Asus VI Impact + M.2 SSD = problem?

Permalänk
Medlem

Asus VI Impact + M.2 SSD = problem?

Tjenare,

Det är så att jag i November månad slängde ihop en Mini-ITX burk. Allt fungerade bra och i December bestämde jag mig för att ersätta dåvarande SSD med en M.2. Detta gick smidigt och jag var nöjd med att slippa ett par kablar i chassit.

I början av Februari fick jag problem, SSDn dök inte längre upp i BIOS. Trist, måndagsexemplar tänkte jag och åkte tillbaka med disken till butiken och fick snabbt en ny. Nu är jag tillbaka i samma situation igen. Disken verkar vara på väg att ge upp igen.

Disken i fråga är en ADATA Premier Pro SP900 M.2 2242 256GB. Jag hade möjlighet att medans datorn var vid liv kolla temperaturen på SSD'n och strax efter en boot visar den 68C, vilket såklart känns väldigt högt med tanke på att rekommenderad temperatur enligt ADATA är 70C.

Min fråga är kort och gott, har någon annan här på Swec liknande upplevelser?

Finns det någon där ute som har ett moderkort ur Asus Impact-serie och kan rekommendera en M.2 SSD som inte självdör på 2 månader så är jag mycket tacksam!

Kan tillägga att jag såg detta klipp på YouTube, så det verkar ju inte bara vara ADATA som har problemet:
https://www.youtube.com/watch?v=3hhdWwvh5kI

// KiWo

Permalänk
Medlem

ÖÖÖ mina ssd blir inte varma ok data lådan värmer upp dom annars bruka dom vara hand ljumna runt 30 grader kan jag tänka mig

har Samsung 240Gb Kingston 120 Gb Samsung är OP disk Kingston för spel

inte för att jag tror dom är känsliga för värme dom borde tåla lite

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

ÖÖÖ mina ssd blir inte varma ok data lådan värmer upp dom annars bruka dom vara hand ljumna runt 30 grader kan jag tänka mig

har Samsung 240Gb Kingston 120 Gb Samsung är OP disk Kingston för spel

inte för att jag tror dom är känsliga för värme dom borde tåla lite

Nej jag har aldrig haft några som helst problem med vanliga SSD diskar men detta gäller M.2:
http://www.inet.se/produkt/4304733/adata-ssd-premier-pro-sp90...

Permalänk
Medlem

Vet inte om du anser det liknande.

Men Intels 525 mSata överhettade väldigt ofta, både i folks NUC och i min lilla stackars laptop. De ordnade en FW som "throttlade" ner SSDn för att den inte skulle överhetta. Så nu har man en SSD som fungerar som AMDs referens 290 kort... mycket prestanda, tills skiten blir varm.

Vanliga SSD kan ju använda chassit som kylfläns, något dessa mSata och M.2 inte kan. Vilket kan leda till problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vet inte om du anser det liknande.

Men Intels 525 mSata överhettade väldigt ofta, både i folks NUC och i min lilla stackars laptop. De ordnade en FW som "throttlade" ner SSDn för att den inte skulle överhetta. Så nu har man en SSD som fungerar som AMDs referens 290 kort... mycket prestanda, tills skiten blir varm.

Vanliga SSD kan ju använda chassit som kylfläns, något dessa mSata och M.2 inte kan. Vilket kan leda till problem.

Det verkar ju onekligen som att det finns en del problem med dessa formfaktorer. Får se vad butiken säger, hade gärna testat en annan men risken är väl att dem tröttnar på att byta ut defekta enheter