Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Android Updates när man köper mobilen utan abonnemang/i butik.

Permalänk
Medlem

Android Updates när man köper mobilen utan abonnemang/i butik.

Tjena!

Jag har en liten fråga angående uppdateringar av android systemet.
Många snackar om att man måste vänta på sin operatör för att få nya uppdateringar. Men hur ligger det till om man köper telefonen i en butik istället för en operatör?

I mitt fall så köpte jag en Note 4 på phonehouse, utan abonnemang, och var redan kund hos tele2.
Väntar jag nu på att tele2 ska släppa uppdateringen till 5.0/1 eller väntar jag kanske på google/samsung. Blev lite fundersam över hur det blir då de flesta i USA och andra länder redan har fått uppdateringen.

Visa signatur

13700K/32GB@3200MHz/3080. Mer ultrawide åt folket <3

Permalänk
Medlem

Oavsett hur eller var du köper telefonen måste du ändå ha en operatör om du vill kunna använda den...

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

Oavsett hur eller var du köper telefonen måste du ändå ha en operatör om du vill kunna använda den...

Är ju knappast det han frågar efter...

Tillverkarna måste godkänna alla uppdateringar sedan skickas dom ut OTA, den som alltid tar längst tid är 3 då dom brandar sina telefoner.
Uppdateringar som går ut snabbast är till Nexus då dom kommer direkt från google, så vill du ha snabba updates köp Nexus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KiiWeee:

Tjena!

Jag har en liten fråga angående uppdateringar av android systemet.
Många snackar om att man måste vänta på sin operatör för att få nya uppdateringar. Men hur ligger det till om man köper telefonen i en butik istället för en operatör?

I mitt fall så köpte jag en Note 4 på phonehouse, utan abonnemang, och var redan kund hos tele2.
Väntar jag nu på att tele2 ska släppa uppdateringen till 5.0/1 eller väntar jag kanske på google/samsung. Blev lite fundersam över hur det blir då de flesta i USA och andra länder redan har fått uppdateringen.

Det är inte så många operatörer som brandar sina telefoner längre, det är väl bara 3 som envisas med skräpet. Köper man en olåst telefon utan abonnemang är det tillverkaren/Google som man får vänta på. Köper man ex. en Samsung S6 hos 3 får man snällt vänta på att 3 läggar in sina skräpapps och släpper uppdateringen (om man inte vill/kan flasha själv).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Är ju knappast det han frågar efter...

TS frågade ju hur det fungerar om man köper telefonen i en icke-operatörsbunden butik. Oavsett hur telefonen köps måste man använda använda sig av valfri operatör och det är i så fall den operatören man är 'låst' till. Det har dock ingen inverkan på androiduppdateringarna så vitt jag vet (bortsett från 3 förstås).

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

TS frågade ju hur det fungerar om man köper telefonen i en icke-operatörsbunden butik. Oavsett hur telefonen köps måste man använda använda sig av valfri operatör och det är i så fall den operatören man är 'låst' till..

Fortfarande oväsentligt, man behöver för övrigt inte en operatör för att få android uppdateringar, hur tror du att en surfplatta utan 3g/4g får en uppdatering ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

TS frågade ju hur det fungerar om man köper telefonen i en icke-operatörsbunden butik. Oavsett hur telefonen köps måste man använda använda sig av valfri operatör och det är i så fall den operatören man är 'låst' till. Det har dock ingen inverkan på androiduppdateringarna så vitt jag vet (bortsett från 3 förstås).

Icke operatörsbunden butik = kontant. Vad har operatör att göra med uppdateringen då? Finns nåt som kallas för WiFi? Man är inte heller tvungen att välja nån operatör om man inte vill. Alla mina gamla mobiler har inga sim kort i och varken nån operatör. Går lika bra att uppdatera dom när det finns nya uppdateringar.

Även man väljer 3 som operatör senare, så har varken 3 eller nån operatör inte ett dugg att göra med uppdateringen och det är som folk redan har nämnts.

Du verkar ha fått allt om bakfoten.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Det var just uppdateringarna jag menade.

Tänkte på hur det fungerar i USA, där måste man vänta på sin operatör för att få uppdateringen. Android 5.1 släpptes på AT&T nu i veckan och därför undrade jag om jag måste vänta på tele2 (vilket kändes lite konstigt då jag inte köpte telefonen hos dem) eller Samsung på att jag ska få 5.1.

Jag tänkte att Samsung skulle släppa uppdateringen till kunderna samtidigt som de skickar ut dem till operatörerna, men men.

Visa signatur

13700K/32GB@3200MHz/3080. Mer ultrawide åt folket <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiiWeee:

Det var just uppdateringarna jag menade.

Tänkte på hur det fungerar i USA, där måste man vänta på sin operatör för att få uppdateringen. Android 5.1 släpptes på AT&T nu i veckan och därför undrade jag om jag måste vänta på tele2 (vilket kändes lite konstigt då jag inte köpte telefonen hos dem) eller Samsung på att jag ska få 5.1.

Jag tänkte att Samsung skulle släppa uppdateringen till kunderna samtidigt som de skickar ut dem till operatörerna, men men.

Som folk redan nämnts, om du köper kontant i en butik, är det Samsung som har hand om uppdateringen och operatörerna har inte ett dugg med det att göra. Samsung och andra OEMs får däremot vänta på Google. Sen tillämpar dom uppdateringen för sina mobiler.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiiWeee:

Det var just uppdateringarna jag menade.

Tänkte på hur det fungerar i USA, där måste man vänta på sin operatör för att få uppdateringen. Android 5.1 släpptes på AT&T nu i veckan och därför undrade jag om jag måste vänta på tele2 (vilket kändes lite konstigt då jag inte köpte telefonen hos dem) eller Samsung på att jag ska få 5.1.

Jag tänkte att Samsung skulle släppa uppdateringen till kunderna samtidigt som de skickar ut dem till operatörerna, men men.

Det fungerar lite annorlunda i USA.

För dig är det samsung du får vänta på. De måste släppa uppdateringen till din telefon och mer specifikt till din region innan du kan få den.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiiWeee:

Tjena!

Jag har en liten fråga angående uppdateringar av android systemet.
Många snackar om att man måste vänta på sin operatör för att få nya uppdateringar. Men hur ligger det till om man köper telefonen i en butik istället för en operatör?

I mitt fall så köpte jag en Note 4 på phonehouse, utan abonnemang, och var redan kund hos tele2.
Väntar jag nu på att tele2 ska släppa uppdateringen till 5.0/1 eller väntar jag kanske på google/samsung. Blev lite fundersam över hur det blir då de flesta i USA och andra länder redan har fått uppdateringen.

Telefoner som är obundna till operatören blir uppdaterade av företaget själv t.ex samsung och eftersom de inte behöver vänta på att operatören ska gå igenom och godkänna kommer uppdateringen mycket snabbare. Kan vara upp till 3 mån tidigare emot en bunden till operatören 3.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det fungerar lite annorlunda i USA.

För dig är det samsung du får vänta på. De måste släppa uppdateringen till din telefon och mer specifikt till din region innan du kan få den.

/hulle.

Jag köpte min S3,a på Webhallen som importerat den från Tyskland, vilket innebar att jag fick uppdateringarna långt innan dom släpptes i Sverige.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Du kan köra in uppdateringarna direkt när de blir tillgängliga (via Odin). Däremot måste du snällt vänta på landsspecifika uppdateringar om du kör OTA (Over-the-Air).

http://www.sammobile.com/firmwares/

Då vi kör samma telefonsystem som stora delar av Europa, så är det exempelvis inga problem att installera firmware från Spanien, Tyskland m.m.

Man kan se telefonens region/kodning genom att "ringa" *#1234# på knappsatsen. CSC numret skvallrar om att min Samsung S4 Mini är "NNE", vilket betyder att det är en nordisk version.