NY Seagate 8TB HDD för 246 euro eller 0.3 kronor / GB

Permalänk
Medlem

NY Seagate 8TB HDD för 246 euro eller 0.3 kronor / GB

SEAGATE Archive 8TB HDD standard model 5900rpm SATA 6Gb/s 128MB cache

Billigaste disken per data, ganska otroligt. Finns att köpa från Tyskland.

http://www.technikrakete.de/eshop.php?action=article_detail&s...

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dealerovski:

SEAGATE Archive 8TB HDD standard model 5900rpm SATA 6Gb/s 128MB cache

Billigaste disken per data, ganska otroligt. Finns att köpa från Tyskland.

http://www.technikrakete.de/eshop.php?action=article_detail&s...

Wow, inte ens dyrt. Skulle dock inte våga enbart ha en, minst 2 i Raid 1, helst Raid 5 och 3st. Blir så jobbigt om en disk pajar om man inte har lite redundans.
Att ha backup på så mycket är för mig inte så intressant så blir väl mest spel och shit då.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

vågar man säga oroväckand billig hårddisk? Kanske har väldigt hög failrate så dom inte kan garantera någon preimum kvalite.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dealerovski:

vågar man säga oroväckand billig hårddisk? Kanske har väldigt hög failrate så dom inte kan garantera någon preimum kvalite.

Ja seagate är ju inte direkt kända för att vara de mest kvalitativa till att börja med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja seagate är ju inte direkt kända för att vara de mest kvalitativa till att börja med

Stämmer inte heller helt, tittar man på specifika modeller är seagate bättre än konkurenterna. framförallt i större kapaciet som 4tb disken.
https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-update-...

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dealerovski:

Stämmer inte heller helt, tittar man på specifika modeller är seagate bättre än konkurenterna. framförallt i större kapaciet som 4tb disken.
https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-update-...

Du länkade precis till en sida som visar hur många som pajar per år. Där Seagate ligger sämst till. Den data de har ger Seagate sämst betyg på samtliga storlekar. (WD har inga 4TB tillgängliga i testet så svårt att säga hur WD presterar där).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle nog hellre satsa på t.ex. tre stycken 3TB WD green diskar för 900 spänn styck, och köra de i Raid 5, och då slipper du även moms och tullavgifter.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du länkade precis till en sida som visar hur många som pajar per år. Där Seagate ligger sämst till. Den data de har ger Seagate sämst betyg på samtliga storlekar. (WD har inga 4TB tillgängliga i testet så svårt att säga hur WD presterar där).

Nej, jag länkade till en sida som slog hål på din kommentar om att seagate inte går att lita på.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dealerovski:

Nej, jag länkade till en sida som slog hål på din kommentar om att seagate inte går att lita på.

För det första sa jag inte att:
"Seagate går inte att lita på"
Jag sa att
"Seagate är inte den bästa"

För det andra...:
Har du ens läst sidan och kikat på procentsatserna?
Seagate är fortfarande ganska dåliga i det testet.

Tredje:
Varför blir du upprörd? Jobbar du för Seagate och tar mitt uttalande om att Seagate inte är bäst som en personlig förolämpning?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bakgrund:

då slipper du även moms och tullavgifter.

Det är väl en Tysk butik, det är inom EU så det är bara att handla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Que?

Titta på den bilden igen och säg oss hur den visar att Seagate skulle vara bättre än de andra? Ju högre stapel - desto större felprocent.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl en Tysk butik, det är inom EU så det är bara att handla.

Tänkte inte på det, tack för rättningen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Är du helt säker på det, har du ens läst texten och kollat på grafen?
Av egna erfarenheter så kan jag säga att Seagate är budgetdiskar som alltid går sönder, det är mer regel än undantag att diskarna dyker inom 1-3 år.
Har 1 disk som fortfarande funkar men säkert 20+ som ballat ur genom åren, när det gäller andra tillverkare så brukar jag byta ut dom diskarna till förmån för snabbare/tystare diton, inte för att dom dör.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Vive la liberté!

Utöver att det går att ha ganska många synpunkter kring hur deras data ska tolkas [1][2] så visar den inte ens det du påstår att den visar.

Skulle knappast säga att modeller där 25% eller 15% lagt av under 4 respektive 2 år kan anses som ett bra resultat.
Den Seagatemodell som är bättre än motsvarande av samma ålder är väl ST4000DM000, resten visar högre felandel visavi andra diskar av liknande ålder och kapacitet.
Men men, använd inte de här data för att göra för dra för långtgående slutsatser kring diskars tillförlitlighet.

OT då:
Känner du att du har möjlighet ha backup på innehållet och har behov av 8TB på en disk så. Returer är väl inte alltid det smidigaste då disken ska ner till Tyskland, alternativt direkt till Seagate i Nederländerna.
Har du inte behov av 8TB på en disk inom överskådlig framtid så är det nog lättare att bara vänta till priserna går ner i framtiden.

Permalänk
Medlem

Die Lieferung erfolgt nur innerhalb Deutschlands.

= Fraktar ej utanför Tyskland. Tyvärr :/

Permalänk
Skrivet av Trebsor:

= Fraktar ej utanför Tyskland. Tyvärr :/

Scheisse, som det heter.

Nå, det går ju att komma runt det också. AddressGermany vidarebefordrar paket för en liten avgift + DHLs taxa för frakt till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Que?

https://www.backblaze.com/blog/wp-content/uploads/2014/09/blo...

Titta på den bilden igen och säg oss hur den visar att Seagate skulle vara bättre än de andra? Ju högre stapel - desto större felprocent.

du kan ju dock inte kolla på totalen du måste kolla på varje modell för sig exempelvis Seagate 3tb i den bilden är flera olika modeller och det skiljer över 10% i felfrekvens mellan modellerna..
exempelvis Seagate Barracuda XT 3TB har en lägre fel andel än vad Western Digital Red 3TB har...

utöver detta så ska man ta backblaze statistik med en nypa salt då deras diskar används på ett helt annat sätt än vad en hårddisk i en vanlig person dator deras diskar ligger och läser samt skriver konstant vilket ingen normal person gör

on topic: frågan är om butiken ens kommer leverera diskar till det priset för det verkar inte vara en speciellt stor butik vilket 88 likes på facebook speglar

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Elyxiator:

exempelvis Seagate Barracuda XT 3TB har en lägre fel andel än vad Western Digital Red 3TB har...

Barracuda XT är väl inte heller jämförbar med WD Red då, det är en dyrare disk i ett annat segment. WDs motsvarighet skulle vara WD Black då.
Sen tryckte Seagate in dessa i en del av sina externa hårddiskar innan de bytte ut dem mot ST3000DM001.

OT:
Det är väl inte ett så där magnifikt fynd såvida man inte måste köra en disk på 8TB. Får det till runt 2300kr.
Sen behöver man räkna med att man behöver ordna vidarebefordringstjänst från Tyskland, och sen eventuellt framtida krångel med garanti.
Att köpa två 4TB diskar nu från exempelvis Inet kostar drygt 2750kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Är du helt säker på det, har du ens läst texten och kollat på grafen?
Av egna erfarenheter så kan jag säga att Seagate är budgetdiskar som alltid går sönder, det är mer regel än undantag att diskarna dyker inom 1-3 år.
Har 1 disk som fortfarande funkar men säkert 20+ som ballat ur genom åren, när det gäller andra tillverkare så brukar jag byta ut dom diskarna till förmån för snabbare/tystare diton, inte för att dom dör.

Fel! Jag syftar såklart endast till 4tb disken som jag själv ägt två av och fungerat felfritt sedan inköp, något jag inte kan säga om mina äldre hitatchi och en del wd diskar. Min poäng var att varje märke har sämre och bättre modeller och att alla har olika erfarenhet såklart. Därför är det fel att dra slutsattsen att seagate inte går att lita på. se på 4tb modellen i grafen! Och vem köper egentligen en 3tb idag när 4tb står sig mest prisvärd? kanske personer som inte kan läsa grafer?

Skrivet av Apanx:

Barracuda XT är väl inte heller jämförbar med WD Red då, det är en dyrare disk i ett annat segment. WDs motsvarighet skulle vara WD Black då.
Sen tryckte Seagate in dessa i en del av sina externa hårddiskar innan de bytte ut dem mot ST3000DM001.

OT:
Det är väl inte ett så där magnifikt fynd såvida man inte måste köra en disk på 8TB. Får det till runt 2300kr.
Sen behöver man räkna med att man behöver ordna vidarebefordringstjänst från Tyskland, och sen eventuellt framtida krångel med garanti.
Att köpa två 4TB diskar nu från exempelvis Inet kostar drygt 2750kr.

FEL det finns massa butiker som säljer till sverige som inte behöver gå via en speciel vidarebefodrartjänst, jag länkade endast till en sida som exempel. Sök på tyska motsvarigheten till prisjakt så får man upp en lång lista på butiker som säljer till norden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Fel! Jag syftar såklart endast till 4tb disken som jag själv ägt två av och fungerat felfritt sedan inköp, något jag inte kan säga om mina äldre hitatchi och en del wd diskar. Min poäng var att varje märke har sämre och bättre modeller och att alla har olika erfarenhet såklart. Därför är det fel att dra slutsattsen att seagate inte går att lita på. se på 4tb modellen i grafen! Och vem köper egentligen en 3tb idag när 4tb står sig mest prisvärd? kanske personer som inte kan läsa grafer?

FEL det finns massa butiker som säljer till sverige som inte behöver gå via en speciel vidarebefodrartjänst, jag länkade endast till en sida som exempel. Sök på tyska motsvarigheten till prisjakt så får man upp en lång lista på butiker som säljer till norden.

Varför ska man köpa en 4TB diskar bara för att dom är "mest prisvärd"?
Finns säkert några fina kina diskar som är riktigt billiga och som helt klart kommer ta alla priser för "prisvärdhet". Så varför köper du inte dom? Mest troligt lär du inte göra det pga. att man ej kan lita på dom.
På samma sätt som många inte litar på 4, 6 eller 8TB diskar än.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av dealerovski:

1. 4TB visavi 3TB är väl lite hugget som stucket när det gäller prisvärdhet.
Se exempelvis Inet [1][2]

2. Du får gärna länka till vad du anser är Tyska prisjakt. En sökning på Deutsche Preisvergleich ger förslagen:
https://geizhals.de/
http://www.billiger.de/
http://www.preisvergleich.de
http://www.idealo.de/

Där endast geizhals.de listar produkten vi diskuterar, och ingen av butikerna levererar utanför Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Seagate har fortfarande bland dom billigaste och mest opålitliga diskarna, men du har såklart rätt till din åsikt.
Men jag tror majoriteten här på sweclockers väljer andra tillverkare om man köper med hjärnan istället för plånboken.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Vive la liberté!

Väljer du Sverige som målland på den sidan hamnar du på drygt 250EUR och 12EUR frakt
Sen verkar prisjaktomdömet på butiken inte vara särskilt positivt.
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=850

Hursom, det är väl upp till en själv att avgöra om det värt att spara en 200-300kr i utbyte mot mer krångel vid garantiärenden jämfört med en svensk butik
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2919802&c=all

Permalänk
Medlem

Nu finns den tydligen på lager i en del butiker.
Någon som köpt den än ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NLFxp:

Nu finns den tydligen på lager i en del butiker.
Någon som köpt den än ?

Tänkte avvakta tills den visat vad den går för - tänker inte agera försökskanin åt Seagate - been there, done that, typ...

Permalänk
Medlem

Still going strong, köpt för två och ett halvt år sedan. Det är ju oftast så att ifall man får en HDD som faktiskt håller längre än ett år så håller den jäkligt länge.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk

Vill bara inflika om att alla seagatediskar jag har haft har gått sönder. Har kört WD sen dess och inte haft ett enda problem.

Permalänk
Medlem

2st Seagate 8TB HDD i en Synology NAS?

Men säg att vi har mitt scenario, där jag tänker köpa sig en 4-bay NAS från Synology och börja med två stycken diskar, kan det inte vara värt risken för crash och få en ekonomisk fördel och en volymfördel med att jag köper två 8TB (Seagate) för samma pris som två 6TB (WD red) om jag ändå

1. betalar dubbelt så mycket för att få redundans (jämfört med att köpa bara en disk)?

2. betalar många tusenlappar extra för en extern husering (jämfört med att sätta diskarna i PC-chassit)?

Man betalar ju redan en massa extra för att klara av en krash. Den värsta felfrekvensen på ett år är 15% i undersökningen från blackblaze. Värre än så lär det sannolikt inte bli (men visst, vi vet ju ej ännu), så är man villig att ta risken så är den för två diskar i värsta fallet runt 28%(*) att minst en disk går sönder under första året. Det är ju en ganska stor risk, men om man ändå har 3 års garanti och det bara är att erhålla en ny disk om den går sönder för att bygga upp redundansen igen, varför inte ta risken?

Jag erkänner villigt att jag är osäker på mitt resonemang och vet i nuläget inte vilken väg jag ska gå. Men jag har bara 1.5 TB utrymme idag och 1TB av dem ligger på en WD extern HD

fotnot (*) [SPOILER]Kombinerad felfrekvens = 100% - sannolikheten att ingen disk går sönder första året = 1-0.85*0.85=0.2775 alltså ca 28%[/SPOILER]

Permalänk
Vive la liberté!

Bekymmret här är främst att du kan ha ett okänt tillverkningsfel i en ny produkt utan tillförlitlighetsdata.
Vi säger att det finns ett sådant som gör att disken kommer går sönder inom 1 år och du köper två st från samma tillverkningsserie, vilket är hur man brukar köpa in hårddiskar, känner inte så många som sprider ut inköpen för att få olika tillverkningsserier.

Kraschar nu disk 1 så kommer det finnas en tidsperiod där den enda kopian du har av datan är på en disk med samma tillverkningsfel, vilket gör att det finns en risk att den också går sönder inom kort, och att du inte hinner återställa redundansen innan dess. 8TB med 200MB/s tar ändå 11 timmar att kopiera.

Med en mer beprövad disk finns det mer statistik över hur länge man kan räkna med att disken håller.

Men men, i slutändan beror allt på hur många backupkopior man har av allt, och kom ihåg att RAID inte är backup.