Fel kablar, hur gäller ångerrätten?

Permalänk
Medlem

Fel kablar, hur gäller ångerrätten?

Hej!

Jag hjälpte en vän med sin eyefinity-setup och trots att jag berättade vilken produkt han skulle beställa (xfx aktiv dp till dvi) så var hans far på mediamark och rådfrågade dem istället. Han kom hem med följande.

en "aktiv" dp till hdmi adapter och en hdmi till dvi sladd som säljare försäkrade skulle funka. Detta kostade totalt 500kr. Självklart fungerade inte den setupen och han beställde en xfx adapter från webhallen som fungerade utmärkt.

Nu tänkte jag försöka lämna tillbaka hans adapter och kabel till mediamarkt och jag undrar vad som gäller? Anledningen till att jag ska lämna tillbaka är att jag bor nära det mediamarkt som grejerna inhandlades på.

Kan kablarna returneras mot pengarna tillbaka?
Kan jag returnera dom?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Hej!

Jag hjälpte en vän med sin eyefinity-setup och trots att jag berättade vilken produkt han skulle beställa (xfx aktiv dp till dvi) så var hans far på mediamark och rådfrågade dem istället. Han kom hem med följande.

en "aktiv" dp till hdmi adapter och en hdmi till dvi sladd som säljare försäkrade skulle funka. Detta kostade totalt 500kr. Självklart fungerade inte den setupen och han beställde en xfx adapter från webhallen som fungerade utmärkt.

Nu tänkte jag försöka lämna tillbaka hans adapter och kabel till mediamarkt och jag undrar vad som gäller? Anledningen till att jag ska lämna tillbaka är att jag bor nära det mediamarkt som grejerna inhandlades på.

Kan kablarna returneras mot pengarna tillbaka?
Kan jag returnera dom?

Jag skulle krävt att de ska ta tillbaks dessa då säljaren har gett felaktig information.
https://lagen.nu/1990:932#P19S1

EDIT: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Konsumentlagar/Ko...
När är varan felaktig?
Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:
*Den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.

Permalänk
Medlem

säger inte så mycket. Förpackningarna är brutna eftersom säljaren lovat att det skulle funka. det var först efter vi uteslutit att de fungerade som beställde xfx adapter från webhallen.

Men eftersom jag har kvittot borde jag kunna lämna tillbaka/reklamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Jag skulle krävt att de ska ta tillbaks dessa då säljaren har gett felaktig information.
https://lagen.nu/1990:932#P19S1

EDIT: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Konsumentlagar/Ko...
När är varan felaktig?
Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:
*Den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.

Det är så jag resonerar med, men kan JAG göra det å min väns fars vägnar? Jag har kvittot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Det är så jag resonerar med, men kan JAG göra det å min väns fars vägnar? Jag har kvittot.

Det låter som ni har ett kvitto från butik? Då brukar det inte stå mycket annat än varorna så det borde gå.
Stå på dig och säger säljaren nej så be om att få prata med deras chef och hänvisa till lagen och att han gav fel information till dig om det skulle behövas.

EDIT: Säg inte att du är där åt honom, då kan de säga att de har informerat honom eller sagt saker som inte stämmer.

Permalänk
Medlem

Ett problem som uppstå är om han betalat med kort. De sätter bara tillbaka pengarna på samma kort och om inte detta finns med får du det på ett presentkort. Detta är sällan något du kan bråka om då de har med bankens regler o göra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

Ett problem som uppstå är om han betalat med kort. De sätter bara tillbaka pengarna på samma kort och om inte detta finns med får du det på ett presentkort. Detta är sällan något du kan bråka om då de har med bankens regler o göra

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte riktigt sant längre, går med valfritt kort. I alla fall i en butik jag var inne och bytte till pengar.

Permalänk
Medlem

Fast rent juridiskt så har inte TS ingått avtalet (eller köpt varan begagnad) om det är han som går dit och överlämnar kvittot. Då gäller inte ångerrätten eller konsumentköplagen. Inte för att jag tror de är så noggranna.

Permalänk
Medlem

Bara att lämna tillbaka om du har kvittot. öppet köp gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Fast rent juridiskt så har inte TS ingått avtalet (eller köpt varan begagnad) om det är han som går dit och överlämnar kvittot. Då gäller inte ångerrätten eller konsumentköplagen. Inte för att jag tror de är så noggranna.

Fast i det här fallet är TS juridiskt ombud åt sin vän så då kan butiken tycka vad dom vill om det och stoppa det i en lämplig tunna någon stans.

Permalänk
Medlem

Droppar ett litet inflik såhär. Öppet köp är valfritt av en butik att erbjuda kunden, och många butiker kör med det. T.ex. öppet köp i 30 dagar - DOCK i obruten förpackning. Vilket även stod på Media Markts hemsida. Trots att det blivit ett felköp står alltid kunden för vad den köper, men det må bli lite komplicerat om säljaren prompt sålt på något som blivit fel. Hur som haver brukar inte butiker vara så überstrika med sånt, utan försöker hjälpa och rätta till eventuella fel som kommit att råka ut för kunden. (Undantag finns alltid.)

Så kontentan är: Gå tillbaka, förklara situationen snällt, och visa kvitto. Brukar nästan alltid fungera. Om man drar upp massa skit om lagar och grejer, tenderar det att nästan alltid gå åt helvete.

Hoppas det går bra i alla fall!

/Butikssäljare

Permalänk
Skrivet av Echolake:

Droppar ett litet inflik såhär. Öppet köp är valfritt av en butik att erbjuda kunden, och många butiker kör med det. T.ex. öppet köp i 30 dagar - DOCK i obruten förpackning. Vilket även stod på Media Markts hemsida. Trots att det blivit ett felköp står alltid kunden för vad den köper, men det må bli lite komplicerat om säljaren prompt sålt på något som blivit fel. Hur som haver brukar inte butiker vara så überstrika med sånt, utan försöker hjälpa och rätta till eventuella fel som kommit att råka ut för kunden. (Undantag finns alltid.)

Så kontentan är: Gå tillbaka, förklara situationen snällt, och visa kvitto. Brukar nästan alltid fungera. Om man drar upp massa skit om lagar och grejer, tenderar det att nästan alltid gå åt helvete.

Hoppas det går bra i alla fall!

/Butikssäljare

Skitsnack, kunden står bara för ett felköp om det är hans eget fel. Har säljaren fått kunden att köpa någonting som inte överensstämmer med beskrivningen efter att köparen bett om en produkt som ska fungera för hans ändamål så föreligger fel i vara. Utöver det ligger bevisbördan på näringsidkaren om denne skulle få för sig den dumma iden att bestrida köparens krav.

Kolla 19 § konsumentköplagen

edit: osammanhängande text, lite småtrött

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elefanton:

Skitsnack, kunden står bara för ett felköp om det är hans eget fel. Har säljaren fåt kunden att köpa någonting efter att köparen bett om en produkt som ska fungera för hans ändamål så föreligger fel i vara. Utöver det ligger bevisbördan på näringsidkaren om denne skulle få för sig den dumma iden att bestrida köparens krav.

Kolla 19 § konsumentköplagen

Ja precis, självfallet om en kund förklarar en situation som den vill ha hjälp med - och får fel grejer - då ska butiken och säljaren naturligtvis kunna fixa det. Allt sånt här brukar skötas väldigt snyggt, och smärtfritt. Det jag menade var bara att om kunden kommer in med en defensiv attityd, med lagtext och paragrafer i hjärnan, blir det bara svårare för personen i fråga att driva sitt önskemål.

Edit: Såg nu att jag kanske formulerade mig lite dåligt gällande "felköp". Med felköp syftade jag på när en kund kommer in och BER att få köpa något - köper det - inser att det är fel pryl - och har totalkvaddat förpackningen. I ett sånt fall är det upp till butikssäljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

säger inte så mycket. Förpackningarna är brutna eftersom säljaren lovat att det skulle funka. det var först efter vi uteslutit att de fungerade som beställde xfx adapter från webhallen.

Men eftersom jag har kvittot borde jag kunna lämna tillbaka/reklamera.

Jo, det säger ganska mycket enligt mig.
Det står att förpackningarna och produkten skall vara i nyskick för att hävda öppet köp. Det står inte obruten förpackning. Har själv återlämnat bruten förpackning på Media Markt, förutsätter ju dock att man inte slitit upp förpackningen totalt och att man beter sig lugnt och civiliserat. Testa det först vetja innan man börjar hänvisa till lagar mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Echolake:

Ja precis, självfallet om en kund förklarar en situation som den vill ha hjälp med - och får fel grejer - då ska butiken och säljaren naturligtvis kunna fixa det. Allt sånt här brukar skötas väldigt snyggt, och smärtfritt. Det jag menade var bara att om kunden kommer in med en defensiv attityd, med lagtext och paragrafer i hjärnan, blir det bara svårare för personen i fråga att driva sitt önskemål.

Säljer en butik fel prylar till en kund efter att kunden förklarat vad denne ämnar nyttja prylarna till så handlar det varken om ett önskemål från kundens sida eller att butiken skall kunna lösa det hela. Butiken har sålt en i konsumenträttslig mening felaktig vara och skall i den uppkommna situationen erbjuda kunden antingen de rätta prylarna alternativt pengarna tillbaka. Därutöver skall butiken ersätta kundens extrakostnader, som exempelvis milersättning.

Naturligtvis lönar det sig väldigt sällan att komma gormandes med mer eller mindre rätt lagtexter, men det gäller livet i allmänhet och är inte begränsat till interaktionen med en butik. Däremot ligger det tveklöst butiken i fatet att försöka undanhålla kunden dennes rättigheter eller att förminska dem genom att använda ord som "önskemål" istället för det mer korrekta "krav".

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Jo, det säger ganska mycket enligt mig.
Det står att förpackningarna och produkten skall vara i nyskick för att hävda öppet köp. Det står inte obruten förpackning. Har själv återlämnat bruten förpackning på Media Markt, förutsätter ju dock att man inte slitit upp förpackningen totalt och att man beter sig lugnt och civiliserat. Testa det först vetja innan man börjar hänvisa till lagar mm

Givetvis så kommer jag förklara allt. Jag förstår även varför det blev fel, för det kan mycket väl vara så att det är en aktiv adapter men att den ändå inte funkar till eyefinity. Givetvis måste man kunna bryta förpackningen, vi hade ju inte velat byta den om den fungerat.

Tänkte gå dit imorgon och se vad de kan erbjuda. Kommer försöka att få pengarna tillbaka men om de tex kan erbjuda en adapter som fungerar så får det nog bli ett presentkort eller liknande ist. Dock tror jag inte att de har en adapter som fungerar.

Vi får se, jag förväntar mig inte särskilt mycket av detta företag precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Bara att lämna tillbaka om du har kvittot. öppet köp gäller.

Ja, jo fast Öppet Köp gäller efter butikens riktlinjer:

"Förutsättningen är att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten och dess förpackning är i nyskick.* När du handlar i vår webbshop räknar vi 30 dagar från den dag du tog emot din produkt.

*Öppet köp gäller ej på abonnemangsknutna produkter, värdebevis, hygienprodukter, förbrukningsvaror och specialbeställningar. Mjukvara, spel, film, musik och mobiltelefoner tar vi endast tillbaka i obruten förpackning."

Att tillägga är att Öppet Köp finns det ingen lag för att butiken måste ha så varje enskild kedja har sina villkor.
Eftersom han har öppnat förpackningarna så är de ej i nyskick kan jag tänka mig eftersom kabelförpackningar brukar man få klippa upp.

Tycker absolut att du ska lämna tillbaka grejerna och tror inte att det kommer vara några problem om du står på dig eftersom säljaren har gett er fel information. Men lägg inte upp det med Öppet köp för med det kommer du ingenstans. Men måla inte fan på väggen än, gå dit och förklara läget först och se hur det utspelar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAL:

Ja, jo fast Öppet Köp gäller efter butikens riktlinjer:

"Förutsättningen är att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten och dess förpackning är i nyskick.* När du handlar i vår webbshop räknar vi 30 dagar från den dag du tog emot din produkt.

*Öppet köp gäller ej på abonnemangsknutna produkter, värdebevis, hygienprodukter, förbrukningsvaror och specialbeställningar. Mjukvara, spel, film, musik och mobiltelefoner tar vi endast tillbaka i obruten förpackning."

Att tillägga är att Öppet Köp finns det ingen lag för att butiken måste ha så varje enskild kedja har sina villkor.
Eftersom han har öppnat förpackningarna så är de ej i nyskick kan jag tänka mig eftersom kabelförpackningar brukar man få klippa upp.

Tycker absolut att du ska lämna tillbaka grejerna och tror inte att det kommer vara några problem om du står på dig eftersom säljaren har gett er fel information. Men lägg inte upp det med Öppet köp för med det kommer du ingenstans. Men måla inte fan på väggen än, gå dit och förklara läget först och se hur det utspelar sig.

Nä öppet köp använder man om man ångrar köpet och inte har öppnat förpackningarna.

Vi ångrar ju inte köpet, men jag kommer hävda att köpet gjordes efter att säljaren garanterat att det skulle funka med eyefinity vilket de inte gjorde. Därför är det väl snarare en form av reklamation jag får göra eftersom varan inte fungerar på det sättet som säljaren hävdade.

Aja, vi får se imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Nä öppet köp använder man om man ångrar köpet och inte har öppnat förpackningarna.

Vi ångrar ju inte köpet, men jag kommer hävda att köpet gjordes efter att säljaren garanterat att det skulle funka med eyefinity vilket de inte gjorde. Därför är det väl snarare en form av reklamation jag får göra eftersom varan inte fungerar på det sättet som säljaren hävdade.

Aja, vi får se imorgon!

Har du varit till butik? Hur gick det?