Permalänk
Medlem

Tipsa om scissor-switch tangentbord

Någon som har tips på ett skönt scissor-switch tangentbord för stationär? Svensk layout är ett måste. Bra byggkvalitet prioriteras. Letar efter något som iaf kan mäta sig med lenovos lite äldre thinkpads (T400, x201, X220 etc)

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

Får man fråga varför just scissorswitch? För låg ljudnivå?
Har faktiskt ingen stor koll sorry, kanske nåt sånt här : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1073767

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av propellerhatt:

Får man fråga varför just scissorswitch? För låg ljudnivå?
Har faktiskt ingen stor koll sorry, kanske nåt sånt här : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1073767

Skönast att skriva på :).

Ja jösses, det var ju billitgt iaf, det du länkade.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Skönast att skriva på :).

Ja jösses, det var ju billitgt iaf, det du länkade.

Sedär du smaken är som baken

Ja där får jag gratulera att du inte fallit pladask för mekaniska tangentbord för den smaken är bra mycket dyrare

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av propellerhatt:

Sedär du smaken är som baken

Ja där får jag gratulera att du inte fallit pladask för mekaniska tangentbord för den smaken är bra mycket dyrare

Provade mekaniskt (MX-Board 3) tror det var röda MX brytare. Jag skickade raskt tillbaka den till inet. Tyckte knapparna var hala, höga och utan feedback. Dessutom registrerade de bara man vilade fingrarna på dem, alltså kort kort in i knapptryckningen.

Sneglar nu på denna, har suveräna user-reviews på amazon us. En fråga bara: vad är "nordisk layout" (PN-2)? Ska jag inte ha Svensk layout? Eller är det samma? Kommer jag få norskt ö och danskt ae?

https://datordax.se/product/51469

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggwp:

Provade mekaniskt (MX-Board 3) tror det var röda MX brytare. Jag skickade raskt tillbaka den till inet. Tyckte knapparna var hala, höga och utan feedback. Dessutom registrerade de bara man vilade fingrarna på dem, alltså kort kort in i knapptryckningen.

De kommer som du säkert har hört i olika färger, och det där är typiskt för röda. Testa gärna blå eller i alla fall bruna innan du dömer ut.

Skrivet av ggwp:

En fråga bara: vad är "nordisk layout" (PN-2)? Ska jag inte ha Svensk layout? Eller är det samma? Kommer jag få norskt ö och danskt ae?

Det kan hända att även specialtecken från andra nordiska länder finns på tangenterna (typiskt 'ö' och 'ä' som sagt), men det kommer fungera som ett svenskt.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag Apples scissor-switch är trevliga att skriva på, men tror inte riktigt de har thinkpad-känslan (de va ganska stumma och något tyngre om jag inte minns fel). Gillar Apples trådlösa utan numpad då de är riktigt kompakta och ger iaf känslan av att vara välbyggda. Hade ett tidigare (V1) och gillade det, men det dog av att jag spillde kaffe i det en gång för mycket
Personligen föredrar jag också mekaniska brädor, men tycker ändå Apple-tangentborden är helt ok, använder dagligen min macbook utan klagomål.

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Provade mekaniskt (MX-Board 3) tror det var röda MX brytare. Jag skickade raskt tillbaka den till inet. Tyckte knapparna var hala, höga och utan feedback. Dessutom registrerade de bara man vilade fingrarna på dem, alltså kort kort in i knapptryckningen.

Sneglar nu på denna, har suveräna user-reviews på amazon us. En fråga bara: vad är "nordisk layout" (PN-2)? Ska jag inte ha Svensk layout? Eller är det samma? Kommer jag få norskt ö och danskt ae?

https://datordax.se/product/51469

Håller fullt med dig på många punkter där, linjära brytare utan taktil feedback eller motstånd var helt hopplöst för mig, kör nu bruna och trots att dom är lite lätta så är dom skön som satan när man vänjer sig

Nordisk brukar betyda samma sak, så det blir nog svenska ska du se. Är t.o.m svenska tecken på bilden vad jag kan se, dessutom är ju cherry ett bra märke

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen allihopa! Jag har beställt från MaxFPS nu http://www.maxfps.se/tangentbord/cherry/stream-xt-spillsakert... den fick även 3/3 bra user reviews där. Synd bara att scissor inte kommer med rollover. Eller att nya buckling springs inte säljs. Saknar ju faktiskt win knappen på model M.

Ska hålla mig öppen till mekaniska tangentbord tills jag provat fler brytare, som du sa :). Helst skulle jag vilja prova några topre, men verkar inte vara så lätt att göra det i sverige...

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Tack för tipsen allihopa! Jag har beställt från MaxFPS nu http://www.maxfps.se/tangentbord/cherry/stream-xt-spillsakert... den fick även 3/3 bra user reviews där. Synd bara att scissor inte kommer med rollover. Eller att nya buckling springs inte säljs. Saknar ju faktiskt win knappen på model M.

Ska hålla mig öppen till mekaniska tangentbord tills jag provat fler brytare, som du sa :). Helst skulle jag vilja prova några topre, men verkar inte vara så lätt att göra det i sverige...

Nya buckling spring-tangentbord tillverkas faktiskt, av Unicomp, så det är inte en giltig ursäkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Nya buckling spring-tangentbord tillverkas faktiskt, av Unicomp, så det är inte en giltig ursäkt

Link pls

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

http://www.pckeyboard.com/

Men det blir nog enklast och bäst om du köper ett begagnat IBM Model M (dyker upp då och då på Tradera). Tycker du att det inte känns så fräscht med begagnade tangentbord så är det oftast inga större problem att fräscha upp ett IBM Model M till nyskick, de har så hög byggkvalité att det inte är mycket som kan slitas på dom och när du gjort rent det borde det vara som nytt.

Topre finns i Cooler Masters Novatouch. Annars kan du köpa originalen från EliteKeyboards, dom skickar till Sverige.

För övrigt rekommenderar jag IBM eller Lenovo's scissor switches om du nu vill köra på de. Dom gör klart bäst scissor switches. Notera dock att Lenovos nyaste low profile-tangentbord inte är scissor switches.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

http://www.pckeyboard.com/

Men det blir nog enklast och bäst om du köper ett begagnat IBM Model M. Tycker du att det inte känns så fräscht med begagnade tangentbord så är det oftast inga större problem att fräscha upp ett IBM Model M till nyskick, de har så hög byggkvalité att det inte är mycket som kan slitas på dom och när du gjort rent det borde det vara som nytt.

Topre finns i Cooler Masters Novatouch. Annars kan du köpa originalen från EliteKeyboards, dom skickar till Sverige.

För övrigt rekommenderar jag IBM eller Lenovo's scissor switches om du nu vill köra på de. Dom gör klart bäst scissor switches. Notera dock att Lenovos nyaste low profile-tangentbord inte är scissor switches.

Model M vore toppen - om den hade en windows knapp, något jag blivit beroende av.

Jag har en x220 och tidigare en x201i, det är därför jag är så såld på scissor. Men menar du att lenovo säljer scissor switches för desktop?

Jag menade mer att jag vill känna och klämma på en topre kanske i en butik. Vill inte köpa och skicka tillbaka.

Kan du länka till en ny buckling spring med svenska tangenter?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Model M vore toppen - om den hade en windows knapp, något jag blivit beroende av.

Jag har en x220 och tidigare en x201i, det är därför jag är så såld på scissor. Men menar du att lenovo säljer scissor switches för desktop?

Jag menade mer att jag vill känna och klämma på en topre kanske i en butik. Vill inte köpa och skicka tillbaka.

Kan du länka till en ny buckling spring med svenska tangenter?

Det finns ju en del Model M med Windowstangent, men det är nog Unicomps modeller du får kolla på då. Jag vet själv inte så mycket om dom, är mer intresserad av IBMs grejer. Det är ju i stort sett bara Model M som har buckling spring (som tillverkats av IBM, Lexmark och numera endast Unicomp).

Novatouch som jag nämnde är ju en produkt som är riktad till den stora massan, men det är också relativt nytt än så länge. Jag tycker att de borde finnas i butik att känna på, om inte så är det bara en tidsfråga.

ThinkPad-tangentbordet finns som löst USB-tangentbord för desktop, ja. Du ser det i den här videon: http://youtu.be/6ovMqIZijhg?t=4m24s
Det gäller ju då att hitta motsvarande modell med svenska tangenter. Tror det är relativt ovanligt men har du väl hittat modellnumret så kanske du kan hitta nån som säljer det. Du kan ju också köpa ett tangentbord med valfri layout så länge det är baserat på ISO-layouten (samma som svenska, den i videon är ju ANSI-layout, d.v.s. amerikansk). Jag vet inte hur du gör men själv tittar jag aldrig på tangentbordet, så för mig spelar det ingen roll vad det står på tangenterna så länge de sitter där jag förväntar mig. Vill du att det ska stå Å, Ä, Ö osv. är det ju bara att pilla loss tangenterna från en svensk ThinkPad och byta med antar jag.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ggwp:

Tack för tipsen allihopa! Jag har beställt från MaxFPS nu http://www.maxfps.se/tangentbord/cherry/stream-xt-spillsakert... den fick även 3/3 bra user reviews där. Synd bara att scissor inte kommer med rollover. Eller att nya buckling springs inte säljs. Saknar ju faktiskt win knappen på model M.

Ska hålla mig öppen till mekaniska tangentbord tills jag provat fler brytare, som du sa :). Helst skulle jag vilja prova några topre, men verkar inte vara så lätt att göra det i sverige...

Hehe...
Unicomp

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Svenskt?

Eller funkar "Finland Sweden" för oss?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Finland Sweden funkar för oss.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem

Finland har exakt samma tangentbord som Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Tack för tipsen allihopa! Jag har beställt från MaxFPS nu http://www.maxfps.se/tangentbord/cherry/stream-xt-spillsakert... den fick även 3/3 bra user reviews där. Synd bara att scissor inte kommer med rollover. Eller att nya buckling springs inte säljs. Saknar ju faktiskt win knappen på model M.

Ska hålla mig öppen till mekaniska tangentbord tills jag provat fler brytare, som du sa :). Helst skulle jag vilja prova några topre, men verkar inte vara så lätt att göra det i sverige...

Hur gick det, fick du hem ditt tangentbord?
Jag är också inne på sax-brytare och har sneglat ett tag på https://www.dustinhome.se/product/5010484650/minitangentbord finns även i vitt om man vill ha det.
Just nu sitter jag med ett Ducky Shine 2 TKL med röda brytare, bästa tangentbordet för spel, men total katastrof att skriva på.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Nu har du redan köpt ett OP men jag vill bara flika in och tipsa om Cherry Strait som har en skön laptopkänsla.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Hur gick det, fick du hem ditt tangentbord?
Jag är också inne på sax-brytare och har sneglat ett tag på https://www.dustinhome.se/product/5010484650/minitangentbord finns även i vitt om man vill ha det.

Hej allihopa. Japp fick hem bordet i veckan och jag är helnöjd. Tyvärr inte i klass med mitt X220 men det hade jag ju inte förväntat mig. STREAM XT som jag köpte är riktigt fint ändå. Gediget byggt, det känns att man inte kan flexa på det och allt sitter rejält monterat. Superskönt att skriva på som scissor ska vara, dock som sagt inte lika skönt som thinkpad. Det är lite mer motstånd än thinkpad, vilket gör skillnad.

Riktigt trevligt att spela med dessutom måste jag säga, så synd att de inte görs med rollover.

Den får helt klar 5/5 av mig!

Den du sneglar på skulle jag inte vara intresserad av då jag vill ha tenkey/fullsize eller vad det heter.

Skrivet av deeyay:

Nu har du redan köpt ett OP men jag vill bara flika in och tipsa om Cherry Strait som har en skön laptopkänsla.

Usch, jag hatar chicklet!

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell