Butik skickat varor, kräver mer pengar eller retur. Vad gäller? (Löst)
Hej,
Det är så att jag har köpt ett par ddr4 minnen till ett ytterst (löjligt) bra pris, förmodligen p.g.a. fel prissättning på deras hemsida. Iaf beställning gjordes 2015-03-04 och de hade inte minnena i lager så skickades inte försen ca en vecka efter. Jag får sms om att jag kan hämta ordern på posten i fredags (13 mars, har inte hämtat ut den ännu). Men samma dag får jag ett mail från återförsäljaren om att de råkat satt fel pris och jag kan få de för ett "förmånligt pris" eller att jag måste skicka tillbaka det i retur.
Enligt deras hemsida står det:
"Priser och frakt
Aktuella priser på produkter lämnas på **** webbsida som uppdateras i realtid. Priserna anges i SEK och inkluderar moms.
**** äger rätt att ändra offererade priser utan föregående avisering. Mellan **** och kund gäller avtalat pris om inget annat särskilt överenskommits.
Frakt tillkommer på samtliga leveranser. Den totala fraktkostnaden beräknas vid beställning då det framgår vilka fraktsätt som är valbara samt kostnader för detta. "
Nu till frågorna...
1. Jag har redan betalt för varan, kan de verkligen kräva att jag betalar mer alt. returnerar varan?
2. Är inte en vecka mer än en rimlig tid för dem att hitta "felpriset" på min order?
3. Ordern är levererad (visst? fast jag inte hämtat ut den), äger inte jag den enligt avtalat pris redan?
4. Det står inget under deras villkor på sidan om att eventuella felpris kan förekomma (hoppas ni förstår vad jag menar :/ ), då gäller väl avtalet?
Jag börjar med att inte hänga ut företaget, det är iaf en rätt välkänd återförsäljare.
Edit. en kommentar längre in i tråden.
Hej, Liten (eller stor...) uppdatering.
Kan börja med att tacka för alla kommentarer synpunkter. Trodde inte tråden skulle bli såhär stor
Tänkte klargöra lite saker... Jag hade ingen som helst uppsåt i att hänga ut återförsäljaren Dustin men bekräftade dem då det redan uppkommit i tråden. Angående "löjligt" bra pris så var det något jag märkte efter jag kollat upp ordinariepriset efter jag fått mailet från dustin, då jag blev fundersam...
Hade ingen möjlighet att ringa konsumentombudsman i måndags (igår) men fick svar i ett mail.
"I 32 § avtalslagen står det att om du kunde inse eller borde insett att det avtalade priset företaget givit är ett misstag är inte avtalet bindande. D.v.s. företaget är inte bunden att sälja varan till det låga priset till dig.
Hurivida priset är så felaktigt att du borde insett att det är ett misstag kan prövas av Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se. Om man ser på tidigare avgöranden från ARN finns det ärenden där man gått på konsumentens linje, d.v.s. att priset i orderbekräftelsen ska anses vara bindande, och ärenden där man ansett att priset varit för orimligt så att en konsument borde förstått att något blivit fel.
Jag kan inte göra en bedömning i ditt enskilda fall men du kan vända dig till ARN för att få det prövat."
Vilket var typ vad som uppkommit i tråden redan.
Jag har dock kommit fram till att skicka tillbaka minnena då jag ej har tid eller ork att dra detta vidare samt att jag accepterar Dustin ursäkt trots att jag personligen tycker att deras agerande inte varit det bästa. Jag kommer dock inte ta mig tiden att fara och hämta ut de och skicka i retur utan de får gå genom postens automatiska retur efter (14 dagar är det väl?), har skrivit detta till Dustin och om de drar någon avgift för detta (vilket står under deras försäljningsvillkor) så kommer jag dra det till ARN, då jag anser att de får står för den lilla administrativa avgiften som tillkomma till dem.
Edit. har redan fått svar från dem, ingen kostnad för returen via postens automatiska retur kommer dras, fast det var väl självklart i detta fall anser ju jag.