Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrAdde:

Jo förvisso, men jag ingick väl ändå ett avtal när jag köpte på komplett?

Ja men gränserna för vad du får handla är lite flytande eftersom du får göra "rimliga" affärer som omyndig, att köpa nån enstaka datordel/billigare dator kan ju vara rimligt men att köpa en dyrare dator på kredit är inte rimligt osv...

Hursomhelst så bör TS ta hjälp av konsumentvägledaren, det är ett blufföretag han handlat med fastän han egentligen inte heller fick ljuga om sin ålder, båda parter har gjort fel men företaget har troligen gjort mest fel i det här fallet och de är ju dessutom aktiva i en typ av tramsbranch som bara har som syfte att vilseleda och få folk att betala utan att de säljer en tjänst som är värd något, en bilvärdering på det sätt de erbjuder är ju bara en hittepå tjänst och har inget som helst värde, de kollar på sin höjd prisstatistik men inte gör de nån kontroll av bilen för att se verkligt skick på den.

Det går däremot att kolla bilar via Bilprovningen om man vill ha en fysisk kontroll av bilen utöver kontrollbesiktningen och man är osäker på hur man själv kollar bilen, däremot är det ju kanske inget man gör innan man är seriös spekulant på en bil, det kräver ju lite mer jobb än att ange ett regnummer och det kostar lite (1590kr) men det är ju inget de mörkar med och det blir ju ett betydligt bättre svar på i vilket skick bilen är om den verkligen testas
http://www.bilprovningen.se/bildiagnos

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Stå för DIN bluff och betala. 800kr är ingenting i det långa loppet speciellt inte jämfört med en jävla massa huvudbry och tjafs. Stå ditt kast denna gång och ta det som en lärdom är mitt råd.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Stå för DIN bluff och betala. 800kr är ingenting i det långa loppet speciellt inte jämfört med en jävla massa huvudbry och tjafs. Stå ditt kast denna gång och ta det som en lärdom är mitt råd.

Är du möjligtvis en av bluffarna på detta sviniga "företag"? Eller har du helt enkelt inte läst tråden alls? Detta är ett bluff företag och inte nog med det, TS har inte skyldighet att betala ett öre då det inte framstått pris eller att man ska betala, TS har inte angett personuppgifter och TS är ej 18 år vilket betyder att han inte kan gå med i avtal som dessa alls. Ni som sitter och skriver att TS ska betala borde lära er ett och annat om lagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Och fodra bluffar likt detta än mer?
Alla som förespråkar detta borde skämmas då man hjälper bluffar att lura fler.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Klart som fan jag inte jobbar för det företaget.

Men jag vet om lagar och skit men att hålla på och tjafsa om 800kr är inget jag personligen skulle hållas med speciellt inte om man gjorde en liten bluff själv men det är jag det och jag kan bara tala för mig själv. 800kr vs. energin det tar att ordna upp sitt misstag är ett lätt val för mig.

Adjö.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Men jag vet om lagar och skit men att hålla på och tjafsa om 800kr är inget jag personligen skulle hållas med speciellt inte om man gjorde en liten bluff själv men det är jag det och jag kan bara tala för mig själv. 800kr vs. energin det tar att ordna upp sitt misstag är ett lätt val för mig.

Adjö.

Det är kanske därför företag som dessa forsätter att verka..

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av jimjans:

Det är kanske därför företag som dessa forsätter att verka..

Jo men jag bidrar personligen aldrig någonsin till såna företag och har aldrig någonsin gjort heller. Jag säger bara vad jag skulle ha gjort i samma situation. Jag har vettet (no offence to OP) att kolla upp företag jag tänker anlita innan jag anlitar dem och hittar jag ingen info alls så struntar jag hellre i det än att ta en chansning. Speciellt när det gäller internettjänster. Det tar några sekunder att kolla upp såna saker på Google. Googlar man på detta företag så får man förslaget "bluff" innan man skrivit klart.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deeyay:

Adjö.

Med bluff menade du att hen godkände fast hen ej var 18år? Vilket tillhör det dagliga idag på internet, samma att inte läsa igenom alla avtal. (man anger dock inte sin riktiga identitet då)

Såna hära företag lever tack varje att folk betalar och inte vågar stå på sig, för oss alla bästa är självklart om ingen betalar så att mängden heltidsarbetande scammer minskas.

Dock på individnivå så handlar det om vad som är bäst för en själv och inte alltid att det är bäst att stå på sig som din åsikt var. Mitt råd är som sagt att kontakta konsumentvägledaren och höra vad den säger, är man flera emot samma företag så borde man ha större chanser.
Ur individnivå ska man enbart se på vad som gynnar en själv bäst, vilket kan innebära att man kanske betalar scammer pengar.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anon159643:

Ur individnivå ska man enbart se på vad som gynnar en själv bäst, vilket kan innebära att man kanske betalar scammer pengar.

Jepp. Varvid jag personligen skulle stå mitt kast i detta fall om det var jag. Ibland måste man faktiskt stå för sina egna handlingar även om man har att göra med lurifaxar. Man har faktiskt ett eget ansvar också som man väldigt lätt vill dribbla bort i vissa lägen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av deeyay:

Jepp. Varvid jag personligen skulle stå mitt kast i detta fall om det var jag. Ibland måste man faktiskt stå för sina egna handlingar även om man har att göra med lurifaxar. Man har faktiskt ett eget ansvar också som man väldigt lätt vill dribbla bort i vissa lägen.

Det är ju jättefint att du väljer att stödja kriminella ifall du skulle hamna i TS situation, dessutom råder andra att göra detsamma.

Personligen så tycker jag det är viktigare att just bestrida fakturan, informera andra så att "företaget" granskas och får det svårare med sina bluffar. Men vad vet jag, låt de "svaga/lättlurade" (menar inte TS i detta fall) utnyttjas kanske är bättre...

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deeyay:

Adjö.

Skaplig timlön du har.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av GaMeR2K5:

Skaplig timlön du har.

Du jag kan skaffa mig så mycket huvudbry på enbart 10 minuter ska du se så det inte skulle vara värt det speciellt med tanke på min förmodliga lilla bokstavskombination som ligger i bakgrunden och spökar i vissa lägen så jag har lärt mig när jag ska ge upp i vissa lägen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Fast du missar poängen totalt. TS visste inte att han skulle betala något. Låt oss säga att du går in här på SweC och skriver in personuppgifter när du skapat ett konto, och sedan får en räkning, hade du reagerat på samma sätt?

Permalänk
Medlem

Nog för att ts gjorde bort sig rejält när denne gav sig in i det här, men alla seriösa företag vet att man inte kan ingå avtal med barn hur som helst.
Ts gjorde fel, men genom ren tur (för ts) så har inte heller företag rätten på sin sida.
Då passar det inte riktigt att prata om läropengar. Ts gjorde bort sig, ja. Men företaget har inte rätt till några pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bubblaren:

Hallå alla sweclockare!

Nu är de så att jag för några dagar sedan fått en räkning på en tjänst som jag trodde var gratis, de är en tjänst där man får en värdering på ett önskat fordon. När jag var in på sidan tänkte jag inte mycket om ifall de kunde komma några utgifter och så vidare. Förstås så läste jag inte heller den långa listan av regler och villkor utan bara klicka att jag accepterar, måste erkänna att det var nog inte så smart gjort då de är ett företag så borde jag ha fattat att de skulle kosta en slant.

Hur som helst, jag är inte ens nöjd med vad jag fått som värdering på mitt fordon, kan man klaga på de och slippa betala? Sen är jag under 18 år och borde väl då inte behöva betala sånt här?

Hemsidan

betala.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Friterad:

Fast du missar poängen totalt. TS visste inte att han skulle betala något. Låt oss säga att du går in här på SweC och skriver in personuppgifter när du skapat ett konto, och sedan får en räkning, hade du reagerat på samma sätt?

OK nej den detaljen missade jag nog tyvärr det ber jag om ursäkt för. Är det så är det ju väldigt illa och klart man blir upprörd. Men jag står nog kvar vid min personliga lilla "lösning" i alla fall

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

Men du, du har uppenbarligen inte läst tråden, och du motiverar inte ditt ställningstagande/råd. Det tillför inte värst mycket.

Ts agerade olämpligt, men det i sig betyder inte att dessa bluffmakare har rätt till pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Men du, du har uppenbarligen inte läst tråden, och du motiverar inte ditt ställningstagande/råd. Det tillför inte värst mycket.

Ts agerade olämpligt, men det i sig betyder inte att dessa bluffmakare har rätt till pengar.

Eller företag som ingår avtal med barn..

Lagen finns ju där av ett skäl..

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Skulder av barn är olagligt i Sverige för kännedom...

Säkert? Enligt denna artikel, enligt svensk lag kan barn bli skyldig pengar, trots han var endast 6 år gammal.
Viktor, 11, krävs på kvarts miljon:
http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article20216796.ab

Hmm..ca 34% ränta dagligen! Värre än maffia och ser ut som mera fiffel företag.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Eller företag som ingår avtal med barn..

Lagen finns ju där av ett skäl..

Citerade du rätt inlägg nu? Jag förstår inte vad du försöker förmedla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Säkert? Enligt denna artikel, enligt svensk lag kan barn bli skyldig pengar, trots han var endast 6 år gammal.

Efter att ha läst den artikeln tappade jag tron för svenk politik TOTALT !!

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

fast du verkar missa en viktigt detalj, TS visste att han skulle betala, står klart och tydligt i regler och villkor, men han ska fortfarande betala.

Så alla under 18 år kan beställa en tjänst utan att betala för sig?

Permalänk
Avstängd

Så det finns seriösa köpare som tar betalt för tjänster utan att ens ta riktiga personuppgifter? Beställa på faktura utan att ens skriva in ett personnummer eller någonting. Ni som tycker han ska betala är ju hjärtlösa idioter, nog för att det var jäkligt klantigt men det är ju inte ett seriöst företag. Skillnad om han loggat in på cdon och beställt mot faktura, OH NO WAIT det går ju inte för han är inte 18 år.

BESTRID. Be om hjälp, berätta för dina föräldrar på en gång.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Det där är en helt annan grej. De drog uppenbarligen kommunen inför en civilrättslig tvist då barnet stod som part. Då riskerar man alltid att bli skyldig för rättegångskostnaderna om man förlorar. Barn kan få skulder i form av exempelvis skatteskulder eller skadestånd, men det är något helt annat än vad som avses i mitt inlägg.
http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Privatekonomi/Skul...
http://www.kronofogden.se/Barnsskuldsattning.html

Denna tråd handlar om skulder i form av ekonomiska avtal. Det gäller att hålla sig till ämnet

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

fast du verkar missa en viktigt detalj, TS visste att han skulle betala, står klart och tydligt i regler och villkor, men han ska fortfarande betala.

Så alla under 18 år kan beställa en tjänst utan att betala för sig?

Herregud, snacka om pucktvåa. Han ska INTE betala. Läs första-sidan i tråden eller länkarna i inlägget ovan. Under 18 år - ej ekonomiska av tal -> ej giltigt ->ej betala. Busenkelt. Hänvisning till lagtext finns på sida 1.

Visa signatur

Permalänk

Varför detta tjat om att betala och ta det som en lärdom? TS verkar uppenbarligen redan lärt sig att vara mer försiktig så vad är poängen att betala 800 kronor för den? Att stå på sig och bestrida fakturan känns som en bättre egenskap än att lägga sig platt och känna sig dum.

Permalänk

Nu har jag berättat för pappa och han blev förbannad, inte på mig utan på företaget som gör så. Han ska gå till polisen på måndag med kopia på fakturan!

EDIT: Hade fått svar av Varningsinfo.se

Hej Linus!

När det gäller värdering på en internetsida skall du göra enligt följande:

Skicka ett mail till företaget och skriv “Bestrider fakturan i sin helhet”.

Du behöver sedan inte svara på ytterligare krav eller påstötningar från samma företag. Skulle det komma något från inkassobolag eller Kronofogden behöver du bara bestrida en gång till detta ställe också.

Du kan ta det helt lugnt och behöver inte oroa dig för betalningsanmärkning eller andra problem om du följer dessa råd.

Viktigt är dock att du skickar en kopia av fakturan till oss.

Deras beställningsrutiner har så många brister, vilket gör att jag i princip kan begära en värdering på din bil och du får fakturan.

Med detta förstår du att dom aldrig klarar en juridisk process där dom skall bevisa vem som har beställt tjänsten.

Det finns personer som fått faktura som inte ens har bil och det finns personer som fått värdering på sina bilar som dom aldrig har beställt.

Undrar du över något ytterligare får du gärna ringa Dick Malmlund på 08-599 06 900.

Trevlig helg!

Med vänlig hälsning,

Sandra Malmlund

Då är det bara att vänta tills företaget ger upp och allt blir som vanligt igen

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Org.nr ska finnas på sidan om dom ska ha försäljning i Sverige. en adress i Tallinn räcker inte.

https://ecommerce.org/sv/expertpanelen-svarar/maste-jag-som-e...
http://redovisningshuset.se/om-oss/obligatoriska-uppgifter/

Jag tror du missade poängen... helt

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Om jag inte minns fel var detta företag med i Plus på svt och de sade att man bara skiter i att betala in då detta bluffföretag aldrig kommer vända sig till kronofogden då det de gör är olaligt/bluff.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Jag tror du missade poängen... helt

Enlight me plix !

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644