Spelburk, uppgradering/helhetsgrepp [4-8K]

Permalänk
Medlem

Spelburk, uppgradering/helhetsgrepp [4-8K]

Befintliga komponenter som följer:
Chassi: Fractal Design Define R3
Moderkort: ASUS P7P55D PRO
Processor: Intel(R) Core(TM) i5 CPU 750 @ 2.67GHz (4 CPUs), ~3.7GHz
Kylning: NOCTUA NH-D14 S-775/1156/1366/AM2+/AM3
Minne: 12 gb DDR3
Grafik: Radeon HD 5870
Disk: 74Gb SSD, 74 GB Raptor och en hög juste lagringsdisk
Nätagg: Collermaster SilentPro 700W

Siffran 4-8 är ett riktmärke. Tanken är att jag skall kunna spela lite nytt utan att strypa för mycket, vilket är fallet i dagsläget. Liren är primärt Elite: Dangerous, Arma 3, Wow. Solklart är att åtminstone grafikkort behöver bytas ut, och med det lär ju annat följa. Ingen blir gladare än jag om det räcker med grafikkort för tillfället.

Diskmässigt så kan jag i nödfall släpa mig vidare med systeminstall och mindre mängd spel installerade på skräpet jag har idag, men det är klart att med ok SSD priser så är det förhandlingsbart. Primärt fokus är dock den heliga treenigheten, moderkort, processor och grafikkort.

Help me, Obi-Wan Kehårdvaruexperter, you are my only hope.

Permalänk

Tror nog du åker dit på att byta ut prollen och därmed moderkortet också.

Edit:
Ex. CPU i5 4690k
Valfritt moderkort med Z97 chipset
GPU: R9 280, 280X, 290, 290X, alt. GTX 960, 970. Beror lite på din budget.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Befintliga komponenter som följer:
Chassi: Fractal Design Define R3
Moderkort: ASUS P7P55D PRO
Processor: Intel(R) Core(TM) i5 CPU 750 @ 2.67GHz (4 CPUs), ~3.7GHz
Kylning: NOCTUA NH-D14 S-775/1156/1366/AM2+/AM3
Minne: 12 gb DDR3
Grafik: Radeon HD 5870
Disk: 74Gb SSD, 74 GB Raptor och en hög juste lagringsdisk
Nätagg: Collermaster SilentPro 700W

Siffran 4-8 är ett riktmärke. Tanken är att jag skall kunna spela lite nytt utan att strypa för mycket, vilket är fallet i dagsläget. Liren är primärt Elite: Dangerous, Arma 3, Wow. Solklart är att åtminstone grafikkort behöver bytas ut, och med det lär ju annat följa. Ingen blir gladare än jag om det räcker med grafikkort för tillfället.

Diskmässigt så kan jag i nödfall släpa mig vidare med systeminstall och mindre mängd spel installerade på skräpet jag har idag, men det är klart att med ok SSD priser så är det förhandlingsbart. Primärt fokus är dock den heliga treenigheten, moderkort, processor och grafikkort.

Help me, Obi-Wan Kehårdvaruexperter, you are my only hope.

Jag vet att detta kanske stryker på budgeten lite men med detta så kommer du klara dig flera år framöver. du kan oxå byta grafikkortet mot ett 280 eller 280X så kommer priset ner lite

Kommer ge ett ganska bra förslag på komponenter här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7697297/2015-02-09

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7697297/2015-02-09

MVH JKLQ

Permalänk
Medlem

Hur pass högt kan man vandra med en 3,5 GHz i5, med tanke på att min egen ligger och tuffar på 3.7? Tänker mig om det rent prestandamässigt inte skiljer så hysteriskt mycket mellan 3.7 och 3.9, givet samma grafikkort etc. Givetvis är det mycket annat som skiljer, instruktioner som saknas etc, men frågar mig mest om jag skulle komma undan till nästa release om jag sitter still i båten med ny disk/grafikkort.

Permalänk
Medlem

Hmm, efter att ha läst lite mer, om man nu skall uppgradera processorn, är steget till en i7 (4790) värt pengarna?

Permalänk
Skrivet av Fjädernylle:

Hmm, efter att ha läst lite mer, om man nu skall uppgradera processorn, är steget till en i7 (4790) värt pengarna?

Beror ju på vad du ska använda datorn till. Om du t.ex. har stor nytta av hyperthreading. Den (i7:an) är ju också något snabbare stock. Har du en tight budget så skulle jag valt en i5:a då den räcker och blir över i de flesta fall. Samtidigt är ju Broadwell på ingång under Q2 vilken du kanske blir sugen på att uppgradera till (även om jag nu inte tror det kommer röra sig om många procents prestandaökning).

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Spelburk är tanken mestadels, dock förekommer ju spel som Arma 3.

Vettigt tänkt. Hugger kanske ett 970 kort då, och väntar med nytt moderkort och cpu tills dess. Å andra sidan, kommer ju nya grafikkort med.. Kan ju också köra med två kort i framtiden iofs.