Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Precis, här har du rätt och personen som ringde upp låter nyanställd. Personerna på analysavdelningen har iallafall garanterat bra verktyg för att se eventuella kapacitetsproblem. Hör du inget inom en vecka så har det säkert lagts ett "nätfel". Kapacitetsproblem kan ta ett tag att bygga bort (så under tiden kan du säkert få lite billigare månadskostnad pga deras hastighetsgaranti)

Frågan är vad "lite billigare" innebär. Försökte pressa Com Hem på detta men de ville inte svara förrän EFTER frågan var löst. Lite småmärkligt då de direkt kunde se att jag får låååååååååååååångt under hastighetsgarantin. För mig är ett bredband som inte ger mer än 10 mbit (och knappt ens det ibland!) inte värt halfva avgiften (jag betalar 499). Det är värt 99 spänn eller ingenting.

Kan de ens begära att jag betalar över huvud taget när de inte levererar?

Permalänk

Försökt söka i tråden, men har inte riktigt lyckats (Skyller på trötthet om det visar sig att jag är blind ).
Idag har jag den nu "gamla" 5 Ghz routern CH7284e, anser ni det är värt att byta till den nya CH7486e?
Jag har inte behov utav mer LAN portar, men bättre (snabbare och längre räckvid) Wifi hade varit mycket trevligt! Är det värt kostnaden/bindningstiden?

Permalänk
Medlem

Jag och två andra kompisar har fått upprepande problem med packet loss ända sedan två av oss uppgraderade till 250 Mbit, och sedan jag fick 500 Mbit. Vi upplever problem med VoIP program bl.a. Skype och TeamSpeak där vi inte kan vara 3 personer i ett samtal (anslutning) utan att en av oss får över 50% packet loss. Två av oss bor i samma hus (våningshus med lägenheter), den ena på andra sidan gatan. Alla av oss är uppkopplade mot Comhem.

Vi har prövat att hosta Skype samtal och TeamSpeak servrar på alla 3 parter och problemet uppkommer oberoende av vem som hostar. Jag misstänker att det här är ett överbelastningsproblem men jag skulle gärna vilja höra vad ni tycker här, särskilt Comhem själva.

Vi har också försökt mäta bredbandshastigheten på Speedtest.net och Bredbandskollen, jag får knappt 200 Mbit trots att jag ska ha 500 Mbit. Min kompis som bor i samma hus som jag (våningshus med lägenheter) får också väldigt dåliga mätvärden: kring 90 när han ska ha 250.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Kvällens sämsta mätning hittills är på 15 Mbit/s, vilket är det lägsta jag sett hittillls... De flesta ligger dock mellan 30 och 50. Igår var det bättre med runt 70 och framåt midnatt går det upp till strax över 100 Mbit/s (vilket är vad jag har). Förmodligen är det bara några råttor som fiser för nära kablarna, för det kan ju inte ha något att göra med nätets kapacitet kontra hur mycket bandbredd man sålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEA:

Jag kan inflika att jag ALDRIG har dåliga siffror, oavsett tid på dygnet. I stort sett varje gång jag kollar så är hastigheten ÖVER den utlovade. Jag är riktigt nöjd med Com Hem när det gäller bredband .

Det är alltid roligt att få skriva positiva saker på ett forum

Så något är fel om du inte kommer upp i utlovade hastigheter.

(... och nej, jag jobbar inte på Com Hem )

Jag hade heller aldrig några problem med comhem i min förra bostad, aldrig några avbrott eller andra konstigheter men där fanns inte lika många lägenheter och mer äldre som kanske inte nyttjar nätet lika mycket, om man nu kan ha lite förutfattade meningar då.. Jag måste säga att jag var rättnöjd med com hem då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubbelklabbe:

Försökt söka i tråden, men har inte riktigt lyckats (Skyller på trötthet om det visar sig att jag är blind ).
Idag har jag den nu "gamla" 5 Ghz routern CH7284e, anser ni det är värt att byta till den nya CH7486e?
Jag har inte behov utav mer LAN portar, men bättre (snabbare och längre räckvid) Wifi hade varit mycket trevligt! Är det värt kostnaden/bindningstiden?

För min del innebar det en enorm skillnad, som jag skrev här

Det var bara en snabb koll, jag har inte testat räckvidd, men med den nya och gamla routern på samma plats innebar det en ökning med minst FYRA gånger (trådlöst). Jag hade varit nöjd med en fördubbling

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isseh80:

Jag hade heller aldrig några problem med comhem i min förra bostad, aldrig några avbrott eller andra konstigheter men där fanns inte lika många lägenheter och mer äldre som kanske inte nyttjar nätet lika mycket, om man nu kan ha lite förutfattade meningar då.. Jag måste säga att jag var rättnöjd med com hem då.

Har inte heller haft problem hos mig förutom just nu på senare tid. I och för sig flyttat in en del ungdomar här senaste året, säkert deras fel.

Stabiliteten är fortsatt bra, nästan aldrig problem med att det är nere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Jag och två andra kompisar har fått upprepande problem med packet loss ända sedan två av oss uppgraderade till 250 Mbit, och sedan jag fick 500 Mbit. Vi upplever problem med VoIP program bl.a. Skype och TeamSpeak där vi inte kan vara 3 personer i ett samtal (anslutning) utan att en av oss får över 50% packet loss. Två av oss bor i samma hus (våningshus med lägenheter), den ena på andra sidan gatan. Alla av oss är uppkopplade mot Comhem.

Vi har prövat att hosta Skype samtal och TeamSpeak servrar på alla 3 parter och problemet uppkommer oberoende av vem som hostar. Jag misstänker att det här är ett överbelastningsproblem men jag skulle gärna vilja höra vad ni tycker här, särskilt Comhem själva.

Vi har också försökt mäta bredbandshastigheten på Speedtest.net och Bredbandskollen, jag får knappt 200 Mbit trots att jag ska ha 500 Mbit. Min kompis som bor i samma hus som jag (våningshus med lägenheter) får också väldigt dåliga mätvärden: kring 90 när han ska ha 250.

Låter nästan som 2 sepparata fel, jag tror inte skype och teamspeak kräver ens i närheten av det lägsta ni uppmäter på bredbandskollen. Att ni mäter lågt kväll osv i just bredbandskollen är dock troligen nån typ av congestion i kabeltvnätet... Vart mäter du domhär packetlossen? 50% äkta packetloss skulle nästan garanterat ge er betydligt lägre hastighet i bredbandskollen än vad du nämnt. En ren gissning är att teamspeak och skypeproblemet beror på hur modemen hanterar trafiken så ni kan ju slå av NAT allihop och testa. Sedan kanske trafiken hanteras på något lurigt sätt om alla ni 3 ligger i samma fiberkoax-nät, trafiken ska ju upp till comhems endpoint och tillbaka, det blir ju inte direkt mellan er. Möjligen att det hanteras konstigt men det går ju också att testa genom att göra samma teamspeak/skypesamtal mellan några helt andra som inte bor i samma område.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Äntligen funkar mitt bredband som det ska. Hade första compal modemet men det va så dåligt för den kunde inte leverera mina 500mbit så ringde jag o klagade och så jag begär nytt modem som ska funka. Och idag hämtade jag ut deras nya compal. Fett nöjd får mina 500 mbit i bryggat läge nu

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Låter nästan som 2 sepparata fel, jag tror inte skype och teamspeak kräver ens i närheten av det lägsta ni uppmäter på bredbandskollen. Att ni mäter lågt kväll osv i just bredbandskollen är dock troligen nån typ av congestion i kabeltvnätet... Vart mäter du domhär packetlossen? 50% äkta packetloss skulle nästan garanterat ge er betydligt lägre hastighet i bredbandskollen än vad du nämnt. En ren gissning är att teamspeak och skypeproblemet beror på hur modemen hanterar trafiken så ni kan ju slå av NAT allihop och testa. Sedan kanske trafiken hanteras på något lurigt sätt om alla ni 3 ligger i samma fiberkoax-nät, trafiken ska ju upp till comhems endpoint och tillbaka, det blir ju inte direkt mellan er. Möjligen att det hanteras konstigt men det går ju också att testa genom att göra samma teamspeak/skypesamtal mellan några helt andra som inte bor i samma område.

Glömde faktiskt att nämna att vi testade teamspeak & skypesamtal med en kompis som har Telia, då fungerade det helt perfekt.
Packet loss går att se i TeamSpeak klienten och i Skype under Samtalsfliken. Där ser vi hur mycket packet loss vi har mellan varandra.
Hastigheten verkar irrelevant när det gäller just packet lossen i det här fallet, la bara till det för att vara informativ.

Det som är intressant med när vi testade skypesamtal med kompisen som satt på Telia var att ALLA av oss kunde höra varandra i samtalet och det var ingen packet loss. Men när någon av oss hostade samtalet var det ALLTID en av oss som fick packet loss. Vi testade att stänga av UpNp och det gjorde ingen skillnad. Finns problemet kvar ikväll så ska jag se om vi kan slå av NAT och pröva. Tack för inlägget.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Skrivet av FEA:

För min del innebar det en enorm skillnad, som jag skrev här

Det var bara en snabb koll, jag har inte testat räckvidd, men med den nya och gamla routern på samma plats innebar det en ökning med minst FYRA gånger (trådlöst). Jag hade varit nöjd med en fördubbling

Sorry, förstod inte att du bytte från just den jag hade
Har du någon känsla kring räckvidden alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubbelklabbe:

Sorry, förstod inte att du bytte från just den jag hade
Har du någon känsla kring räckvidden alls?

Jag bor i en lägenhet, och inte i ett stort hus, så avstånden är inte enorma, men visst är det stor skillnad med den nya burken.

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Skrivet av FEA:

Jag bor i en lägenhet, och inte i ett stort hus, så avstånden är inte enorma, men visst är det stor skillnad med den nya burken.

Okej, tack! Jag bor i en större lägenhet och 5GHz når inte till det yttersta rummet. Kanske finns hopp nu då?

Permalänk
Medlem

Ska man felsöka er anslutning så ska ni använda pingplotter. När ni kör testet så ska du självklart köra det med kabel.
Trädlösa nätverk är extremt stötkänsliga. Allt från grannar till micro stör ett trådlöst nätverk

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubbelklabbe:

Okej, tack! Jag bor i en större lägenhet och 5GHz når inte till det yttersta rummet. Kanske finns hopp nu då?

Jag bor på 80m2 och om jag kollar från det bortesta hörnet i lägenheten, där modemet står, till det motsatta hörnet, med tre stängda dörrar mellan, så hamnar jag runt 20/15 när jag kollade en snabbis med mobilen precis nu.

Samtidigt når jag 250/50 alldeles intill modemet. 5GHz.

Som BrusE skriver, så är det mycket som påverkar signalen, men där har du i alla fall en ögonblicksbild.

Kabel blir lite annorlunda, just nu 505/55.

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Skrivet av FEA:

Jag bor på 80m2 och om jag kollar från det bortesta hörnet i lägenheten, där modemet står, till det motsatta hörnet, med tre stängda dörrar mellan, så hamnar jag runt 20/15 när jag kollade en snabbis med mobilen precis nu.

Samtidigt når jag 250/50 alldeles intill modemet. 5GHz.

Som BrusE skriver, så är det mycket som påverkar signalen, men där har du i alla fall en ögonblicksbild.

Kabel blir lite annorlunda, just nu 505/55.

Tack! Är det bättre räckvid än vad du hade innan?

Permalänk
Medlem

Ligger stabilt på ca 800 kb/sec download mellan 19:00 och 23:00 numera. (250/10)

Jag ljög, ännu värre nu.

http://s30.postimg.org/n33vkrcdd/bajs_speed.png

CG3100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Ligger stabilt på ca 800 kb/sec download mellan 19:00 och 23:00 numera. (250/10)

Jag ljög, ännu värre nu.

http://s30.postimg.org/n33vkrcdd/bajs_speed.png

CG3100

Tyvärr så är ComHems hobbitar slöa så det tar tid för dem att uppgradera deras nät!

Dock så ligger inte försäljningsavdelningen på latsidan, vilket bidrar till större överbelastning.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubbelklabbe:

Tack! Är det bättre räckvid än vad du hade innan?

Ja, utan tvekan.

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Ligger stabilt på ca 800 kb/sec download mellan 19:00 och 23:00 numera. (250/10)

Jag ljög, ännu värre nu.

http://s30.postimg.org/n33vkrcdd/bajs_speed.png

CG3100

Ahh du jag haft de här i över en månad nu... Mellan kl 3/4-01:00 brukar de hålla sig... Ringt och mejlat runt 40 gånger och inget händer

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

http://i.imgur.com/cvnqRjY.png

Ahh du jag haft de här i över en månad nu... Mellan kl 3/4-01:00 brukar de hålla sig... Ringt och mejlat runt 40 gånger och inget händer

Nja berörs sändningen också tror jag du har nått annat fel eller åtminstone flera fel. Sällsynt att den riktningen blir "belastad" hos comhem då dom levererar max 50mbit den riktningen. Nickhe har tex fel enbart i mottagningen ser det ut som. Gissar att det är nå elaka störningar i ditt lokala kabelnät i området faktiskt. Sånt borde deras support se lätt om du ringer när du upplever felet, iofs såg det ut som du fick felet kväll/natt och då är dom ju inte på plats men det är ytterligare nått som tyder på störning iom normalt är det inga kapacitetsproblem efter 23-00 på kvällen heller.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Någon av er som upplever problem med internet att de bryts eller väldigt segt av sig? Bor för övrigt i Vänersborg och jag har CG3700

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Har CG3100 och bor också i Vänersborg, inte märkt några problem, har 100/50 tjänsten.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

Nån som vet varför comhem snålar med upp-hastigheten? Är det någon begränsning i coaxen?

Tycker de borde hänga med i utvecklingen och ge minst 100 upp när man har 100,250 ner som alla andra leverantörer gör.

Permalänk
Medlem

Fungerar denna router att koppla in till comhem Netgear DGND3700B

Jag har alltså INTE fiber utan kör med koaxialkabel och har comhem?
Finns det andra kombinerade modem och router som rekomenderas som man kan köpa själv och som fungerar med comhem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Fungerar denna router att koppla in till comhem Netgear DGND3700B

Jag har alltså INTE fiber utan kör med koaxialkabel och har comhem?
Finns det andra kombinerade modem och router som rekomenderas som man kan köpa själv och som fungerar med comhem?

Alla routrar (mer eller mindre) klarar av att anslutas till Com Hem-modemet. Eller menar du istället för Com Hem-modemet? Det blir nog värre.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Fungerar denna router att koppla in till comhem Netgear DGND3700B

Jag har alltså INTE fiber utan kör med koaxialkabel och har comhem?
Finns det andra kombinerade modem och router som rekomenderas som man kan köpa själv och som fungerar med comhem?

Jag TROR att du måste ha ett av "deras" modem men du kan självklart ansluta extra router/switch
Har ett CG3100 (använt under längre tid, men det funkar) och ett helt nytt CG3700 liggande om du vill köpa ett billigt...

Visa signatur

En såndär datormaskin

Permalänk
Medlem

comhems routrar med modem skall vad jag förstått fungera i http://www.opennetwork.se/ . Kompisen skall koppla upp sig där då tänkte jag ge honom mitt och köpa nytt men om inte det går så kan jag behålla och så får han köpa. Vad jag förstått så har de ingen spärr bara routern kan kopplas in som modem med koaxialkabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredro:

Nån som vet varför comhem snålar med upp-hastigheten? Är det någon begränsning i coaxen?

Tycker de borde hänga med i utvecklingen och ge minst 100 upp när man har 100,250 ner som alla andra leverantörer gör.

Vilka leverantörer jämför du med? ADSL kan inte leverera 100 upp tex. comhem levererar 100 upp via deras FIBER-LAN vad jag vet.

Att dom inte levererar 100 upp i FIBER-KOAX beror på tekniska begränsningar, byggsätt av nätet och platsbrist frekvensmässigt blandannat. Näten som dom byggt senaste åren skulle inte klara av att ge massa kunder 100 upp helt enkelt. Några kunder per område skulle nätet redan idag klara. Det blir nog bättre när/om dom hoppar på docsis 3.1 i framtiden. Det lär dock vara MINST 1 år bort.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

comhems routrar med modem skall vad jag förstått fungera i http://www.opennetwork.se/ . Kompisen skall koppla upp sig där då tänkte jag ge honom mitt och köpa nytt men om inte det går så kan jag behålla och så får han köpa. Vad jag förstått så har de ingen spärr bara routern kan kopplas in som modem med koaxialkabel

Brukar inte fungera out of the box åtminstone. Man måste i alla fall ändra iprange i modemet osv. Jag skulle verkligen inte rekomendera att koppla in någon av comhems koaxroutrar om man har fiber/lan. Delas pga att det inte är tänkt att fungera så och dels för att det finns betydligt bättre routrar att köpa.

Visa signatur

Dooh!