Windows 10 lanseras till skolstarten

Permalänk
Medlem

vad är det här metro flera av er pratar om? Skämt åsido, modern UI är valfritt sen 8.1. Aldrig har väl ett OS blivit så missförstått som Windows 8. Windows 10 kommer bli kanon men skillnaderna mellan 10 och 8.1 är inte så stora som aero-anhängarna tror. Nuvarande build är tom enligt mig lite sämre än 8.1, startmenyn är sämre än den ursprungliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Härligt att höra eftersom jag har tre licenser 8.1. 2 OEM och 1 i hp-datorn . Gud vad skönt att slippa betala för uppgraderingen. Sparar ca 1000 kr, vilket inte är helt fel.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hjälpsam

Fick ett mail från MS om att Win 10 var på gång.
Har två datorer med W8,1 och två med W7.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör Windows 10 så mycket bättre än Windows 8.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Vad är det som gör Windows 10 så mycket bättre än Windows 8.1?

DX12?!

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem

Jättekul! Ser fram emot det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viceroy:

Vad är det som gör Windows 10 så mycket bättre än Windows 8.1?

Som freeAppz säger, DX12...och allt annat, hela Windows 8/8.1 är ett misslyckande, det är ju t.o.m dokumenterat då det finns massor av rapporter av den dåliga försäljningen och att partnertillverkare inte vill släppa sina nya saker med det, senast i denna artikel.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Läge att börja offra lamm och getter för en lång sommar. Edit, ah det blev hösten iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Ah just det. 2015 är linux år.. oh wait.

Påstod jag det? Linux passar vissa bättre än andra, personligen uppskattar jag systemet till den grad att jag inte kan se mig själv använda Windows till annat än de spel och program som inte ger mig något annat val.

Skrivet av DanneCool:

Är din förlust isåfall, förutsatt att du gick från Windows 7/8/8.1 till Linux. Detta eftersom Windows 10 är en gratis uppdatering för användare av dessa OS (åtminstone under första året), varför Microsoft ändå inte skulle tjänat något på att ha dig som "kund". Därav din egen förlust

Ser ingen förlust i det. Windows 10 är en gratis uppdatering, men en linuxdistrubition är (oftast) helt gratis, inklusive alla uppdateringar för så länge utveckling pågår. Om jag ändå gillar Linux bättre så förlorar jag väl inget på att använda det istället?

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Som freeAppz säger, DX12...och allt annat, hela Windows 8/8.1 är ett misslyckande, det är ju t.o.m dokumenterat då det finns massor av rapporter av den dåliga försäljningen och att partnertillverkare inte vill släppa sina nya saker med det, senast i denna artikel.

"Dåliga försäljningen" = drygt 200 miljoner licenser sålda

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

"Dåliga försäljningen" = drygt 200 miljoner licenser sålda

Vet du hur dåligt 200 miljoner är? Vet du hur många människor och företag det finns i världen? Av en världsbefolkning på 7,2 miljarder så är 200 miljoner ingenting sen tillkommer alla företag (som även är de största kunderna) och det är inte många av dem som bytt från Windows 7 av dem, vissa sitter även kvar på Windows XP.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv

Kör Windows 10 Technical Preview just nu och det blir inget köp förän de har fixat problemen. Som det ser ut nu så kommer man gå tillbaka till W7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Kör Windows 10 Technical Preview just nu och det blir inget köp förän de har fixat problemen. Som det ser ut nu så kommer man gå tillbaka till W7.

Nu vet jag inte vad "problemen" är i dina ögon, men en hel del skulle ju skrivas om från just Technical Preview. Consumer Preview som är just nu är dock helst stabil vad jag märkt, och jag har inga spel/program som inte fungerar, både gamla som nya.

Men OSet är ju inte färdigt än heller.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

"Dåliga försäljningen" = drygt 200 miljoner licenser sålda

Meanwhile: det misslyckande OSet Linux skeppas enbart i Android-form i ca 1 miljarder enheter på årsbasis.

Är rätt ironiskt hur Linux designades för att vara ett UNIX-likt OS för skrivbordet. Nu lite mer än 20 år senare är detta OS endera det dominerande OSet eller ett av de dominerande OSen i princip alla områden utom just skrivbordet

Det sagt: kör Win8.1 på min hemdator och ser fram emot Win10 då det ser ut att vara en förbättring på flera punkter, inga gigantiska förbättringar men ändock förbättringar. Enda funderingen är detta: "if you are not paying then you are not the customer, you are the product". Få se vad det kommer betyda i Win10.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Som freeAppz säger, DX12...och allt annat, hela Windows 8/8.1 är ett misslyckande, det är ju t.o.m dokumenterat då det finns massor av rapporter av den dåliga försäljningen och att partnertillverkare inte vill släppa sina nya saker med det, senast i denna artikel.

Vad ingår i "allt annat" då? Sen undrar jag om du sett hur Windows 10 ser ut? Det ser inte ut som 7:an. Snarare väldigt likt 8:an. Jag har svårt att se att de som hade problem med att gilla 8:an skulle bli förälskade i Windows 10 trots DX12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

"Dåliga försäljningen" = drygt 200 miljoner licenser sålda

Innan man kan säga om 200 miljoner sålda licenser är bra eller ej så måste man veta hur detta räknas.
Är det alla sålda licenser vare sig de är påtvingade eller ej eller är det bara de löst sålda licenserna som folk och företag har valt att köpa. För en såld dator med licensierat OS är ju även det en såld licens.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ELF:

Innan man kan säga om 200 miljoner sålda licenser är bra eller ej så måste man veta hur detta räknas.
Är det alla sålda licenser vare sig de är påtvingade eller ej eller är det bara de löst sålda licenserna som folk och företag har valt att köpa. För en såld dator med licensierat OS är ju även det en såld licens.

Så är det, det är en påtvingad licens där många har valt att installera om till Windows 7 sedan istället, men den räknas ändå som såld.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viceroy:

Vad ingår i "allt annat" då? Sen undrar jag om du sett hur Windows 10 ser ut? Det ser inte ut som 7:an. Snarare väldigt likt 8:an. Jag har svårt att se att de som hade problem med att gilla 8:an skulle bli förälskade i Windows 10 trots DX12.

Efter att ha testat 10:an ett tag så funderade jag på om 8/8.1-hatarna verkligen kommer använda 10:an då det inte är några direkt påtagliga skillnader.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

"Dåliga försäljningen" = drygt 200 miljoner licenser sålda

Ja du ser... det är dåliga siffror jämfört med deras tidigare operativ. Och ändå räknas väl alla OEM och volym-licenser in där också.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Har svårt att se att någon annan än studenter och entusiaster kommer uppgradera till Windows 10 ändå. Det är för krångligt för otekniska arbetare på företag. Ska det bara fungera skiter väl folk i massa fyrkanter som åker omrking i startmenyn och grejjer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Ah just det. 2015 är linux år.. oh wait.

Nä, linux år har det varit i flera år i rad, just nu har de t.ex 80% av smartphone-marknaden. Och majoriteten av top 100 superdatorerna kör linux. Majoriteten av alla webservrar på internet kör linux. Vill du att jag ska fortsätta?

Du använder, indirekt, flera Linux-burkar bara genom att skriva och posta det där ignoranta inlägget. Om jag kunde knäppa med fingrarna och få Linux att förvinna, poff, så skulle världen stanna totalt. Vi har byggt de viktigaste systemen vi har i världen på just Linux. Så tänk efter lite innan du försöker vara duktig.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Meanwhile: det misslyckande OSet Linux skeppas enbart i Android-form i ca 1 miljarder enheter på årsbasis.

Är rätt ironiskt hur Linux designades för att vara ett UNIX-likt OS för skrivbordet. Nu lite mer än 20 år senare är detta OS endera det dominerande OSet eller ett av de dominerande OSen i princip alla områden utom just skrivbordet

Det sagt: kör Win8.1 på min hemdator och ser fram emot Win10 då det ser ut att vara en förbättring på flera punkter, inga gigantiska förbättringar men ändock förbättringar. Enda funderingen är detta: "if you are not paying then you are not the customer, you are the product". Få se vad det kommer betyda i Win10.

Blir lite lätt nojig över detta att uppgraderingen är "gratis", There ain't no such thing as a free lunch.
Ser ändå fram mot en uppgradering, i mitt fall ensas också två win7 och två win 8.1 till fyra win 10.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nä, linux år har det varit i flera år i rad, just nu har de t.ex 80% av smartphone-marknaden. Och majoriteten av top 100 superdatorerna kör linux. Majoriteten av alla webservrar på internet kör linux. Vill du att jag ska fortsätta?

Du använder, indirekt, flera Linux-burkar bara genom att skriva och posta det där ignoranta inlägget. Om jag kunde knäppa med fingrarna och få Linux att förvinna, poff, så skulle världen stanna totalt. Vi har byggt de viktigaste systemen vi har i världen på just Linux. Så tänk efter lite innan du försöker vara duktig.

Ni bör nog tänka till lite mer allihop. Du går ju själv t ex in i diskussionen utan att fokusera på vad det faktiskt pratas om, vilket uppenbart var operativsystem för PC (dvs en dator som används direkt av en person). Det är ju dessuom rätt vanskligt att nämna Android i den kontexten, då det knappast är samma sak som en Linux-distribution på PC.

Det riskerar bli en meningslös "OS vs OS"-diskussion där ni dessutom inte pratar om samma saker.

Permalänk
Medlem

Ogillade starkt Windows 8.x innan jag skaffade mig en Surface 3. Sjukt bra med touch.
Gillar INTE tablet-mode i nuvarande Win 10 preview men en hel del lär ändras till lanseringen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Som freeAppz säger, DX12...och allt annat, hela Windows 8/8.1 är ett misslyckande, det är ju t.o.m dokumenterat då det finns massor av rapporter av den dåliga försäljningen och att partnertillverkare inte vill släppa sina nya saker med det, senast i denna artikel.

Synd för mig som gillade WINDOWS 8 från start. Äntligen ett nytänk från Microsoft som jag tyckte var riktigt bra. Installerade Windows 10 på en av två Windowsplattor och ångrar mig. Kanske har jag inte lärt mig ännu men tycker Windows 8 är enda bra OS för pekplattor (inkluderat IOS och Android). Blir ju att man använder externt tangentbord och musplatta till W10 annars blir man tokig. Ska nog göra en mödosam ominstallation tillbaka till Windows 8. Hoppas de supportar systemet lång tid.

Till desktop verkar Windows 10 vara riktigt bra.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Synd för mig som gillade WINDOWS 8 från start. Äntligen ett nytänk från Microsoft som jag tyckte var riktigt bra. Installerade Windows 10 på en av två Windowsplattor och ångrar mig. Kanske har jag inte lärt mig ännu men tycker Windows 8 är enda bra OS för pekplattor (inkluderat IOS och Android). Blir ju att man använder externt tangentbord och musplatta till W10 annars blir man tokig. Ska nog göra en mödosam ominstallation tillbaka till Windows 8. Hoppas de supportar systemet lång tid.

Till desktop verkar Windows 10 vara riktigt bra.

Windows 8 är ett pekplatte OS, inget annat

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.