Bedrägeri på Sweclockers Marknad.

Permalänk
Medlem

Bedrägeri på Sweclockers Marknad.

Hej, har nu förskottbetalat för en begagnad grafikkort, efter betalningen har säljaren inte svarat mig... det har gått två dagar. Behöver råd och hjälp, ska jag kontakta Sweclocker admin och begära telefonnummer från den säljaren? eller ring polisen och göra en anmälan? Täcker försäkring detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnetr:

Hej, har nu förskottbetalat för en begagnad grafikkort, efter betalningen har säljaren inte svarat mig... det har gått två dagar. Behöver råd och hjälp, ska jag kontakta Sweclocker admin och begära telefonnummer från den säljaren? eller ring polisen och göra en anmälan? Täcker försäkring detta?

Du kan nog vänta lite till skall du se. Säljaren måste få en vettig chans att posta det, och posten/leverantören måste få en chans att leverera det också.
/Lifoox

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Man blir ju lite skeptisk till att använda köpåsäljfunktionen här när de som köper saker sätter likhetstecken mellan två dagars leveranstid och bedrägeri...

Permalänk
Medlem

Hur betala du? Paypal, Konto till konto, Swish? Beroende på hur du betalat finns det olika sätt du kan stoppa betalningen.
Tänk också på att det kan ta 1-3 arbetsdagar för banker att utföra ärenden, arbetsdagar räknas inte över helg så betala du i fredags, lördags eller söndags får han antagligen inte sina pengar för idag tidigast.

2 dagar är inget jag hade oroat mig så mycket kring särskilt inte över helg, personen ifråga kan bara varit iväg och inte haft tillgång till nätet eller dator för att kunna besvara dig.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnnetr:

Hej, har nu förskottbetalat för en begagnad grafikkort, efter betalningen har säljaren inte svarat mig... det har gått två dagar. Behöver råd och hjälp, ska jag kontakta Sweclocker admin och begära telefonnummer från den säljaren? eller ring polisen och göra en anmälan? Täcker försäkring detta?

så enligt dig ska ditt grafikkort komma inom 3 timmar? snälla människa, lugna ner dig.

Permalänk

Tråkigt att höra om så är fallet. Jag råkade själv ut för ett bedrägeri (en processor men hen sålde även ett grafikkort) på marknaden här för några veckor sedan. Jag blev till slut tvungen att skicka in en polisanmälan och vad jag vet så ska det tyvärr inte täckas av någon försäkring.

Sen är det ju skillnad på att få en leverans inom två dagar och att säljaren plötsligt slutar att svara direkt efter en betalning. Jag håller med om att man hellre ska fria än fälla men i mitt fall kommer jag som köpare vara ytterst försiktig med att svara på säljes-annonser även på den här marknaden i framtiden.

Visa signatur

Intel Xeon E3-1240v2 | MSI B75MA-P45 | MSI GTX 980 4G Gaming 4GB | Seasonic X-850 850W | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600Mhz 24GB | Crucial BX100 500GB | Noctua NH-C12P SE14 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnetr:

Hej, har nu förskottbetalat för en begagnad grafikkort, efter betalningen har säljaren inte svarat mig... det har gått två dagar. Behöver råd och hjälp, ska jag kontakta Sweclocker admin och begära telefonnummer från den säljaren? eller ring polisen och göra en anmälan? Täcker försäkring detta?

Lugna dig..
Det har varit helg, rätt svårt att skicka något då.
Att han inte svarar kan bero på i stort sett vad som helst.

Har du inte fått något svar på onsdag kan du fundera på om du blivit blåst eller inte.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Nej gud.... jag förvänta mig inte att komponenten kommer direkt efter. Jag förvänta mig att säljaren skriver tillbaka. Efter transaktionen skickade jag ett flertal email men fick inget svar. Onormalt beteende, och innan det svarade han direkt efter varje mail jag skickade.

Permalänk
Medlem

@Johnnetr - Alla har inte sin mail kopplad till en telefon och vissa kollar inte mailen på helgen. Att du inte fått ett svar nu runt lunch på måndag kanske inte hör till normalfallet dock. Själv hade jag väntat till imorgon innan jag gjort något.

(Att han slutade svara på email kan bero på att det precis då blev helg)

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnetr:

Nej gud.... jag förvänta mig inte att komponenten kommer direkt efter. Jag förvänta mig att säljaren skriver tillbaka. Efter transaktionen skickade jag ett flertal email men fick inget svar. Onormalt beteende, och innan det svarade han direkt efter varje mail jag skickade.

Affären är uppgjord, de flesta (mig själv inräknat) kan absolut svara på mail efteråt, men det är en affär och förväntar mig då rakt inte nån ny mailkompis som bombar en med frågor etc efter köp eller tjatar om kollinr , särskilt inte över en helg normalt sett, då jag mot förmodan har ett liv utanför datorn också ^^

Blir ofta så att man skickar i veckorna så snart man kan, sen kan ju faktiskt saker komma emellan som man prioriterar, som för mig t e x, min syster blir dödligt sjuk och då skrev jag inte svar till en köpare här på swec
Direkt efter 3 dgr ink helg blev jag anklagad för bedrägeri, killen gick till och med till polisen och tjatade till sig en anmälan (sjukt oseriös köpare plus polis btw!) och när de ringde mig efter ett par dagar kunde jag inte låta bli annat än att få jordens utbrott då min syster låg med leverbyte på universitetssjukhuset

Så, ja, det kan finnas fullt legitima anledningar till varför man inte orkar svara ibland, men med tanke på att du skapar en tråd såhär fort, så skulle jag iallafall misstänka att du efter 2 missade svar får full hybris och goes full retard på säljaren och då har man baske mig ingen lust att svara utan skickar bara så fort man kan

Vad jag försöker säga är - lugna ner dig några hekto och börja inte sådant här på så kort tid, utan ge säljaren en chans först åtminstone att inom rimlig tid göra rätt för sig!

Edit!:

Använd citera-funktionen, ni som svarar så att man kan se om någon ger respons på det man skriver.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Affären är uppgjord, de flesta (mig själv inräknat) kan absolut svara på mail efteråt, men det är en affär och förväntar mig då rakt inte nån ny mailkompis som bombar en med frågor etc efter köp eller tjatar om kollinr , särskilt inte över en helg normalt sett, då jag mot förmodan har ett liv utanför datorn också ^^

Blir ofta så att man skickar i veckorna så snart man kan, sen kan ju faktiskt saker komma emellan som man prioriterar, som för mig t e x, min syster blir dödligt sjuk och då skrev jag inte svar till en köpare här på swec
Direkt efter 3 dgr ink helg blev jag anklagad för bedrägeri, killen gick till och med till polisen och tjatade till sig en anmälan (sjukt oseriös köpare plus polis btw!) och när de ringde mig efter ett par dagar kunde jag inte låta bli annat än att få jordens utbrott då min syster låg med leverbyte på universitetssjukhuset

Så, ja, det kan finnas fullt legitima anledningar till varför man inte orkar svara ibland, men med tanke på att du skapar en tråd såhär fort, så skulle jag iallafall misstänka att du efter 2 missade svar får full hybris och goes full retard på säljaren och då har man baske mig ingen lust att svara utan skickar bara så fort man kan

Vad jag försöker säga är - lugna ner dig några hekto och börja inte sådant här på så kort tid, utan ge säljaren en chans först åtminstone att inom rimlig tid göra rätt för sig!

Edit!:

Använd citera-funktionen, ni som svarar så att man kan se om någon ger respons på det man skriver.

I risk av att låta lite känslokall får jag endå säga att du som säljare har ett ansvar gentemot köparen, bara för att det har hänt något tråkigt i ditt liv ska du inte skita I att åtminstone meddela köparen att något har hänt.
Nu vet jag ju inte summan och tycker inte 3 dagar är så länge (speciellt inte med en helg inkluderad) men har man precis skickat iväg 500-1000kr så tro fan att man iaf vill ha koll på läget.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

I risk av att låta lite känslokall får jag endå säga att du som säljare har ett ansvar gentemot köparen, bara för att det har hänt något tråkigt i ditt liv ska du inte skita I att åtminstone meddela köparen att något har hänt.
Nu vet jag ju inte summan och tycker inte 3 dagar är så länge (speciellt inte med en helg inkluderad) men har man precis skickat iväg 500-1000kr så tro fan att man iaf vill ha koll på läget.

Jo, du låter helt okänslig, eftersom syrran var nära döden, tro mig, man släpper precis allt i det läget

Det som var värst här, var att det var en produkt för 1200kr och köparen hade alla mina personuppgifter, inte så att jag var svår att finna eller ens kunde smita undan utan att få problem om jag nu skulle velat göra det

Just den tidpunkten hade jag inte tillgång till nätet särskilt bra pga täckningen där (jepp, sjukhus är inte de bästa ställena) och man kan visst ha åsikter om att det tar 2 minuter att maila, men i det läget tänker man inte på något annat men det är ju upp till var och en, jag hade en av mina närmaste familjemedlemmar som kanske skulle dö, så maila låg inte på top tio i prio kan jag ju lätt säga

Att det tar några dagar för nån att svara på mail i den här tidseran, och folk blir upprörda upp över väggarna, är enligt mig ett sjukligt beteende och folk borde kanske lära sig hur man gör för att koppla ner en stund och ta en paus, det är inte nyttigt, gå ut och ta en nypa luft istället och koppla ner (läs koppla av också, inte riktat mot dig personligen naturligtvis utan allmänt)

Nu var det här en extrem situation som knappast lär upprepa sig för varken mig så ofta (även om hon fortfarande är väldigt sjuk och förmodligen ger extremt dåligt besked i veckan) eller andra, men man måste ju inse att någonstans så måste det ju finnas gränser
En del av de här trådarna har visat sig vara legitima, absolut, men man måste ju inse att helg plus ett par dagar får man väl för tusan vänta innan man börjar slänga anklagelser omkring sig

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Geeks
SweClockers

Två dagar får man nog vara beredd på att vänta, särskilt när det är helg. Hursomhelst ser det ut att ha löst sig och eftersom denna typ av personliga ärenden inte ska tas i forumet låser jag tråden.

*Tråd låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015