Permalänk

wifin funkar nu med OSMC RC.
Så nu ska jag bara klura ut hur jag delar ut, samt fångarupp mappar

Permalänk
Medlem

Har testa lite OSMC RC och upplever det som en aning rappare/stabilare än Alpah 4 vilket är ett steg i rätt riktning.
Dock vid snabbhopp fram/bakåt ytterst lite längre buffer tid än innan men absolut inget allvarligt, kanske bara är jag som upplever det.

Hade gärna sett fler alternativ av galleri vy som är nu endast Lista men kommer kanske i slutliga versionen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Malmesater:

Hejsan, Jag har en RPI v2 och har testat openelec kodi. Men när jag försöker spela en .img eller .iso fil så laggar filmen och blir aldrig någon bra bild. Har små läst lite att man kan installera VLC på något sätt men inte förstått hur.

Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig.

MVH
Thomas

Är det DVD iso/img? Dvs mpeg2?
Då behöver du en nyckel för att aktivera hårdvaruavkodning.
http://www.raspberrypi.com/mpeg-2-license-key/

Permalänk

Jag har en router med usb hårddisk, delar ut filerna via samba.
PCn hittar detta, men inte wifi raspberry OSMC rc.

Jag och några till lyckas dock inte hittar filer
http://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=91&t=101917

Någon som löst detta?

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att scanna innehåll (osmc RC) i min tvserie mapp. Jag vet att detta tagits upp på nätet men jag hittar ingen lösning på problemet. Jag har en rpi och en rpi 2 och installerat osmc på båda och den ena (rpi) scannas alla avsnitt som dom ska men min rpi 2 kommer inte alla avsnitt med. Samma inställningar på båda i osmc. Några förslag?

Jag har även inte hittat hur man söker manuellt efter episoder. Filmer kan jag söka manuellt på och ändra namn men jag hittar inte den funktionen när jag ska söka tv shows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

Jag har problem med att scanna innehåll (osmc RC) i min tvserie mapp. Jag vet att detta tagits upp på nätet men jag hittar ingen lösning på problemet. Jag har en rpi och en rpi 2 och installerat osmc på båda och den ena (rpi) scannas alla avsnitt som dom ska men min rpi 2 kommer inte alla avsnitt med. Samma inställningar på båda i osmc. Några förslag?

Jag har även inte hittat hur man söker manuellt efter episoder. Filmer kan jag söka manuellt på och ändra namn men jag hittar inte den funktionen när jag ska söka tv shows.

Du skulle kunna prova att kopiera över sources filen från rpi1 till din rpi2.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Du skulle kunna prova att kopiera över sources filen från rpi1 till din rpi2.

Nu när jag startade upp rpi 2 och gjorde en ny scan så kom alla episoder med....? Så har jag gjort ett antal gånger förut utan framgång och nu helt plötsligt funkade det.

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa kylflänsar och annat tillbehör till min rpi2, är det dx.com som är billigast och smidigast då?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sjuk overkill att ha fläkt i "chassit" till en RPi2. Kolla www.m.nu för tillbehör. Tycker de har ett bra sortiment.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Gamla Pi 1 på bilderna, så nej.
Leta efter lådor för B+ eller helt enkelt Raspberry 2. Anslutningarna har flyttats runt mellan modellerna.

Permalänk
Medlem

Försökt installera OSMC 4-5 gånger nu, blir bara myrornas krig.

Formaterat med diskverktyg i Mac någon gång, och SDFormater någon gång.

Använder installern från hemsidan.

Haft igång den tidigare idag med Berryboot, så det lär inte vara något fel på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Sjuk overkill att ha fläkt i "chassit" till en RPi2. Kolla www.m.nu för tillbehör. Tycker de har ett bra sortiment.

Min playstation emulator (rasp 1) behöver fläkt iallfall Ska köpa 2 an snart och se om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Försökt installera OSMC 4-5 gånger nu, blir bara myrornas krig.

Formaterat med diskverktyg i Mac någon gång, och SDFormater någon gång.

Använder installern från hemsidan.

Haft igång den tidigare idag med Berryboot, så det lär inte vara något fel på den.

Rent spontant känns de som minneskortet håller på att ge sig, eller kanske den får för lite ström?

En annan fråga som jag undrar..nån som upplever mer buffer tid med OSMC och att buffer minnet blir fullt än med Openelec?

Visa signatur

Permalänk

Blir galen. OSMC RC hittar windows, men inte utdelade mapparna... den kan streama webtv kanaler utan problem... men hittar inte routerns hårddisk. Den har olika ursäkter, men EN gång fick den fram mapparna faktiskt, dum som jag var så backade jag ett steg för se vilken mapp det var och om det gick att gå in i den igen, vilket det inte gjorde. Kvittar om jag aktiverar allt eller återställer routern.

Anar att det är OSMC som är problemet. Undrar om konkurrent versionen är mer stabil.
- funderar på köpa en NUC istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Blir galen. OSMC RC hittar windows, men inte utdelade mapparna... den kan streama webtv kanaler utan problem... men hittar inte routerns hårddisk. Den har olika ursäkter, men EN gång fick den fram mapparna faktiskt, dum som jag var så backade jag ett steg för se vilken mapp det var och om det gick att gå in i den igen, vilket det inte gjorde. Kvittar om jag aktiverar allt eller återställer routern.

Anar att det är OSMC som är problemet. Undrar om konkurrent versionen är mer stabil.
- funderar på köpa en NUC istället.

Har du prova ställt in arbetsgrupp du har i nätverket kanske kan hjälpa.
Annars testa Openelec se om du får samma fel där?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Jag har en router med usb hårddisk, delar ut filerna via samba.
PCn hittar detta, men inte wifi raspberry OSMC rc.

Jag och några till lyckas dock inte hittar filer
http://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=91&t=101917

Någon som löst detta?

Aldrig använt OSMC, men hur monterar du mappen? Via grafiskt interface eller terminal?
Jag har i kodi-standalone aldrig lyckats få det att fungera från den grafiska delen, monterar alltid med CIFS via terminal.
Nått i stil med:
sudo mount -t cifs -o user=XXX //192.168.X.X/XXX /mnt/XX
kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Rent spontant känns de som minneskortet håller på att ge sig, eller kanske den får för lite ström?

Alltså allt är splirrans, så det borde ju inte vara därför.

Nu ger den ingen bild alls.. Tips?

EDIT*
Provade alltså OSMC 4-5 gånger och OpenELEC 1 gång utan framgång.

Testade nu igen med BerryBoot och det fungerade utmärkt... Lustigt.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Har du prova ställt in arbetsgrupp du har i nätverket kanske kan hjälpa.
Annars testa Openelec se om du får samma fel där?

Skrivet av Seyaro:

Aldrig använt OSMC, men hur monterar du mappen? Via grafiskt interface eller terminal?
Jag har i kodi-standalone aldrig lyckats få det att fungera från den grafiska delen, monterar alltid med CIFS via terminal.
Nått i stil med:
sudo mount -t cifs -o user=XXX //192.168.X.X/XXX /mnt/XX
kanske?

Har faktiskt funderat på det. I routern så ser jag ju "WORKGROUP" nämnas men jag har inte mött sådan inställningsruta i OSMC.

Angående hur jag gör sökväg så fick jag hänvisningen att

Citat:

file manager > add source > enter "smb://router ip address/path/to/shared/disk"

Och får då olika svar i meddelande ruta, oftast: "Error. Connection timed out" det har även hänt att det har stått "no route" +och något mer.
- eller så frågar den om inloggningsuppgifter, något som inte är inställt för routern. då chansar jag på routerns login men det funkar inte.

Men så tänkte jag dubbelkolla i windows, adressen med ip borde ju funka som sökväg där, men då visar den en webbsida

Citat:

Settings have been updated. Website will now be updated.
Changes have been made on IP address or port number. You will now be disconnected from the RT-N66U.
To access the settings for the RT-N66U, reconnect the wireless network and use the updated IP address and port number.

däremot funkar "file://///RT-N66U-FF70/Seagate_Backup_Plus_Drive/" då får jag upp mapparna i pc browsern.. funkar dock inte i OSMC..

Ska jag testa sudo mount -t cifs -o user=XXX //192.168.X.X/XXX /mnt/XX eller tyder det på att något är knas i routern?

Permalänk
Medlem

Googlade lite på det där, folk säger att man behöver sätta "sec=ntlmv2" också om man kopplar den till en ASUS router.
http://raspberrypihelp.net/tutorials/12-mount-a-samba-share-o...

Edit:
När jag monterar mappar från min Windows-dator eller Synology NAS så brukar jag inte skriva lösenordet direkt. Sätter bara user=Seyaro och så kommer den prompta mig för lösenord efter jag trycker enter. Känns dumt att ha lösenordet i klartext i history

Permalänk
Skrivet av Seyaro:

Googlade lite på det där, folk säger att man behöver sätta "sec=ntlmv2" också om man kopplar den till en ASUS router.
http://raspberrypihelp.net/tutorials/12-mount-a-samba-share-o...

Edit:
När jag monterar mappar från min Windows-dator eller Synology NAS så brukar jag inte skriva lösenordet direkt. Sätter bara user=Seyaro och så kommer den prompta mig för lösenord efter jag trycker enter. Känns dumt att ha lösenordet i klartext i history

Tack. Jag testade två olika därifrån.

Citat:

Sudo mount -t cifs -o password,sec=ntlm //192.168.1.1/RT-N66U-FF70/Seagate_Backup_Plus_Drive/

= can't find //192.168.1.1/RT-N66U-FF70/Seagate_Backup_Plus_Drive/ in /etc/fstab

Citat:

Sudo mount -t cifs -o password,uid=1000,sec=ntlm //192.168.1.1/RT-N66U-FF70/

= can't find //192.168.1.1/RT-N66U-FF70/ in /etc/fstab

Enligt routern är Lan-ip = 192.168.1.1 och mapparna stämmer. Jag hittar dom via windows.

Hur tolkar jag då svaret jag får av raspberryn?

Jag testade att pinga ip't ifrån raspberryn vilket gick bra

Permalänk
Medlem

Ser inte att du skrivit in mount pointen på Pi:n.
Du behöver skapa ett directory.
Jag brukar köra /mnt/MAPPNAMN andra lägger dem i sitt /home/USERNAME/MAPPNAMN

Permalänk

Jag har en känsla av att jag inte har rätt adress... är det verkligen rätt att jag kör SAMBA altenrativet... och ska raspberryn klara av att läsa NTFS ifrån en annan hårddisk?

Borde jag inte kunna knappa in samma adress i min pc-browser och utan problem få fram filerna där för det går inte det heller.

prövade att pinga hela adressen i olika former och den funderade en stund och svarade bara att det var en bad address. vet dock inte om man kan pinga specifika mappar sådär men.

testade att läggatill mtn/*mappnamn* där jag bara hittade på något, men antar att den inte skapar någon mapp då den klagade att mappen inte fanns
----

delade ut en mapp i windows för samtliga. raspberryn hittar datorn men inte mapparna inuti.. . *rage*

=======================================================

Nu upptäckte jag att om jag ska läggatill en mapp för hitta filer, så väljer man ju tex SMB så är det rutor man kan fylla i, där finns en bläddraknapp.
Då hittar jag Workgroup.. jag hittar windowsdatorn och routerhårddisken.. routern kan jag fördjupa mig i och hitta alla mappar.. däremot pc'n tjatar om login vilket jag inte använder så vet inte vad jag ska skriva där.

Men, när man valt någon mapp i routern då funderar den en stund sen blir det "ping timeout". Sen kan jag inte på stört gå in och söka Workgroup igen utan får vänta en stund sen dyker det upp.

Jag valde att trots timeout, att spara länken till en mapp på router-hårddisken... väntade en stund och valde då den sparade länken för att hitta filmer..
Nu kom en nytt meddelande jag inte sett förut: "software caused connetion abort"

Känns som att det är en bekräftelse att jag får vänta lite till tills dom filat på osmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

testade att läggatill mtn/*mappnamn* där jag bara hittade på något, men antar att den inte skapar någon mapp då den klagade att mappen inte fanns

Du behöver skapa mappen först "sudo mkdir /mnt/MAPPNAMN"
eller "mkdir /home/USERNAME/MAPPNAMN"

Permalänk

Jag tror att jag behöver skapa, eller ändra en advancedsettings.xml fil där jag knappar in ett högre värde så jag inte får timeout hela tiden pga långsamt system.

Citat:

<samba>
<doscodepage></doscodepage> <!-- code page to use for filenames -->
<clienttimeout>10</clienttimeout> <!-- timeout (in seconds) -->
<statfiles>true</statfiles> <!-- Set to false to disable smb stat() on files to speed up listings of large directories (over slow links) -->
</samba>

Men går det att skapa och redigera filer ifrån commandopanelen eller måste jag sätta minneskortet i stor-datorn och gå den vägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Nu upptäckte jag att om jag ska läggatill en mapp för hitta filer, så väljer man ju tex SMB så är det rutor man kan fylla i, där finns en bläddraknapp.
Då hittar jag Workgroup.. jag hittar windowsdatorn och routerhårddisken.. routern kan jag fördjupa mig i och hitta alla mappar.. däremot pc'n tjatar om login vilket jag inte använder så vet inte vad jag ska skriva där.

Har du stängt av i Windows under kontrollpanelen "avancerade delningsinställningar att den inte ska kräva lösenord?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasualGamer:

Kan man köra Kodi och OwnCloud på samma RPi2? När blir det för krävande för hårdvaran? Vilken disto är lämpligast för det ändamålet?

Om det går så tänkte jag fixa lite enklare hemautomatisering via röststyrning och lite annat kul bara för skojs skull, tex spela up Imperial March när min telefon kopplar upp sig mot nätverket nere i garaget så att barnen lär sig att pappa är Darth Vader. Men det blir kanske mycket för ett kort?

Det är många som experimenterar med att kunna köra virtualisering på PRi2, för att kunna göra just det du beskriver. Läs dessa posterna på ämnet:

1. Enabling HYP mode on the Raspberry Pi 2

2. Enabling KVM virtualization for Raspberry Pi 2

Permalänk
Medlem

Klockas rpin upp/ner vid behov i både OSMC RC och OpenELEC?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Klockas rpin upp/ner vid behov i både OSMC RC och OpenELEC?

Om du inte kör force turbo, ja.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Om du inte kör force turbo, ja.

Yes misstänkte det, men när jag kollar under system info på openelec står 600mhz och på osmc 900mhz och då har jag inget force läge aktiverat.

Visa signatur