Göra video fil mindre! Behöver verkligen hjälp!

Permalänk
Medlem

Göra video fil mindre! Behöver verkligen hjälp!

Hej! Jag visste knappt vilken del av forumet jag skulle luta mig åt, så om någon moderator vet och kan flytta tråden till rätt får han gärna göra det.

Det är så att min mamma har en dokumentär film som gjorts där hon blir intervjuad om hur det varit i vårat liv efter min bror / hennes son gick bort för 8 år sedan.
Hon vill jätte gärna posta videon på facebook, men den är 2,01GB stor, och facebook stödjer max 1,53GB tror jag det är, eller ja, 1,5gb ungefär.

Jag hade verkligen uppskattat om ni kunde hjälpt mig med hur jag kan göra filen mindre, om det går.
Jag har försökt googla lite hit och dit, men jag blir inte helt klok på vad jag ska göra.

Hoppas ni kan hjälpa mig, då är jag oerhört tacksam!

Tack!

Permalänk
Rekordmedlem

Finns en hel del program som klarar att krympa film, Handbrake är ett som är gratis så du kan ju testa med det först.
https://handbrake.fr/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att göra backup av filmen innan ni testar och krympa den ytterligare med något program.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Vilket format är filmen i? Högerklicka på filen och välj 'egenskaper' sedan välj fliken 'information' och kontrollera värdet 'total bithastighet'. Jag har en fil som har en bithastighet på 19500 ungefär. Jag kan krympa filstorleken den genom att spara den i en lägre bithastighet. Men tänk på att detta också försämrar bildkvalitén.

Om du använder windows kan du göra detta med windows movie maker genom att välja spara->custom settings och ändra 'bit rate' till något lägre, ifrån mina 19500 hade jag kanske krympt till 18000 och sparat plats så här.

Om du använder Mac så finns iMovie. Man kan göra samma sak där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Safir:

Hej! Jag visste knappt vilken del av forumet jag skulle luta mig åt, så om någon moderator vet och kan flytta tråden till rätt får han gärna göra det.

Det är så att min mamma har en dokumentär film som gjorts där hon blir intervjuad om hur det varit i vårat liv efter min bror / hennes son gick bort för 8 år sedan.
Hon vill jätte gärna posta videon på facebook, men den är 2,01GB stor, och facebook stödjer max 1,53GB tror jag det är, eller ja, 1,5gb ungefär.

Jag hade verkligen uppskattat om ni kunde hjälpt mig med hur jag kan göra filen mindre, om det går.
Jag har försökt googla lite hit och dit, men jag blir inte helt klok på vad jag ska göra.

Hoppas ni kan hjälpa mig, då är jag oerhört tacksam!

Tack!

Sök på "Freemake Video Converter" Fungerar fint och är lätt att förstå sig på, men akta dig under installationen för diverse adware osv.

Permalänk
Medlem

Youtube stödjer större filmer.
Vet inte om man måste vara medlem ett visst tag eller om det har något med uploads att göra men jag kan lägga upp filmer som är betydligt större än 2 GB vet jag.

Permalänk

ladda hem virtualDub (gratis) sen skaffar du xvid codec.

Du kommer att minska storleken väldigt mycket.

tutorial: https://www.youtube.com/watch?v=R8x0TBamevs

Permalänk
Medlem

+1 på Youtube eller Vimeo. Bättre codec, bättre kontroll. översikt/statistik, stöd för fler enheter och devices som Chromecast etc. Ladda upp den på Youtube och dela den länken i stället för att ladda upp till Facebook direkt.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.