Permalänk
Medlem
Skrivet av Barry Lyndon:

Testade att installera Kodi / OpenELEC 5.0.5 på en RPi2. La in några videor på ett FAT32 USB minne, när man sedan försöker spela upp dom visas detta meddelande:

"Uppspelningen misslyckades! Ett eller flera objekt spelades inte."

Ingen typ av fil fungerar, vad kan det bero på?

testa formatera minnet i ntfs, är minnet friskt?

Permalänk
Medlem

Har fått igång Rpi och fått den att funka med Yatse. Men använder jag mitt trådlösa tangentbord och mus så släpar pekaren ordentligt. Behöver jag ny mus och bord ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lmoberg:

Har fått igång Rpi och fått den att funka med Yatse. Men använder jag mitt trådlösa tangentbord och mus så släpar pekaren ordentligt. Behöver jag ny mus och bord ?

Skickades från m.sweclockers.com

Har för mig att det släpar lite grann när jag kör med trådat tangentbord och mus också, vilket gör att det inte skulle vara omöjligt att det släpar ännu mer med trådlöst.

Permalänk

Kan man köra Kodi och OwnCloud på samma RPi2? När blir det för krävande för hårdvaran? Vilken disto är lämpligast för det ändamålet?

Om det går så tänkte jag fixa lite enklare hemautomatisering via röststyrning och lite annat kul bara för skojs skull, tex spela up Imperial March när min telefon kopplar upp sig mot nätverket nere i garaget så att barnen lär sig att pappa är Darth Vader. Men det blir kanske mycket för ett kort?

Permalänk

Nu fick jag hem den där Edimax EW-7612UAn (v2) usb-wifi som nämndes som vinnare i hemmatestet ihop med pi2,
men min router lade inte märke till någon ny enhet på wifinätet. (OSMC alpha 4)

Fick stickan att funka i windows.

Hur inleder jag rätt inställningar/felsökning? Knappade jag fel under OSMC installationen... eller finns det någon settings som ska ändras.. eller ska jag vänta på nästa version?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Nu fick jag hem den där Edimax EW-7612UAn (v2) usb-wifi som nämndes som vinnare i hemmatestet ihop med pi2,
men min router lade inte märke till någon ny enhet på wifinätet. (OSMC alpha 4)

Fick stickan att funka i windows.

Hur inleder jag rätt inställningar/felsökning? Knappade jag fel under OSMC installationen... eller finns det någon settings som ska ändras.. eller ska jag vänta på nästa version?

Prova Openelec då det är möjligt att ställa in wifi i Kodi, annars gör om installation igen och knappa in rätt, jag bråkade också med detta ett tag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Utifall det händer någon annan:

Jag har haft under-voltage varningar på min RPI 2 trots adapter på 2.1A. Bytte från en billig 1.8M kabel från Kjell & co till en lite dyrare 1M kabel också från Kjell & co och varningarna försvann. Som referens kan jag säga att jag mätte upp 4.87-4.88V idle med 1.8M kabeln och 4.99-5.00V med 1M kabeln.

RPI 2 Voltage Measurement: http://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=28&t=99998
Under-Voltage Warnings: http://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=29&t=82373
Troubleshooting Power Problems: http://elinux.org/R-Pi_Troubleshooting#Troubleshooting_power_...

Visa signatur
Permalänk

Jag hittade en diskussion om OSMC och wifi. Några nämner att drivrutiner inte finns i alpha4 fast ligger högt i prio inför nästa version, medan andra säger att det gör det men man kan kolla en lista vad som erbjuds via 'terminalen'

och då undrar jag, hur lyckas jag nå terminal där man kan skriva koder och sånt via osmc?

Citat:

OSMC kernel has drivers for a lot of wifi adapters.
Go in terminal and type 'dmesg' to see if your wifi adapter is recognized (if you don't konw how to find it, unplug and plug the adapter and you shold see something on the latest lines of dmesg output).

Then, follow these steps:
$ sudo cat /var/lib/connman/settings

You should see somthing like this:
[WiFi]
Enable=true
Tethering=false

If WiFi is setted to false:
$ sudo nano /var/lib/connman/settings
Change 'false' to 'true', hit 'control key', type 'Y' to save.
$ sudo reboot

Open terminal again, then:
$ connmanctl
connmanctl> agent on
connmanctl> scan wireless
connmanctl> services
(you should see your wifi network called "wifi_somethingsomething_managed_psk")
connmanctl> connect wifi_somethingsomething_managed_psk
(the agent will ask for passphrase)
connmanctl> quit

https://discourse.osmc.tv/t/enable-wifi-under-gui/430/30

Permalänk
Medlem

ctrl + alt + F1 brukar funka för att komma till shell.
ctrl + alt + F7 brukar funka för att komma tillbaks till grafiskt igen.

Permalänk
Skrivet av samots:

ctrl + alt + F1 brukar funka för att komma till shell.
ctrl + alt + F7 brukar funka för att komma tillbaks till grafiskt igen.

det funkade dock inte för mig i osmc alpha4

Permalänk
Medlem

Android TV?

Är det möjligt att köra Android TV (http://www.android.com/tv/) på en Raspberry Pi (2)?

Permalänk
Skrivet av lassefrasse:

det funkade dock inte för mig i osmc alpha4

open terminal in OSMC (this can be done by goto power in OSMC and hit exit, then spam "ESC" button"
username: osmc
password: osmc

nu ska jag bara klura ut hur man gör _ tecken haha

Permalänk

Så, jag är i terminalen. Hittar wifi. Hittar nätverket. Men när jag connectar så går det inte, vid ett tillfälle stod det något att det kunde bero på att routerin inte pingar tillbaka - att det är ett skydd. eller att något är trasigt vilket routern inte är.

men jag vet inte, det är öppet nätverk utan kod, routern är en asus RT-N66U som har originalinställningar.

jag testade stängaav windowsbrandväggen men utan skillnad, vilket jag inte trodde heller för det bör ju vara routern. frågan är vad jag ska ändra.

stängde av routerns brandvägg, pingskydd och allt som nu fanns men den vill fortfarande inte connecta.. mobilen och annat funkar bra mot routern.

Kan även vara att den behöver mer tid på sig än 120sek.

Citat:

Manpage for connman.conf says

InputRequestTimeout=secs
Set input request timeout. Default is 120 seconds The request
for inputs like passphrase will timeout after certain amount of
time. Use this setting to increase the value in case of
different user interface designs.

Maybe increasing this value to 10 min would help.

men jag hittar inte hur jag ska lyckas med detta.

Jag testade nu att försöka koppla mig mot mobilen som wifin också hittar, då frågade den direkt efter lösenord, men sen blir det likt mot datorn att det en stund säger den att den inte fått något svar mot andra parten.
- tror jag behöver förlänga tålamodet.

connman.conf är det något jag når via terminalen eller är det något jag når via windows?

Permalänk
Medlem

Snabb (eller inte) fråga. Planerat skaffa en tvåa att ha som lite arkadmaskin för gamla spel, men jag är lite nyfiken på prestanda i praktiken. Utöver detta hade jag eventuellt tänkt leka lite med att köra den som webserver för en enklare site, FTP-server samt lokal filserver. Dessa är inget som kommer användas av allmänheten, men vore bra om det ändå fungerade smidigt. Min fråga är, om man sitter och spelar (något SNES-spel t ex), och någon samtidigt använder servern, är detta något som kommer märkbart påverka upplevelsen hos endera parten? Någon som har en kvalificierad gissning? Har verkligen ingen aning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd

Min har börjat blinka med regnbågskvadraten i övre högra hörnet (för lite ström) i Openelec. Men varför?
Inte gjort några hårdvaruändringar. Laddaren och kabeln är densamma. Har testat installera om men samma sak.

Och varför skulle det dröja en månad? Då skulle den väl ha varnat direkt när jag installerade systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Hej,

Tydligen ska en ny version av Raspberry Pi tillkännagivas snart!
http://www.theregister.co.uk/2015/02/02/raspberry_pi_model_2/

Det är visserligen nästan den enda sidan som nämner att en ny produkt ska släppas, men den har nämnts tidigare
http://www.extremetech.com/computing/186263-raspberry-pi-2-ta...

Och nån på Reddit hittade lite som tyder på det i Raspbian release notes

Vad sägs? Finns inte mycket info än, tror ni det stämmer överhuvudtaget?

Oxo nyfiken på 2:an

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltrix:

Oxo nyfiken på 2:an

Köp en då!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2994386

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

Hejsan, Jag har en RPI v2 och har testat openelec kodi. Men när jag försöker spela en .img eller .iso fil så laggar filmen och blir aldrig någon bra bild. Har små läst lite att man kan installera VLC på något sätt men inte förstått hur.

Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig.

MVH
Thomas

Permalänk
Medlem

Stannar det upp och buffrar lite eller är det bara småryck i bilden?
Ligger filmen på sd-kortet eller på extern hårddisk eller strömmar du över nätverket?
Om det är extern hårddisk, vilket filsystem har du på den?
Om du strömmar över nätverk, vad använder du för protokoll. NFS? SMB/CIFS?

Permalänk
Medlem

Sugen som jag var på att testa 2:an som mediecenter så sprang jag och köpte en. Men, upptäckte att den inte har någon digital ljudutgång. Jag vill inte ha ljudet via HDMI.

Hur löser folk det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Sugen som jag var på att testa 2:an som mediecenter så sprang jag och köpte en. Men, upptäckte att den inte har någon digital ljudutgång. Jag vill inte ha ljudet via HDMI.
Hur löser folk det?

Varför inte köra ljud via HDMI?

Det finns ett par addon-kort som ger optisk och koax utgång för ljud, t.ex från HiFiBerry.
https://www.hifiberry.com/product-category/digital-output/
Finns även små boxar du kopplar på HDMI som plockar ut ljudet-

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Varför inte köra ljud via HDMI?

Det finns ett par addon-kort som ger optisk och koax utgång för ljud, t.ex från HiFiBerry.
https://www.hifiberry.com/product-category/digital-output/
Finns även små boxar du kopplar på HDMI som plockar ut ljudet-

Intressant. Hifiberry verkar vara precis det jag letar efter. Ska läsa på lite mer. Verkar vara smart att köra ren I2S istället för USB iaf.

Jag kör med projektor+receiver, därav att jag inte vill ha ljudet i HDMI-kabeln. Hoppas bara Kodi stödjer Hifiberry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Jag kör med projektor+receiver, därav att jag inte vill ha ljudet i HDMI-kabeln. Hoppas bara Kodi stödjer Hifiberry.

Denna kanske kan ge svar på den frågan.
http://www.hifiberry.com/2014/12/guide-use-the-hifiberry-ampa...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Precis, hittade också till den sidan. Jag vet inte vad OpenELEC är för något, men det verkar ju som att om man installerar det så ska det fungera (?)

Jag hittade för övrigt en svensk sida som säljer HiFiBerry Digi+ för 395kr + 39kr frakt.
https://www.m.nu/hifiberry-digi-standard-with-spacers-p-1583....

Jag vet att det ska finnas en fjärrkontroll med RF som man ska kunna köra med Raspberry Pi. Är det någon som har några erfarenheter av den eller vet var den finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Precis, hittade också till den sidan. Jag vet inte vad OpenELEC är för något, men det verkar ju som att om man installerar det så ska det fungera (?)

Jag hittade för övrigt en svensk sida som säljer HiFiBerry Digi+ för 395kr + 39kr frakt.
https://www.m.nu/hifiberry-digi-standard-with-spacers-p-1583....

Jag vet att det ska finnas en fjärrkontroll med RF som man ska kunna köra med Raspberry Pi. Är det någon som har några erfarenheter av den eller vet var den finns?

Om du kör OpenELEC så finns det en uppsjö bra fjärrmjukvaror för telefon/tablet. Om du kör en Android-lur kan jäst rekommendera Yatse.

Permalänk
Medlem

Javisst, du oxo

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem

Kör OSMC RC nu.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Kör OSMC RC nu.

Några noterbara nyheter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Några noterbara nyheter?

Inte hunnit kolla så mycket, Appstore finns i alla fall nu.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.