Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk

Tusen tack!

Det lutar åt en i5, det skiljer inte så mycket i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Mängden minne påverkar inte grafikprestandan direkt.
Dual channel och hastigheten på minnena gör det däremot.
Så släng i 8gb av det snabbaste minnet du hittar som är kompatibelt.
Och om du menar allvar med spelandet är det helt klart en modell med HD5000 som gäller.
Alternativt vänta tills de nya varianterna med HD6000 finns i handeln.

Ungefär när finns HD6000 att köpa?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Ungefär när finns HD6000 att köpa?

Åtminstone någon månad till skulle jag tro. NUC i3 med HD5500 börjar levereras nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta? funkar det att köra USB nätverkskort eller bör man köpa något annat?

Webhallen varukorg

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

använd ett wificard... varför ha saker som sticker ut när det inte behövs?

Permalänk
Medlem

Varför inte välja den "nya" som inte är långt bort ifrån att finnas till försäljning?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

bra fråga, får nog bli det istället men såg inte att den fans på webhallen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

bra fråga, får nog bli det istället men såg inte att den fans på webhallen.

Dom där minnena passar inte heller. Dom är på 1.8 V och det ska vara 1.35 V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av classified:

Dom där minnena passar inte heller. Dom är på 1.8 V och det ska vara 1.35 V.

i see! tackar, får plocka ihop en när dem nya finns att beställa.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hej,

kör min ena 2820 till ett par äldre Dreamworks THX-högtalare (via 3.5-uttaget) och tycker att ljudet är dåligt. Lite bakgrunds resonans(?) konstant.

Är det ett mindre bra ljudkort i 2820:an? (min andra kör jag via HDMI till förstärkaren och där är ljudet bra)

Ett annat ljudrelaterat problem är ljudet blir osynkat om jag ser på "ordentliga" 720p filer, antar att det beror på att 2820:an är för svag?

Permalänk
Skrivet av nejo:

Hej,

kör min ena 2820 till ett par äldre Dreamworks THX-högtalare (via 3.5-uttaget) och tycker att ljudet är dåligt. Lite bakgrunds resonans(?) konstant.

Är det ett mindre bra ljudkort i 2820:an? (min andra kör jag via HDMI till förstärkaren och där är ljudet bra)

Ett annat ljudrelaterat problem är ljudet blir osynkat om jag ser på "ordentliga" 720p filer, antar att det beror på att 2820:an är för svag?

har inga problem med min, lite brum får man ju alltid i 3.5an men den använder jag inte.. har inte ramlat över något den varit för svag för att spela.. kör openelec

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Skrivet av nejo:

Hej,

kör min ena 2820 till ett par äldre Dreamworks THX-högtalare (via 3.5-uttaget) och tycker att ljudet är dåligt. Lite bakgrunds resonans(?) konstant.

Är det ett mindre bra ljudkort i 2820:an? (min andra kör jag via HDMI till förstärkaren och där är ljudet bra)

Ett annat ljudrelaterat problem är ljudet blir osynkat om jag ser på "ordentliga" 720p filer, antar att det beror på att 2820:an är för svag?

Du skriver inte vilken mjukvara du använder för att spela upp filer.
Om du bläddrar bakåt några sidor i tråden så länkar jag till en sida där de går igenom vilka inställningar du skall ha i Kodi (gamla XBMC).

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

har inga problem med min, lite brum får man ju alltid i 3.5an men den använder jag inte.. har inte ramlat över något den varit för svag för att spela.. kör openelec

OK, kör också OE.

Skrivet av backspace:

Du skriver inte vilken mjukvara du använder för att spela upp filer.
Om du bläddrar bakåt några sidor i tråden så länkar jag till en sida där de går igenom vilka inställningar du skall ha i Kodi (gamla XBMC).

Missade så klart det, kör senaste OE. Ska ta en titt

Permalänk
Medlem

Hej!

Är intresserad av en NUC som ersättare av en stationär dator med några år på nacken. Den är tänkt att användas till surf, kontorsarbete och lite playkanaler till en 1440p skärm. Den nya core i3 som nyss släppt bör duga gott åt just detta? Eller bör jag invänta i5?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guarana:

Hej!

Är intresserad av en NUC som ersättare av en stationär dator med några år på nacken. Den är tänkt att användas till surf, kontorsarbete och lite playkanaler till en 1440p skärm. Den nya core i3 som nyss släppt bör duga gott åt just detta? Eller bör jag invänta i5?

Tack!

Hej hej! NUC med Haswell i5 kostar samma som broadwell i3. Iaf den låga. http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4250U-vs-Intel-Core-i3-...
i5an är ett bättre val. Finns väl inga andra egentliga fördelar mer än lite mindre strömförbrukning? Båda är aktivt kylda. Samma spec för dp och hdmi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Hej hej! NUC med Haswell i5 kostar samma som broadwell i3. Iaf den låga. http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4250U-vs-Intel-Core-i3-...
i5an är ett bättre val. Finns väl inga andra egentliga fördelar mer än lite mindre strömförbrukning? Båda är aktivt kylda. Samma spec för dp och hdmi.

Tack för snabbt svar! Ska kolla på dem båda en gång till

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Hej hej! NUC med Haswell i5 kostar samma som broadwell i3. Iaf den låga. http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4250U-vs-Intel-Core-i3-...
i5an är ett bättre val. Finns väl inga andra egentliga fördelar mer än lite mindre strömförbrukning? Båda är aktivt kylda. Samma spec för dp och hdmi.

i5an har ju inte 2.5" så man kan fläska dit en fet disk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dtbu:

i5an har ju inte 2.5" så man kan fläska dit en fet disk!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2425209

Permalänk
Medlem
Skrivet av dtbu:

i5an har ju inte 2.5" så man kan fläska dit en fet disk!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2425209

Finns en fet i5-variant också

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Precis som alla Intels NUCs så kommer den utan intern minne och med processor.

Jag tänkte sammanfatta allt i en post:
10 pack D34010WYB, dvs D34010WYKH utan chassi.
Exempel på passivt chassi

Med mig blir detta 9-10st beroende på om Lagers vill ha en eller två. Som folk nämnt lär moms på 25% tillkomma. Enligt Tullverket är det 0% tull på datorer och bärbara datorer. Dessa innehåller ju inte heller någon hårddisk eller lagringsmedia som omfattas av ytterligare regler, så jag har svårt att se att det skulle bli särskilt mycket tullavgifter. En MP4-spelare har 13,9% tull vilket jag tror är pga intern lagring. Jag utgår ifrån att en NUC klassas som dator.

Jag vet dock inte om jag personligen orkar ta tag i detta med risker/väntetider. Det är väldigt synd att ingen svensk återförsäljare säljer versionerna utan chassin, speciellt när de säljer hel-passiva chassin separat. Enklast vore kanske att först mejla en återförsäljare och se om de kan ta in dem innan man försöker sig på att organisera något.

Edit: Jag tänker mejla ett antal återförsäljare och hänvsa till denna post. Förhoppningsvis ser de att det finns ett intresse.

Hur går det med det här?

Jag är med på idén i alla fall.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Det har du fan rätt i, hade jag glömt.
Men blåtand saknas väl på i5an?

sen skönt med inbyggt wifi + bättre pris på i3an + nästan två år nyare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dtbu:

Det har du fan rätt i, hade jag glömt.
Men blåtand saknas väl på i5an?

sen skönt med inbyggt wifi + bättre pris på i3an + nästan två år nyare.

Här en bra genomgång av nya versionen LÄNK

Enjoy

EDIT: Hittade en länk till som ger tips om hur tveeka grafikprestanda på NUC http://www.legitreviews.com/how-to-get-more-graphics-performa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dtbu:

Det har du fan rätt i, hade jag glömt.
Men blåtand saknas väl på i5an?

sen skönt med inbyggt wifi + bättre pris på i3an + nästan två år nyare.

Blåtand får du via wifikortet. Finns wifikort med eller utan blåtand

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av niclasc:

Blåtand får du via wifikortet. Finns wifikort med eller utan blåtand

WIFI kortet är integrerat på nya versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

WIFI kortet är integrerat på nya versionen.

Sant på Broadwell. Men nu var det Haswell som han frågade om väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Hur går det med det här?

Jag är med på idén i alla fall.

Fel pris

#15193126

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Hur går det med det här?

Jag är med på idén i alla fall.

Vi kom fram till att det var för bra för att vara sant tyvärr. bluff alltså

edit: Hoppas ny modellen blir billigare att köpas utan låda.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Funderar på att köra ESXi på en NUC, men står mellan NUC D34010WYKH eller NUC D54250WYKH. Ska köra några få VM-hostar och inget jättekrävande. Lite Win7,8.1 samt 10 för att testa lite samt någon/några linux distar. Båda kommer till en början köra 8 GB ram, men planen är att gå upp till 16 GB. Så vad säger ni, bör jag välja i5'an eller kan jag nöja mig med i3'an?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Fyfan va jag är upprörd, har suttit i 1,5 h och försökt installera drivrutiner till mitt nätverkskort, VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ INTEL!!==!=?!?!?!

Kan någon komma med tips på hur jag skall lösa problemet? Jag har följande kort:http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntverkskort/inte... och tankar drivers från https://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&k... och väljer där 64 bit för w7 då det är det jag har på datorn.

när jag sedan går in i enhetshanteraren så har jag 2 !-tecken, den ena för nätverksstyrenhet och den andra för SM-bussenhet, går jag in på den första så står det Tillverkare : okänd. Fattar inte hur jag skall få igång min nuc mot wifi. Funkar bra på ethernet.

Ledsen om jag missat någon info eller varit slarvig med något i texten, sitter i fryser samtidigt som jag är hyffsat arg på k*kdatorn nu

Visa signatur

Kinnarps 8000