Fel kablar, hur gäller ångerrätten?

Permalänk

Fel kablar, hur gäller ångerrätten?

Hej!

Jag hjälpte en vän med sin eyefinity-setup och trots att jag berättade vilken produkt han skulle beställa (xfx aktiv dp till dvi) så var hans far på mediamark och rådfrågade dem istället. Han kom hem med följande.

en "aktiv" dp till hdmi adapter och en hdmi till dvi sladd som säljare försäkrade skulle funka. Detta kostade totalt 500kr. Självklart fungerade inte den setupen och han beställde en xfx adapter från webhallen som fungerade utmärkt.

Nu tänkte jag försöka lämna tillbaka hans adapter och kabel till mediamarkt och jag undrar vad som gäller? Anledningen till att jag ska lämna tillbaka är att jag bor nära det mediamarkt som grejerna inhandlades på.

Kan kablarna returneras mot pengarna tillbaka?
Kan jag returnera dom?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Hej!

Jag hjälpte en vän med sin eyefinity-setup och trots att jag berättade vilken produkt han skulle beställa (xfx aktiv dp till dvi) så var hans far på mediamark och rådfrågade dem istället. Han kom hem med följande.

en "aktiv" dp till hdmi adapter och en hdmi till dvi sladd som säljare försäkrade skulle funka. Detta kostade totalt 500kr. Självklart fungerade inte den setupen och han beställde en xfx adapter från webhallen som fungerade utmärkt.

Nu tänkte jag försöka lämna tillbaka hans adapter och kabel till mediamarkt och jag undrar vad som gäller? Anledningen till att jag ska lämna tillbaka är att jag bor nära det mediamarkt som grejerna inhandlades på.

Kan kablarna returneras mot pengarna tillbaka?
Kan jag returnera dom?

Jag skulle krävt att de ska ta tillbaks dessa då säljaren har gett felaktig information.
https://lagen.nu/1990:932#P19S1

EDIT: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Konsumentlagar/Ko...
När är varan felaktig?
Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:
*Den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

säger inte så mycket. Förpackningarna är brutna eftersom säljaren lovat att det skulle funka. det var först efter vi uteslutit att de fungerade som beställde xfx adapter från webhallen.

Men eftersom jag har kvittot borde jag kunna lämna tillbaka/reklamera.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

Jag skulle krävt att de ska ta tillbaks dessa då säljaren har gett felaktig information.
https://lagen.nu/1990:932#P19S1

EDIT: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Konsumentlagar/Ko...
När är varan felaktig?
Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:
*Den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.

Det är så jag resonerar med, men kan JAG göra det å min väns fars vägnar? Jag har kvittot.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Det är så jag resonerar med, men kan JAG göra det å min väns fars vägnar? Jag har kvittot.

Det låter som ni har ett kvitto från butik? Då brukar det inte stå mycket annat än varorna så det borde gå.
Stå på dig och säger säljaren nej så be om att få prata med deras chef och hänvisa till lagen och att han gav fel information till dig om det skulle behövas.

EDIT: Säg inte att du är där åt honom, då kan de säga att de har informerat honom eller sagt saker som inte stämmer.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Ett problem som uppstå är om han betalat med kort. De sätter bara tillbaka pengarna på samma kort och om inte detta finns med får du det på ett presentkort. Detta är sällan något du kan bråka om då de har med bankens regler o göra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Skrivet av ddog:

Ett problem som uppstå är om han betalat med kort. De sätter bara tillbaka pengarna på samma kort och om inte detta finns med får du det på ett presentkort. Detta är sällan något du kan bråka om då de har med bankens regler o göra

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte riktigt sant längre, går med valfritt kort. I alla fall i en butik jag var inne och bytte till pengar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Fast rent juridiskt så har inte TS ingått avtalet (eller köpt varan begagnad) om det är han som går dit och överlämnar kvittot. Då gäller inte ångerrätten eller konsumentköplagen. Inte för att jag tror de är så noggranna.

Permalänk
Medlem

Bara att lämna tillbaka om du har kvittot. öppet köp gäller.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Fast rent juridiskt så har inte TS ingått avtalet (eller köpt varan begagnad) om det är han som går dit och överlämnar kvittot. Då gäller inte ångerrätten eller konsumentköplagen. Inte för att jag tror de är så noggranna.

Fast i det här fallet är TS juridiskt ombud åt sin vän så då kan butiken tycka vad dom vill om det och stoppa det i en lämplig tunna någon stans.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Droppar ett litet inflik såhär. Öppet köp är valfritt av en butik att erbjuda kunden, och många butiker kör med det. T.ex. öppet köp i 30 dagar - DOCK i obruten förpackning. Vilket även stod på Media Markts hemsida. Trots att det blivit ett felköp står alltid kunden för vad den köper, men det må bli lite komplicerat om säljaren prompt sålt på något som blivit fel. Hur som haver brukar inte butiker vara så überstrika med sånt, utan försöker hjälpa och rätta till eventuella fel som kommit att råka ut för kunden. (Undantag finns alltid.)

Så kontentan är: Gå tillbaka, förklara situationen snällt, och visa kvitto. Brukar nästan alltid fungera. Om man drar upp massa skit om lagar och grejer, tenderar det att nästan alltid gå åt helvete.

Hoppas det går bra i alla fall!

/Butikssäljare

Visa signatur

Monitor Audio GX 300 | Naim Dac V1 | Naim Nap 200 | Nac A5 | Fostex x Massdrop TH-X00 | B&W P7 | iBasso DX90 |

Permalänk
Skrivet av Echolake:

Droppar ett litet inflik såhär. Öppet köp är valfritt av en butik att erbjuda kunden, och många butiker kör med det. T.ex. öppet köp i 30 dagar - DOCK i obruten förpackning. Vilket även stod på Media Markts hemsida. Trots att det blivit ett felköp står alltid kunden för vad den köper, men det må bli lite komplicerat om säljaren prompt sålt på något som blivit fel. Hur som haver brukar inte butiker vara så überstrika med sånt, utan försöker hjälpa och rätta till eventuella fel som kommit att råka ut för kunden. (Undantag finns alltid.)

Så kontentan är: Gå tillbaka, förklara situationen snällt, och visa kvitto. Brukar nästan alltid fungera. Om man drar upp massa skit om lagar och grejer, tenderar det att nästan alltid gå åt helvete.

Hoppas det går bra i alla fall!

/Butikssäljare

Skitsnack, kunden står bara för ett felköp om det är hans eget fel. Har säljaren fått kunden att köpa någonting som inte överensstämmer med beskrivningen efter att köparen bett om en produkt som ska fungera för hans ändamål så föreligger fel i vara. Utöver det ligger bevisbördan på näringsidkaren om denne skulle få för sig den dumma iden att bestrida köparens krav.

Kolla 19 § konsumentköplagen

edit: osammanhängande text, lite småtrött

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elefanton:

Skitsnack, kunden står bara för ett felköp om det är hans eget fel. Har säljaren fåt kunden att köpa någonting efter att köparen bett om en produkt som ska fungera för hans ändamål så föreligger fel i vara. Utöver det ligger bevisbördan på näringsidkaren om denne skulle få för sig den dumma iden att bestrida köparens krav.

Kolla 19 § konsumentköplagen

Ja precis, självfallet om en kund förklarar en situation som den vill ha hjälp med - och får fel grejer - då ska butiken och säljaren naturligtvis kunna fixa det. Allt sånt här brukar skötas väldigt snyggt, och smärtfritt. Det jag menade var bara att om kunden kommer in med en defensiv attityd, med lagtext och paragrafer i hjärnan, blir det bara svårare för personen i fråga att driva sitt önskemål.

Edit: Såg nu att jag kanske formulerade mig lite dåligt gällande "felköp". Med felköp syftade jag på när en kund kommer in och BER att få köpa något - köper det - inser att det är fel pryl - och har totalkvaddat förpackningen. I ett sånt fall är det upp till butikssäljaren.

Visa signatur

Monitor Audio GX 300 | Naim Dac V1 | Naim Nap 200 | Nac A5 | Fostex x Massdrop TH-X00 | B&W P7 | iBasso DX90 |

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

säger inte så mycket. Förpackningarna är brutna eftersom säljaren lovat att det skulle funka. det var först efter vi uteslutit att de fungerade som beställde xfx adapter från webhallen.

Men eftersom jag har kvittot borde jag kunna lämna tillbaka/reklamera.

Jo, det säger ganska mycket enligt mig.
Det står att förpackningarna och produkten skall vara i nyskick för att hävda öppet köp. Det står inte obruten förpackning. Har själv återlämnat bruten förpackning på Media Markt, förutsätter ju dock att man inte slitit upp förpackningen totalt och att man beter sig lugnt och civiliserat. Testa det först vetja innan man börjar hänvisa till lagar mm

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Echolake:

Ja precis, självfallet om en kund förklarar en situation som den vill ha hjälp med - och får fel grejer - då ska butiken och säljaren naturligtvis kunna fixa det. Allt sånt här brukar skötas väldigt snyggt, och smärtfritt. Det jag menade var bara att om kunden kommer in med en defensiv attityd, med lagtext och paragrafer i hjärnan, blir det bara svårare för personen i fråga att driva sitt önskemål.

Säljer en butik fel prylar till en kund efter att kunden förklarat vad denne ämnar nyttja prylarna till så handlar det varken om ett önskemål från kundens sida eller att butiken skall kunna lösa det hela. Butiken har sålt en i konsumenträttslig mening felaktig vara och skall i den uppkommna situationen erbjuda kunden antingen de rätta prylarna alternativt pengarna tillbaka. Därutöver skall butiken ersätta kundens extrakostnader, som exempelvis milersättning.

Naturligtvis lönar det sig väldigt sällan att komma gormandes med mer eller mindre rätt lagtexter, men det gäller livet i allmänhet och är inte begränsat till interaktionen med en butik. Däremot ligger det tveklöst butiken i fatet att försöka undanhålla kunden dennes rättigheter eller att förminska dem genom att använda ord som "önskemål" istället för det mer korrekta "krav".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

Jo, det säger ganska mycket enligt mig.
Det står att förpackningarna och produkten skall vara i nyskick för att hävda öppet köp. Det står inte obruten förpackning. Har själv återlämnat bruten förpackning på Media Markt, förutsätter ju dock att man inte slitit upp förpackningen totalt och att man beter sig lugnt och civiliserat. Testa det först vetja innan man börjar hänvisa till lagar mm

Givetvis så kommer jag förklara allt. Jag förstår även varför det blev fel, för det kan mycket väl vara så att det är en aktiv adapter men att den ändå inte funkar till eyefinity. Givetvis måste man kunna bryta förpackningen, vi hade ju inte velat byta den om den fungerat.

Tänkte gå dit imorgon och se vad de kan erbjuda. Kommer försöka att få pengarna tillbaka men om de tex kan erbjuda en adapter som fungerar så får det nog bli ett presentkort eller liknande ist. Dock tror jag inte att de har en adapter som fungerar.

Vi får se, jag förväntar mig inte särskilt mycket av detta företag precis.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Bara att lämna tillbaka om du har kvittot. öppet köp gäller.

Ja, jo fast Öppet Köp gäller efter butikens riktlinjer:

"Förutsättningen är att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten och dess förpackning är i nyskick.* När du handlar i vår webbshop räknar vi 30 dagar från den dag du tog emot din produkt.

*Öppet köp gäller ej på abonnemangsknutna produkter, värdebevis, hygienprodukter, förbrukningsvaror och specialbeställningar. Mjukvara, spel, film, musik och mobiltelefoner tar vi endast tillbaka i obruten förpackning."

Att tillägga är att Öppet Köp finns det ingen lag för att butiken måste ha så varje enskild kedja har sina villkor.
Eftersom han har öppnat förpackningarna så är de ej i nyskick kan jag tänka mig eftersom kabelförpackningar brukar man få klippa upp.

Tycker absolut att du ska lämna tillbaka grejerna och tror inte att det kommer vara några problem om du står på dig eftersom säljaren har gett er fel information. Men lägg inte upp det med Öppet köp för med det kommer du ingenstans. Men måla inte fan på väggen än, gå dit och förklara läget först och se hur det utspelar sig.

Visa signatur

Obsidian 350D: PSU: AX 860W 80+ Platinum | Moderkort: G1.Sniper M5 | CPU: i7-4770K | CPU-kylare: Hyper 212 Evo | RAM: 16GB - 1600MHz | GPU: GTX 1080 Ti STRIX |
Node 605: PSU: CX750M 80+ Bronze | Moderkort: MX-Gaming 5 | CPU: i5-4690K | CPU-kylare: NH-U9B | RAM: 16GB - 1866MHz | GPU: GTX 970 FTW |

Permalänk
Skrivet av MAL:

Ja, jo fast Öppet Köp gäller efter butikens riktlinjer:

"Förutsättningen är att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten och dess förpackning är i nyskick.* När du handlar i vår webbshop räknar vi 30 dagar från den dag du tog emot din produkt.

*Öppet köp gäller ej på abonnemangsknutna produkter, värdebevis, hygienprodukter, förbrukningsvaror och specialbeställningar. Mjukvara, spel, film, musik och mobiltelefoner tar vi endast tillbaka i obruten förpackning."

Att tillägga är att Öppet Köp finns det ingen lag för att butiken måste ha så varje enskild kedja har sina villkor.
Eftersom han har öppnat förpackningarna så är de ej i nyskick kan jag tänka mig eftersom kabelförpackningar brukar man få klippa upp.

Tycker absolut att du ska lämna tillbaka grejerna och tror inte att det kommer vara några problem om du står på dig eftersom säljaren har gett er fel information. Men lägg inte upp det med Öppet köp för med det kommer du ingenstans. Men måla inte fan på väggen än, gå dit och förklara läget först och se hur det utspelar sig.

Nä öppet köp använder man om man ångrar köpet och inte har öppnat förpackningarna.

Vi ångrar ju inte köpet, men jag kommer hävda att köpet gjordes efter att säljaren garanterat att det skulle funka med eyefinity vilket de inte gjorde. Därför är det väl snarare en form av reklamation jag får göra eftersom varan inte fungerar på det sättet som säljaren hävdade.

Aja, vi får se imorgon!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Nä öppet köp använder man om man ångrar köpet och inte har öppnat förpackningarna.

Vi ångrar ju inte köpet, men jag kommer hävda att köpet gjordes efter att säljaren garanterat att det skulle funka med eyefinity vilket de inte gjorde. Därför är det väl snarare en form av reklamation jag får göra eftersom varan inte fungerar på det sättet som säljaren hävdade.

Aja, vi får se imorgon!

Har du varit till butik? Hur gick det?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II