Sony gör minneskort för audiofiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

Vad spelar det för roll om det är HELT lossless om skillnaderna är ohörbara? Testa att göra ett abx-test i foobar med ogg vorbis eller opus ~160kbps. Lossless är HELT onödigt.

När det gäller strömsladdar är det väl sant att du kan mäta skillnader, att höra dom är en annan sak. Den som påstår att det är hörbart får komma med bevis men det verkar väldigt tyst på den fronten. Har du problem med störningar utesluter du jordloopar och störningar i förstärkare/dator. Har du fortfarande problem kan du ju testa att köpa en hel och ny kabel på claes ohlsson eller whatever.

Det är som troende... du kan inte bevisa att där finns en gud. Men inga mängder bevis kan bevisa att en ljudentusiast eller troende av religion har fel.

Vill de idioterna gå på lurendrejeriet så får de väl göra det.
Jag själv funderar nästan på, om de nu går på allt detta, vad mer för skit kan vi sälja till dessa personer? De skänker ju bort sina pengar, så varför klagar vi... vi borde ge oss in och hitta på något sätt att sätta aluminiumfolie runt hela rummet med en speciell applikator för att skärma av så att deras öron inte störs av radiovågor... eller något.

Naturligtvis ska man använda guldpläterad aluminiumfolie, allt annat är skräp

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddanx:

Det är som troende... du kan inte bevisa att där finns en gud. Men inga mängder bevis kan bevisa att en ljudentusiast eller troende av religion har fel.

Vill de idioterna gå på lurendrejeriet så får de väl göra det.
Jag själv funderar nästan på, om de nu går på allt detta, vad mer för skit kan vi sälja till dessa personer? De skänker ju bort sina pengar, så varför klagar vi... vi borde ge oss in och hitta på något sätt att sätta aluminiumfolie runt hela rummet med en speciell applikator för att skärma av så att deras öron inte störs av radiovågor... eller något.

Du är för sent ute:
Skärmkalsonger

Fabriksgjord foliehatt:

Skärmpåse till telefonen, funkar säkert till minneskort också frågan är hur vettigt för funktionen det är att skärma telefonen

http://e-safewear.dk/sv/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Ingen som helst skillnad på 1 och 1.00000

Inte när det gäller binärt, men i allmän användning är det stor skillnad i exakhet mellan 1 och 1.00000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spikfavoriten:

precis. har bara ett 5.1 system men använder hellre 7.1 mixarna då dessa är lossless och ger bättre ljud och dynamiskt omfång.
särskilt filmmusik och lågmälda intrikata klassiska kompostitioner gör sig bättre i lossless.

lyssnar man på digitalt producerad dunka dunka går nog komprimerad musik tex 128kbp/s mp3 lika bra dock.

128kb/s låter förjävligt vilken genre det än är, 192kb/s minst men helst 320kb/s.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av hunden:

Fast då kan man ju tycka att det vore smart att marknadsföra kortet som att det lever upp till vissa nivåer och inte hitta på grejer om störningar och annat.

Frågan är vilka sorts störningar de menar, är det utstålande elektromagetiska störningar som uppstår när ström går genom kortets kretsar som då teoretiskt skulle kunna påverka en närliggande krets eller handlar det om störningar i dataöverföringen? typ strömspikar som ändå ska filtreras av enheten som läser kortet.

En batteri driven enhet lider inte av strömspikar.Det fram går inte av artikeln vad det är för störningar.Det har du helt rätt i.På grund av det så blir det väldigt mycket diskutioner i forumet som inte är relevant för sdkortets syfte. Jag tycker artikeln förlöjligar sony och deras produkt. Det är väldigt dålig journalistik att skriva så utan att veta eller ha provat sdkortet. Väldigt oseriöst enligt min mening.Förstår inte häller varför det näms om magiska egenskaper och svindyra kablar." Audiofiler eller människor med ett (o)hälsosamt intresse för ljud". På vilket sätt är det (o)hälsosamt att köpa ett sdkort ?? .Det jag kan skriva och säga. Det är skilnad på sdkorten. Jag har exprimenterat med sdkort till en pono. Där är det något med sdkorten som avgör vad som fungerar. Där är det ett problem med sdkort. Sonys sdkort kanske fungerar jättebra i tex pono.Då är problemet är löst. Pono är en ny produkt som klarar DSD och DXD . Jag är övertygad om att det kommer dyka upp fler sådan produkter på marknaden. Då kan det bli så att det här med sdkorten kan bli väldigt viktigt. Men givetvis kan det vara ett problem som endast pono har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Haha sjukt dåligt påläst, det ser jag det. Öppning måste förstås ske i totalt mörker. Atomerna i Sonys kort är lagda på ett visst sätt och kan påverkas av ljuset från månen. Alla ljudfiler som läggs på kortet spelas då upp baklänges. Herregud alltså.. baskunskaper.

Sony säljer förstås en adapter som vänder datan rätt om det skulle ske. 899 dollar. Glöm inte tull och moms på det.

Det värsta är att texten "Fyra Bugg och en Coca-Cola" i Lotta Engbergs låt från 87 ersätts med "Fyra Refreshers och en Pepsi". Men allt det fixar sig med adaptern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacken90:

En batteri driven enhet lider inte av strömspikar.

En batteridriven enhet kan absolut ha en ojämn och brusig strömförsörjning. Ett extremt exempel är t.ex. om du kopplar en stark DC-motor på ett (relativt sett) svagt batteri - När motorn sätts igång dippar batterispänningen av den stora startströmmen.

Till er andra - NEJ detta SD-kort ger inte "bättre ettor och nollor" på något sätt. Störningarna som minskats är de som stör andra kretsar och komponenter.

Permalänk
Medlem

Hur mycket stör ett normalt SD-kort "andra kretsar"?
Hur många audiofiler köper ett sånt här minneskort för att få bättre ljud från 3,5-pluggen på mobilen där allt är hoppressat för att få plats på så liten plats som möjligt vilket gör att komponenter hamnar väldigt nära varandra. Man har även kraftiga sändare och mottagare i direkt anslutning till vad som konverterar den digitala signalen till analog för att skicka vidare till trådanslutna hörlurar. Jag tvivlar mycket starkt på att det är möjligt att göra den minsta hörbara påverkan på ljudet i ett sådant fall så där faller hela medelsvensson-kundgruppen bort. Vilken grupp är det då produkten vänder sig till?

Är det sån utrustning som en "audiofil" har hemma? Vad för utrustning är detta minneskort avsett för att placeras i som kan göra skillnad i ljudet? Antar att målgruppen är kraftigt begränsad (alt. så lyckas man lura många, vilket till synes är rätt lätt) och dessa personer har antagligen inte minneskortplatsen hoppressad tillsammans med trådlösa sändare och mottagare. Prylar som ska ta upp så lite plats som möjligt... Även här tvivlar jag mycket starkt på att det går att få en hörbar förändring. Mätbar, sure men det bidrar ju bara till en bättre placeboeffekt. Signalen är "bättre" = ljudet ÄR bättre. Men mänskliga örat kan inte uppfatta det.

Hur kommer det sig att folk köper kablar för tusentals kronor metern när test efter test efter test visar att det inte går att höra (eller se i HDMI-fall, läs om felkorrigering. Antingen så är pixeln tänd för att den har fått rätt data eller så är den släkt för att felkorrigeringen har trätt in vilket kan ge "snö" i bilden men det är inte så att det är något som har genererats, störningarna syns för att det saknas data för pixlarna. Inget annat.) skillnad på en kabel för 3000 kronor metern och en för 100 kronor metern? Inte så att man statistiskt kan dra den slutsatsen i alla fall eftersom att alla blindtester ger samma resultat som att man gissar.

Det är vetskapen om att man har köpt dyra saker som "ska" göra något bättre. En förstärkning i upplevd ljudkvalité som skapas inuti människors huvuden trots att det man hör inte har förändrats det minsta lilla. Bara vetskapen om att man har en receiver för 10 000 och kablar för 5000 kronor metern gör att ljudet blir bättre. Eller hur? För att inte tala om att det eventuellt går att se skillnader med avancerad mätutrustning. DÅ JÄVLAR så låter det bättre!

Jag tror starkt på placeboeffekten och jag tycker att det är bra att folk kan påverkas positivt genom att bara förändra tankemönster. Det jag tycker är lite tvivelaktigt är när man säljer saker för dyra pengar och påstår att det ger en förbättring som ändå inte går att höra eller bevisa i blindtest, egentligen. Visst, personerna som köper detta är ju nöjda och det är huvudsaken men att åka snålskjuts på det. Vet inte riktigt.

Ingen kan ta ifrån dessa personers deras upplevelse. Precis som att man inte kan ta ifrån en troende deras tro på en gubbe i himlen ("eh, det är ju hur tydligt som helst att det finns en Gud" Eller?) Alltså personer som anser sig höra skillnader, hör skillnader. Så är det ju. Att det sen går att bevisa eller inte i tex blindtester, det får man väl fundera på vilken vikt man själv lägger vid det......

Permalänk
Skrivet av dagbro:

En batteridriven enhet kan absolut ha en ojämn och brusig strömförsörjning. Ett extremt exempel är t.ex. om du kopplar en stark DC-motor på ett (relativt sett) svagt batteri - När motorn sätts igång dippar batterispänningen av den stora startströmmen.

Till er andra - NEJ detta SD-kort ger inte "bättre ettor och nollor" på något sätt. Störningarna som minskats är de som stör andra kretsar och komponenter.

Nu pratar vi om en bärbar enhet. Inte någon tungdriven enhet . Ojämn stömförsörning . Ja visst kan det var så att det inte är under optimala förhålande som kan generera brus och störa visst det har du helt rätt i . Men när man pratar om strömspikar . Är det växelström som man normalt pratar om. Ett batteri får man inte strämspikar av . Om det inte är något alvarligt fel på batteriet den möjligheten finns ju. Och fortfarande så fick jag olika resultat av att byta sdkortet . Inte batteriet

Permalänk
Medlem

Vidrigt. Kan inte tänka mig att den lilla vinsten från den lilla målgrupp som köper produkten kan väga upp törnen som hela varumärket får.

Permalänk

Känns som det frodas lite audiofil "rasism" här inne. Det är väl bra om dessa förnäma ubermänniskor får möjligheten att köpa bra kvalite om de nu vill. Vill de minimera störningar och få maximalt 1% bättre ljud så är dom välkomna.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Skrivet av spikfavoriten:

Känns som det frodas lite audiofil "rasism" här inne. Det är väl bra om dessa förnäma ubermänniskor får möjligheten att köpa bra kvalite om de nu vill. Vill de minimera störningar och få maximalt 1% bättre ljud så är dom välkomna.

Jag håller med dig ! Redan i artikel så blir audiofiler mer eller mindre idiotförklade

"En uppsjö företag med sikte på audiofiler eller människor med ett (o)hälsosamt intresse för ljud prånglar ut en aldrig sinande ström produkter med mer eller mindre magiska egenskaper, där svindyra kablar bara är toppen av isberget. Nu upptäcker även en krisande hemelelektronikjätte att det finns pengar att tjäna."

Tycker det är mycket dålig journalistik . Framför allt mycket oseriöst.

Man kan diskutera så här.
Att atriken skapar en placebo effect. Som kan leda till att dom som läser atrikeln anser att det är bluff och båg.

Sweclokers som gör mycket tester på allt inom dator produkter. Varför är inte sdkortet testat innan artiken kommer ut. Hur vet Andreas Dimestam (Skribenten) att det inte gör det sony påstår ? . Det skulle vara fantastikst roligt om det visar sig att det är skilnad på ljudkvaliten mellan sonys sdkort och andra tillverkare.Undra hur diskussionenskulle bli då ??

Permalänk
Entusiast
Skrivet av yellonet:

Inte när det gäller binärt, men i allmän användning är det stor skillnad i exakhet mellan 1 och 1.00000.

Nej de är identiskt lika. Enda gången det är någon skillnad är om du tittar på datatyper där den ena är int och den andra är float. Rent matematiskt är de exakt samma sak. Det tar bara lite längre tid att skriva ut nollorna och de är helt överflödiga.
1=1,0
1=1,000
1=1,000...

Samma sak. Det finns ingen mer precision i fler nollor. Man kan hänga på oändligt många nollor efter valfritt heltal om man vill men det gör man inte för att det inte tillför något.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej de är identiskt lika. Enda gången det är någon skillnad är om du tittar på datatyper där den ena är int och den andra är float. Rent matematiskt är de exakt samma sak. Det tar bara lite längre tid att skriva ut nollorna och de är helt överflödiga.
1=1,0
1=1,000
1=1,000...

Samma sak. Det finns ingen mer precision i fler nollor. Man kan hänga på oändligt många nollor efter valfritt heltal om man vill men det gör man inte för att det inte tillför något.

Jag skällde på min stackars mattelärare i Gymnasiet om detta.

Som ett exempel:

5.5 + 5.5 = ?

Mitt svar är 11.

Matteläraren ger mig fel för det ska vara 11.0

Förklarar att det inte spelar någon roll då 11 är EXAKT lika mycket om 11.0 men enligt henne var det inte så.
För 11 kan vara allt mellan 10.5 till 11.4...
Började dra upp just datorer och efter mycket diskuterande så höll hon så klart med att 11 självfallet är det samma som 11.0 eller 11.000000000000

Är bara jävla trams från idioter som säger något annat. Om det är nogranhet man är ute efter och vill tala om hur noga man ska vara så är det ju enda rättet att skriva det på som det SKA:

Metallbiten ska vara 5.5 cm +-0.00001 mm.

Då finns det ingen som helst risk för misstolkningar.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det finns en del intressant psykologi när det kommer till bedrägerier och bondfångeri. De klassiska Nigeriabreven är till exempel medvetet orealistiskt överdrivet skrivna och bedragarna använder ofta medvetet stavfel och konstig grammatik. Allt för att rikta in sig mot en specifik lättlurad målgrupp. Eventuellt har Sony inte tagit i ordentligt med prislappen och presentationen. De hade nog behövt slå till med än ännu högre prislapp och ännu konstigare och mer invecklad förklaring för att det skulle sälja. Ett lysande exempel är Mpingo discs. Det är små skivor av trä, 4 cm i diameter och 1 cm tjocka som påstås förbättra ljudet om man lägger dem på CD-spelaren. De kostar ca 500 kr styck. Ja du läste rätt, det är en träbit som man bara behöver lägga på CD-spelaren eller för den delen bara någonstans i samma rum för att få ett märkbart bättre ljud. Läs och förundras (http://www.shunmook.com/text1.htm).

Edit: Stavning

Jo, det stämmer, men det är ändå en lite annan spelplan, inbillar jag mig i alla fall. En nigeriascammer kan bomba ut hundratusentals mails, och behöver bara få napp på ett par stycken för att det ska löna sig. För Sony räcker det inte med att blåsa några ppm av de potentiella SD-kortsköparna, ska de få lönsamhet i det behövs det bra mycket fler än så, givet förstås att det inte helt enkelt är ommärkta kort ur någon standardserie man säljer under audiofilflagg med hutlös avans. Är du med på mitt resonemang?

Haha, har nog fått en ny favorit i Mpingo discs! Cable Tower är bra, men det där tar fanemej priset!

Egentligen skulle man köpa ett gäng Mpingo discs, ge till några would-be-audiofil-polare, och informera dem om träskivornas förträfflighet. Prislappen i relation till vad man får är förmodligen en spärr för de flesta, men undrar hur många av dem som faktiskt skulle lägga skiten på CD-spelaren om de fick den gratis? Det skulle vara kul som experiment. Man skulle få en ganska bra bild av hur många som tror på sådan här skit, utan att betalnings(o)villighet stör resultatet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaput:

Roliga prylar....

Det finns andra roliga saker att prova... men var försiktig med att göra vetenskapliga tester på de här prylarna
http://www.shakti-innovations.com/audiovideo.htm
http://www.machinadynamica.com/machina45.htm
http://www.coconut-audio.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaput:

Jo, det stämmer, men det är ändå en lite annan spelplan, inbillar jag mig i alla fall. En nigeriascammer kan bomba ut hundratusentals mails, och behöver bara få napp på ett par stycken för att det ska löna sig. För Sony räcker det inte med att blåsa några ppm av de potentiella SD-kortsköparna, ska de få lönsamhet i det behövs det bra mycket fler än så, givet förstås att det inte helt enkelt är ommärkta kort ur någon standardserie man säljer under audiofilflagg med hutlös avans. Är du med på mitt resonemang?

Haha, har nog fått en ny favorit i Mpingo discs! Cable Tower är bra, men det där tar fanemej priset!

Egentligen skulle man köpa ett gäng Mpingo discs, ge till några would-be-audiofil-polare, och informera dem om träskivornas förträfflighet. Prislappen i relation till vad man får är förmodligen en spärr för de flesta, men undrar hur många av dem som faktiskt skulle lägga skiten på CD-spelaren om de fick den gratis? Det skulle vara kul som experiment. Man skulle få en ganska bra bild av hur många som tror på sådan här skit, utan att betalnings(o)villighet stör resultatet.

Bara att köpa ett kvastskaft och en burk mörk bets och göra egna

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Testpilot
Skrivet av smacken90:

En batteri driven enhet lider inte av strömspikar.Det fram går inte av artikeln vad det är för störningar.Det har du helt rätt i.

Det kan väl mycket väl förekomma strömspikar och andra störningar internt i en batteridriven enhet, beror på hur strömförsörjningen med DC/DC-omvandlare och annat är designat. Det jag menade är att om minneskortet drar olika mycket ström beroende på hur det läses så belastas ju den drivande enheten olika mycket och kan ge upphov till störningar på strömförsörjningen.

En väl designad enhet med tillräckligt buffertminne, väldesignad strömförsörjning och korrekt avskärmade kretsar behöver inte något lyxminneskort utan de enda enheterna som borde tjäna på ett sånt här minne är dåligt designade och billiga skitspelare.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Som ett exempel:

5.5 + 5.5 = ?

Mitt svar är 11.

Förklarar att det inte spelar någon roll då 11 är EXAKT lika mycket om 11.0 men enligt henne var det inte så.
Började dra upp just datorer och efter mycket diskuterande så höll hon så klart med att 11 självfallet är det samma som 11.0 eller 11.000000000000

Är bara jävla trams från idioter som säger något annat. Om det är nogranhet man är ute efter och vill tala om hur noga man ska vara så är det ju enda rättet att skriva det på som det SKA:

Det lustiga är ju att din lärare gör fel där då de ingående värdena har 2 värdesiffor och hennes svar 3. Så rätt svar är alltså 11 (2 värdesiffror). 5,5 kan ju vara allt från 5,45 till 5,54.... Den svenska lärarutbildningen säger jag bara....

Däremot så håller jag med om att antalet nollor efter decimalen anger mätnoggranheten dvs 11 är faktiskt lite mindre 11 än 11,00000. Således är alla talen likvärdiga men vissa tal är lite mer likvärdiga än andra tal. Notera också att . som decimaltecken är en engelskspråkig eller i alla fall icke svensk företeelse. Sedan så kan jag hålla med om att ditt sätt att ange exempelvis en tolerans för metallbiten är betydligt mer hanterbart. Det är dock både äpplen, päron och bapelsiner i den här korgen.

Visa signatur

”That being so the orderly thing to do, under our form of government, is to abolish a law which cannot be enforced, a law that the people of the country do not want enforced.” - Fiorello LaGuardia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Som ett exempel:

5.5 + 5.5 = ?

Mitt svar är 11.

Nej, det är inget trams. Det är en väl etablerad konvention att tal anges med det antal siffror som representerar dess noggrannhet, allt för att undvika missförstånd..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av aliassund:

Nej, det är inget trams. Det är en väl etablerad konvention att tal anges med det antal siffror som representerar dess noggrannhet, allt för att undvika missförstånd..

Så om jag skriver 100, är det någonting mellan 100,4 och 99,6 eller något mellan 149 och 51? Ser du hur extremt meningslös den konventionen är? Vem är det som har den förresten? Som ingenjör har jag inte sett den och jag har väldigt svårt att tänka mig att en matematiker skulle få för sig att 11 är något annat än 11. Det är ett extremt oexakt sätt att representera noggrannhet eftersom noggrannheten helt godtyckligt beror på talets absoluta värde vilket totalt saknar logik.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Så om jag skriver 100, är det någonting mellan 100,4 och 99,6 eller något mellan 149 och 51? Ser du hur extremt meningslös den konventionen är? Vem är det som har den förresten? Som ingenjör har jag inte sett den och jag har väldigt svårt att tänka mig att en matematiker skulle få för sig att 11 är något annat än 11. Det är ett extremt oexakt sätt att representera noggrannhet eftersom noggrannheten helt godtyckligt beror på talets absoluta värde vilket totalt saknar logik.

Det är något mellan 100,4 och 99,5 (sic) vilket framgick om du läste och förstod ovanstående inlägg. Snälla berätta vad du är ingenjör i och vart du jobbar så jag vet vilka produkter jag ska undvika framgent. Hoppas innerligt att det inte inbegriper någon som helst form av fortskaffningsmedel.

Visa signatur

”That being so the orderly thing to do, under our form of government, is to abolish a law which cannot be enforced, a law that the people of the country do not want enforced.” - Fiorello LaGuardia

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bartholomew:

Det är något mellan 100,4 och 99,5 vilket framgick om du läste och förstod ovanstående inlägg. Snälla berätta vad du är ingenjör i och vart du jobbar så jag vet vilka produkter jag ska undvika framgent. Hoppas innerligt att det inte inbegriper någon som helst form av fortskaffningsmedel.

Nej du förstår inte riktigt innebörden vad du skriver. Det är alltså bara decimaltal som man kan ha precision på? Så precisionen skalar godtyckligt beroende på storleksordning? 1000 har en precision av ca 0,1 % medan 100 har en precision på cirka 1 % och 1 har en precision på 100 %? Det är ju extremt korkat. Och hur skriver man då en precision på en annan skala om man har större tal än 10? Du menar alltså på fullaste allvar att det enda sättet att skriva exakt 1 är att skriva 1,000...?

Vi tittar på ett verkligt exempel. 1 km = 1000 m. Med din logik är alltså 1000 m ett mer exakt mått eftersom det bara kan diffa med några decimeter istället för flera hundra meter. Men om vi skriver det 1*10^3 istället för 1000 så har vi alltså helt plötsligt tappat två storleksordningar i precision? Eller gäller reglerna inte exponenter? Fast hur vet jag att trean i exponenten verkligen är tre och inte 2,7? Borde jag skrivit 1,000...*10,000...^3,000...?

Hur blir det med värden som är strikt definierade? Ljusets hastighet i vakuum är 299792458 m/s. Det kan inte vara ungefär 299792458 m/s eller för den delen 299792458,2 m/s. Hur blir det med diskreta system? Jag har 10 stycken enkronor. Är det rimligt att jag har 10,4 enkronor eller borde jag skriva 10,000... enkronor? Hur vet jag att 10,4 verkligen är 10,4 och inte 10,44 eller 10,37? Det finns oändligt många reella tal mellan 10,4 och 10,36. Fast konventionen kanske bara gäller naturliga tal? Eller gäller det alla heltal?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hunden:

Det kan väl mycket väl förekomma strömspikar och andra störningar internt i en batteridriven enhet, beror på hur strömförsörjningen med DC/DC-omvandlare och annat är designat. Det jag menade är att om minneskortet drar olika mycket ström beroende på hur det läses så belastas ju den drivande enheten olika mycket och kan ge upphov till störningar på strömförsörjningen.

En väl designad enhet med tillräckligt buffertminne, väldesignad strömförsörjning och korrekt avskärmade kretsar behöver inte något lyxminneskort utan de enda enheterna som borde tjäna på ett sånt här minne är dåligt designade och billiga skitspelare.

Så två identiska mineskort resulterar i olika resultat. Menar du att det beror på strömspikar från batteriet ?? Pono skulle inte jag kalla för billigt skitspelare.Men visst har du rätt i att "Billiga skitspelare inte har så hög kvalitet". Förstår inte hur det kan bero på buffert minnet. Är inte buffert minnet tillräckligt stort så spelar det ingen roll vad du har för sdkort. Det blir ju störningar i alla fall. Jag har inte bytt buffert minnet . Jag har bytt sdkortet och fått olika resultat. Jag är inte ensam om det på något sätt när det gäller pono. Det är ett känt problem. Problemet är att pono spelaren är känslig på sdkort. Det är ju det här artiken handlar om. Är det bluff och båg att sony påstår att deras minne gör skilnad i ljud. Eller finns det någon form av sanning i det. Skulle sonys sdkort fungera jättebra i pono spelarna. Då är sonys påstående "sant" i det här fallet.

Strömspikar. Det ordet används normalt sätt i växelström. När det gäller likström avnände man termer som spänningsfall eller spänningsfluktuationer osv. Om du läser en artiker om psu här i sweclokers så används dom termer som spänningsfall ,rippströmmar osv. Men jag skriver inte det för att förlöjliga dig på något sätt jag förstår vad du menar när du skriver strömspikar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Man slarvar säkert med detta som ingenjör inom visa områden eftersom det redan finns en uppfattning inom området om vad noggranheten i ett givet fall är redan. Hela poängen är att när Du anger ett resultat vill Du också ange hur stor noggranheten är i resultatet pga mätfel, statistisk variation mm. Den följs strikt av miljoner forskare i olika områden. Går man utbildning på teknisk högskola missar man inte detta.

Permalänk
Medlem

2015 års metadiskussion.

Det är väl nästan självklart att ett eller noll inte blir exaktare när det handlar om binär data? Det är lite som att diskutera om lyset ändå inte är lite tänt när strömbrytaren inte är helt linjerad med täcklocket över väggdosan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är väl nästan självklart att ett eller noll inte blir exaktare när det handlar om binär data? Det är lite som att diskutera om lyset ändå inte är lite tänt när strömbrytaren inte är helt linjerad med täcklocket över väggdosan.

Du (och större delen av sweclockers) missar hela poängen med kortet. Självklart är det ingen skillnad på själva datan - Störningarna som minskats är de analoga störningar som kortet avger till resten av kretsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Du (och större delen av sweclockers) missar hela poängen med kortet. Självklart är det ingen skillnad på själva datan - Störningarna som minskats är de analoga störningar som kortet avger till resten av kretsen.

Du kan du ju förklara för mig och resten av SweC hur en analog signal distribueras i en digital signalkedja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag kan tänka mig att vissa minneskort i vissa extremt sällsynta situationer ligger bakom en del EMI-störningar när apparaten läser och/eller skriver till minneskortet. Det i sin tur orsakar ett svagt digitalt bakgrunds-oljud i den analoga delen av apparaten ifråga. Detta kan förekomma på riktigt billiga/dåliga MP3-spelare t.ex.

Men kundkretsen som Sony siktar på (audiofiler) lär ju knappast använda budget-apparater som lider av den typen av EMI-störningar i första hand.

Jag har hört att kortet i första hand inte var tilltänkt för audiofiler utan för proffs. Inte för uppspelning av musik, utanför att förhindra störningar under inspelning.
Digitala kretsar kan enligt analogingenjörer jag hört störa analoga kretsar väldigt mycket, och i professionella sammanhang är det mycket viktigt att de digitala kretsarna inte stör t.ex. de svaga signaler som kommer in i mikrofonförstärkaren och ADC:n. Dessa är mer lättstörda än vad en DAC i ett mediaspelare är.

Sen att det finns lättlurade audiofiler som tror att kortet spelar roll för dem och som köper korten i stor mängd, det är väl bara godis för Sony.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Findecanor:

Jag har hört att kortet i första hand inte var tilltänkt för audiofiler utan för proffs. Inte för uppspelning av musik, utanför att förhindra störningar under inspelning.
Digitala kretsar kan enligt analogingenjörer jag hört störa analoga kretsar väldigt mycket, och i professionella sammanhang är det mycket viktigt att de digitala kretsarna inte stör t.ex. mikrofonförstärkaren och ADC:n.

Sen att det finns lättlurade audiofiler som tror att kortet spelar roll för dem och som köper korten i stor mängd, det är väl bara godis för Sony.

Jo visst kan digitalteknik störa genom dålig skärmning men då är ju apparaten dåligt konstruerad, speciellt om man skulle behöva "extraskärmade" minneskort som dessutom är svindyra, om det nu skulle bli en ljudskillnad med detta minnet pga att det stör mindre så tyder det alltså på konstruktionsfel i den apparat det används i.
Om det påverkar pga datahastighet så tyder det på de andra minnena eller apparaten inte är snabb nog i verkligheten ("felspecificerade")

Visa signatur