netonnet kontanter tillbaka?

Permalänk
Medlem

netonnet kontanter tillbaka?

Tjenare!

Om det finns en liknande tråd ber jag isf om ursäkt och denna kan raderas.
Jag köpte en hårddisk (wd 3tb som nu inte längre finns i deras sortiment). Istället finns en nyare modell, fast den kostar också 300kr mera. Köpte min disk när det var rea på den för 1000 riksdaler och har garanti kvar.

Några veckor efter att jag skickat in varan till teknisk verkstad får jag meddelande att hårddisken inte går att reparera. Jag får nu välja mellan att antingen:
1) Välja en annan vara från deras sortiment som kostar likvärdigt
2) Få ett presentkort med samma summa.

Jag frågade nyss på supporten och då sa de att det inte går att få kontanter tillbaka på kontot. Jag vill ju helst ha kontanterna tillbaka i handen eller direkt in på kontot för att jag sett ett bra erbjudande på annan affär. Vad säger lagen i mitt fall?

Tack på förhand

Med vänliga hälsningar

Marcus

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Har fått mina pengar insatta på kontot direkt om nåt varit paj eller strulat... det har du rätt till bara att stå på sig när det gäller såna där grejer.

Gå till en fysisk butik och snacka med dem så ordnar det sig ska du se.

Permalänk
Medlem

Nu saxar jag detta lite snabbt, jag är ingen jurist men så här står det i konsumentköplagen:

"Påföljder vid fel på varan
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162)."

Jag vet inte om man ska tolka det som att du får lov att välja fritt bland påföljderna, eller endast att återförsäljaren är skyldig att erbjuda minst en av dom. Någon mer insatt får svara på det.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar.

Jag ska ta och slå en pling igen till supporten. Sen återkomma hit.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Netonnet har alltid frågat vill du ha tillgodokvitto eller pengarna insatta på ditt konto! och jag har varit tillbaka med minst 10 varor som strulat eller har varit sönder! inga problem alls.

Permalänk
Medlem

Du har alltid rätt att få tillbaka slantarna i samma form de var när du betalade, godtag inte ett tillgodokvitto om du inte vill ha ett sådant.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet ska du i detta fall enligt lag få tillbaka dina pengar om du begär det, men jag har ingen källhänvisning tyvärr...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nu har jag pratat med supporten igen, fast en annan person denna gång och han skulle prata med teknisk support imorgon vad som gäller. Enligt honom så kan man få kontant betalning tillbaka på kontot enbart om man haft varan en viss tid (hur länge visste han inte ens själv).

Han skulle återkomma till mig imorgon.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Tack för snabbt svar.

Jag ska ta och slå en pling igen till supporten. Sen återkomma hit.

Säg att du vill ha en likvärdig vara eller bättre, att den kostar mer är inte ditt problem.
Stå annars på dig och begär pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Säg att du vill ha en likvärdig vara eller bättre, att den kostar mer är inte ditt problem.
Stå annars på dig och begär pengarna tillbaka.

Han skulle återkomma till mig imorgon om det också.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Det lagen säger är att säljaren själv väljer om du ska ha varan reparerad, en liknande vara eller pengarna tillbaka.
I ditt fall blir de ju pengarna tillbaka då de inte gick gick att lösa med de andra två alternativen.

Presentkort och andra produkter får man förhandla till sig själv utan lagligt stöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Säg att du vill ha en likvärdig vara eller bättre, att den kostar mer är inte ditt problem.
Stå annars på dig och begär pengarna tillbaka.

Skrivet av rhalla:

Det lagen säger är att säljaren själv väljer om du ska ha varan reparerad, en liknande vara eller pengarna tillbaka.
I ditt fall blir de ju pengarna tillbaka då de inte gick gick att lösa med de andra två alternativen.

Presentkort och andra produkter får man förhandla till sig själv utan lagligt stöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är som sagt upp till säljaren. De har rätten att reparera varan, alternativt byta ut den mot en motsvarande. Kan de inte detta måste de häva köpet och du ska få pengarna tillbaka.
Presentkort är väl trevligt och så att få, men lagen säger inget att du ska få det som presentkort, utan att häva köpet är att du ska få den exakta summan du betalt tillbaka.

magma86: Du får väl ge dem ett svar tillbaka att de får välja mellan en ny HDD av samma storlek eller häva köpet och ge tillbaka pengarna. Det är som sagt upp till dem egentligen, de ger dig bara alternativ i hopp om att du ska ta något av dem, istället för att de tvingas häva det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Det är som sagt upp till säljaren. De har rätten att reparera varan, alternativt byta ut den mot en motsvarande. Kan de inte detta måste de häva köpet och du ska få pengarna tillbaka.
Presentkort är väl trevligt och så att få, men lagen säger inget att du ska få det som presentkort, utan att häva köpet är att du ska få den exakta summan du betalt tillbaka.

magma86: Du får väl ge dem ett svar tillbaka att de får välja mellan en ny HDD av samma storlek eller häva köpet och ge tillbaka pengarna. Det är som sagt upp till dem egentligen, de ger dig bara alternativ i hopp om att du ska ta något av dem, istället för att de tvingas häva det.

Kanonsvar!
Precis så ligger det till.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magma86:

Jag frågade nyss på supporten och då sa de att det inte går att få kontanter tillbaka på kontot.

Kontanter på kontot? Nu tror jag nog du fått nåt om bakfoten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Kontanter på kontot? Nu tror jag nog du fått nåt om bakfoten...

Jag menar få tillbaka pengar på kontot.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar! Jag återkommer hit imorgon.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Hedersmedlem

Om de vill häva köpet och ge dig pengarna tillbaka så ska de ge tillräckligt mycket tillbaka så att du kan köpa en motsvarande produkt hos en annan leverantör. Du ska inte bli lidande för att du köpt en produkt på rea och nu inte kan få samma funktion för dina pengar. Detta kallas för täckningsköp och är beskrivet i Konsumentköplagen. Glöm inte att inkludera frakt om du beställer online. Vill du använda täckningsköp så måste du hålla nere kostnaden, dvs köpa från billigaste stället och inte välja en mer avancerad produkt om det är möjligt att undvika det.

Det bästa brukar vara om säljaren kan ge dig en ny produkt istället för pengar tillbaka. Även om priset är 300kr högre blir det förmodligen billigare för säljaren.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om de vill häva köpet och ge dig pengarna tillbaka så ska de ge tillräckligt mycket tillbaka så att du kan köpa en motsvarande produkt hos en annan leverantör. Du ska inte bli lidande för att du köpt en produkt på rea och nu inte kan få samma funktion för dina pengar. Detta kallas för täckningsköp och är beskrivet i Konsumentköplagen. Glöm inte att inkludera frakt om du beställer online. Vill du använda täckningsköp så måste du hålla nere kostnaden, dvs köpa från billigaste stället och inte välja en mer avancerad produkt om det är möjligt att undvika det.

Det bästa brukar vara om säljaren kan ge dig en ny produkt istället för pengar tillbaka. Även om priset är 300kr högre blir det förmodligen billigare för säljaren.

Off topic: Jag tror faktiskt att säljaren förlorar på att ge ut en disk som är 300:- dyrare. Eftersom marginaler är så sjukt pressade på just hårddiskar. Skulle nog vara billigare att göra ett täckningsköp, eftersom en annan leverantör kan fått ett bättre inköpspris(någon som köper in större kvantiteter).
Men detta är mina spekulationer.

Permalänk
Medlem

Det är rätt lustigt (hemskt) att se alla dessa trådar med butiker som försöker med olika mer eller mindre skumma metoder, lätt löst för en kille med google-skills, tufft läge för Agda 82år utan internet.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Så förbannat trött på butiker som hela tiden försöker med bullshit likt detta i tråden. De jobbar med detta och kan konsumentköpslagarna i huvudet. Finns inget som säger att de kan ge presentkort tillbaka efter en viss tid. Så länge det inte är ett garantiärende efter reklamationsrätten löpt ut (3år).

Skrivet av rhalla:

Det lagen säger är att säljaren själv väljer om du ska ha varan reparerad, en liknande vara eller pengarna tillbaka.
I ditt fall blir de ju pengarna tillbaka då de inte gick gick att lösa med de andra två alternativen.

Presentkort och andra produkter får man förhandla till sig själv utan lagligt stöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Angående att säljaren väljer så är det felaktigt, säljaren ska alltid ersätta med en likvärdig produkt om sådant är möjligt inom rimliga kostnader. (Såvida kund inte kommer överens med butik om annat).

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av xpanterx:

Det är rätt lustigt (hemskt) att se alla dessa trådar med butiker som försöker med olika mer eller mindre skumma metoder, lätt löst för en kille med google-skills, tufft läge för Agda 82år utan internet.

Inget konstigt med deras agerande enligt lagen.

De försöker i första hand laga disken, då det inte går att laga den så erbjuder de med att ersätta med en likvärdig (den behöver inte ens vara ny, bara den är likvärdig eller bättre). Helt enligt lagen.

Dessutom ger de ett goodwill alternativ med ett presentkort i butiken så att han kan välja någon annan produkt iställt om han hellre vill det, vilket är mer än vad man kan kräva.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av niklasloow:

Så förbannat trött på butiker som hela tiden försöker med bullshit likt detta i tråden. De jobbar med detta och kan konsumentköpslagarna i huvudet. Finns inget som säger att de kan ge presentkort tillbaka efter en viss tid. Så länge det inte är ett garantiärende efter reklamationsrätten löpt ut (3år).

Nja. Alltså det finns inget i lagen som specifik förhindrar butiken att ge andra alternativ också som exempelvis checkar. Men de måste ju först uppfylla kravet om reparation eller omleverans/utbyte mot likvärdig produkt.

Skrivet av Fluf:

Inget konstigt med deras agerande enligt lagen.

De försöker i första hand laga disken, då det inte går att laga den så erbjuder de med att ersätta med en likvärdig (den behöver inte ens vara ny, bara den är likvärdig eller bättre). Helt enligt lagen.

Dessutom ger de ett goodwill alternativ med ett presentkort i butiken så att han kan välja någon annan produkt iställt om han hellre vill det, vilket är mer än vad man kan kräva.

Ja, presentkorten är ett frivilligt goodwillalternativ. Bra poäng.
Men problemet här är att varken reparation eller utbyte mot likvärdig produkt har erbjudits. Det som har erbjudits är att kunden får köpa något annat för samma summa, men det finns ingen likvärdig produkt i deras sortiment för den summan. Det duger inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem

Man bör normalt sett inte acceptera presentkort som kompensation vid reklamation, det är oftast det sämsta man kan välja om man verkligen vill ha produkten man reklamerat.

Vänta inte för länge med att använda presentkortet eller tillgodokvittot
Om butiken upphör, går i konkurs eller byter ägare kan du inte räkna med att kunna utnyttja tillgodokvittot eller presentkortet. Byter butiken ägare gäller presentkortet eller tillgodokvittot i allmänhet bara om det finns en överenskommelse mellan den gamla och nya ägaren om att överta sådana förbindelser mot kunderna. Så vänta inte för lång tid innan du använder det.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vill tillägga att det står så här i mailet från netonnet:

"Vill du byta upp dig till en vara som kostar mer än den du köpt från början så går detta bra men då står du som kund för mellanskillnaden. Om du väljer att byta till en billigare vara kommer vi självfallet att ersätta dig med mellanskillnaden, i form av ett presentkort."

"Presentkortet är giltigt i 3 år".

När jag fick fel på ett grafikkort köpt från webhallen bytte de ut kortet direkt oavsett om kortet gått upp i pris eller inte. Jag betalade då 2560kr. Kortet kostade 2760kr när jag skulle byta in det mot ett nytt då den andra modellen utgått ur sortimentet.

Nyheter: Nu har jag pratat med supporten på netonnet och efter lite härjande fick jag rätt. De ska betala tillbaka allt, men det kommer ta några bankdagar innan pengarna är tillbaka på kontot.

Tack för allas engagemang i tråden!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Vill tillägga att det står så här i mailet från netonnet:

"Vill du byta upp dig till en vara som kostar mer än den du köpt från början så går detta bra men då står du som kund för mellanskillnaden. Om du väljer att byta till en billigare vara kommer vi självfallet att ersätta dig med mellanskillnaden, i form av ett presentkort."

"Presentkortet är giltigt i 3 år".

När jag fick fel på ett grafikkort köpt från webhallen bytte de ut kortet direkt oavsett om kortet gått upp i pris eller inte. Jag betalade då 2560kr. Kortet kostade 2760kr när jag skulle byta in det mot ett nytt då den andra modellen utgått ur sortimentet.

Nyheter: Nu har jag pratat med supporten på netonnet och efter lite härjande fick jag rätt. De ska betala tillbaka allt, men det kommer ta några bankdagar innan pengarna är tillbaka på kontot.

Tack för allas engagemang i tråden!

Att man som kund ska behöva kämpa livet för sig i en fråga som man redan från början har rätt i, det är bara skrämmande... Inget ont mot NetOnNet, men det är inte första tråden jag läser om konsumenträtt hos det företaget...

Skönt att det löste sig i alla fall!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Japp det gäller att stå på sig mot NET ON NET det tror inte att man orkar !!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Att man som kund ska behöva kämpa livet för sig i en fråga som man redan från början har rätt i, det är bara skrämmande... Inget ont mot NetOnNet, men det är inte första tråden jag läser om konsumenträtt hos det företaget...

Skönt att det löste sig i alla fall!

Ja, det är för jävligt. Jag hittar ingen information på hemsidan om detta. Det är minst sagt luddigt. Påpekade det till supporten. Får väl hoppas att de blir tydligare med denna typ av ärenden i framtiden (peppar peppar).

Nej, precis. Jag har ju beställt grafikkort och mjukvara från netonnet utan problem. Ibland verkar det vara en individfråga också. Vem man pratar med i telefonen.

Tack. Det skönt att ha detta undanstökat och hoppas att jag har uppmuntrat fler att stå på sig i denna typ av frågor

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt