NY Seagate 8TB HDD för 246 euro eller 0.3 kronor / GB

Permalänk
Medlem

Tack för din synpunkt Apanx. Jag känner till att man bör köpa diskarna utspritt och var nära att skriva att jag har det i tankarna att köpa från två olika inköpsställen som helst ska vara skilda en del i tid också, men tänkte att min inlägg började bli lite väl långt

Du har rätt att redundans inte är detsamma som backup (om definitionen är att den ska klara både inbrott och eldsvåda). Det är alltid bra att påpeka det för allas information, men jag tror inte jag förmedlade att jag ansåg att redundans är detsamma som backup. Backup kommer jag ha på externa diskar och det är väl mest fotografier, semesterfilmer och liknande som jag kommer göra backup på.

Läste att disken inte är specifikt lämpad för NAS, enligt tillverkaren. Men å andra sidan tyckte någon att de tillverkare som säger sig ha speciellt anpassade HDD:s för NAS mest använder det i marknadsföringssyfte. Vet ej hur mycket sanning det ligger i det, men om så är fallet kanske man inte ska undvika denna hårddisk i en 24/7-NAS av den anledningen?

Permalänk
Medlem

Suck. Det verkar som om den här HDDn aldrig kommer släppas i Sverige, sajterna flyttar fram datumet hela tiden. Ändå om man inte vill köpa Seagate så vore det bra om 8 TB gick att köpa, då skulle troligen WD Green 5 & 6 TB falla några hundra kronor.

Permalänk

Med så här mycket data så kommer diskarna garanterat få bitröta på slumpvis utvalda ställen. Kolla på sidan 9:
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3...

Det står att i snitt får disken ett bitfel för varje 10^14 bitar den läst. Detta bitfel kan inte repareras står det (non recoverable read error). Det står inte specat hur ofta write errors är. Eller hur ofta non detectable errors (vilket också ofta inträffar). Ett problem är att 10^14 är ganska dåligt värde. En bra pålitlig disk bör kunna läsa 10^15 eller t.om. 10^16 bitar innan den träffar på ett läsfel som inte går att reparera. Typiskt ligger svindyra enterprise Fiber Channel diskar på 10^16 bitar. sas diskar ligger väl också där nånstans? Det är bara att läsa specen för Cheetah 15k diskar, eller nån liknande dyr disk så ser man hur ofta det blir bitfel.

Kontentan är att man bör köra så här stora diskar i raid eller mirror med ett mjukvarusystem som detekterar och korrigerar alla bitfel som disken inte själv kan reparera, eller ens märker att det blivit bitfel. Dvs, man bör köra zfs som är designat för just dessa typer av bitröte problem. Hårdvaruraid eller vanliga filsystem som t.ex. ntfs kan inte hantera bitröta. Och btrfs som sägs skydda mot bitröta, har ingen forskare undersökt om btrfs lyckas eller inte, inte heller flexraid, snapraid, etc. Men flera olika forskare har undersökt zfs, och det gick bra, zfs skyddar mot bitröta. Det finns länkar om detta på wikipedia om zfs. Jag skulle inte våga köra så här stora diskar utan zfs, då tappar man data garanterat.

Permalänk
Medlem

Sannolikheten för bitröta är lika stor oavsett du kör 8TB på EN disk eller 100.
Sen e frågan hur stor skada ett bitfel kan orsaka, de flesta med flera TB lagrat tror jag har multimediafiler å där spelar ett bitfel ingen roll. Annat är det om du lagrar data åt nån bank på hemmaservern. Isf->kör zfs.

Permalänk
Medlem

Ingen som fått hem och kopplat in disken än ?
Den finns ju hos en del butiker ser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Sannolikheten för bitröta är lika stor oavsett du kör 8TB på EN disk eller 100.
Sen e frågan hur stor skada ett bitfel kan orsaka, de flesta med flera TB lagrat tror jag har multimediafiler å där spelar ett bitfel ingen roll. Annat är det om du lagrar data åt nån bank på hemmaservern. Isf->kör zfs.

Jag personligen vill inte ha mina bilder, dokument, filmer, musik mm skadade lite slumpmässigt. Sen märker man inte dessa felen, utan alla programmen tror att allt är bra.
Sen gör du ny backup.. på skadad info.
1 år senare skulle du titta på den semester filmen, eller bröllopsvideon.. och tja... den har massa artifekter och skador.. du tänker, jag kan hämta backupen, men den har samma fel.

Detta fel går aldrig att laga i efterhand.
Men det går att skydda sig mot, något ZFS kan göra om den är rätt gjord.

Tänk lite på det... 10^14... det är 100TB. Så på din 8TB disk, så kommer den var 12 gång du läser hela disken, att ge fel, som aldrig kan lagas. Tror du att du max kommer läsa din disks info ca 10 gånger under hela dens livslängd, eller?
Kombinera dessa med RAID som inte skyddar, och du ser hur otroligt lite marginal där är.

Runt 1TB disk borde egentligen vara det absolut högsta som får ha 10^14 imho. 10^15 borde vara min standard nu, men hårddisk tillverkarna pressar gränserna och kan de sälja denna skräp disk till dig, då du inte vet bättre, så varför inte. Detta gör att man måste använda bättre lagrings tekniker för att kompensera, med CRC skydd och ECC utanpå hårddiskens egna system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag personligen vill inte ha mina bilder, dokument, filmer, musik mm skadade lite slumpmässigt. Sen märker man inte dessa felen, utan alla programmen tror att allt är bra.
Sen gör du ny backup.. på skadad info.
1 år senare skulle du titta på den semester filmen, eller bröllopsvideon.. och tja... den har massa artifekter och skador.. du tänker, jag kan hämta backupen, men den har samma fel.

Detta fel går aldrig att laga i efterhand.
Men det går att skydda sig mot, något ZFS kan göra om den är rätt gjord.

Tänk lite på det... 10^14... det är 100TB. Så på din 8TB disk, så kommer den var 12 gång du läser hela disken, att ge fel, som aldrig kan lagas. Tror du att du max kommer läsa din disks info ca 10 gånger under hela dens livslängd, eller?
Kombinera dessa med RAID som inte skyddar, och du ser hur otroligt lite marginal där är.

Runt 1TB disk borde egentligen vara det absolut högsta som får ha 10^14 imho. 10^15 borde vara min standard nu, men hårddisk tillverkarna pressar gränserna och kan de sälja denna skräp disk till dig, då du inte vet bättre, så varför inte. Detta gör att man måste använda bättre lagrings tekniker för att kompensera, med CRC skydd och ECC utanpå hårddiskens egna system.

Jag håller med att man ska ta risken för bitröta på fullt allvar.

Men de problem du beskriver(fetat) beror inte på bitröta, oavsett om marginalen för bit error är 10^14 eller 10^15

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Que?
https://www.backblaze.com/blog/wp-content/uploads/2014/09/blo...

Titta på den bilden igen och säg oss hur den visar att Seagate skulle vara bättre än de andra? Ju högre stapel - desto större felprocent.

Antal diskar bör egentligen nämnas också, procentsatser i alla ära.
Av nästan 13 000 Seagate diskar så failar "endast" knappt 11%.
Knappt 1500 diskar alltså.

Medans nästan 3% av WDs knappt 3000 diskar failar, d.v.s nästan 100 enheter.
Ju fler enheter, ju större risk för fel.

Eller det kanske bara är jag som tycker antal är intressant i sammanhanget?

https://www.backblaze.com/blog/what-hard-drive-should-i-buy/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Antal diskar bör egentligen nämnas också, procentsatser i alla ära.
Av nästan 13 000 Seagate diskar så failar "endast" knappt 11%.
Knappt 1500 diskar alltså.

Medans nästan 3% av WDs knappt 3000 diskar failar, d.v.s nästan 100 enheter.
Ju fler enheter, ju större risk för fel.

Eller det kanske bara är jag som tycker antal är intressant i sammanhanget?

https://www.backblaze.com/blog/what-hard-drive-should-i-buy/

Det är väldigt relevant! Undrar varför ingen tagit upp de tidigare så läste igenom tråden för att se, men icke.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Jag håller med att man ska ta risken för bitröta på fullt allvar.

Men de problem du beskriver(fetat) beror inte på bitröta, oavsett om marginalen för bit error är 10^14 eller 10^15

Jo det är mycket väl möjlighet om du får ett BIT fel som lägger sig på både backupen och original disk, om de inte rättas till. Jag kanske skrev det otydligt. Visst är oddsen både originalfilen och backupen är skadad lägre, men tänk det som att original disken rasar, där du nu har ett bit fel permanent lagrat i backup disken.

Skrivet av Falcon:

Antal diskar bör egentligen nämnas också, procentsatser i alla ära.
Av nästan 13 000 Seagate diskar så failar "endast" knappt 11%.
Knappt 1500 diskar alltså.

Medans nästan 3% av WDs knappt 3000 diskar failar, d.v.s nästan 100 enheter.
Ju fler enheter, ju större risk för fel.

Eller det kanske bara är jag som tycker antal är intressant i sammanhanget?

https://www.backblaze.com/blog/what-hard-drive-should-i-buy/

Skrivet av jonnti:

Det är väldigt relevant! Undrar varför ingen tagit upp de tidigare så läste igenom tråden för att se, men icke.

Både ja och nej.
Du får ju inte automatiskt högre %-del trasiga diskar för att du har fler diskar. Du får dock snarare bättre statistik då du har fler "test" på ev fel. Om du hade haft omvänt antal, så 13k WD och 3k Seagate diskar, så hade du haft ynka 390 WD diskar trasiga, men 330 st Seagate diskar (om vi antar att % stämmer).
Då reagerar man lite när de nästan har samma antal trasiga diskar.
Sen ska du titta på att de faktiskt har flest Hitachi diskar... ändå har de lägst fel-%.

Seagate har haft problem med vissa diskar, men deras 2TB och 4TB är väl helt okej. De har dock haft problem länge med pålitligheten överlag. Diskarna tål mycket mindre värme/vibration och andra påfrestningar än andra märken som Toshiba och WD. Tittar man på senaste info från detta företag så har ju Seagate 3TB över 40% i fel-%.
http://www.electronista.com/articles/15/01/21/larger.capacity...

Permalänk
Medlem

Jag köpte en igår, Webhallen i Upplands Väsby. Ska använda den som backup av vissa filer från nasen och bryr mig inte direkt av själva prestandan. Den ska helt enkelt svälja mycket filer vilket den gör för en "billig" peng

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Majster:

Jag köpte en igår, Webhallen i Upplands Väsby. Ska använda den som backup av vissa filer från nasen och bryr mig inte direkt av själva prestandan. Den ska helt enkelt svälja mycket filer vilket den gör för en "billig" peng

Va kul.
Skriv gärna när du börjat fylla den.
Inga missljud eller andra komplikationer ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NLFxp:

Va kul.
Skriv gärna när du börjat fylla den.
Inga missljud eller andra komplikationer ?

Börjar närma mig 5TB. Inga konstigheter eller missljud. Tuffar på utan problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blir nog en sådan i veckan tror jag

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa disken men nu blev man ju lite nojig över bitröta. Aldrig hört talas om problemet tidigare.
Har själv kört ext4 på alla mina lagringsdiskar i flera år....

Räcker det med att man byter till ZFS så är man safe eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpoZen:

Funderar på att köpa disken men nu blev man ju lite nojig över bitröta. Aldrig hört talas om problemet tidigare.
Har själv kört ext4 på alla mina lagringsdiskar i flera år....

Räcker det med att man byter till ZFS så är man safe eller?

med ZFS måste du ha ECC minne dock. Men det hjälper.
Filsystemet har inbyggda kontrollsummor och om man bara skrubbar, dvs läser igenom datan lite då och då, så rättar den till ev problem. Kolla runt på forumet, finns en hel del info om ZFS. (och bla FreeNas som kört det länge)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

med ZFS måste du ha ECC minne dock. Men det hjälper.
Filsystemet har inbyggda kontrollsummor och om man bara skrubbar, dvs läser igenom datan lite då och då, så rättar den till ev problem. Kolla runt på forumet, finns en hel del info om ZFS. (och bla FreeNas som kört det länge)

Hur är det med BTRFS? Måste man köra ECC minne då också?

Permalänk
Medlem

har precis beställt en, trevligt med så mycket utrymme tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpoZen:

Hur är det med BTRFS? Måste man köra ECC minne då också?

Skulle tro det, då det bygger på samma princip.
Det handlar om att hela själv korrigerande systemet litar 100% på att informationen i RAM stämmer. Om du får fel i RAM minnet, så kommer den tro att det defekta är från HDDn, läsa in till RAM, rätta till den (som riskerar bli defekt), sen skriva tillbaka den defekta till disk, i tron att det är rätt. Värsta är om den gör en sk "skrubb", dvs kollar igenom allt, och ditt RAM är defekt. Då riskerar all data att bli förstörd.

Utan ECC, kör "vanligt" filsystem, så riskerar du inte få all data förstörd, utan endast vanlig bitröta från disk.

Permalänk
Avstängd

Noterade idag då jag skulle sätta in några nyinköpta 8TB i mitt Define R3 att skruvhålen under disken inte matchar med fästskenorna i chassit.
Är detta något som blivit ändrat på sista tiden eller är det Seagate som har någon egen standard?

Det är ju 4 hål under disken varav bara 2 går att använda, avståndet på disken mellan skruvhålen är cirka 1cm för långt jämfört med skenorna. Dom sitter ju tillräckligt med 2 men irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Noterade idag då jag skulle sätta in några nyinköpta 8TB i mitt Define R3 att skruvhålen under disken inte matchar med fästskenorna i chassit.
Är detta något som blivit ändrat på sista tiden eller är det Seagate som har någon egen standard?

Det är ju 4 hål under disken varav bara 2 går att använda, avståndet på disken mellan skruvhålen är cirka 1cm för långt jämfört med skenorna. Dom sitter ju tillräckligt med 2 men irriterande.

Fick min disk idag och du har rätt verkar som de kört någon egen standard på denna disk.
Väldigt märkligt.
Har flera andra Seagate diskar och de har standard skruvhål.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpoZen:

Fick min disk idag och du har rätt verkar som de kört någon egen standard på denna disk.
Väldigt märkligt.
Har flera andra Seagate diskar och de har standard skruvhål.

Ja det är märkligt. Jag jämförde med en äldre Seagate 320GB (SATA) och den har som du säger rätt standard.

Permalänk
Skrivet av SpoZen:

Fick min disk idag och du har rätt verkar som de kört någon egen standard på denna disk.
Väldigt märkligt.
Har flera andra Seagate diskar och de har standard skruvhål.

Skrivet av Jfqvist:

Ja det är märkligt. Jag jämförde med en äldre Seagate 320GB (SATA) och den har som du säger rätt standard.

när jag köpte mitt silverstone ds380 chassie förra året, så hade den udda håldelning i sidorna av skenorna (botten hålen är på den iaf för 2,5" disk.. men det kan väl finnas 3,5" diskar med hål i botten också.. men udda låter det iaf..

iaf på mina skenor i sidan så var det tre hål i varje sida, två matchade vanliga gamla hederliga sido hålen som alltid suttit där på 3,5" diskar, men sen va det det hålet på varje sida som jag inte fattade va fasen dom hade gjort det för..

men det kanske finns nån här på swec som har koll på hålbildsstandarder på 3,5" diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Skulle tro det, då det bygger på samma princip.
Det handlar om att hela själv korrigerande systemet litar 100% på att informationen i RAM stämmer. Om du får fel i RAM minnet, så kommer den tro att det defekta är från HDDn, läsa in till RAM, rätta till den (som riskerar bli defekt), sen skriva tillbaka den defekta till disk, i tron att det är rätt. Värsta är om den gör en sk "skrubb", dvs kollar igenom allt, och ditt RAM är defekt. Då riskerar all data att bli förstörd.

Utan ECC, kör "vanligt" filsystem, så riskerar du inte få all data förstörd, utan endast vanlig bitröta från disk.

Blev BTRFS iaf. Anledningen är att det trots allt är säkrare än traditionella filsystem.

All data riskerar att bli korrupt jämt. En kondensator kan paja på ditt moderkort och alla data blir korrupt, det kan du inte komma ifrån.
Men jag håller med, ECC RAM är att föredra, och dessutom inte så mycket dyrare.
Blir till att inhandla ASAP.

Sen när det gäller scrub så kör jag med -r (read only mode)
Så ifall jag märker att ovanligt många filer är korrupta så undersöker jag detta innan jag låter filsystemet reparera dem.

När det gäller själva disken är jag nöjd än så länge, men har märkt att den är lite varmare än mina Samsung diskar.
Faktum är att min andra Seagate disk också ligger 4 - 5 grader högre än mina Samsung diskar.
Kanske bara Samsung som har en lite mer optimistisk sensor?

Permalänk
Avstängd

Windows 8.1 och Windows Server 2012 (och förhoppningsvis Windows 10) har ett filsystem som heter REFS som också skyddar mot röta samt inkluderar motsvarigheten till scrubbing. Det är inte fullt utvecklat idag men dessa funktioner finns där. Förhoppningsvis är det klart till Windows 10. Så det finns ingen specifik anledning till att man "måste" ha en separat NAS eller filserver.

Permalänk
Medlem

min 8TB Seagate höll bara en vecka, klickade svagt när jag fick den, vet inte om den var felande från början
eller om det var pga att den var dåligt embalerad från webhallen disken låg i endast i en antistatpåse i botten på kartongen
sedan allt packmaterial ovan på den.

Skickade tillbaks den till webhallen & bytte den mot en WD RED 6TB litar mer på WD, har inte provat den nya disken ennu.
men även denna var lika dåligt packad. hoppas den inte är skadad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av C64:

min 8TB Seagate höll bara en vecka, klickade svagt när jag fick den, vet inte om den var felande från början
eller om det var pga att den var dåligt embalerad från webhallen disken låg i endast i en antistatpåse i botten på kartongen
sedan allt packmaterial ovan på den.

Skickade tillbaks den till webhallen & bytte den mot en WD RED 6TB litar mer på WD, har inte provat den nya disken ennu.
men även denna var lika dåligt packad. hoppas den inte är skadad.

Min låg också "bara" i en anti-stat påse dock med bubbelplast runt om.
Tycker att det är löjligt att Seagate inte kan sälja diskarna med lite mer skydd.
Kommer ihåg förr i tiden när man köpte diskar då kom de alltid packade i genomskinliga plastskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpoZen:

Min låg också "bara" i en anti-stat påse dock med bubbelplast runt om.
Tycker att det är löjligt att Seagate inte kan sälja diskarna med lite mer skydd.
Kommer ihåg förr i tiden när man köpte diskar då kom de alltid packade i genomskinliga plastskydd.

hoppas att din disk håller bättre än min gjorde, blir nog aldrig mer Seagate för min del.

Permalänk
Medlem

Ja det va surt.
Överväger att få 2tb mindre och lite extra hundralappar och köpa WD RED 6tb