Problem överklockning Sapphire Dual-X R9 280X
Hej!
Jag sitter o småpillar för att överklocka nya grafikkortet mitt, är nybörjare på detta så var god och ha lite överseende.
Kör MSI Afterburner samt MSI Kombustor. Har en idle temp om ca 42 grader med standard fläktkurva/fläktstyrning.
Tänkte sätta power limit till max (20%) och därefter börja (enligt de guider jag hittat) att öka core clock med snäpp om 20 MHz i taget, får dock problem redan innan jag startat...
Core clock är som standard 1020 MHz, kör jag igång stresstest i Kombustor (genom att klicka på Kombustorknappen i Afterburner) innan jag börjat pilla med nånting får jag ju upp den håriga röda donut:en som gungar fram och tillbaka, ligger då först på runt 95 fps och i Afterburner ser jag att GPU klockfrekvensen står på 1019 MHz, detta håller sig dock bara ett tag. Efter ca 1-2 min så börjar den svikta och efter runt 5 min ligger den och guppar runt 870 MHz och en fps runt 70. Tempen har då inte flugit i taket eller nått sådant, den ligger då stabilt på 66 grader och fläkten går på ca 48%.
Så frågan är: Varför ligger inte GPU klockan kvar på max 1020 MHz?
Är själv rädd att det ska bero på för klen PSU, har endast ett 600W agg och rekommendation är 750W men den jag har kan jag se vilken belastning den ligger på och den visar runt 220 W när den ligger och jobbar med GPU på ~700 MHz så där finns det spelutrymme kvar (även om det kanske inte är den mest exakta metoden).
Om jag drar upp fläkten på max sänks temp till ca 60 grader, dock ligger GPU kvar runt 700 Mhz.
Det finns en liten grön "bar" (eng) i Kombustor-fönstret jag inte blir klok på, Den sitter i nederkant precis under där det står "GPU1: AMD Radeon ... " men över temp-kurvan. Vad visar denna? Den ligger och sviktar runt 90-100%.
Hilfe hilfe!!