Permalänk
Medlem

Nu är min Pi2 som jag köpte i butik (Kjell) idag igång. Fick den inte att boota tidigare, trodde först att det var för dålig nätadapter, tills jag såg att man skulle bocka i en option när man formaterade - och då funkade det. Undrar bara vad man ska ha den till?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superapan:

Nu är min Pi2 som jag köpte i butik (Kjell) idag igång. Fick den inte att boota tidigare, trodde först att det var för dålig nätadapter, tills jag såg att man skulle bocka i en option när man formaterade - och då funkade det. Undrar bara vad man ska ha den till?

Ex webbserver, enklare NAS, styra belysning, köpa till en touch lcd o ha i bilden, mediapc osv.
Egentligen bara fantasin som sätter gränserna för RPi

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Kan tipsa om att jag köpte detta minneskortet till min RPI2 och det funkar galant!

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/207070-s...

Edit: Jag vet, lite stort men vafan, det var billigt och lagom klass på det gentemot pris och vad jag kunde få tag på här i stan

Jag skulle vara väldigt tacksam om du kunde via något program testa det

1 På en stor och snabb dator(men inte viktigt.
2 På Rasberry pi 2

Hämtade ut min... men det är helg så har inte tid att hålla på så det blir på Söndag-Måndag...Inte beställt minneskort än utan kör men något jag hittade om det fungerar? kanske måste beställa att kort och detta verkar ju väldigt bra
/MVH

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Om du kollar på kjell.com länken jag har ovanför, har dom en mycket snabbare lösning på det än vad jag gjorde.

Jo men vill se hur stor skillnad det är mellan + modellen och RBP2.
Raspberry Pi Foundation säger ju att de skall vara identiska.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Kan tipsa om att jag köpte detta minneskortet till min RPI2 och det funkar galant!

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/207070-s...

Edit: Jag vet, lite stort men vafan, det var billigt och lagom klass på det gentemot pris och vad jag kunde få tag på här i stan

inte alls själv har jag 32gb (playstation emulator) Ska köpa mig rPI 2 så tack för tipset, hittade ett billigt 32gb där )

Permalänk
Medlem

Nu har jag införskaffat mig min första Raspberry pi. Har ingen som helst erfarenhet av detta. Tänkte till att börja med testa att använda den som mediaserver. Med XBMC. Men vad jag förstått så har det övergått och heter något annat nu?

Vad ska man köra? Hur installerar jag det? Tips på guide!

Jag har ett sd-kort såklart. Men måste jag koppla in det i en annan dator för att kunna installera. Jag äger nämligen nog ingen kortläsare. Eller går det att installera det när kortet sitter i raspberryn?

Jag är lite sugen på att eventuellt köra en retrospel-emulator så småningom! Kan jag köra detta på samma minneskort men låt säga att jag har två olika partitioner?

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurman:

Nu har jag införskaffat mig min första Raspberry pi. Har ingen som helst erfarenhet av detta. Tänkte till att börja med testa att använda den som mediaserver. Med XBMC. Men vad jag förstått så har det övergått och heter något annat nu?

Vad ska man köra? Hur installerar jag det? Tips på guide!

Jag har ett sd-kort såklart. Men måste jag koppla in det i en annan dator för att kunna installera. Jag äger nämligen nog ingen kortläsare. Eller går det att installera det när kortet sitter i raspberryn?

Jag är lite sugen på att eventuellt köra en retrospel-emulator så småningom! Kan jag köra detta på samma minneskort men låt säga att jag har två olika partitioner?

Det heter numera Kodi
Smidigaste är väl att installera något OS med Kodi från början som t.ex Openelec eller OSMC tror jag de heter. Det var ett tag sen jag höll på med detta.

Minneskortsläsare i dator behöver man men det kostar inte så mycket.
Angående retrospel och sånt har jag inga svar, det får nån annan ta.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Jag såg nu att jag hade minneskortläsare i min surface pro. Så det löste sig. Är påväg att försöka installera openelec. Det jag funderar nu över är vilket filsystem sd-kortet ska ha?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurman:

Tack för svar!
Jag såg nu att jag hade minneskortläsare i min surface pro. Så det löste sig. Är påväg att försöka installera openelec. Det jag funderar nu över är vilket filsystem sd-kortet ska ha?

FAT32

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Hitta denna video på tuben, en snubbe som går igenom lite om Rpi 2.
Verkar vara ett riktigt lyft mot föregångaren, speciellt vid navigering vilket jag inte trivdes med.
Raspberry Pi 2 With Kodi

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Något jag inte förstår är varför de inte monterat en on/off switch det kan ju inte vara så svårt och vore smidigare än att behöva dra ut kontakten varje gång man vill starta om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Något jag inte förstår är varför de inte monterat en on/off switch det kan ju inte vara så svårt och vore smidigare än att behöva dra ut kontakten varje gång man vill starta om.

http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/gre...
Till Pi, usbhubb och en extern hårddisk (eller annat valfritt tillbehör)

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/gre...
Till Pi, usbhubb och en extern hårddisk (eller annat valfritt tillbehör)

Ja det är sant, så kan man ju göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Ja det är sant, så kan man ju göra

Eller så kör man med grenuttag utan strömbrytare och använder fjärrkontroll:
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/fja...
så får man 2 st över som man kan styra annat med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter mycket möda och stort besvär lyckades jag installera NOOB-versionen från http://www.raspberrypi.org/downloads/
Jag installerade den recommenderade Raspbian och sedan Openelec. Problemet är att openelec inte fungerar. Svart skärm bara efter att ha valt den och rebootat! Vad kan tänkas vara galet här? Raspbian fungerar alltså som det ska. Antar jag! Inte så van vid linuxmiljöer!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aldrig använt NOOBS, hört att det har varit lite problem med det tidigare.
Testa att ladda ner igen och installera om, kan ha blivit korrupt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jag beställde precis en sådan här.

http://www.ebay.com/itm/USB-to-Micro-USB-ON-OFF-Switch-Charge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Eller så kör man med grenuttag utan strömbrytare och använder fjärrkontroll:
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/fja...
så får man 2 st över som man kan styra annat med.

Så går också att göra ja

Skrivet av xlr8:

Smart!

Permalänk
Medlem

Hur skulle det funka att streama från en nas?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk

Blev sugen att köpa den och ha som HTPC. Tänkte koppla in en 2.5" hdd. Finns det något bra chassi man kan köpa som också har plats för hdd:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Aldrig använt NOOBS, hört att det har varit lite problem med det tidigare.
Testa att ladda ner igen och installera om, kan ha blivit korrupt.

Löste sig. NOOBS-versionen stödjer inte Pi 2 tydligen. Lyckades få in filen från openelecs hemsida efter mycket om och men. Ett tips för övriga är att extrahera filen innan man lägger in den med win32diskimage. Funkar mycket bättre då. Haha

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testat OSMC XMBC på Raspberry 2 och det fungerar klockrent. Har laddat ner Sybu XBMC till min iphone och visst funkar allt bra när väl enheten är på. Men när jag stänger av den så förlorar appen kontakt och det går inte att starta upp den längre utan jag måste gå till enheten och dra ut/in sladden för att få igång den igen? Så ska de ju väl inte vara?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaDMaXz:

Testat OSMC XMBC på Raspberry 2 och det fungerar klockrent. Har laddat ner Sybu XBMC till min iphone och visst funkar allt bra när väl enheten är på. Men när jag stänger av den så förlorar appen kontakt och det går inte att starta upp den längre utan jag måste gå till enheten och dra ut/in sladden för att få igång den igen? Så ska de ju väl inte vara?

Raspberry Pi har alltid startats genom att sätta i kontakten (elen) i den, då det inte finns någon separat strömknapp inbyggd.
Så antingen köp en brytare före strömadaptern, eller så får du sätta i adaptern och starta, och nör Raspberry Pi stängts av så ta ur denna.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaDMaXz:

Får raspberryn samma ip nummer när du startar om den.
Skulle kunna vara det som gör att det inte funkar efter omstart.

(Kan vara så att jag tänker tvärt om just nu. )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Har någon lyckats överklocka Raspberry Pi 2 Model B?
Sen undrar jag varför heter den Model B? borde det inte vara Raspberry Pi 2 Model A för det är väll första nya modellen?

Jag har aldrig sett en Raspberry Pi 2 Model B i verkligheten och undrar om det finns någon lätt guida som jag kan läsa på hur os kommer in i minneskortet och hur man installerar?

Är lite nyfiken på hur allt fungerar och sett mycket olika saker en Raspberry Pi används till.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Har någon lyckats överklocka Raspberry Pi 2 Model B?
Sen undrar jag varför heter den Model B? borde det inte vara Raspberry Pi 2 Model A för det är väll första nya modellen?

Jag har aldrig sett en Raspberry Pi 2 Model B i verkligheten och undrar om det finns någon lätt guida som jag kan läsa på hur os kommer in i minneskortet och hur man installerar?

Är lite nyfiken på hur allt fungerar och sett mycket olika saker en Raspberry Pi används till.

Putte_br

Jag kör överklockat på både Pi B och Pi 2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grymt imponerad med RPi 2. Att köra XBMC (Kodi) förut var en väldigt seg upplevelse på de äldre modellerna. Tog tid innan en video startades, tog tid att navigera i menyerna, var väldigt segt att spola/hoppa fram i filmer osv.
Allt detta är löst med RPi 2. Kodi kändes lika snabbt som det känns på min Mac Mini.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Grymt imponerad med RPi 2. Att köra XBMC (Kodi) förut var en väldigt seg upplevelse på de äldre modellerna. Tog tid innan en video startades, tog tid att navigera i menyerna, var väldigt segt att spola/hoppa fram i filmer osv.
Allt detta är löst med RPi 2. Kodi kändes lika snabbt som det känns på min Mac Mini.

Visst är Pi 2 snabbare, men Pi B (åtminstone mina 2 st) är inte så sega, bootar på 20 sek, startar och uppdaterar vädertjänsten på 2 sek, startar film över nätverket på 2 sek. Tycker Pi B har fått oförtjänt dåligt rykte, dom senaste releaserna av OpenELEC och framför allt OSMC är riktigt snabba om man jämför med för bara ett halvår sedan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Jag kör överklockat på både Pi B och Pi 2.

okej. hur mycket kör du?

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

okej. hur mycket kör du?

Pi B:
arm_freq=1050
core_freq=500
isp_freq=450
sdram_freq=500
force_turbo=1
over_voltage=6
over_voltage_sdram=4

Pi 2:
arm_freq=950
sdram_freq=450
over_voltage=4
over_voltage_sdram=2
force_turbo=1
core_freq=450

På Pi 2'n har jag testat:
arm_freq=1050
sdram_freq=500
over_voltage=6
over_voltage_sdram=4
force_turbo=1
core_freq=500
vilket inte gjorde nån större skillnad förutom att den gick bra mycket varmare.

Visa signatur