Permalänk

Jag har två frågor
Vad skulle hända om jag satte budget 50% på polisen och ha 20 stationer istället för 1-2 station med budget 100%? :>
Blir det någon skillnad? Vad är mest ekonomiskt? Har någon tänkt på detta?

Fråga nr 2.
Hur i helvete bygger man väggar över en annan väg?:> eller måste man uppnå x-antal invånare innan man får bygga det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Har faktiskt placerat ut flertalet olika kollektivtrafikval och stationer. Får nog dock börja bygga fler high density-bostäder. Industrierna klagar på arbetskraft

Vad mer konkret behöver man för att öga landvärdet? Jag har parker, busstationer och skolor i ett bostadsområde, men krävs det något mer? Eller gäller det 1 park per hus som i SimCity?

Hur ser din happiness ut? Om du klickar på ett hus med dålig happiness kan du se vad det är de saknar genom att hovra över utvecklingsrutorna.
Tänk på att inte bygga på mark som har hög markförorening, det gör invånarna sjuka oavsett hur många sjukhus du har. Samma sak se till att vattnet är rent så du inte pumpa upp smutsig vatten.

Skrivet av fredrikkarlsson:

Jag har två frågor
Vad skulle hända om jag satte budget 50% på polisen och ha 20 stationer istället för 1-2 station med budget 100%? :>
Blir det någon skillnad? Vad är mest ekonomiskt? Har någon tänkt på detta?

Fråga nr 2.
Hur i helvete bygger man väggar över en annan väg?:> eller måste man uppnå x-antal invånare innan man får bygga det?

1. Du hade fått betala mer i ditt exempel. Men jag förstår din poäng. Nja, det hade nog inte fungerat så bra heller, det är svårt att få täckning redan som det är. Men om du använder enkelriktade vägar kan du täcka mer genom att ha 4 st 50% polisstationer än 2 st 100% för du placera dem närmare problem områdena.

2. Page up och page down höjer och sänker väghöjden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jos765:

Snyggt! Går det importera modeller från 3dmax eller Sketchup? Hur gör man?

Tackar!

Jajjamen, det går att importera hus ifrån alla 3d program som har stöd för .fbx. Bara att kolla på sidan som någon annan länkade åt dig.

Skrivet av Viceroy:

Riktigt snyggt! Kan du göra en "Globen" också, eller finns det redan?

Tackar!
För att se vilka byggnader som redan finns gjorde av medlemmar i communityt så är det bara att gå in på Workshopen i Steam och söka/bläddra!

Har redan några olika modeller som jag vill göra, men jag kanske kan få in en "globen" i mellan några utav dem.

Permalänk
Medlem

Finns det något Godzillamod än? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Har ett liknande problem.

Har ~75.000 invånare, bra infrastruktur, bra skola/sjukvård/brandkår/polis/sophämtning etc.
Många policys som ska göra livet trevligare för invånarna är också aktiva.
Ganska låga skatter (7-8% på allt) och hög budget på nästan allt.

Men samtidigt så har jag haft 0% intresse för affärszoner dom senaste 4-5 speltimmarna, samt 0-5% respektive 5-10% intresse för bostäder och industri.

Vet inte riktigt hur jag ska göra för öka intresset på zoner. =/

Edit: Bild.

Det finns en bug/feature där efterfrågan på kommersiella (och industriella?) zoner påverkas av antalet parker/landmärken man har. Fler parker/landmärken = mindre efterfrågan på kommersiella zoner. Jag har haft liknande problem med min stad. Dock så finns det en mod ute för att åtgärda detta.

Commercial Demand Fix
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=4090685...

Permalänk
Medlem

Tycker det är otroligt svårt att lösa det där med utbildning.

Många av mina fabriker läggs ner för att det inte finns några att anställa då alla är för högutbildade. Problemet är att mina affärer istället klagar på att invånarna saknar utbildning. Hur ska jag lösa detta?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Hur ser din happiness ut? Om du klickar på ett hus med dålig happiness kan du se vad det är de saknar genom att hovra över utvecklingsrutorna.
Tänk på att inte bygga på mark som har hög markförorening, det gör invånarna sjuka oavsett hur många sjukhus du har. Samma sak se till att vattnet är rent så du inte pumpa upp smutsig vatten.

Så här ser min happiness ut. Vet inte om det är mycket eller lågt dock. Ser till att ingen bor nära ställen så som hög ljudnivå, pollution eller får dåligt vatten

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Så här ser min happiness ut. Vet inte om det är mycket eller lågt dock. Ser till att ingen bor nära ställen så som hög ljudnivå, pollution eller får dåligt vatten

http://i.imgur.com/XrxJDZX.jpg

Så fall är det bara individuella behov som orsakar besvär, kolla på husen i det området som det inte utvecklas i och kolla på utvecklingsindikatorn när du klickar på ett hus. Där står oftast en hint om vad det är huset behöver.

Visa signatur
Permalänk

Lite saker många inte lägger märke till:

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalyMoo:

Lite saker många inte lägger märke till:

http://i.imgur.com/WaD3g4j.jpg

Det med bussarna har jag letar efter!

Om man framföra lite konstruktiv kritik så hade det varit att få en inbyggd manual där man kan söka efter sådant. Likt så de gjort i Civ 5, med civilopedia som man kommer åt direkt inne ifrån spelet. Där hade man kunnat ta allt ni skrivit på wikin och lite till och kunna uppdatera när nytt innehåll landar, även moddare hade kunnat förklara vad en mod gör osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Aa vet testade den först. Problemet är att då får man börja med typ 15x så mycket pengar som vanligt, drygt 700k-$.

Då är även alla byggnader upplåsta från början. Har inget emot att låsa upp nya byggnader, det är lite av det roliga. Vägar vill jag dock inte behöva låsa upp, då jag vill kunna bygga en bra grund i staden.

Framförallt motorvägen är det jag saknar, så sämst att inte kunna bygga motorväg på något sätt alls innan man kommit en bit in i spelet.. :<

Min plan blir att följa den här strukturen ungefär
http://i.imgur.com/qq2XHl4.jpg

Jag byggde min första och nuvarande stad enligt liknande struktur. Inga problem alls att göra från böran. Det du gör är att du istället väljer den flerfiliga- enkelriktade vägen som du kan välja från början. Höj den, bygg dina av och påfarter. Sen när du har låst upp motorvägen så uppgraderar du den till motorväg bara!

Permalänk
Medlem

Nu kan ni även ha Turning torso i era städer:

http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=4098930...

Permalänk
Medlem

Precis vad en skåning behöver!

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Är det svårt att importera färdiga modeller till Cities: Skylines? Har modeller som jag vill ha i mina städer men Asset hittar inte texture från FXB filen. Har många texture-filer där tror jag felet ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jos765:

Är det svårt att importera färdiga modeller till Cities: Skylines? Har modeller som jag vill ha i mina städer men Asset hittar inte texture från FXB filen. Har många texture-filer där tror jag felet ligger.

Du ska ha alla texturer på en bild.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Seriöst kolla på denna bilden:

http://www.bilddump.se/bilder/20150318184855-83.249.91.3.png

Jag har börjat på en ny stad och har industriområdet på andra sidan motorvägen. Det bildas onödigt långa köer in till mitt bostadsområde. Lastbilarna kör aldrig in i bostadsområdet, de vänder och kör ut på motorvägen istället, men de hade kunnat ta mycket enklare väg som mina röda streck visar. Varför gör dom inte det? (det svarta strecket visar hur dom kör just nu)

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Verkar inte som att "avfartsvägen på avfartsvägen" fungerar riktigt, och därför kör dom nerom bostadsområdet.

Jag hade gjort en enkelriktad väg ut från industriområdet till motorvägen istället, som inte connectar med bron.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
SpelClockers

Senaste utskicket från komplett ger oss Cities Skyline för 169kr
https://www.komplett.se/cities-skylines/839742?cks=ASS&assoc=...
Nyckel direkt tillgänglig via användaren på komplett och för nerladdning på steam.

Visa signatur
Permalänk

Min engelska kunskap är väldigt dåligt, och förstår mig inte riktigt på detta "districts".
Är det något användbart? Fattar inte vad det är eller vad det ens är bra för ..
Nån som kan förklara en snabbis?=>

sen en fråga..
Kan man fixa så bussarna inte kör exakt bakom varandra?
Har typ 3 bussar som hela tiden kör bakom varandra, helt onödigt då dom sista inte plockar upp folk ju..
och har redan på minsta budget på bussarna..
Skulle vara skönt att ha typ att en buss kör efter den andra efter kanske 2 min etc

Permalänk
Medlem

Jag har lagt några timmar på en stad som börjar bli fin nu. Dessutom har jag drygt 400 000 spänn på kontot och 10 tusen i inkomst. Men jag kan inte få min stad att växa lämgre. Har en massa nya zoner som ingen bosätter sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Seriöst kolla på denna bilden:

http://www.bilddump.se/bilder/20150318184855-83.249.91.3.png

Jag har börjat på en ny stad och har industriområdet på andra sidan motorvägen. Det bildas onödigt långa köer in till mitt bostadsområde. Lastbilarna kör aldrig in i bostadsområdet, de vänder och kör ut på motorvägen istället, men de hade kunnat ta mycket enklare väg som mina röda streck visar. Varför gör dom inte det? (det svarta strecket visar hur dom kör just nu)

Kan det vara så att den är på fel håll så att det är därför de inte kör där?

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Medlem

Finns det någon mod som lägger till ett permanent grid?
Hittade inget när jag letade

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Hej alla! Behöver hjälp. Startade en stad och allt såg lysande ut..men helt plötsligt fick jag problem med smutsigt dricksvatten. Avloppen är nedströms vattenintagen så det är inte problemet. Flyttade vattenpumparna till ett annat vattendrag men har samma problem. Fattar inte vad som är problemet. Någon som har något tips?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hej alla! Behöver hjälp. Startade en stad och allt såg lysande ut..men helt plötsligt fick jag problem med smutsigt dricksvatten. Avloppen är nedströms vattenintagen så det är inte problemet. Flyttade vattenpumparna till ett annat vattendrag men har samma problem. Fattar inte vad som är problemet. Någon som har något tips?

Har du råkat bygga bostäder på mark som har förorening, t.ex före detta industriområden? Så fall brukar de orsaka mycket sjukdomar.
Du kan kolla vattenföroreningen om du klickar i övre vänster hörn på ikonen där, så får du en lista på olika informations lager du kan ta del av. I vissa fall kan föroreningen börja röra sig uppströms så kolla det info-lagret så ser du om detta har hänt.

På den kartan jag spelar hade jag tur att det område jag började på att vattendrag på båda sidor av kartan, så jag tog in vatten i en sjö och släppte ut avloppet i floden. Så det är vad jag rekommenderat att man gör.

Ett alternativ är att sätta vattentorn i det drabbade området och bara dra in avlopp till området och ta vatten ifrån tornet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hej alla! Behöver hjälp. Startade en stad och allt såg lysande ut..men helt plötsligt fick jag problem med smutsigt dricksvatten. Avloppen är nedströms vattenintagen så det är inte problemet. Flyttade vattenpumparna till ett annat vattendrag men har samma problem. Fattar inte vad som är problemet. Någon som har något tips?

Säker på att det är vattnet och inte olidliga bullernivåer? Eller så kanske du av misstag råkat bygga en pump bland avloppen. Eller så kanske du har ett vattentorn på ett förorenat område?
Gissar lite hej vilt här.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Kom just på att jag har 2 vattentorn i industriområdet jag precis expanderat 😠 det måste vara dom som blir förorenade. Får kolla efter jobbet.
PS tack för tipset med vattentornet..😀

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har lagt några timmar på en stad som börjar bli fin nu. Dessutom har jag drygt 400 000 spänn på kontot och 10 tusen i inkomst. Men jag kan inte få min stad att växa lämgre. Har en massa nya zoner som ingen bosätter sig på.

Fixat tbana, tåg, båt och flyg? Det sätter fart på inflytten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Fixat tbana, tåg, båt och flyg? Det sätter fart på inflytten

Skrivet av BzBz:

Det finns en bug/feature där efterfrågan på kommersiella (och industriella?) zoner påverkas av antalet parker/landmärken man har. Fler parker/landmärken = mindre efterfrågan på kommersiella zoner. Jag har haft liknande problem med min stad. Dock så finns det en mod ute för att åtgärda detta.

Commercial Demand Fix
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=4090685...

Testa detta

Permalänk
Medlem

18:25 in i filmen. Åh, sicket underbart trafikflöde.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av fredrikkarlsson:

Min engelska kunskap är väldigt dåligt, och förstår mig inte riktigt på detta "districts".
Är det något användbart? Fattar inte vad det är eller vad det ens är bra för ..
Nån som kan förklara en snabbis?=>

Så som jag förstår det är huvudfunktionen med distrikt att applicera policies för smidiga lösningar på problem. Du kan t.ex låta industri-distrikt få gratis brandvarnare för att minska brandrisken i just dessa områden. Det går även att reglera trafik med policies, då du kan bannlysa "Heavy Traffic" från distrikt, vilket är användbart för lite inre stadsdistrikt där lastbilar inte har något att göra.