Anmäl dig till Roborock Challenge!

Moderaterna vill införa programmering i skolan från årskurs ett

Permalänk
Melding Plague

Moderaterna vill införa programmering i skolan från årskurs ett

Sveriges måste bli bättre på att konkurrera med kunskap om teknik, det säger moderaternas Anna Kinberg Batra. Därför vill partiet införa programmering i skolan redan från första klass.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Gillar inte moderaterna men detta är ju faktiskt vettigt!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Programmering kommer vara som att läsa och skriva i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra.

Man kanske kan få göra ett aktivt val genom att välja två av trä/metallslöjd, syslöjd och programmering.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Avstängd

Det är väl precis som Finland och storbritannien?

Rätt bra initiativ tycker jag.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att lärarna i dagens skolor kan lika lite om programmering som barnen i årskurs ett så det här lönar sig för alla parter.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är en idé som nått de svenska politikerna ca 10 år för sent. Men creds till M för att ta första steget! Hoppas att andra partier hakar på så vi slipper vänta 10 år till innan det händer något.

Permalänk
Medlem

Jag tror detta är helt nödvändigt. Tänk att språk så som franska, spanska, tyska finns på schemat men språk som C, C#, Java, HTML som är betydligt mycket mer närvarande i livet INTE finns på schemat. Bra det här. Viktigare att kunna C än spanska!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Discokungen

Låter fasligt likt det Piratpartiet har propagerat för i rätt många år. Förutom att det som föreslås här inge direkt är någon helhetslösning utan mer en gimmick för att få deras skolpolitik att låta bra. Visst är det komplicerat att göra en bra skola men kom igen, att införa ett nytt ämne kommer inte direkt göra till eller från.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Lite tradit för deras päron som antagligen inte vet någonting heller om programmering, inte för att det är deras uppgift att lära barnen.

Permalänk
Medlem

Oerhört dumt, alla barn ska vara lika och lära sig samma saker på samma sätt. Programmering är inte för alla.

Permalänk
Medlem

Att lära ut programmering är ju bra, men redan i ettan tycker jag är lite väl tidigt

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Tur försten att detta skrev idag och inte igår. Ingen hade väl gått på det då.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hölmiz:

Jag tror detta är helt nödvändigt. Tänk att språk så som franska, spanska, tyska finns på schemat men språk som C, C#, Java, HTML som är betydligt mycket mer närvarande i livet INTE finns på schemat. Bra det här. Viktigare att kunna C än spanska!

Jo för man får runt och pratar c# eller Java... Tanken är god men du behöver inte överdriva

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk

Jo väldigt bra att lägga denna typen av ämnen från första klass så barnen får ännu mera press över sig.

Det går garanterat att höja betygen på andra sätt tex genom att helt enkelt skjuta till mer pengar men det är där väl inte råd till.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Det kan helt klart vara en bra idé, förutsatt att kvalitén kan hållas på någorlunda god nivå, vilket jag tror kan vara det svåraste i det hela.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Oerhört dumt, alla barn ska vara lika och lära sig samma saker på samma sätt. Programmering är inte för alla.

Va...?
Samma sak går ju att säga om alla andra ämnen också.
Grundskolan är ju i princip till för att man ska få "testa på" ämnen och se ungefär vad man tycker är roligt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad det är för programering dom menar egentligen.
tror knappast man kan börja med nå C, c++ eller nått sånt i årskurs 1 då många barn inte ens kan läsa, skriva eller räkna ordentligt.
Mina barn är vana datoranvändare och dom är 7 och 5år men det finns bland deras kompisar dom som aldrig hållt på med nått förutom att spela gratisspel på surfplattor.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Matematik är inte för alla. Fysik är inte för alla. Kemi är inte för alla. Hur menar du?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Bra ide men det verkar inte genomtänkt som vanligt med politikerideer... hur är det tänkt att man skall kompetenshöja lärarkåren som förväntas lära ut detta....?

Kan se framför mig lärarinnan Gerda 60 år (som antagligen har bättre ordning och reda i klassen än de flesta andra) lära ut skillnaderna mellan bra och dålig felhantering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Att lära ut programmering är ju bra, men redan i ettan tycker jag är lite väl tidigt

Tycket det är viktigt att skilja på kodning och programmering. Kodning hålle rjag med om att det kan vara bra att vänta några år med, programmering däremot är något som yngre barn har väldigt lätt att ta till sig tidigt. Ettan är en mycket bra ålder för det.

Verktyg som Scratch är specifikt gjorda för att lära ut programmering till just unga barn utan att behöva gå in i detalj på kodning och syntax.

Permalänk
Medlem

Ja programmering är ju lätt att hoppa in i, inte så att man kan behöva lägga ihop 4 och 3 :D. Grundläggande språkkunskaper är ju inte heller nödvändigt.

Mellanstadiet kanske vore en bättre nivå.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Molotov:

;15326520']Jag undrar vad det är för programering dom menar egentligen.
tror knappast man kan börja med nå C, c++ eller nått sånt i årskurs 1 då många barn inte ens kan läsa, skriva eller räkna ordentligt.
Mina barn är vana datoranvändare och dom är 7 och 5år men det finns bland deras kompisar dom som aldrig hållt på med nått förutom att spela gratisspel på surfplattor.

De går väl att lägga det på olika nivåer, finns ju Arduino för de något äldre, kanske den där mindstorm-serien från lego för de allra yngsta. Alltså inte 100% hardcore programmering från början, utan lite enkelt för att förstå grunderna. Skulle se stor vinning om man kunde börja med t.ex C# i 5-6an istället för 3-4 år senare i gymnasiet.

Visst så är det inte många som programmerar i dagliga livet om man ser till det stora hela, men en viss förståelse för hur saker fungerar skulle nog varit bra. T.ex att de som är intresserade kan fortsätta med det i de högre klasserna. Det i början ska vara roligt

Permalänk
Avstängd

Det behövs läras ut mer programmering i skolan men från ettan är att ta i i mina ögon. Snarare börja försiktigt i typ fyran med lite grundläggande koncept och så och kanske lite faktiska programmeringsuppgifter typ i sjuan eller så. I ettan lär man sig alfabetet, hur mycket programmering tror de att man ska lära sig när man bara har hunnit till kanske H i alfabetet liksom?

Engelska börjar man med i fyran (fortfarande?) och det fungerar ju bra. Sen kan ju just engelskakunskaperna vara ganska bra att ha för att kunna förstå programmeringstermer och så så det kanske är bäst att läsa lite engelska innan man sätter igång med IF och WHILE liksom.

Sen tror jag inte att alla behöver lära sig så himla mycket om detta egentligen. Program/mjukvara är en stor och växande del av vår vardag men samtidigt går ju allt mer av utvecklingen inom programutveckling mot enkelhet och automatik. Precis som att alla inte behöver lära sig exempelvis derivata så behöver inte alla lära sig hur man bygger mjukvara på riktigt, däremot en grundläggande förståelse för vad som går att göra och som kanske triggar en önskan om vidareutbildning inom ämnet för de med intresse eller läggning för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Matematik är inte för alla. Fysik är inte för alla. Kemi är inte för alla. Hur menar du?

Vilket är varför hela systemet måste ändras, moderaterna vill bygga på det med ännu mer med sina utdaterade metoder. Där man ignorerar att barn är olika människor med olika sätt att tänka på. Antagligen klarar dem allt eller så är dem misslyckade losers som kommer jobba på mcdonalds! Fast dem kanske är väldigt smarta genom dans etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Sveriges måste bli bättre på att konkurrera med kunskap om teknik, det säger moderaternas Anna Kinberg Batra. Därför vill partiet införa programmering i skolan redan från första klass.

Läs artikeln

Programmering ska man lära sig den hårda vägen. Att introducera barnen till programmering är en bra början, sedan om de är intresserade så kommer de fortsätta på egen hand precis som matematik. prgprg är inte nödvändigt för att klara vardagen vardagen och vuxenlivet och därmed är ett intyg som bevisar att man kan programmera inte nödvändigt. Dvs att lägga resurser på barn som är ointresserade av programmering är enligt mig onödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Moderaterna slår till igen, vänder på sina fotknölar så fort de har chansen och bryr sig inget alls om sina egna kontroverser. Skulle inte förvåna mig om ifall regeringen går efter deras initiativ att Moderaterna skulle anklaga dem för plagieri.

De såg till att det är bättre att ha skoldatorer istället för penna och papper! De hade TVÅ mandatperioder, och det tillförde att över 13 000 lärare miste sina jobb, när vi redan då hade brist på lärare (http://www.dn.se/debatt/i-alliansens-skola-har-12-600-larare-...) .

Så vad innebär problemet med att införa programmering i skolan?
Ja för det första finns det en ännu högre brist på matematik och naturkunskaps lärare. Ska de också nu även få skyldigheten att lära ut programmering?

Jag tycker att själva grundidén lät väldigt bra, fast de säger ingenting om hur man ska lära ut det.

Så jag tycker att istället för "Moderaterna vill", så är det ju något som de nog föreslår, eftersom de har nästan aldrig en konkret lösning på hur de ska lösa saker. Som deras bostadsfråga, bygg fler bostäder men ta bort taket för hyran så ingen har råd att bofästa sig!
Så min huvudfråga kvarstår, varför de höll tyst om denna uppenbarhet, att programmering är nödvändigt.

Måste man slå ut Moderaterna från arbetsmarknaden en stund för att de ska komma tillbaka som genier?

Permalänk
Medlem

Börja med att förbättra kvaliteten i skolan med flera lärare och individualiserad undervisning för alla lärs sig olika bra på olika sätt.
Vi kan inte bara använd ett generellt utlärningssätt.

Lägg inte mer börda på barn med sådant här i ung ålder.

Permalänk
Avstängd

Kan absolut tänka mig programmering i skolan men har svårt att tänka mig detta i klass 1. Själv fick man sitta vid en compisdator först i 7:an och lära sig maskinskrivning och sen när man kan till gymnasiet så fick man en vecka i läroplanen att lära sig DOS. Basic hade man redan lekt lite med C64:an hemma. (Skrivit av manualen och fått en luftballong att flyga över skärmen). Lyckades att få den att flyga åt andra håll och även byta färg.

Satsa på denna bit när eleverna kommer till årskurs 3 eller så då de iallafall lärt sig plus och minus och att stava. Sen beror det ju alltid på vilken nivå av programmering de ska syssla med.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vilket är varför hela systemet måste ändras, moderaterna vill bygga på det med ännu mer med sina utdaterade metoder. Där man ignorerar att barn är olika människor med olika sätt att tänka på. Antagligen klarar dem allt eller så är dem misslyckade losers som kommer jobba på mcdonalds! Fast dem kanske är väldigt smarta genom dans etc.

Jag förstår var du menar, men håller inte med. Det är en bra idé att ge alla samma förutsättningar under grundskoletiden, trots att alla inte kan klara av det. Dans, musik, sport etc passar fint på gymnasienivå och senare, som det är nu, tycker jag.

Visa signatur

9950X3D | 5080