Operativsystem för hemmaserver/NAS, funderingar och vissa krav

Permalänk

Operativsystem för hemmaserver/NAS, funderingar och vissa krav

Hej!

Jag har letat på Google och en massa andra forum men kan inte direkt hitta det jag söker. Hoppas allt kunnigt folk här på SweClockers kan hjälpa till istället!

Jag ska bygga ihop en egen liten server som främst kommer att användas till lagring av filmer, musik och foton. Den kommer bestå av vanlig desktop hårdvara, dvs. inga ECC-minnen eller liknande saker. Jag kommer inte heller köra RAID då jag inte har behov av det just nu och jag har inte tillräckligt med hårddiskar för att köra RAID5 eller 6.

Lite krav på vad som ska finnas:

  • Relativt enkelt att managera/konfigurera, främst med GUI. Göra vissa saker via CLI är inget problem dock.

  • Mediaserver, Plex eller Emby

  • Kryptering av lagringsdiskar

  • OpenVPN klient

  • NFS, SMB/CIFS, FTP server

Har kollat på färdiga NAS operativsystem som FreeNAS, NAS4Free och OpenMediaVault, men kan inte bestämma mig om jag ska köra någon av dom. Har även funderat på att köra Windows Server 2012 R2 då jag har det gratis från skolan, eller någon typ av Unix-liknande som Debian.

FreeNAS och NAS4Free bootas upp från t.ex. en USB-sticka och sen laddas hela operativsystemet in i RAM-minnet vad jag förstått. Folk rekommenderar därför att man ska ha ECC-minnen om man kör något utav dessa. Det fungerar säkert alldeles ypperligt utan att köra ECC-minnen, men kanske är dumt att ta risken? Båda dessa verkar dock ha stöd för det som jag behöver.

Jag har en SSD-disk som bara ligger, så vore trevligt att kunna använda den till något. På grund av detta så har jag kollat lite på OpenMediaVault, Debian och Windows Server 2012 R2. OpenMediaVault kör Debian i grunden och verkar ganska bra, men tyvärr så verkar den sakna stöd för kryptering av diskar. Det verkar finnas OpenVPN stöd, men det verkar vara lite krångligt att få igång. Eftersom det är Debian i grunden så kanske det går att göra allt som en ren Debian installation klarar av?

Sen kan man givetvis slänga in Windows Server 2012 R2, eller en vanlig Windows 7/8 skulle säkert fungera. Detta är jag van att arbeta i och det finns ju stöd för allt. Men nackdelen är väl att det inte är lika resurssnålt och dessutom lite mer instabilt.

Hur fungerar det förresten med drivrutiner när man kör sånt här? Det verkar ju bara finnas drivrutiner till "vanliga" Windows operativsystem. Om jag skulle köra Windows Server 2012 R2, kan jag då installera drivrutinerna som är till för Windows 8.1?

Tack så hemskt mycket på förhand och ursäkta för mycket text. All hjälp och vägledning är till stor nytta!
Vill även passa på att önska er alla en Glad Påsk!

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Jag har kört Ubuntu de senaste 5 åren eller så och använder den till ungefär detsamma som du ser ut att vilja göra. Om jag inte minns fel så frågar den nuförtiden vid installation om du vill kryptera dina diskar. GUI kan du antingen köra Webmin eller installera valfri desktop. Kör samba, openvpn (client), plex, mm. Ingen ren ftp just för tillfället. Inget exotiskt val alls, men funkar. Vill du virtualisera så fungerar kvm riktigt bra för hemmabehov, i mitt tycke.

Visa signatur

| Just det. |
|#8792xx | "Är man dum i huvet får hela kroppen lida" |

Permalänk
Medlem

Kör Win Server 2012 R2 på husets hemmaserver med licenser från dreamspark (troligen det du syftar på).
Använder till Lagring samt backup för husets datorer, Mediaserver, streaming samt även som TV server.
Tycker att det fungerar riktigt bra, bättre än WHS2011 som jag hade innan. Speciellt diskhanteringen är väldigt smidig i 2012 (påstås dra ner prestandan men inget jag har märkt av).

Det bästa är att du får tillgång till Hyper-V så det är bara att lägga på fler servrar om du vill labba lite.

Valfri Linuxdist är säkert snålare på resurser, själv kör jag en i3-4350 med 24 GIG RAM. Mainservern samt 3 virtuella kärror med mail, HA samt Mumble och har aldrig upplevt att den inte räcker till.

Inga problem med drivrutiner, klarar exempelvis mitt TV-kort som har ett antal år på nacken.

Kör Win om du är van med det, så kan du passa på att lära dig linux genom ett virtuell labmaskin.

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har under 15 års tid kört debian på min server
Använder den som ftp glftpd och delar filer över mitt nätverk med nfs
Kryptera diskarna har aldrig varit nåt problem och den står och går år ut och år in
använder dock ssh för admin

Permalänk

Tack för era svar!

Intressant, alla ni tre kör olika Det fungerar nog bra oavsett vilken jag väljer, men det lutar i alla fall mot att köra ett "vanligt" operativsystem och sedan installera allt som jag behöver manuellt, istället för att köra ett "färdigt" NAS OS. Leker runt lite med diverse Linux OS i VMWare just nu, bland annat Fedora vilket verkar ganska nice.

Även om jag inte är så van att hålla på i Linux så är det ganska skoj och nyttigt att göra det. Inte speciellt svårt heller eftersom det finns massvis med guider och information på nätet om man har några funderingar.

Så just nu verkar det som att jag kommer köra antingen Fedora, Debian eller CentOS. Alla dessa bör ju stödja det jag vill göra

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Skillnaderna mellan de olika distarna är så pass liten så det är mest en smaksak. Tror dock det finns betydligt fler guider på nätet med Debian/ubuntu som mål vilket kan vara bra när man är helt grön men dom går att anpassa ganska lätt till RHEL oxo.

Permalänk
Medlem

Står det mellan Feodora och CentOS så skulle jag nog rekommendera CentOS om du bara ska köra burken som NAS. De drivs båda av Redhat-gänget men CentOS prioriterar stabilitet framför funktionalitet. Feodora gör tvärtom och passar desktop-användare bättre.

Debian (eller Ubuntu) fungerar bra också. Sen har du FreeBSD som FreeNAS baseras på. Det kan dock vara rätt meckigt att komma igång med. Krävs långa förstudier.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flaxehytt:

Som en Linux-noob så har jag fått ut mycket av dessa två sidor vid byggandet av min egen hemmaserver:
http://www.havetheknowhow.com/
http://zackreed.me/articles

Gällande dina kommentarer angående RAID så tycker jag inte du ska satsa på riktigt RAID om du bara vill ha redundans på dina mediafiler. Detta kan kanske vara av intresse.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Hej!

Jag har letat på Google och en massa andra forum men kan inte direkt hitta det jag söker. Hoppas allt kunnigt folk här på SweClockers kan hjälpa till istället!

Jag ska bygga ihop en egen liten server som främst kommer att användas till lagring av filmer, musik och foton. Den kommer bestå av vanlig desktop hårdvara, dvs. inga ECC-minnen eller liknande saker. Jag kommer inte heller köra RAID då jag inte har behov av det just nu och jag har inte tillräckligt med hårddiskar för att köra RAID5 eller 6.

Lite krav på vad som ska finnas:

  • Relativt enkelt att managera/konfigurera, främst med GUI. Göra vissa saker via CLI är inget problem dock.

  • [/*][/*]

  • Mediaserver, Plex eller Emby

  • [/*][/*]

  • Kryptering av lagringsdiskar

  • [/*][/*]

  • OpenVPN klient

  • [/*][/*]

  • NFS, SMB/CIFS, FTP server

  • [/*][/*]

Har kollat på färdiga NAS operativsystem som FreeNAS, NAS4Free och OpenMediaVault, men kan inte bestämma mig om jag ska köra någon av dom. Har även funderat på att köra Windows Server 2012 R2 då jag har det gratis från skolan, eller någon typ av Unix-liknande som Debian.

FreeNAS och NAS4Free bootas upp från t.ex. en USB-sticka och sen laddas hela operativsystemet in i RAM-minnet vad jag förstått. Folk rekommenderar därför att man ska ha ECC-minnen om man kör något utav dessa. Det fungerar säkert alldeles ypperligt utan att köra ECC-minnen, men kanske är dumt att ta risken? Båda dessa verkar dock ha stöd för det som jag behöver.

Jag har en SSD-disk som bara ligger, så vore trevligt att kunna använda den till något. På grund av detta så har jag kollat lite på OpenMediaVault, Debian och Windows Server 2012 R2. OpenMediaVault kör Debian i grunden och verkar ganska bra, men tyvärr så verkar den sakna stöd för kryptering av diskar. Det verkar finnas OpenVPN stöd, men det verkar vara lite krångligt att få igång. Eftersom det är Debian i grunden så kanske det går att göra allt som en ren Debian installation klarar av?

Sen kan man givetvis slänga in Windows Server 2012 R2, eller en vanlig Windows 7/8 skulle säkert fungera. Detta är jag van att arbeta i och det finns ju stöd för allt. Men nackdelen är väl att det inte är lika resurssnålt och dessutom lite mer instabilt.

Hur fungerar det förresten med drivrutiner när man kör sånt här? Det verkar ju bara finnas drivrutiner till "vanliga" Windows operativsystem. Om jag skulle köra Windows Server 2012 R2, kan jag då installera drivrutinerna som är till för Windows 8.1?

Tack så hemskt mycket på förhand och ursäkta för mycket text. All hjälp och vägledning är till stor nytta!
Vill även passa på att önska er alla en Glad Påsk!

Själv kör jag sedan över 15 år tillbaka FreeBSD på min hemmaserver.

Hårdvaran har förändrats över tiden, men just nu är det en HP N40L microserver med 3x Seagate NAS 4TB i raidz1 över GELI (kryptering). Operativsystemet ligger på en Kingston 60GB SSD.

Den enda nackdelen är att FreeBSD kräver mycket arbete i CLI (jag gör allt utan GUI). Dessutom kan det saknas drivrutiner. Trådlösa nätverkskort är ofta omöjliga att få igång. Men det spelar ju mindre roll på en server, oftast.

FreeBSD är i min åsikt bättre än GNU/Linux av många anledningar. Den största faktorn för mig är att det är väldigt tydligt var själva operativsystemet slutar och tredjepartsmjukvara tar vid. Dessutom installeras FreeBSD helt "naket", sedan installerar man bara vad man behöver. Cleant och effektivt.

FreeBSD är extremt väldokumenterat. Deras handbook är troligtvis världens mest kompletta och uppdaterade operativsystemsreferens. Det finns även forum, med extremt duktiga personer.

Om du är intresserad av att verkligen lära dig hur UNIX fungerar, så är FreeBSD ett bra val. Kan även påpeka att både FreeNAS och NAS4Free är baserade på FreeBSD, vilket tydligt visar var skåpet ska stå när det gäller lagring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traxton:

FreeBSD är i min åsikt bättre än GNU/Linux av många anledningar. Den största faktorn för mig är att det är väldigt tydligt var själva operativsystemet slutar och tredjepartsmjukvara tar vid. Dessutom installeras FreeBSD helt "naket", sedan installerar man bara vad man behöver. Cleant och effektivt.
Skickades från m.sweclockers.com

Du menar precis som gentoo, arch m.fl. Vart slutar os:et i en freebsd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Du menar precis som gentoo, arch m.fl. Vart slutar os:et i en freebsd?

I FreeBSD kommer kärnan och userland från samma leverantör, med några få tredjepartscontributions. GNU/Linux är ett hopkok av Linux-kärnan med GNU userland-verktyg och en stor mängd olika bibliotek. Detta plockas ihop till en distribution. FreeBSD har ett helt annat tänk. De skriver själva det mesta.

I FreeBSD ligger all tredjepartsmjukvara under /usr/local, vilket ger en tydlig gräns mellan själva operativsystemet och "allt annat". Det finns kanske GNU/Linux-distar som också gör så? Jag har stor erfarenhet av Ubuntu, Fedora och Slackware. De gör inte så.

Skickades från m.sweclockers.com