Nvidia släpper mikrokonsolen Shield Console – satsar på strömmande PC-spel

Permalänk
Medlem

Ja att PS4 och XBONE skulle vara muskelmaskiner är att ta i. Nvidias lilla rackare kommer förmodligen ha en GPU med ungefär halva beräkningskraften av XBONE vilken inte är så illa ändå.
Det som är illa är nog hellre att det verkar som om inom några år kommer mobiler och plattor ha bättre GPU än PS4/XBONE.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

In action ,

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är alltså bara när man kör androidspel lokalt som den egna hårdvaran är begränsningen. Om du strömmar PC-spel, lokalt eller från gridden, så kan du kräma på grafiken mycket högre än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Ja att PS4 och XBONE skulle vara muskelmaskiner är att ta i. Nvidias lilla rackare kommer förmodligen ha en GPU med ungefär halva beräkningskraften av XBONE vilken inte är så illa ändå.
Det som är illa är nog hellre att det verkar som om inom några år kommer mobiler och plattor ha bättre GPU än PS4/XBONE.

Poängen med att strömma PC-spel är att man inte behöver lika mycket GPU-kraft lokalt i boxen; Det fixar din gaming-PC eller gridden. Däremot så blir man beroende av en sjysst uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Allt jag vill ha är en apparat som kan streama från min PC till min TV (Spelet som streamas använder hårdvaran på min PC). Apparaten ska ha en kontroll och med apparaten ska jag kunna välja vad jag vill spela så jag slipper gå till datorn hela tiden.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Inaktiv

Lär väl gå ungefär lika bra som Ouya. Priset får nog anses vara ganska bra även om Steam Link bör vara ett betydligt bättre val, speciellt pga Nvidias krav på Geforce-grafikkort. Vi snackar något som i bästa fall blir en rätt nischad produkt. I värsta fall Ouya 2.

Verkligen inget som kommer omdefiniera vad det nu var Nvidia anser att denna produkt ska göra.

Skrivet av Ozzed:

"muskelmaskiner som Playstation 4 och Xbox One "..... .. . Vaa?

Jämfört med Shield Console så är PS4 och Xbox One förmodligen riktiga kraftpaket. Specifikationerna på denna kändes ju inte superroliga direkt.

Permalänk
Medlem

Steam link är ju ett bättre val eller va fan köp en NUC eller nått och få lite riktig pc vid tvn med och använd in home streaming.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Tycker denna krets skulle bättre ha passat på ett kort typ SBC med alla anslutningar och 1-2 SATA. Då skulle priset också varit lägre och användningsområdena flera. Nu är det mest en produkt som får ett nja kanske, i bästa fall.

Permalänk
Medlem

Haha, "its not even on the highest setting, we're saving this for when you buy the game"
riiiight...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Menar du denna artikel? http://www.sweclockers.com/nyhet/20121-imagination-avtacker-p...

Det Starkaste av de kretsarna sägs ha 800GFLOPS. XBONE har 1,3TFLOPS & ps4 1,8TFLOPS. Så den kretsen ligger ju ganska långt efter. Visst GFLOPS är nog inte allt, men att den skulle kunna konkurrera med de båda konsolerna har jag svårt att se.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Var fin humor där i texten dagens satir
"Även om Shield Console inte kan mäta sig med muskelmaskiner som Playstation 4 och Xbox One "
Dom klarar ju inte ens 1080p 30 hz i dagens spel undrar vad det blir om en 2 år stillbilder

Samtidigt finns det väl ingen annan spelkonsoll som är snabbare så visst vi klaga på att Sony och Microsoft inte tagit till tillräckligt men vad är just nu alternativet förutom möjligtvis rena PC-maskiner?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Intressant, blir nog ett köp.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

3 GB RAM och den ska alltså vara till för 4k upplösning!?

Hur tänkte de där? Ah 2.5 och till följd av segare 0.5.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Känns som en tablet utan skärm... typ

Permalänk
Avstängd

"2015-02-27, 16:07

Nvidia Shield 2 Console?

Much revolution. Much innovation. Wow."

Jag måste ju vara någon jävla profet eller något i den stilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Bingo!

Permalänk
Medlem

Om de kan få med sig tillräckligt många spelutvecklare kan de mycket väl lyckas.

Vissa "köptitlar" kommer att ha en medföljande Steamkod, vilket rimligtvis kommer att göra det mer lockande att köpa. Streamingtjänsten kommer att finnas i "basic" (720p) och "premium" (1080p).

Tänk er att man skulle få tillgång till ett stort antal AAA - titlar, hyfsat snart efter release för 2000:-, inklusive handkontroll, +100:-/mån. Är bara kvaliteten tillräckligt hög och laggen tillräckligt låg så. Hur mycket har du själv lagt på hårdvara plus spel?

Content is king, säger de. Inga AAA-tittar = fiasko. Det var där Ouya förlorade. Kanske är Shield tillräckligt bra nu, men annars kommer någon annan att lyckas inom några år.

Permalänk
Snusfri

Relativt intressant produkt, dock är priset för högt.
Hårdvaran känns lite konstigt vald med, förstår att Nvidia vill få ut Tegra X1, men i den här enheten känns det fel.

Den är inte lika kraftfull som current-gen konsolerna samt att den är väldigt overkill för streaming.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

"med två fullständiga SMX-kluster." Hur vet vi det. Kan ju vara en miss i pressmaterialet.

Ontopic:
Tycker den ser ut att synas för mycket. Inte direkt som att den går att gömma i en stereo bänk. Om nu inte alla delar i den ser lika spacade ut.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lär väl gå ungefär lika bra som Ouya. Priset får nog anses vara ganska bra även om Steam Link bör vara ett betydligt bättre val, speciellt pga Nvidias krav på Geforce-grafikkort. Vi snackar något som i bästa fall blir en rätt nischad produkt. I värsta fall Ouya 2.

Men varför jämför du med Ouya ? det är väl android-baserad konsol ? Konstigt liknelse, den här kommer att sälja som ett strykjärn typ..

Skrivet av anon5930:

Verkligen inget som kommer omdefiniera vad det nu var Nvidia anser att denna produkt ska göra.

Jämfört med Shield Console så är PS4 och Xbox One förmodligen riktiga kraftpaket. Specifikationerna på denna kändes ju inte superroliga direkt.

Har verkligen jämfört rätt då ? För många av oss så är ju poängen att kunna streama från gridden eller från sin gaming PC.. Jag lovar dig att gridden har tusentals gånger högre grafikpresetanda än PS4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hur mycket RAM behöver du för att streama 4k-video ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

"2015-02-27, 16:07

Nvidia Shield 2 Console?

Much revolution. Much innovation. Wow."

Jag måste ju vara någon jävla profet eller något i den stilen.

Det ligger ju en hel del i det, i alla fall så långe man inte uppfattar sista raden som någon form av ironi. Säg mig vilken annan aktör som har något som matchar Nvidia GRID ? Det är helt klart en helt ny typ av produkt, eller hur.

Permalänk
Medlem

Det märks att nvidia har för mkt pengar när dom dumpar busslaster med cash på sådana bullcrap projekt.
Sänk priserna på era kort istället, ffs!!!!

Permalänk

Den stora frågan är om man kommer kunna koppla på mer än 1 nvidia controller, som idag är omöjligt med shield.
Riktigt värdelöst att inte kunna spela gamla klassiska titlar från steam i 2-player mode.

Visa signatur

i7 3770k @ 4.5ghz, 680gtx, 16gb Corsair Dominator 1600mhz, OCZ Vertex 3 128gb, 2x Samsung s23a700d

Permalänk
Medlem

Ännu en tråkig produkt som Nvidia lanserar i princip bara för att låta sin logotyp synas i fler sammanhang. Även om denna lär bli en världsflopp. Vilket misslyckat koncept till ett alldeles för skyhögt pris.

Skrivet av Oldskool:

Men varför jämför du med Ouya ? det är väl android-baserad konsol ? Konstigt liknelse, den här kommer att sälja som ett strykjärn typ...

Shield Console kommer få järnstryk, menar du.
Allvarligt talat, denna apparat kommer inte ha en chans utan kommer alldeles säkert kunna hittas i den dammigaste hörnan av MediaMarkt för en fjärdedel av priset. Vem skulle vilja betala 2000:- för att kunna streama spel till TV:n när du säkert redan har teknik hemma som kan göra det vare sig det är en mobiltelefon, surfplatta eller befintlig utrustning i övrigt?

Skrivet av Oldskool:

Har verkligen jämfört rätt då ? För många av oss så är ju poängen att kunna streama från gridden eller från sin gaming PC.. Jag lovar dig att gridden har tusentals gånger högre grafikpresetanda än PS4.

Tusentals gånger högre grafikprestanda än Playstation 4?

Vad i hela...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Allvarligt talat, denna apparat kommer inte ha en chans utan kommer alldeles säkert kunna hittas i den dammigaste hörnan av MediaMarkt för en fjärdedel av priset. Vem skulle vilja betala 2000:- för att kunna streama spel till TV:n när du säkert redan har teknik hemma som kan göra det vare sig det är en mobiltelefon, surfplatta eller befintlig utrustning i övrigt?

Det som jag vet om klarar av att streama Spel i någon större utsträckning på ett smidigt sätt idag till en TV är en dedikerad HTPC (in-home streaming), eventuellt shield tablet, men den använder redan Nvidias GRID så det är baserat på samma system som denna enheten. Sen är jag inte riktigt med på vad du menar med att befintlig teknik som surfplattor & mobiler kan streama spel till TVn. Om du vet ett sätt att streama AAA spel till TVn via en standard surfplatta så får du gärna dela med dig.

HTPC är ganska långt ifrån standard & får du då möjligheten att välja mellan PS4/XBONE och denna enheten som kostar runt 40% mindre än de båda och du har tillgång till samma spel (bortsett exklusiva), liknande prenumeration (ps+/gold) & såvida den streamar bra nog så vinner ju denna enheten pga sitt pris.

De mer intressanta frågorna är väl följande, kan Nvidia leverera en tillräckligt bra upplevelse genom GRID & har de ett tillräckligt stort utbud av appar/spel. Eventuellt så kan frågeställningen om det finns plats för ytterligare 1 aktör på "soff-spel" marknaden.

Denna enheten är även den enda enhet (vad jag vet om) som streamar från extern utrustning, dvs GRID. Alla andra streaming-metoder idag är begränsad av att du har annan hårdvara i hemmet (bortsett shield tablet som ändå kör GRID) Sen finns det väl liknande prenumerationer till PC, men de har väl inte riktigt fått någon direkt fart.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Ännu en tråkig produkt som Nvidia lanserar i princip bara för att låta sin logotyp synas i fler sammanhang. Även om denna lär bli en världsflopp. Vilket misslyckat koncept till ett alldeles för skyhögt pris.

Antar att du tyckte likadant när den första iphonen presenterades, så där kan man ju tycka om vilken produkt som helst. Men möjligheterna med att strömma spel är rätt unika med den här produkten.

Skrivet av Mr.Borka:

Shield Console kommer få järnstryk, menar du.

Du får mycket på köpet, bland annat en handkontroll. Hur gör jag, menar du, för att spela upp PC-spel på min mobiltelefon från molnet eller gridden ? Medge att det här är helt nya möjligheter.

Skrivet av Mr.Borka:

Tusentals gånger högre grafikprestanda än Playstation 4?

Vad i hela...

Du har uppenbarligen missat hela poängen med den här produkten..
Den gör inte EN sak. Den klara av FLERA. OK ?
Det jag syftar på här är Nvidia GRID, som är ett nätverk av datacenter som renderar spelströmmarna som konsollen fångar. På serversidan har du alltså tiotusentals grafikkort av värsta slaget i kombination med x86-processorer som ligger redo processa spel. Ingen annan spelmaskin kommer i närheten av den prestandan hur mycket du än dissar chippet i klientkonsolen. Sen är det väl inte så vanligt att man kommer att låta all den prestandan gå till en enskild kund.

Det roliga med dig är att du dissar den här produkten så hårt trots att du inte har en aning om vad det är för en produkt eller vad man använder den till eller varför man vill köpa den, vilket märks av dina kommentarer. Det typiska användsområdet är alltså inte att spela inbyggda androidspel som körs lokalt på maskinen, OK ?

Permalänk
Medlem

Sen kan jag lägga till att jag har en Nvidia Shield Tablet, och även om jag gillar tekniken och möjligheterna skarpt, så finns det helt andra problem. Jag tror att många kommer att lämna tillbaka produkten för att de har för svajjig internetförbindelse för att köra över the GRID. Nvidia skulle behöva förbättra sina nätverksdrivrutiner och sin caching, detta tror jag är större problem än t.ex. priset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oldskool:

Men varför jämför du med Ouya ? det är väl android-baserad konsol ? Konstigt liknelse, den här kommer att sälja som ett strykjärn typ..

För att denna nya produkt är väldigt lik vad just Ouya försökte göra. Nvidia lär inte lyckas, likt alla tidigare som försökt göra samma sak.

Är så mycket som kan gå fel samt tekniska brister som gör att molnbaserat spel inte kommer bli någon hit. Sony har ju sin Playstation Now-tjänst eller vad den nu heter. Onlive osv. Kanske fungerar i länder med väl utbyggd internetinfrastruktur. Lär bli en totalflopp i exempelvis USA. Samt alla latenser, problem med nätverk och allt annat som lär störa tjänsten.

Strömma lokalt bör säkert gå bra men finns flera andra lösningar för det redan som dessutom inte kräver specifik hårdvara. Steams In Home Streaming exempelvis.