Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Köpråd; Ny skärm

Hej alla, sitter idag med en HP LP2465 skärm, med nedanstående specifikationer:

  • Skärmstorlek - 24"

  • Maximal upplösning - 1920 x 1200

  • Ljusstyrka - 500 cd / m2

  • Kontrastförhållande - 1000: 1

  • Responstid - 6 ms (GTG)

  • Panel - Aktiv matris, TFT LCD

  • Typ av bildskärm - WUXGA

Jag har ett Asus Nvidia GTX 780 DC2OC grafikkort, Core i7-4770K processor, och 16 GB RAM.

Min nuvarande skärm blir jag fort trött i ögonen av, ibland får jag ont i ögonen och i huvudet också. Misstänker starkt att det är min gamla HP skärm som är boven i dramat. Så nu behöver jag tips på en ny skärm.

Jag spelar en hel del, så den skall klara spel på ett bra sätt, men behöver inte vara någon super ultimat gamingskärm med jättelåg responstid.

Jag bild- och videoredigerar en hel del, så färgåtergivningen och kontrasten måste vara bra, det är viktigt (sRGB räcker).

Jag surfar och ordbehandlar en hel del också, så att sitta längre perioder framför skärmen utan att bli trött i ögonen är ett måste.

Skärmen skall vara minst 27"

Budget: 10.000:-

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag antar att du testar olika inställningar på skärmen innan du lägger 10000:- på en ny. Tänk på att ergonomi kan påverka sådant här. Små detaljer kan få stor betydelse med tiden.
Har du skärmen på rätt höjd och avstånd? Sitter du bra? Är kontrast ljus och gamma optimalt inställt?

Om du trots allt vill ha en ny skärm så antar jag att du ska kolla på 1440/1600p IPS-paneler.
Eftersom det låter som att den subjektiva upplevelsen är viktig så rekommenderar jag att du kollar på skärmar in person, och ser till att ha möjlighet att byta ifall du kommer fram till att skärmen inte passar dig.

edit: Du kan förstås kolla på 4K, men glöm då inte möjliga barnsjukdomar och annat meck.

Permalänk
Medlem

Nu går jag emot lite vad du är ute efter, men måste ändå rekommendera då jag själv nyligen köpt ny skärm.
Kika gärna på Dell U2715h, https://www.dustinhome.se/product/5010812578/ultrasharp-u2715...

Alternativt den som är 25" ifall 27" känns för stort - https://www.dustinhome.se/product/5010816494/ultrasharp-u2515...

Permalänk
Medlem

Om du har så pass med pengar att punga ut på en skärm kör på en Asus ROG. 1440p och 144HZ finns det bättre?

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimloths:

Om du har så pass med pengar att punga ut på en skärm kör på en Asus ROG. 1440p och 144HZ finns det bättre?

för ts behov finns det mycket bättre skärmar, ja. tn-panel är helt fel i hans fall. det ska dessutom vara stora kvalitetsproblem med just den skärmen.

ts: är du känslig mot pwm i skärmar kanske? har inte kollat upp om din nuvarande använder sig utav pwm men vad jag vet så gör de allra flesta skärmarna det så det är sannolikt. kör du skärmen i lägre än 100% brightness? om ja, testa att köra i 100% och se om huvudvärken försvinner. om den gör det så kanske du ska köpa en skärm som är flicker free.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar

Skrivet av lorgix:

Jag antar att du testar olika inställningar på skärmen innan du lägger 10000:- på en ny. Tänk på att ergonomi kan påverka sådant här. Små detaljer kan få stor betydelse med tiden.
Har du skärmen på rätt höjd och avstånd? Sitter du bra? Är kontrast ljus och gamma optimalt inställt?

Jag har testat olika inställningar. Har även köpt en ColorMunki Photo för att kalibrera skärmen och skrivaren. Den ställde ned gamman på skärmen efter att den mätt det omgivande ljuset. Tycker att jag sitter bra framför skärmen, bra stol, rätt avstånd osv. Kan säga att huvudvärk och ont i ögonen är mer sällsynt, det är att jag blir trött i ögonen som stör mig mest. Det händer varje dag, och jag börjar känna av det redan efter ca 1 timme.

Skrivet av versions:

ts: är du känslig mot pwm i skärmar kanske? har inte kollat upp om din nuvarande använder sig utav pwm men vad jag vet så gör de allra flesta skärmarna det så det är sannolikt. kör du skärmen i lägre än 100% brightness? om ja, testa att köra i 100% och se om huvudvärken försvinner. om den gör det så kanske du ska köpa en skärm som är flicker free.

Min HP skärm använder pwm. Jag kollade på inställningarna för ljusstyrkan (skärmens egna meny) och den låg på 50%. Har idag provat att öka ljusstyrkan på skärmen till 100%. Får se om det gör nån skillnad. Det är som sagt tröttheten i ögonen som är värst, sen beroende på hur länge jag sitter och på dagsformen så kommer huvudvärken ibland.

Jag har en kompis som köpte en Samsung (Series 9) SyncMaster S27B970D som jag tycker är väldigt fin, väldigt bra färger, kontrast, ljusstyrka och skärpa. Verkar skön att jobba med. Den använder PLS panel. Jag läste någonstans att PLS-tekniken levererar mer exakta färger än IPS-tekniken, samt erbjuder en mycket ljusstarkare bild. Problemet med just den skärmen tycker jag är glasfronten, ibland får man konstiga reflektioner som är störande. Tror jag föredrar en matt yta, men som kan leverera samma explosion av färger, kontrast, ljusstyrka och skärpa. Flicker free verkar ju vara bra också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nimloths:

Om du har så pass med pengar att punga ut på en skärm kör på en Asus ROG. 1440p och 144HZ finns det bättre?

Kollar man resensioner tex prisjakt så verkar det vara den sämsta skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimloths:

Om du har så pass med pengar att punga ut på en skärm kör på en Asus ROG. 1440p och 144HZ finns det bättre?

Redigera filmer och bilder på en TN panel, du skojar hoppas jag...

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna? Acer Predator XB270HU

Verkar vara det bästa av två världar, flicker free också

Har haft väldigt dålig erfarenhet av Acer dock, speciellt på laptop sidan, riktigt dålig kvalitet. Är det någon som har eller har haft en Acer skärm som kan berätta om kvalitetsupplevelsen?

En sak jag tänkte på. Jag har ju ett Asus GTX 780 DC2 OC. Räcker det kortet om jag kör moderna spel i 2560 x 1440, 144 Hz? Väntar t.ex. på GTA 5 till PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrZeto:

Vad tror ni om denna? Acer Predator XB270HU

Verkar vara det bästa av två världar, flicker free också

Har haft väldigt dålig erfarenhet av Acer dock, speciellt på laptop sidan, riktigt dålig kvalitet. Är det någon som har eller har haft en Acer skärm som kan berätta om kvalitetsupplevelsen?

En sak jag tänkte på. Jag har ju ett Asus GTX 780 DC2 OC. Räcker det kortet om jag kör moderna spel i 2560 x 1440, 144 Hz? Väntar t.ex. på GTA 5 till PC.

rekommenderar att du läser den här recensionen, http://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_xb270hu.htm.

räcker det? nja, kanske. klarar du ultra i 144 fps i tunga spel? absolut inte. kan du klara 100 fps på high om du drar ner anti-aliasing? det är inte omöjligt. kommer bero på spel och vad du har för krav på fps och grafikinställningar helt enkelt. överklocka grafikkortet om du inte har gjort det, hjälper väldigt mycket.

4770k och 290x stock (1040 på mitt kort)
http://www.3dmark.com/fs/3955152

4770k@4,2ghz och 290x@1230mhz
http://www.3dmark.com/fs/4034812

gk110 överklockar dessutom helt fantastiskt bra om man har kylning till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

rekommenderar att du läser den här recensionen, http://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_xb270hu.htm.

räcker det? nja, kanske. klarar du ultra i 144 fps i tunga spel? absolut inte. kan du klara 100 fps på high om du drar ner anti-aliasing? det är inte omöjligt. kommer bero på spel och vad du har för krav på fps och grafikinställningar helt enkelt. överklocka grafikkortet om du inte har gjort det, hjälper väldigt mycket.

4770k och 290x stock (1040 på mitt kort)
http://www.3dmark.com/fs/3955152

4770k@4,2ghz och 290x@1230mhz
http://www.3dmark.com/fs/4034812

gk110 överklockar dessutom helt fantastiskt bra om man har kylning till det.

Läste recensionen och tyckte att den var bra så klart, men det är en Acer, vilket gör mig lite tveksam till kvalitén. När det gäller spelande så spelar jag aldrig spel online. Jag kör alltid Single Player Campaign i alla spel. Jag gillar bra grafik, så inställningarna är alltid satta på ultra eller high, anti-aliasing är oftast inget jag bryr mig om. Struntar i höga fps, det viktigaste är att det inte hackar i spelet, det skall flyta på.

Som ni säkert redan förstått är jag ingen extrem gamer med andra ord. Så frågan är om jag behöver en 144 Hz skärm, läser att alla tycker det är helt fantastiskt med 144 Hz, därför lockas jag, men vad är det som är så fantastiskt egentligen? För mig och mina behov menar jag. Min nuvarande HP skärm har dessa specifikationer när det gäller den biten:

  • Horizontal Frequency - 30 to 92 KHz (DVI input)

  • Vertical Frequency - 48 to 85 Hz (VGA and DVI input)

  • Native Resolution - 1920 x 1200 @ 60 Hz (recommended)

Och när det gäller spel så har jag varit mer än nöjd med skärmen. Problemet är som sagt tröttheten i ögonen.

Har ni andra förslag på skärmar som har IPS/PLS panel, är flicker free och fått bra i tester?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska köpa en IPS UHD "4K" -skärm. De kostar knappt mer än 1440p-skärmarna i dagsläget. Kör du 150% skalning så blir allt lika stort som med den 1440p-skärm, fast med 2,25 gånger så många pixlar då. (150% och 200% skalning använder den "nya" skalningsalgoritmen som kom i W8, vilken fungerar mycket bättre än den gamla. Är dock inte helt perfekt.)

Lättare spel klarar ditt grafikkort i 2160p. Med de tyngre titlarna är det bara att köra 1080p, vilket skalar helt jämnt då det är exakt en fjärdedel av pixlarna.

Angående ögontrötthet så tycker jag att du ska köpa hem en skärm och testa om dina ögon blir ansträngda. Blir de det så är det bara att använda din ångerrätt på 14 dagar. (Gäller om du köper på nätet via distansköplagen.)

När du redigerar film och bild så tror jag att 3820 x 2160 pixlar kommer vara en fröjd för ögonen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2905076

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Jag skulle i dagsläget köra på Acers 2560x1440 skärm med G-sync. Det var IPS panel så det blir väl bättre för färgredigering även om jag tycker det funkat bra på min ROG swift tills den brakade. Jag googlade lite på kalibrerade inställningar och tycker det som kom ur min okalibrerade skrivare stämde rätt bra med bilden på skärmen. Acern fick rätt bra betyg både för färgåtergivning och spelande på de få tester jag läst.

Jag skulle nog inte ta inte skärm utan G-sync numera. Mitt 970 puffar väldigt mycket nu med en full-hd 120Hz skärm vilket nu känns olidligt.

Acer har väl upphämtningsservice också om skärmen går sönder? Hämtar och lämnar hemma/jobbet utan att man behöver skicka till återförsäljare som ska felsöka och sedan göra samma sak.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrZeto:

Vad tror ni om denna? Acer Predator XB270HU

Verkar vara det bästa av två världar, flicker free också

Har haft väldigt dålig erfarenhet av Acer dock, speciellt på laptop sidan, riktigt dålig kvalitet. Är det någon som har eller har haft en Acer skärm som kan berätta om kvalitetsupplevelsen?

En sak jag tänkte på. Jag har ju ett Asus GTX 780 DC2 OC. Räcker det kortet om jag kör moderna spel i 2560 x 1440, 144 Hz? Väntar t.ex. på GTA 5 till PC.

min äldsta son sitter på min 24" acer och den måste nog va upp mot 6 år nu iaf och bilden är lika bra nu som då.
har du sett nått svenskt pris på den skärmen, känns som en bra uppgradering på min eizo fs2333 då den bara är 60Hz

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Jag tycker att du ska köpa en IPS UHD "4K" -skärm. De kostar knappt mer än 1440p-skärmarna i dagsläget. Kör du 150% skalning så blir allt lika stort som med den 1440p-skärm, fast med 2,25 gånger så många pixlar då. (150% och 200% skalning använder den "nya" skalningsalgoritmen som kom i W8, vilken fungerar mycket bättre än den gamla. Är dock inte helt perfekt.)

Lättare spel klarar ditt grafikkort i 2160p. Med de tyngre titlarna är det bara att köra 1080p, vilket skalar helt jämnt då det är exakt en fjärdedel av pixlarna.

Angående ögontrötthet så tycker jag att du ska köpa hem en skärm och testa om dina ögon blir ansträngda. Blir de det så är det bara att använda din ångerrätt på 14 dagar. (Gäller om du köper på nätet via distansköplagen.)

När du redigerar film och bild så tror jag att 3820 x 2160 pixlar kommer vara en fröjd för ögonen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2905076

Mycket intressant! Hade inte ens funderat på en 4K skärm. Men med uppskalning verkar det ju vara ett riktigt bra alternativ. Fler pixlar innebär ju skarpare bild också. Kör du på det här sättet? Funkar skalningen med alla program? Antar att det funkar bra med Windows och Microsoftprogram, men hur är det med andra program, t.ex. Photoshop?

Skrivet av AndersBlomdahl:

min äldsta son sitter på min 24" acer och den måste nog va upp mot 6 år nu iaf och bilden är lika bra nu som då.
har du sett nått svenskt pris på den skärmen, känns som en bra uppgradering på min eizo fs2333 då den bara är 60Hz

Kolla här: Acer XB270HU på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrZeto:

Mycket intressant! Hade inte ens funderat på en 4K skärm. Men med uppskalning verkar det ju vara ett riktigt bra alternativ. Fler pixlar innebär ju skarpare bild också. Kör du på det här sättet? Funkar skalningen med alla program? Antar att det funkar bra med Windows och Microsoftprogram, men hur är det med andra program, t.ex. Photoshop?

Nej, jag äger i dagsläget en Dell U2412M (1920 x 1200 IPS). Men om jag hade köpt en ny skärm så hade det nog blivit en sådan som jag länkade. Angående skalningen så verkar det vara delade meningar. En del tycker det fungerar skitdåligt och en del tycker att det fungerar skitbra. Beror väl på vilka program man använder antar jag.

Försök kolla upp hur det är med de program du använder, och om du skulle köpa en UHD-skärm och det fungerar dåligt så har du ju en ångerrätt på 14 dagar med distansköpslagen.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Nej, jag äger i dagsläget en Dell U2412M (1920 x 1200 IPS). Men om jag hade köpt en ny skärm så hade det nog blivit en sådan som jag länkade. Angående skalningen så verkar det vara delade meningar. En del tycker det fungerar skitdåligt och en del tycker att det fungerar skitbra. Beror väl på vilka program man använder antar jag.

Försök kolla upp hur det är med de program du använder, och om du skulle köpa en UHD-skärm och det fungerar dåligt så har du ju en ångerrätt på 14 dagar med distansköpslagen.

Hur blir det om man går upp i skärmstorlek? Till exempel denna: BenQ 32'' BL3201PT. Jag tänker att med en större skärm så blir inte allt lika smått i 3840x2160 upplösning jämfört med en 27" skärm, ifall skalningen inte skulle funka så bra i vissa program. Eller är jag helt fel ute nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrZeto:

Hur blir det om man går upp i skärmstorlek? Till exempel denna: BenQ 32'' BL3201PT. Jag tänker att med en större skärm så blir inte allt lika smått i 3840x2160 upplösning jämfört med en 27" skärm, ifall skalningen inte skulle funka så bra i vissa program. Eller är jag helt fel ute nu?

Ja, du är rätt ute. På en 32" UHD kör man med 100% skalning, så då har man inte de problemen. Allting blir ju ungefär lika stort som på en 15,6" 1080p laptop, om du har någon sådan i din närhet att testa? Jag har ingen koll på skärmen du länkade, men en 32" 2160p med 100% skalning är också ett bra alternativ. Och fy tusan vad mycket plats det blir!

Linus recenserade en liknande skärm från Acer för ett tag sedan, och han tog också upp lite allmänt om 2160p 32". http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3001421

EDIT: Just det, när du tittar på UHD-skärmar, kolla noga upp att de stöder SST (Single Stream Transport), för MST (Multi Stream Transport; d.v.s. två skärmsladdar) är inte roligt.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrZeto:

Mycket intressant! Hade inte ens funderat på en 4K skärm. Men med uppskalning verkar det ju vara ett riktigt bra alternativ. Fler pixlar innebär ju skarpare bild också. Kör du på det här sättet? Funkar skalningen med alla program? Antar att det funkar bra med Windows och Microsoftprogram, men hur är det med andra program, t.ex. Photoshop?

Kolla här: Acer XB270HU på Inet

satan så dyr, hoppas den kommer lite billigare med freesync

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av DrZeto:

Hur blir det om man går upp i skärmstorlek? Till exempel denna: BenQ 32'' BL3201PT. Jag tänker att med en större skärm så blir inte allt lika smått i 3840x2160 upplösning jämfört med en 27" skärm, ifall skalningen inte skulle funka så bra i vissa program. Eller är jag helt fel ute nu?

Ett tips är att kolla om du behöver glasögon

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser_01:

Ett tips är att kolla om du behöver glasögon

*skratt* Ja, jag gjorde faktiskt ett syntest nyligen, och än så länge behöver jag inga glasögon, men det kommer väl det också med tiden

Permalänk
Medlem

4k i 27" utan skalning tror jag inte fungerar bra alls så det kan vara vettigt att kika på en större. 1440p 27" fungerar bra utan skalning men 4k tror jag verkligen inte blir bra. kör du 27" 4k med skalning så tappar du en stor del av varför du faktiskt skulle köpa en sådan skärm, alltså utrymmet man får på skärmen. spel kommer bli svårt med ett gtx 780 så det kan som sagt vara smart att köra dem i 1080p. det enda du egentligen får då är skärpan på skrivbordet då du kör spel i 1080p och ändå skalar upp så du får inte mer utrymme på skärmen på skrivbordet.