Problem överklockning Sapphire Dual-X R9 280X

Permalänk
Medlem

Problem överklockning Sapphire Dual-X R9 280X

Hej!

Jag sitter o småpillar för att överklocka nya grafikkortet mitt, är nybörjare på detta så var god och ha lite överseende.

Kör MSI Afterburner samt MSI Kombustor. Har en idle temp om ca 42 grader med standard fläktkurva/fläktstyrning.

Tänkte sätta power limit till max (20%) och därefter börja (enligt de guider jag hittat) att öka core clock med snäpp om 20 MHz i taget, får dock problem redan innan jag startat...

Core clock är som standard 1020 MHz, kör jag igång stresstest i Kombustor (genom att klicka på Kombustorknappen i Afterburner) innan jag börjat pilla med nånting får jag ju upp den håriga röda donut:en som gungar fram och tillbaka, ligger då först på runt 95 fps och i Afterburner ser jag att GPU klockfrekvensen står på 1019 MHz, detta håller sig dock bara ett tag. Efter ca 1-2 min så börjar den svikta och efter runt 5 min ligger den och guppar runt 870 MHz och en fps runt 70. Tempen har då inte flugit i taket eller nått sådant, den ligger då stabilt på 66 grader och fläkten går på ca 48%.

Så frågan är: Varför ligger inte GPU klockan kvar på max 1020 MHz?

Är själv rädd att det ska bero på för klen PSU, har endast ett 600W agg och rekommendation är 750W men den jag har kan jag se vilken belastning den ligger på och den visar runt 220 W när den ligger och jobbar med GPU på ~700 MHz så där finns det spelutrymme kvar (även om det kanske inte är den mest exakta metoden).

Om jag drar upp fläkten på max sänks temp till ca 60 grader, dock ligger GPU kvar runt 700 Mhz.

Det finns en liten grön "bar" (eng) i Kombustor-fönstret jag inte blir klok på, Den sitter i nederkant precis under där det står "GPU1: AMD Radeon ... " men över temp-kurvan. Vad visar denna? Den ligger och sviktar runt 90-100%.

Hilfe hilfe!!

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Hej!

Jag sitter o småpillar för att överklocka nya grafikkortet mitt, är nybörjare på detta så var god och ha lite överseende.

Kör MSI Afterburner samt MSI Kombustor. Har en idle temp om ca 42 grader med standard fläktkurva/fläktstyrning.

Tänkte sätta power limit till max (20%) och därefter börja (enligt de guider jag hittat) att öka core clock med snäpp om 20 MHz i taget, får dock problem redan innan jag startat...

Core clock är som standard 1020 MHz, kör jag igång stresstest i Kombustor (genom att klicka på Kombustorknappen i Afterburner) innan jag börjat pilla med nånting får jag ju upp den håriga röda donut:en som gungar fram och tillbaka, ligger då först på runt 95 fps och i Afterburner ser jag att GPU klockfrekvensen står på 1019 MHz, detta håller sig dock bara ett tag. Efter ca 1-2 min så börjar den svikta och efter runt 5 min ligger den och guppar runt 700 MHz och en fps runt 70. Tempen har då inte flugit i taket eller nått sådant, den ligger då stabilt på 66 grader och fläkten går på ca 48%.

Så frågan är: Varför ligger inte GPU klockan kvar på max 1020 MHz?

Är själv rädd att det ska bero på för klen PSU, har endast ett 600W agg och rekommendation är 750W men den jag har kan jag se vilken belastning den ligger på och den visar runt 220 W när den ligger och jobbar med GPU på ~700 MHz så där finns det spelutrymme kvar (även om det kanske inte är den mest exakta metoden).

Om jag drar upp fläkten på max sänks temp till ca 60 grader, dock ligger GPU kvar runt 700 Mhz.

Det finns en liten grön "bar" (eng) i Kombustor-fönstret jag inte blir klok på, Den sitter i nederkant precis under där det står "GPU1: AMD Radeon ... " men över temp-kurvan. Vad visar denna? Den ligger och sviktar runt 90-100%.

Hilfe hilfe!!

Watt säjer inte allt vad som är viktigt är märke/modell. sen är rekommenderat 750W överdrivet.

klockar grafikkortet ner till 700mhz så är det troligen temperaturen även fast det står 60C (troligen är nån sensor fel) vissa mäter på en sensor på kretskortet medans det står gpu, skulle nog testa HWinfo istället.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Watt säjer inte allt vad som är viktigt är märke/modell. sen är rekommenderat 750W överdrivet.

klockar grafikkortet ner till 700mhz så är det troligen temperaturen även fast det står 60C (troligen är nån sensor fel) vissa mäter på en sensor på kretskortet medans det står gpu, skulle nog testa HWinfo istället.

Märket är Recon Power engine 600cf, men som du säger tror jag också 750W är i överkant och nätagget borde inte vara nått bekymmer.

GPU klockan ligger stabilt när jag kör 3D Mark, dock ej när jag kör OCCT eller MSI Kombustor.

Sensorfel tror jag inte, HWinfo, OCCT, Afterburner och Kombustor anger alla samma temperatur. Att kortet sedan skulle bli överhettat av att gå på fabriksklockning i 1 min är inte direkt troligt och det blir än mindre troligt då det nu visat sig att kortet håller frekvensen under 3d mark.

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Märket är Recon Power engine 600cf, men som du säger tror jag också 750W är i överkant och nätagget borde inte vara nått bekymmer.

GPU klockan ligger stabilt när jag kör 3D Mark, dock ej när jag kör OCCT eller MSI Kombustor.

Sensorfel tror jag inte, HWinfo, OCCT, Afterburner och Kombustor anger alla samma temperatur. Att kortet sedan skulle bli överhettat av att gå på fabriksklockning i 1 min är inte direkt troligt och det blir än mindre troligt då det nu visat sig att kortet håller frekvensen under 3d mark.

kortet håller alltså inte jämn frekvens med OCCT eller MSI Kombustor ?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grönahunden:

Skulle tippa på det, hade samma problem med mitt 270x Dual-x kort (utbytt nu så kan inte vara till alltför mycket hjälp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Nej precis, där börjar den variera frekvensen efter en stund.

Längden på den här "stunden" varierar något, sätter jag power target på +20 tar det längre stund än om jag kör den på standard +0 så börjar misstänka att det är att kortet inte får nog med ström. Har vcore på 1,225 V nu, ska se om jag kan höja den lite och få ytterligare stabilitet.

Här är en länk/bild
https://www.dropbox.com/s/zpp1oqohfnhllhb/IMG-20150406-WA0002...

som uppefrån och ner visar GPU temp, GPU klockfrekvens och längst ner vcore.
Första blocket man ser har power target +20 och andra kortare har power target +0.

En vän sa att OCCT/Kombustor belastar hela grafikkortet (inkl. minnen) hårdare än 3D Mark gör och det kan vara därför det syns i OCCT men ej i 3D Mark.

Permalänk
Medlem

Såklart strular det med att höja volt:en också, i Afterburner går det inte alls trots att jag klickat i att justera volten och det andra, i TriXX kan jag i programmet ändra volten och apply:a detta men i HWinfo är max-volt samma som innan, 1.225 V.

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Såklart strular det med att höja volt:en också, i Afterburner går det inte alls trots att jag klickat i att justera volten och det andra, i TriXX kan jag i programmet ändra volten och apply:a detta men i HWinfo är max-volt samma som innan, 1.225 V.

kanske något fel med grafikkortet ?
skulle nog fixa kylningen först innan jag börjar med OC. (ta bort kylaren rengöra och sätt på ny pasta)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

kanske något fel med grafikkortet ?
skulle nog fixa kylningen först innan jag börjar med OC. (ta bort kylaren rengöra och sätt på ny pasta)

Ok, vad är det som får dig att tro att det alltid och hela tiden är fel på kylningen? Nu vill jag inte klanka ner på din kunskap eftersom jag är tacksam för den hjälp jag kan få men om man ska felsöka nått brukar det vara fördelaktigt att inte börja med att bestämma sig för vad som är fel (e.g kortet blir varmt) och sen bara gissa vad som orsakar det (e.g trasig sensor, damm i kylarna, fel på pastan). Sådant tillvägagångssätt brukar vara enormt tidsslöseri då all data fakta pekar på att kortet inte alls går varmt.

Eller kortet går kallare och ändrar därmed beteende av att sätta power target till +20% enligt dig??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Ok, vad är det som får dig att tro att det alltid och hela tiden är fel på kylningen? Nu vill jag inte klanka ner på din kunskap eftersom jag är tacksam för den hjälp jag kan få men om man ska felsöka nått brukar det vara fördelaktigt att inte börja med att bestämma sig för vad som är fel (e.g kortet blir varmt) och sen bara gissa vad som orsakar det (e.g trasig sensor, damm i kylarna, fel på pastan). Sådant tillvägagångssätt brukar vara enormt tidsslöseri då all data fakta pekar på att kortet inte alls går varmt.

Eller kortet går kallare och ändrar därmed beteende av att sätta power target till +20% enligt dig??

Skickades från m.sweclockers.com

klockar kortet ner med occt ?
när ska den klocka ner i temp ? klarar kortet inte av detta eller är på gränsen så lär det väl inte bli bättre med OC ?

Visa signatur

Permalänk

Felet beror på nätagget ditt, dem där är kända för att ge struliga resultat när man inte når upp till spec-kraven då de inte klarar av att leverera nog över PCI-e kablarna, för det är väl bara 6+6 som går ut från nätagget? Har sett det på andra forum gällande andra kort också.

Att det inte håller jämn frekvens beror dessutom på att boost-funktionen inte körs hur länge som helst under max-belastning, 1020 Mhz är bara boost-frekvensen, du har betydligt lägre grundfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackell87:

Felet beror på nätagget ditt, dem där är kända för att ge struliga resultat när man inte når upp till spec-kraven då de inte klarar av att leverera nog över PCI-e kablarna, för det är väl bara 6+6 som går ut från nätagget? Har sett det på andra forum gällande andra kort också.

Att det inte håller jämn frekvens beror dessutom på att boost-funktionen inte körs hur länge som helst under max-belastning, 1020 Mhz är bara boost-frekvensen, du har betydligt lägre grundfrekvens.

Jo det är samma som jag kom fram till när jag letade runt på nätet, har bytt till ett kort med lägre specs nu.