Permalänk
Medlem

Pröva BSD?

Hej,

Tänkte pröva någon av de BSD som finns.

1. Är det någon som kommer färdig med skrivbordsmiljö eller måste man installera det själv?

2. Vilken av BSD varianter kan vara lämpligast för den utan erfarenhet av BSD?

3. Några andra små tips och tricks?

Tacksam för alla svar, håller på och försöker läsa lite via distrowatch och google men att få höra direkt från de med erfarenhet är guld värt.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon37058:

Satt i nedladdningskö, hittade en skrivbords iso

Permalänk
Medlem

PC-BSD: Du kan välja mellan massa olika skrivbordsmiljöer vid install, KDE är bäst anpassat. Gnome 3 finns nu, men är lite buggigt.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Min lilla jämförelse mellan *BSD och Linux, mellan tummen och pekfingret:
(Observera: Detta är min åsikt, och mina erfarenheter. Det är ingen idé att ni fanboys av respektive läger kommer med "Proof or didn't happen" och liknande kommentarer. Tyvärr så kan BSD-fanboys vara fem resor värre än Linux-fanboys. Så: Fanboys av respektive läger undanbedes. Konstruktiv kritik är däremot välkommet)

  • GNU/Linux
    Har i regel tillgång till de allra senaste funktionerna, verktygen och uppdateringarna inom *nix-världen. Linux är trots allt "Cutting edge".
    Nackdelen är att Linux-kärnan stundvis kan kännas väldigt uppblåst och svullen.
    För skrivbordsmiljöer är Linux och de populära distributionerna det bästa valet. Likaså när det kommer till att installeras på nyare hårdvara som de flesta *nix-varianterna har svårt att driva av olika anledningar. Däribland avsaknad av drivrutiner med mera. Linux är inte 100% perfekt, men är ändå det bästa valet i de här fallen.

  • FreeBSD
    Perfekt till servrar och liknande uppgifter. Flertal inbyggda funktioner för just serverdrift gör FreeBSD ett utmärkt val, och är dessutom är fritt och gratis.
    Relativt okej för skrivbordsmiljö, men är inte lika långt framme som Linux på den punkten.
    När man väl fått sin miuljö att fungera, så kommer det också att kännas mycket mer sammanknutet och homogent jämfört med de mycket flyktigare Linux-distributionerna. Dock så dröjer uppdateringar, och i vissa fall kan uppdateringar utebli helt och hållet.

  • OpenBSD
    Säkerhet och enkelhet står i främsta rummet, och servrar är den primära uppgiften. Skrivbordsmiljöer fungear halvskapligt, men inte alls lika väl som de ovanstående alternativen ovan. Tanken är att man installerar på en server, och glömmer bort. Allt sköter sig självt... för det mesta.
    Man tummar bort de senaste uppdateringarna till förmån för säkerheten. Detta gör att vissa vitala funktioner och uppdateringar kan dröja ett bra tag innan de implementeras i OpenBSD.

Personligen kör jag Linux i mina servrar såväl som mina arbetsdatorer. Jag ser själv ingen anledning att använda någon av BSD-varianterna, när Linux fyller de uppgifterna precis lika bra.
En väl insatt vän till mig sammanfattade det så här:
BSD: Installera och glöm bort.
Linux: Installera och underhåll.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Min lilla jämförelse mellan *BSD och Linux, mellan tummen och pekfingret:
(Observera: Detta är min åsikt, och mina erfarenheter. Det är ingen idé att ni fanboys av respektive läger kommer med "Proof or didn't happen" och liknande kommentarer. Tyvärr så kan BSD-fanboys vara fem resor värre än Linux-fanboys. Så: Fanboys av respektive läger undanbedes. Konstruktiv kritik är däremot välkommet)

  • GNU/Linux
    Har i regel tillgång till de allra senaste funktionerna, verktygen och uppdateringarna inom *nix-världen. Linux är trots allt "Cutting edge".
    Nackdelen är att Linux-kärnan stundvis kan kännas väldigt uppblåst och svullen.
    För skrivbordsmiljöer är Linux och de populära distributionerna det bästa valet. Likaså när det kommer till att installeras på nyare hårdvara som de flesta *nix-varianterna har svårt att driva av olika anledningar. Däribland avsaknad av drivrutiner med mera. Linux är inte 100% perfekt, men är ändå det bästa valet i de här fallen.

  • FreeBSD
    Perfekt till servrar och liknande uppgifter. Flertal inbyggda funktioner för just serverdrift gör FreeBSD ett utmärkt val, och är dessutom är fritt och gratis.
    Relativt okej för skrivbordsmiljö, men är inte lika långt framme som Linux på den punkten.
    När man väl fått sin miuljö att fungera, så kommer det också att kännas mycket mer sammanknutet och homogent jämfört med de mycket flyktigare Linux-distributionerna. Dock så dröjer uppdateringar, och i vissa fall kan uppdateringar utebli helt och hållet.

  • OpenBSD
    Säkerhet och enkelhet står i främsta rummet, och servrar är den primära uppgiften. Skrivbordsmiljöer fungear halvskapligt, men inte alls lika väl som de ovanstående alternativen ovan. Tanken är att man installerar på en server, och glömmer bort. Allt sköter sig självt... för det mesta.
    Man tummar bort de senaste uppdateringarna till förmån för säkerheten. Detta gör att vissa vitala funktioner och uppdateringar kan dröja ett bra tag innan de implementeras i OpenBSD.

Personligen kör jag Linux i mina servrar såväl som mina arbetsdatorer. Jag ser själv ingen anledning att använda någon av BSD-varianterna, när Linux fyller de uppgifterna precis lika bra.
En väl insatt vän till mig sammanfattade det så här:
BSD: Installera och glöm bort.
Linux: Installera och underhåll.

Tusen tack för detta svaret.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Det är många som tröttnat på Linux bloat och ständiga underhåll som krävs. Kompilera om drivrutiner för vissa kernel uppgraderingar, etc. Men det nya otyget som folk klagar på, är systemd. systemd är ett bloatat monster som introducerar ytterligare ett lager, under kernel. Lite osäker, men är det inte så att systemd har en egen shell? Och den har även egen bios? Och egen boot loader. Och massa annat. Snart kanske systemd kan ersätta själva kernel. När folk tröttnat på denna soppa, så går de över till BSD. Gärna FreeBSD eller OpenBSD. OpenBSD är riktigt säkert, och har hög kodkvalitet och manualer. Det är som ett riktigt kommersiellt Unix, det som funkar - det funkar bra. Allt är inte supportat förstås, men när det är så, så är det stabilt. Jag föreslår att du provar båda BSD. OpenBSD verkar hålla högre kvalitet dock.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MichaelJackson:

Det är många som tröttnat på Linux bloat och ständiga underhåll som krävs. Kompilera om drivrutiner för vissa kernel uppgraderingar, etc. Men det nya otyget som folk klagar på, är systemd. systemd är ett bloatat monster som introducerar ytterligare ett lager, under kernel. Lite osäker, men är det inte så att systemd har en egen shell? Och den har även egen bios? Och egen boot loader. Och massa annat. Snart kanske systemd kan ersätta själva kernel. När folk tröttnat på denna soppa, så går de över till BSD. Gärna FreeBSD eller OpenBSD. OpenBSD är riktigt säkert, och har hög kodkvalitet och manualer. Det är som ett riktigt kommersiellt Unix, det som funkar - det funkar bra. Allt är inte supportat förstås, men när det är så, så är det stabilt. Jag föreslår att du provar båda BSD. OpenBSD verkar hålla högre kvalitet dock.

Det är inte bara nackdelar med systemd.
Linux-världen skulle inte gå över till systemd om det inte hade några fördelar.
De som oftast klagar är de som är invanda med det hedenhös-gamla sysvinit och det lite "modernare" openRC, och som vägrar lära sig något nytt.

En av de märkbara fördelarna är den oerhört mycket snabbare initieringen och uppstarten. T.ex så tar det min bärbara dator knappt 6 sekunder från BIOS POST till grafisk login-skärm. Före systemd tog det i alla fall en 15 sekunder. Min stationära dator är nere under 3 sekunder tack vare systemd. Innan var det 12 sekunder.

Sedan finns det en hel de andra fördelar bakom kulisserna som inte är lika märkbara för de normala användarna, men för systemadministratörer gör uppstarts-administreringen oerhört mycket mer flexibel.

Men jag håller delvist med er. Allt detta gör att det långväga frångår det som *nix-världen annars är känt för: K.I.S.S
Men man får tumma på något håll för att vinna på annat håll.
Det var för mig en hel del huvudvärk, svärande och fräsande innan jag kom till rätsida med systemd i mina Arch-installationer. Men så snart jag läst på dokumentationen, så började jag inse fördelarna. Så oerhört mycket flexiblare.

Citat:

-"Lite osäker, men är det inte så att systemd har en egen shell? Och den har även egen bios? Och egen boot loader. Och massa annat. Snart kanske systemd kan ersätta själva kernel."

Nu går ni väl lite väl till överdrift?
Systemd har en så kallad "debug shell", vilket ger en oerhört flexibla felsökningsmöjligheter "on the fly" utan behov att boota upp en live USB och "chroota".
Lär man sig använda verktygen, så blir man vän med dem också.
systemd kommer aldrig att ersätta själva operativsystemet eller dess kärna. Det är inte tanken med systemd.

Systemd blåser bort alla de tidigare init-systemen och sopar golvet med dem. Och dess "footprint" är inte så stor som många försöker få det att framstå som.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Det jag tyckte var jobbigt med FreeBSD var det evinnerliga kompilerandet när man skulle uppgradera systemet eller installera program via ports. Nu finns det väl även ett paketsystem för binära paket men det var ju inte lika uppdaterat som ports. Nu finns det i och för sig även vissa Linuxdistar som kör kompilering av källkodspaket men jag har inte riktigt det tålamodet. Men bortsett från detta tycker jag FreeBSD var trevligt när jag använde det. Det var väl känslan av helhetslösning som kändes trevlig minns jag jämfört med hopplocket som Linuxdistar ofta är. Numera har jag gått över till Arch Linux då det funkar bra för mina behov. Visst man får kompilera ibland även på Arch (som när man installerar från AUR) men det är inte lika ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

En väl insatt vän till mig sammanfattade det så här:
BSD: Installera och glöm bort.
Linux: Installera och underhåll.

Jag håller med om din post i stort. Framförallt detta stycke.

Jag kör själv enbart BSD som server-os för allt, utom XenServer i botten då. När det gäller servrarna är mitt största problem att de fungerar så bra utan handpåläggning att jag tenderar glömma hur jag confat dem. Lat som jag är blir det gärna färdiga saker som FreeNAS och pfSense.

På desktop har jag kört PC-BSD ibland, men det brukar bli att jag tar bort det. På laptopen fungerar det inte riktigt (pga drivrutiner), och den stationära vill jag lira spel på. Med det sagt blir jag riktigt trött på Linux ibland också, speciellt när Elementary OS ber mig frigöra utrymme på /boot partitionen för att kunna installera uppdateringar, trots att jag använt deras egna installer och partitionering... Eller Ubuntu som ständigt poppar upp nya felmeddelanden direkt efter en fräsch install, oftast nåt med Compiz eller colord-sane. Detta är min personliga åsikt och erfarenhet, ingen absolut sanning.

Däremot har jag lite (konstruktiv?)kritik att sleva ut:

Skrivet av SysGhost:

Tyvärr så kan BSD-fanboys vara fem resor värre än Linux-fanboys. Så: Fanboys av respektive läger undanbedes. Konstruktiv kritik är däremot välkommet)

Om du ogillar fanboys - kom inte med ogrundade påståenden om att den ena sidan är 5ggr värre än den andra. Att inleda en post med nåt sånt och sen be om konstruktiv kritik är som att först dela ut en pungspark och sen be offret bete sig civiliserat. Jag tycker inte ens att ditt påstående är korrekt, gå in på Phoronix och läs kommentarerna till nyheter som handlar om BSD så får du se exempel på de mest patetiska linux-trollen.

Inte nog med detta, du fortsätter sedan tråden med ett långt försvarsinlägg om systemd, nåt som inte har med BSD att göra. Ja, en annan snubbe drog upp det, men hans poäng är relevant - många som tröttnat på systemd provar BSD istället. Låt oss lämna det vid det eller skapa en ny tråd.

Är jag en FreeBSD fanboy? Jag tror inte det. Jag har inga problem att erkänna att FreeBSD både har för- och nackdelar jämför med Linux och jag använder bevisligen Linux själv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

TS vill prova BSD, inte starta en ny linux vs BSD diskussion.

Jag har själv kört lite FreeBSD men inte mycket kan därför bara rekommendera det. Det väger lätt på systemet men har inget grafiskt ui, går kanske att fixa dock.

Tips är att du lär dig cli, alltså kör utan gui. Kika på jails som är vanligt inom unix/BSD.

Lär dig hantera nätverksanslutningar med ifconfig, starta och stoppa processer, installera program, redigera filer, ändra rättigheter på filer.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRhoads:

3. Några andra små tips och tricks?

Testa ett par utav de större t.ex FreeBSD och PC-BSD lite i virtualbox (eller något liknande) så att du får känsla för hur de skiljer sig åt. Jag misstänker att den senare är betydligt enklare att få in dekstop på till exempel (antar att det är default).
Om du testar FreeBSD stirra dig inte blind på ports (som du måste kompilera själv) utan kolla också vad som finns som binäpaket att installera med pkg/pkgng - du sparar extremt mycket tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRhoads:

3. Några andra små tips och tricks?

en guide om man vill grotta ner sig
https://cooltrainer.org/a-freebsd-desktop-howto/

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Dock så dröjer uppdateringar, och i vissa fall kan uppdateringar utebli helt och hållet.

Att uppdateringar skulle dröja länge eller utebli helt och hållet, är helt fel i alla fall i server sammanhang. Kommer man inte åt uppdateringen med ett förkompilerat paket via pkg så får man helt enkelt bara uppdatera ports och kompilera paketet därifrån, vilket sällan är nödvändigt. Är det säkerhets uppdateringar så kommer det som oftast ut snabbt, via förkompilerade paket också.

Permalänk

det lilla jag har provat freebsd som desktop, så var min åsikt ett helvete med drivrutiner som funkar klockrent i linux, vad det gäller servermiljö är det setup och glömbort, enda som kan vara tidskrävande kan vara ports, men det är samma grej som aur i Arch Linux, och jag har för mig gentoo har nått liknande.. binär paketen tog betydligt längre tid innan dom blev uppdaterade än portsträdet.. men det kan ha haft med att 10.0-release precis va släppt.

hur som helst för desktop, använder jag linux, mest för att jag inte trivdes med freebsd i desktop, det kändes lite som centos (6.x), det känns lite som att dom är livrädda att uppdatera, okej centos (6.x) kanske är att va elak mot freebsd.. men det är åt samma håll fast med sämmre drivrutinstöd..

för server så hade jag användt freebsd om mono inte haft buggar som inte fanns i linux i samma versioner, det är dock så specifika fall att jag inte ser det som ett freebsd problem utan ett program som använder mono problem.
så min server rullar ubuntu server med zfsonlinux, där mono funkar som det ska. såhär efteråt lärde jag mig att det finns någon form av linux kompitablitetsmode för freebsd för att köra linux binärer.. o andra sidan har mono gått från 3.4.x till 3.10 sen jag sist körde freebsd så det känns som problemen kanske är lösta sen dess..

mitt bästa tips är prova själv och gör din egen uppfattning... det är lite som blåbär och hallon.. vissa gillar hallon andra blåbär.. jag gillar både och, problemet var bara att blåbärssylt inte passade just den gången..