Raspberry Pi 2 med kodi & nätverk...

Permalänk

Raspberry Pi 2 med kodi & nätverk...

Hej köpte mig en Raspberry Pi 2 och installerade Kodi (XBMC) med hjälp av OSMC , innan hade jag en WDTV media spelare och en USB disk kopplad till den, då kunde jag smidigt lägga över de jag ville vi nätverket, men jag hittar inte Pi'n i nätverket, försökt med alla inställningar jag förstår mig på, aktiverat UPnP men då ser jag bara PI'n men kan inte lägga över något på den.

Någon som vet något smidigt sätt och lösa detta? Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Ingen Sambaserver tillagd i OSMC än, fortfarande Alpha.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Ingen Sambaserver tillagd i OSMC än, fortfarande Alpha.

Okej, installera Kodi med hjälp av OpenELEC istället då.
Eller kan man installera Samaba i OSMC, jag är inte så haj på de här, känns som jag har tagit mig vatten över huvudet

Permalänk

Dock går det väl ganska lätt att ordna en samba-server i OSMC eftersom det, så långt jag kan förstå, bygger på Debian och därmed har debians pakethanterare. Så fungerade ju iallafall Raspbmc. Men OpenELEC har för mig varit mer stabilt än både Raspbmc och OSMC. Enda anledningen att jag använt Raspbmc och OSMC är för att det är betydligt mycket krångligare att packa om OpenELEC:s filsystem (squashfs) varje gång man vill stoppa in filer djupare in i filsystemet än /storage/ och att Xbian inte velat vara med någon av de gångerna jag provat.

Så länge du inte tänkt pilla med filsystemet rekommenderar jag OpenELEC, som har samba förinstallerat.

Värt att ha i åtanke är att Raspbmc och OSMC överklockar Pi:n per default. Detta gör att många användare upplever OpenELEC (och Xbian?) som långsamare, vilket därför inte nödvändigtvis har att göra med mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Alternativet är väl att du installerar RaspBMC som är föregångaren till OSMC och har aktiverat Samba från grunden. Annars borde "sudo apt-get update && sudo apt-get install samba" i terminalen på din RPi 2 göra så att du får in Sambaserver, redigera /etc/samba/smb.conf efteråt.

OpenELEC ger jag inte mycket för, otroligt låst OS.

Förresten: Varför inte streama innehåll till RPi:n från nätverket istället?

Permalänk
Medlem

Prova Xbian som nyligen fått stöd för RPi 2.
Föredrar detta framför både OpenElec och Raspbmc.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Skrivet av Northbane:

Alternativet är väl att du installerar RaspBMC som är föregångaren till OSMC och har aktiverat Samba från grunden. Annars borde "sudo apt-get update && sudo apt-get install samba" i terminalen på din RPi 2 göra så att du får in Sambaserver, redigera /etc/samba/smb.conf efteråt.

OpenELEC ger jag inte mycket för, otroligt låst OS.

Förresten: Varför inte streama innehåll till RPi:n från nätverket istället?

Provade Raspmbc först men de ville inte fungera tyvärr så provade OSMC och de funkade direkt.
Sitter på jobbet och ska pilla med den när jag kommer hem.

Datorn står i sonens rum och vill kunna se på film när han sover (datorn låter som ett mindre reaplan), Kommer att införskaffa en NAS i framtiden, men vill kunna använda allt nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av dödslaser:

Dock går det väl ganska lätt att ordna en samba-server i OSMC eftersom det, så långt jag kan förstå, bygger på Debian och därmed har debians pakethanterare. Så fungerade ju iallafall Raspbmc. Men OpenELEC har för mig varit mer stabilt än både Raspbmc och OSMC. Enda anledningen att jag använt Raspbmc och OSMC är för att det är betydligt mycket krångligare att packa om OpenELEC:s filsystem (squashfs) varje gång man vill stoppa in filer djupare in i filsystemet än /storage/ och att Xbian inte velat vara med någon av de gångerna jag provat.

Så länge du inte tänkt pilla med filsystemet rekommenderar jag OpenELEC, som har samba förinstallerat.

Värt att ha i åtanke är att Raspbmc och OSMC överklockar Pi:n per default. Detta gör att många användare upplever OpenELEC (och Xbian?) som långsamare, vilket därför inte nödvändigtvis har att göra med mjukvaran.

Har kört OpenELEC och Raspbmc parallellt (och skiftat sdkort mellan olika Pi'er för att eliminera skillnader i hårdvara) med samma överklockningar i 2 år nu, Raspbmc är i mitt tycke snabbare.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztekk:

Prova Xbian som nyligen fått stöd för RPi 2.
Föredrar detta framför både OpenElec och Raspbmc.

Xbian är det os som enl min mening har haft mest strul under dom 2 år jag kört med Pi.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Alternativet är väl att du installerar RaspBMC som är föregångaren till OSMC och har aktiverat Samba från grunden. Annars borde "sudo apt-get update && sudo apt-get install samba" i terminalen på din RPi 2 göra så att du får in Sambaserver, redigera /etc/samba/smb.conf efteråt.

OpenELEC ger jag inte mycket för, otroligt låst OS.

Förresten: Varför inte streama innehåll till RPi:n från nätverket istället?

Raspbmc har inte stöd för Pi 2 och kommer inte att få, Sam lägger ner Raspbmc helt i sommar när OSMC är klart.
Sambaserver kommer nog i OSMC i samband med Alpha 5, vilken troligen kommer rätt snart.
Edit: Enligt Sam går det inte att installera Samba genom "sudo apt-get update && sudo apt-get install samba" i OSMC.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Raspbmc har inte stöd för Pi 2 och kommer inte att få, Sam lägger ner Raspbmc helt i sommar när OSMC är klart.
Sambaserver kommer nog i OSMC i samband med Alpha 5, vilken troligen kommer rätt snart.
Edit: Enligt Sam går det inte att installera Samba genom "sudo apt-get update && sudo apt-get install samba" i OSMC.

Okej, får vänta till nästa version kommer ut då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a.engberg:

Okej, får vänta till nästa version kommer ut då.

Testa OpenELEC tills vidare, funkar helt ok.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Testa OpenELEC tills vidare, funkar helt ok.

Ska installera OpenELEC ikväll, provade lite igår med OSMC, tydligen kommer man inte ens åt prompten med dagens version.

Provade att kolla på film med den igår oxå och den började lagga ner de va mycket tex disco scener och snabba fight scener, vet inte om de va filmen men gick in i system o kollade & då ser jag att den använder bara 600 mhz av cpu'n och bara 700 mb av ramet...kanske jag som misstolkat det, men känns lustigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a.engberg:

Ska installera OpenELEC ikväll, provade lite igår med OSMC, tydligen kommer man inte ens åt prompten med dagens version.

Provade att kolla på film med den igår oxå och den började lagga ner de va mycket tex disco scener och snabba fight scener, vet inte om de va filmen men gick in i system o kollade & då ser jag att den använder bara 600 mhz av cpu'n och bara 700 mb av ramet...kanske jag som misstolkat det, men känns lustigt.

Streamade du över nätverk när det laggade, vad var det för filformat?
Att den bara går i 600 MHz betyder att den inte behöver mera kraft för att spela upp filmen, annars hade den gått in i turboläget; 900 MHz.
Lätt att slå på så att den går på turboläget konstant, den kommer definitivt att bli varmare av det.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Streamade du över nätverk när det laggade, vad var det för filformat?
Att den bara går i 600 MHz betyder att den inte behöver mera kraft för att spela upp filmen, annars hade den gått in i turboläget; 900 MHz.
Lätt att slå på så att den går på turboläget konstant, den kommer definitivt att bli varmare av det.

Spelade upp filmen via extern hårdisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av a.engberg:

Hej köpte mig en Raspberry Pi 2 och installerade Kodi (XBMC) med hjälp av OSMC , innan hade jag en WDTV media spelare och en USB disk kopplad till den, då kunde jag smidigt lägga över de jag ville vi nätverket, men jag hittar inte Pi'n i nätverket, försökt med alla inställningar jag förstår mig på, aktiverat UPnP men då ser jag bara PI'n men kan inte lägga över något på den.

Någon som vet något smidigt sätt och lösa detta? Tack på förhand.

Det fungerar bra att lägga över saker med scp om du har tillgång till någon annan linuxburk i nätverket. Annars borde man kunna lägga över saker på ett USB-minne först och sen stoppa in det i raspberryn och kopiera därifrån genom ssh. Ett annat sätt, kanske det enklaste, är att dela ut katalogen som du vill skicka över saker från sen mounta en cifs-share i raspberryn.

Permalänk
Medlem

Hej. Är lite intresserad hur det går med din Pi2 som htpc. Du skrev något om att det hade laggat för dig vid vissa mer krävande scener? Har du fått ordning på det?

En polare satte upp sin Pi1 ver B raspbmc, den klarade nästan en 1080p dts, laggade vissa scener, samt att meny systemet var irriterande segt. Han streamade också över usb-extern hdd.

Jag fick stora förhoppningar nu när pi2 kom, men hittar inte tillräckligt med reviews där man testat kodi och bl.a nätverksstreaming från nas för att jag ska lägga vantarna på en.

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenZ:

Jag fick stora förhoppningar nu när pi2 kom, men hittar inte tillräckligt med reviews där man testat kodi och bl.a nätverksstreaming från nas för att jag ska lägga vantarna på en.

För min del funkar pi2 otroligt smidigt, stremar HD material trådlöst från NASn utan större problem upplever att det buffar betydligt oftare på min laptop/HTPC än på min pi2.

Det beror ju såklart också på vad man har för övrig nätverks hårdvara osv.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenZ:

En polare satte upp sin Pi1 ver B raspbmc, den klarade nästan en 1080p dts, laggade vissa scener, samt att meny systemet var irriterande segt. Han streamade också över usb-extern hdd.

Jag fick stora förhoppningar nu när pi2 kom, men hittar inte tillräckligt med reviews där man testat kodi och bl.a nätverksstreaming från nas för att jag ska lägga vantarna på en.

Min setup: en mini-itx med extern 3tb hårddisk som jag har alla filmer på. Sen en router med dd-wrt som jag kör som trådlös brygga som jag kopplat in min rpi2 i. På den kör jag osmc. Jag har utöver detta lagt in en advancedsettings.xml under ./kodi/userdata (tror katalogen hette så) där jag har fixat så att så mycket som möjligt buffras till mitt 32gb microsd kort. Jag har ännu inte upplevt några som helst problem med buffring med denna setup. Jag har testat den hos min mamma som har 10mbit med openvpn körandes och då kunde jag iaf streama 720p utan några problem. 1080p skulle nog ha fungerat om hon hade haft snabbare internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gr3ml1n:

Min setup: en mini-itx med extern 3tb hårddisk som jag har alla filmer på. Sen en router med dd-wrt som jag kör som trådlös brygga som jag kopplat in min rpi2 i. På den kör jag osmc. Jag har utöver detta lagt in en advancedsettings.xml under ./kodi/userdata (tror katalogen hette så) där jag har fixat så att så mycket som möjligt buffras till mitt 32gb microsd kort. Jag har ännu inte upplevt några som helst problem med buffring med denna setup. Jag har testat den hos min mamma som har 10mbit med openvpn körandes och då kunde jag iaf streama 720p utan några problem. 1080p skulle nog ha fungerat om hon hade haft snabbare internet.

Du har inte haft nåt problem med att advancedsettings filen inte laddas inte vid tex kallstart eller reboot av pin?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kör Raspberry Pi 2 med Kodi installerat i Raspbian, samt att Kodi startar utan desktop, den bootar direkt in i Kodi alltså. Fungerar smärtfritt. Delat ut mappar på nätverket från övriga datorer, både Windows och Linux distributioner och den hittar alla mappar, strömmar saker utan lagg, en klar förbättring mot Raspberry Pi B+ som jag också har, men nu använder till annat.
Varför behöver du flytta filmerna till Raspberryn för det första?

Ska du flytta filmerna till Raspberryn kan du lika gärna köra något lättare för systemet som tex VLC-player och öppna dom direkt i den.
XBMC/Kodi är väl mer för strömmat över nätverk eller externa hårddiskar. Om du inte installerat det på en stationär som fungerar som media-pc.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

För min del funkar pi2 otroligt smidigt, stremar HD material trådlöst från NASn utan större problem upplever att det buffar betydligt oftare på min laptop/HTPC än på min pi2.

Det beror ju såklart också på vad man har för övrig nätverks hårdvara osv.

Ugh! Trådlöst. Är att bjuda in nyfikna till din share. WPA och WPA2 är inte så svåra att knäcka.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpas:

Ugh! Trådlöst. Är att bjuda in nyfikna till din share. WPA och WPA2 är inte så svåra att knäcka.

Ok, visst kan hålla med om att det inte är 100% säkert men Vad ska man då med trådlöst till överhuvudtaget?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenZ:

Hej. Är lite intresserad hur det går med din Pi2 som htpc. Du skrev något om att det hade laggat för dig vid vissa mer krävande scener? Har du fått ordning på det?

En polare satte upp sin Pi1 ver B raspbmc, den klarade nästan en 1080p dts, laggade vissa scener, samt att meny systemet var irriterande segt. Han streamade också över usb-extern hdd.

Jag fick stora förhoppningar nu när pi2 kom, men hittar inte tillräckligt med reviews där man testat kodi och bl.a nätverksstreaming från nas för att jag ska lägga vantarna på en.

Jag har precis samma problem som du, hittar inga djupgående reviews. Jag vill exempelvis veta om den klarar 23.976 korrekt (dvs inte tappar några frames då och då), hur hög bitrate på filmer den klarar av att spela upp. Osv...

Vet att den inte klarar av att skicka vidare HD-ljudspår, men är detta den enda nackdelen?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Jag har precis samma problem som du, hittar inga djupgående reviews. Jag vill exempelvis veta om den klarar 23.976 korrekt (dvs inte tappar några frames då och då), hur hög bitrate på filmer den klarar av att spela upp. Osv...

Vet att den inte klarar av att skicka vidare HD-ljudspår, men är detta den enda nackdelen?

Det är sagt hur många gånger som helst att Pi är en av få mediaspelare som klarar 23,976 utan problem, det har också nämnts ett antal gånger att http://jell.yfish.us/media/Jellyfish-80-Mbps.mkv inte är ett problem ens för Pi B.

Spelade nyss över nätverket:
Format : Matroska
Format version : Version 4 / Version 2
File size : 21.1 GiB
Duration : 1h 30mn
Overall bit rate mode : Variable
Overall bit rate : 33.4 Mbps
Movie name : R.L. Stine's Mostly Ghostly: Have You Met My Ghoulfriend?
Encoded date : UTC 2015-02-26 16:27:53
Writing application : mkvmerge v7.6.0 ('Garden of Dreams') 64bit built on Feb 8 2015 13:04:34
Writing library : libebml v1.3.1 + libmatroska v1.4.2

Video
ID : 1
Format : AVC
Format/Info : Advanced Video Codec
Format profile : High@L4.1
Format settings, CABAC : Yes
Format settings, ReFrames : 4 frames
Format settings, GOP : M=3, N=12
Codec ID : V_MPEG4/ISO/AVC
Duration : 1h 30mn
Bit rate mode : Variable
Bit rate : 31.2 Mbps
Maximum bit rate : 35.0 Mbps
Width : 1 920 pixels
Height : 1 080 pixels
Display aspect ratio : 16:9
Frame rate mode : Constant
Frame rate : 23.976 fps
Color space : YUV
Chroma subsampling : 4:2:0
Bit depth : 8 bits
Scan type : Progressive
Bits/(Pixel*Frame) : 0.628
Stream size : 19.7 GiB (93%)
Language : English
Default : No
Forced : No
DURATION : 01:30:26.630000000
NUMBER_OF_FRAMES : 130109
NUMBER_OF_BYTES : 21611391901
_STATISTICS_WRITING_APP : mkvmerge v7.6.0 ('Garden of Dreams') 64bit built on Feb 8 2015 13:04:34
_STATISTICS_WRITING_DATE_UTC : 2015-02-26 16:27:53
_STATISTICS_TAGS : BPS DURATION NUMBER_OF_FRAMES NUMBER_OF_BYTES

Audio
ID : 2
Format : DTS
Format/Info : Digital Theater Systems
Mode : 16
Format settings, Endianness : Big
Codec ID : A_DTS
Duration : 1h 30mn
Bit rate mode : Constant
Bit rate : 1 509 Kbps
Channel(s) : 6 channels
Channel positions : Front: L C R, Side: L R, LFE
Sampling rate : 48.0 KHz
Bit depth : 24 bits
Compression mode : Lossy
Stream size : 976 MiB (5%)
Title : Surround 5.1
Language : English
Default : Yes
Forced : No
DURATION : 01:30:26.635000000
NUMBER_OF_FRAMES : 508747

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

För min del funkar pi2 otroligt smidigt, stremar HD material trådlöst från NASn utan större problem upplever att det buffar betydligt oftare på min laptop/HTPC än på min pi2.

Det beror ju såklart också på vad man har för övrig nätverks hårdvara osv.

Vilket trådlöst nätverkskort använder du? Hade en del lagg när jag provade över trådlöst senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Det är sagt hur många gånger som helst att Pi är en av få mediaspelare som klarar 23,976 utan problem, det har också nämnts ett antal gånger att http://jell.yfish.us/media/Jellyfish-80-Mbps.mkv inte är ett problem ens för Pi B.

Spelade nyss över nätverket:

Ja det har sagts, men för att någon säger det på ett forum betyder inte att det faktiskt är sant eller fungerar felfritt för den delen. Ofta folk tycker saker och ting fungerar bra, medans andra ser problem direkt. Därav jag saknar en djup recension med Pi2 som mediaspelare där både negativa och positiva saker tas upp, då kan man dra lite bättre slutsatser och det är lättare att få ett hum om hur kunnig recensenten är...

Uppskattar att du bifogade vad det faktiskt var för fil du kunde spela, många som missar detta.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Pi är ju faktiskt känd, dels för sitt låga pris och för det faktum att den faktiskt klarar 23,976.
80 Mbps Jellyfish har jag spelat upp laggfritt på både Pi B och Pi 2. Filmen jag klistrade in info om är ju inte supertung, men Pi 2 fick inte hicka ens vid upprepade snabba hopp fram & tillbaka i filmen, jag kör trådat nätverk.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Pi är ju faktiskt känd, dels för sitt låga pris och för det faktum att den faktiskt klarar 23,976.
80 Mbps Jellyfish har jag spelat upp laggfritt på både Pi B och Pi 2. Filmen jag klistrade in info om är ju inte supertung, men Pi 2 fick inte hicka ens vid upprepade snabba hopp fram & tillbaka i filmen, jag kör trådat nätverk.

Kung, det gjorde att jag köper en.

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Vilket trådlöst nätverkskort använder du? Hade en del lagg när jag provade över trådlöst senast.

Jag kör med Asus n10 till piin, samt asus n53 till NASn och Asus ac66n router.

Skrivet av MatteN:

Pi är ju faktiskt känd, dels för sitt låga pris och för det faktum att den faktiskt klarar 23,976.
80 Mbps Jellyfish har jag spelat upp laggfritt på både Pi B och Pi 2. Filmen jag klistrade in info om är ju inte supertung, men Pi 2 fick inte hicka ens vid upprepade snabba hopp fram & tillbaka i filmen, jag kör trådat nätverk.

Jag intygar att den otroligt rapp, då som sagt kör jag allt trådlöst.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc