alla kort jag ägt från AMD/ATI har generellt varit högljuddare/slukat mer ström än de från de gröna laget speciellt de senare generationernas kort.. Så är det bara. Då går jag dessutom minst 15 år tillbaks. Har börjat med ATI Rage..första nvidia kortet var GeForce 2.
Mitt första "gaming" kort köpte jag dock 1998 - 3dfx's Voodoo2..

Så är det bara? du måste ju trolla:), du kräver tester av diverse saker men samtidigt backar du dina uppgifter med absolut inget förutom dina personliga åsikter, double standard much?

gtx 480 kunde dra upp till 250 watt,
580 drog 244 watt var de i sådana fall fullständiga misslyckanden eftersom det drog så mycket mer än konkurrenten då?

om inte annat är de bevis iaf 580 att ett törstigt går att få i princip ohörbart med rätt kylare ser amds 290x fortfarande dåligt ut? okej vi fortsätter lite till då:)
gtx titan 250 watt, r9 290x 240 watt och snabbare;) så titan är enligt dig ett högljutt misslyckande eftersom man inte kan få kort med hög effektförbukning tysta?
samma sak med 780 då,

som du förstår började jag tröttna då jag inte bryr mig tillräckligt om du dock inte driver blir jag orolig, de är dock de senaste exemplen du verkar ha förträngt:)
notera att jag medvetet utelämnat länkar bara för din skull:)
Värt att notera är att till och med de mest hardcore nvidia fansen jag pratat med håller med om att energieffektivitet är något som brukar skifta mellan lägren,
och om du säger emot mig låt mig citera dig bara.. "Så är det bara" för så säger man när man diskuterar rigth?

det här är dock OT vad tråden handlar om och jag hoppas alla som vill lämna tillbaka sina gtx 970 Lycka med det!:)

rättstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Värt att notera är att till och med de mest hardcore nvidia fansen jag pratat med håller med om att energieffektivitet är något som brukar skifta mellan lägren, och om du säger emot mig låt mig citera dig bara..

Nä, men vänta nu här. Jag har aldrig hört talas om att man har refererat till nVidias grafikkort som ett misslyckande för att de dragit massor med ström än ATi's, med bara jämförbar prestanda som resultat.

Jag skrev ATi's, av en anledning, jag vill ha för mig att det var innan DAMiT tiden. Eller vad säger jag, det har ju aldrig hänt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nä, men vänta nu här. Jag har aldrig hört talas om att man har refererat till nVidias grafikkort som ett misslyckande för att de dragit massor med ström än ATi's, med bara jämförbar prestanda som resultat.

Jag skrev ATi's, av en anledning, jag vill ha för mig att det var innan DAMiT tiden. Eller vad säger jag, det har ju aldrig hänt.
B!

haha nejrå jag menade inte att de grafikkorten var dåliga jag hade jätteroligt med mitt 580 det överclockade som en best oxå^^ jag menade bara att,
bara för ett grafikkort drar mycket ström är det inte automatiskt dåligt eller högljutt för den delen då ända sedan 900 serien lanserades så verkar många tro att strömtörstiga grafikkort är något att undvika som pesten det därför jag tog med titan och 780 oxå^^:)

Det jag vill ge 900 serien är att gtx 980 som jag testade, är att de överclockar så sjukt trevligt:) hade jag inte misstänkt att 380x ska komma snart så hade jag behållt mitt och skaffat ett till för sli, Men då jag inte känner att jag vill köra 2 kort riktigt än igen och är riktigt nyfiken på den nya minnestekniken så ville jag vänta^^

Permalänk
Keeper of Traditions

Är det tionde gången denna videon länkas i tråden nu?

Börjar lukta fiskande efter "gilla"-klick.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Är det tionde gången denna videon länkas i tråden nu?

Börjar lukta fiskande efter "gilla"-klick.

Visste inte ens om att den har länkats tidigare. Tar bort den så du kan sova utan högt blodtryck i natt.

Permalänk

Har en lite fråga, tänkte köpa ett 970 för det ligger ungefär i pris för min budget och verkar vara ett okej kort. Men hur mycket är egentligen 3.3 minne ? Spelar bara Dota 2, CS och liknande spel. Det bör inte vara några problem ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av knubbsalen:

Har en lite fråga, tänkte köpa ett 970 för det ligger ungefär i pris för min budget och verkar vara ett okej kort. Men hur mycket är egentligen 3.3 minne ? Spelar bara Dota 2, CS och liknande spel. Det bör inte vara några problem ?

nej, absolut inte. dock så är gtx 970 väldigt överdrivet för de spelen, du skulle klara dig finemang på mycket mindre.

Permalänk
Skrivet av versions:

nej, absolut inte. dock så är gtx 970 väldigt överdrivet för de spelen, du skulle klara dig finemang på mycket mindre.

Tack för snabbt svar. Men skulle också kunna hända att jag drar igång Bf4 . Går det att spela på typ medium/high då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av knubbsalen:

Tack för snabbt svar. Men skulle också kunna hända att jag drar igång Bf4 . Går det att spela på typ medium/high då ?

beror på upplösning och uppdateringsfrekvens men överlag klarar ett gtx 970 bf4 på ultra.

Permalänk

Hej Sweclockers! Tänkte bara höra om detta kort kommer ställa till problem om jag kör på en 1920x1080-skärm? Kommer inte satsa på en 4k-skärm, alls.

Permalänk
Skrivet av hight0wer:

Hej Sweclockers! Tänkte bara höra om detta kort kommer ställa till problem om jag kör på en 1920x1080-skärm? Kommer inte satsa på en 4k-skärm, alls.

Nej förmodligen inga problem. Jag behåller själv mitt 970 då jag inte vill betala 2000 kr till för att få ett 980. Om det mot förmodan blir problem i något framtida spel så behöver man förmodligen bara ställa ner textures ett steg.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av hight0wer:

Har inga problem att maxa alla spel i 1080p. Själv hade jag tänkt satsa på en 1440p skärm när det väl släpps en 120/144hz IPS panel men tyvärr lär det inte bli så med 970 eftersom problem uppstår i SLI med detta kortet. Ifall du inte tänker satsa på en skärm med högre upplösning behåll kortet, det är ett riktigt bra och prisvärt 1080p kort.

Permalänk
Medlem

Nu har jag har inte satt mig in i hur det fungerar rent tekniskt, men varför har de egentligen bantat ner minnet till 3,5GB? Hade det inte varit lättare att bara låta det vara 4GB? Är det för att 970 inta ska bli "för bra" i jämförelse med 980?

Jag har ingen aning om hur det fungerar, men när jag läser om det uppfattar jag det som att de "plockat bort" en del av minnet (låter onödigt krångligt om kortet faktiskt har 4GB). Eller är det så att 970 egentligen bara har 3,5 GB minne och Nvidia har ansträngt sig för att pressa ut lite extra ur korten, och sedan påstår att det faktiskt har 4GB?

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Nej förmodligen inga problem. Jag behåller själv mitt 970 då jag inte vill betala 2000 kr till för att få ett 980. Om det mot förmodan blir problem i något framtida spel så behöver man förmodligen bara ställa ner textures ett steg.

Skrivet av rustax:

Har inga problem att maxa alla spel i 1080p. Själv hade jag tänkt satsa på en 1440p skärm när det väl släpps en 120/144hz IPS panel men tyvärr lär det inte bli så med 970 eftersom problem uppstår i SLI med detta kortet. Ifall du inte tänker satsa på en skärm med högre upplösning behåll kortet, det är ett riktigt bra och prisvärt 1080p kort.

Tack båda för svaren! Vilket kort är det man ska satsa på om det är coilwhine man vill undvika? Läste någonstans att detta har med volten i kortet att göra och att det lätt går att lösa genom att höja volten ett steg, men kanske inte stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deemlin:

Nu har jag har inte satt mig in i hur det fungerar rent tekniskt, men varför har de egentligen bantat ner minnet till 3,5GB? Hade det inte varit lättare att bara låta det vara 4GB? Är det för att 970 inta ska bli "för bra" i jämförelse med 980?

Jag har ingen aning om hur det fungerar, men när jag läser om det uppfattar jag det som att de "plockat bort" en del av minnet (låter onödigt krångligt om kortet faktiskt har 4GB). Eller är det så att 970 egentligen bara har 3,5 GB minne och Nvidia har ansträngt sig för att pressa ut lite extra ur korten, och sedan påstår att det faktiskt har 4GB?

Stängt av en L2-cache.
http://www.sweclockers.com/nyhet/19956-nvidia-forklarar-det-s...

Denna bild förklarar detta bra, det är sista minnetsbiten som tappar prestanda och påverkar enigt bilden även Dram chippet bredvid (i teorin i alla fall), så det är mer än 500Mb som blir drabbat i värsta fall. Kan ju vara att dom har haft defekta kretsar eller 670 blivit för bra, är ju "bara" bra 1080P kort. Känns ju fel när högre upplösning är på tapeten, men ville väl slå AMD och äta en bit av marknaden.

Skrivet av hight0wer:

Tack båda för svaren! Vilket kort är det man ska satsa på om det är coilwhine man vill undvika? Läste någonstans att detta har med volten i kortet att göra och att det lätt går att lösa genom att höja volten ett steg, men kanske inte stämmer?

Möjligt, mycket som påverkar detta som agg och moderkort. asus,msi och gigabyte verkar ju ha en del såna kort med coilwhine. Så det är mer lotto om du får ett bra kort Ska du köra med ett 970 i 1080P?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hight0wer:

Skulle satsat på EVGA GTX 970 SSC ACX 2.0+

Dvs detta:

http://www.inet.se/produkt/5411370/evga-geforce-gtx-970-4gb-s...

Visa signatur

5930k, asus x99 deluxe, gtx 980 sli, ax860, rog swift 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av hight0wer:

Ingen aning om att man kan lösa det genom att höja volten. Vad jag vet så har nästan alla grafikkort problem med coilwhine, sen beror det också på vilken hårdvara du har i datorn eftersom det kan också påverka det. Hade coilwhine på mitt R9 290 och jag har det på mitt 970 nu också fast det är mindre märkbart på 970 i mitt fall, hör inget coilwhine så länge jag inte sätter örat precis intill den bakre delen av chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Tänkte bara dela med mig om datorbutiken ALINA's svar på min fråga om byte.

Alina har gett mig till nästa fredag för att testa och utvärdera ifall jag vill byta in mina kort. Jag får köpa ett 980 ( http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=qs&T2=98NQH6DNC7VZ ) rabatterat

Det tycker jag är jädrans schysst! Go Alina!

P.s. så funderar jag på att inte byta in alls... jag är visserligen nära i VRAM med ca 3,4Gb med Dragon age i 1440p, allt på Ultra och det enda jag har dragit ner ett hack är MSAA som nu är MSAAx2. Ligger på typ 70Fps

/ Grim

Fan va avis man blir, vad är det nya priset du får med den rabatterat. Tror nog inte åretsbutik kan göra något liknande.

Permalänk
Medlem

Att man fortfarande kan vara nöjd när man har blivit grundlurad tycker jag är konstigt? Det känns som att Nvidia kan göra vad som helst utan att vissa bryr sig.

Att inte Nvidia erbjuder byte ELLER någon kompensation typ spel är dåligt.

Nu är det endast vissa företag som har gått ut med att du får lämna tillbaka ditt "defekta" kort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Så förstår jag det rätt så är egentligen textures det enda jag kommer behöva sänka i framtida spel pga 3.5-grejen? Allt annat kommer dom fortsättningsvis palla ett tag till? Jag vet att man aldrig kan vara 100% men vill känna någon slags hyfsad säkerhet över framtiden. Kommer också alltid hålla mig på 1080p. För i så fall håller jag mig till originalplanen med ett framförallt TYST 970, aldrig mer dammsugarna som är AMD.

Skrivet av maaakn:

Skulle satsat på EVGA GTX 970 SSC ACX 2.0+

Dvs detta:

http://www.inet.se/produkt/5411370/evga-geforce-gtx-970-4gb-s...

Skulle också kunna tänka mig detta, kylningen/ljudnivån i balans med superklockningen känns ju ganska lovande.. eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Stängt av en L2-cache.
http://www.sweclockers.com/nyhet/19956-nvidia-forklarar-det-s...

Denna bild förklarar detta bra, det är sista minnetsbiten som tappar prestanda och påverkar enigt bilden även Dram chippet bredvid (i teorin i alla fall), så det är mer än 500Mb som blir drabbat i värsta fall. Kan ju vara att dom har haft defekta kretsar eller 670 blivit för bra, är ju "bara" bra 1080P kort. Känns ju fel när högre upplösning är på tapeten, men ville väl slå AMD och äta en bit av marknaden.

Så de tog defekta 980-kretsar och satte de i 970 istället? Ursäkta ev. dum fråga