Grand Theft Auto V kräver SLI eller Crossfire för 4K UHD och 60 fps

Permalänk
Medlem

Synd att jag sålde mitt andra r9 290x... Detta skulle bara typ det enda spelet jag skulle kunna utnyttja dem på ändå...

Permalänk
Medlem

Får hoppas 4790 och 980 Strix klarar av Very high / ultra, i 1080p annars blir jag fan missnöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ja för de har knappast sagt 10ggr kraftfullare för grafik. Dubbelt så kraftfullt eventuellt lite mer får man nog vara glad över om det blir.

"Nvidia estimate we'll see a boost of between two and four times the memory bandwidth that's currently available. It also allows for 2.5 times the capacity and an impressive four times the energy efficiency of current GPUs."

http://www.pcgamer.com/beyond-maxwell-nvidia-announce-their-n...

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk

Tror ni att en 670oc och 3570k håller stabila 60+ frames på high? Man har ju testat can you run it etc.etc och blivit besviken några gånger...

Visa signatur

i5 3570k (ivy bridge) | MSI Z77a-G45 | MSI GTX 670 oc | 128Gb SSD | 1Tb Hdd | 8Gb Ram 1600Mhz Vengence | Chassi: Classified skitchassi.

Permalänk

"Ett Radeon HD 7870 eller Geforce GTX 760 med 2 GB minne ska vara tillräckligt för att uppnå 30 fps vid 3 840 x 2 160 pixlar."

Då har de optimerat bra! även om de flesta inställningarna skulle vara på "low".

Ser ju rätt ljust ut för mitt 7970 ghz i 1440p, jag hoppas på 60fps på medelinställningar.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Du måste vara väldigt rolig på fest...

Vad gör du ens i den här tråden?

Absolut.

Ställde en fråga precis som du själv gjorde.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Inaktiv

Var det verkligen en nyhet, att ett spel behöver mer än ett grafikkort för att köra något så absurt som 4K i 60 fps? Det kan ju gemene man lista ut bara genom att höra "4K" och "60 fps" i samma mening.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Vill fortfarande veta om spelet stödjer över 60fps, dvs 144fps. Vore rätt pinsamt om det inte gör med tanke på hur lång tid det tog att utveckla PC-versionen.

Enligt PC Gamer ska spelet stödja 60fps+

Citat:

PC Gamer’s Samuel Roberts confirmed that GTA V for the PC will support framerates higher than 60FPS, something that hasn’t been mentioned so far. This is very good news for PC gamers with 120/144 Hz displays.

Källa: http://wccftech.com/gta-pc-support-framerates-higher-60fps/

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Var det verkligen en nyhet, att ett spel behöver mer än ett grafikkort för att köra något så absurt som 4K i 60 fps? Det kan ju gemene man lista ut bara genom att höra "4K" och "60 fps" i samma mening.

Jo du har rätt. Men jag tror nyhetsvärdet i denna nyhet är att det går överhuvudtaget. Inte många spel som man kan få ut 60fps i 4k.

Permalänk
Medlem

Om det verkligen är så att de rekomenderade kraven håller 60FPS i 1080P så är det bra jobbat av RockStar. Tror dock inte på detta förrän jag ser verkliga tester.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Är inte alla nöjen så?

Du kan ju spela GTA5 i 60fps på en xone/ps4, men vill du ha det extra ögongodiset är det bara att hosta upp för en riktig PC rigg.

Du menar att man kunnat köra i 60fps om de dragit ner på ögongodis på konsollerna? Annars är det ju 30fps som gäller.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Tackar!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av ReZZiE:

Ursäkta men vad är egentligen meningen med att välja PC före konsol ifall man ändå måste dra ner på grafikinställningarna?

Vill inte de flesta spela på högsta inställningarna? Då kostar det tyvärr.

Jag skiter i höga inställningar, jag vill bara ha mina 60fps.

Det kostar inte många konsoler att komma upp i.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Att klara 60 fps i 4k kräver CF/SLI med "high end" kort är ingen nyhet specielt med ett så tungt spel som gta v. Däremot så vorde det trevligt att få över 60 fps om man spelar på 1080p så klart. Folk är för fixerade på siffran 60 fps, det säger inget om hur bra flyt spelet kommer ha utan är bara en standardiserad siffra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozeroun:

Japp!! Gaming ska bli rik överklass nöje!

Sista gången jag köper PC kan man ju lugnt säga

20K eller mer eller hur

Fast det behöver du troligen inte lägga om du nöjer dig med 1080p. Samma som konsolerna kan erbjuda.
Vill du däremot spela i UHDupplösning med allt på max i nya tunga spel så får man betala mer. Det är väl inget nytt?

Vi kommer väldigt snart få reda på vad som krävs för en bra upplevelse i 1080p vilket troligen kommer kräva mycket mindre av hårdvaran.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Jag skiter i höga inställningar, jag vill bara ha mina 60fps.

Det kostar inte många konsoler att komma upp i.

Själv bryr jag mig inte om FPS:en överhuvudtaget... så länge spelet är spelbart utan att lagga/hacka på något sätt.

Men man vill ju ogärna spela en handikappad version av spelet... vilket man får göra när ens dator inte riktigt orkar.

Kör man på konsol så finns det bara ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Nöjer mig fint med 1080p ))

Samma här så länge det flyter på bättre på min burk än vad GTA IV gör så är det helt lungt. (kan köra textures high på gta iv och allt annat low eller off med density på allt runt 20 annars har man typ 40 - 25 fps när man åker runt med massa fps drops och så maxar spelet tråd 1 till 2 på processorn :I)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Kul att man klarar "rekommenderad" ibland fortfarande hehe...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Förväntar de sig att vi skall hylla spelet för att det är dåligt optimerat eller?

Att göra spel krävande för ingen annan anledning än att göra dem krävande är ingen konst, titta bara på exempelvis tesselering i crysis serien.

En positiv nyhet skulle snarast vara att det INTE behövdes SLI för att köra spelet...

Permalänk
Skrivet av ReZZiE:

Själv bryr jag mig inte om FPS:en överhuvudtaget... så länge spelet är spelbart utan att lagga/hacka på något sätt.

Men man vill ju ogärna spela en handikappad version av spelet... vilket man får göra när ens dator inte riktigt orkar.

Kör man på konsol så finns det bara ett alternativ.

Du menar att du inte bryr dig om FPS'en, sålänge det inte är fel på FPS'en? ;p

Jag körde på konsol. Försökte iallafall. Det fanns som du nämner bara ett alternativ. Lagg och hack

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Förväntar de sig att vi skall hylla spelet för att det är dåligt optimerat eller?

Att göra spel krävande för ingen annan anledning än att göra dem krävande är ingen konst, titta bara på exempelvis tesselering i crysis serien.

En positiv nyhet skulle snarast vara att det INTE behövdes SLI för att köra spelet...

Va?

Har du ens läst mer än första halvan av rubriken?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Va?

Har du ens läst mer än första halvan av rubriken?

Ja, har du?

Hela artikeln handlar om spelets höga systemkrav... Och min poäng är att vilken nolla som helt kan ge ett spel högre systemkrav eller försämra dess prestanda.

Därför är det konstigt att spelsidor och rockstar verkar tycka att höga systemkrav är något positivt som måste betyda att spelet ser bättre ut eller att de lagt ned mycket tid för att ge PC versionen extra effekter, vilket det absolut inte gör...

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Ja, har du?

Hela artikeln handlar om spelets höga systemkrav... Och min poäng är att vilken nolla som helt kan ge ett spel högre systemkrav eller försämra dess prestanda.

Därför är det konstigt att spelsidor och rockstar verkar tycka att höga systemkrav är något positivt som måste betyda att spelet ser bättre ut eller att de lagt ned mycket tid för att ge PC versionen extra effekter, vilket det absolut inte gör...

Nej, sorry, men nu måste jag faktiskt fråga igen.

HAR du läst mer än första halvan av rubriken?

Artikeln handlar om spelets systemkrav. Inte om spelets höga sytemkrav.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

HAR du läst mer än första halvan av rubriken?

Artikeln handlar om spelets systemkrav. Inte om spelets höga sytemkrav.

Nu måste jag faktiskt vänligen be dig sluta trolla eller så får jag mäla dig an.

Citat:

Med knappt en vecka kvar till den efterlängtade lanseringen klargör Rockstar Games att det krävs ett rejält kraftpaket för att njuta av GTA V

Citat:

För att skruva upp reglagen behövs dock ett duktigt datorsystem.

Citat:

Den som däremot siktar på det betydligt mer eftertraktade 60 fps bör istället vara utrustad med en "högpresterande SLI- eller Crossfire-konfiguration".

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ixos:

Ja, har du?

Hela artikeln handlar om spelets höga systemkrav... Och min poäng är att vilken nolla som helt kan ge ett spel högre systemkrav eller försämra dess prestanda.

Därför är det konstigt att spelsidor och rockstar verkar tycka att höga systemkrav är något positivt som måste betyda att spelet ser bättre ut eller att de lagt ned mycket tid för att ge PC versionen extra effekter, vilket det absolut inte gör...

Fast... Nej. Artikeln handlar om vad som krävs för att spela med 60fps i 4k-upplösning. Samt att systemkraven för 1080p INTE är särskilt höga.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Alltså vad är exakt nytt med att behöva två high end kort för att spela på 4k? Jag är rätt säker på att alla "nya" spel behöver det, och dessutom en bra processor. Spelar man på 1080p däremot så minskar kraven drastiskt och man behöver inte vara "överklass" för att bygga en speldator som klarar de flesta spelen på 60 fps. Man kan köpa budgetkomponenter eller begagnat.

Om gta v använder mer än 4 cores så är det positivt då kan ju folk med äldre eller oklockade quads dra nytta av det, till skillnad från majoriteten av mmo som endast stödjer en kärna och får cpun att flaskhalsa gpun, vilket är sämmre.

Och konsoll vs PC, den diskussionen är absurd. Vill man ha en PC så spelar man på PC och då köper man inte en konsoll. Gällande "kostnaden" så klart en PC kostar mer, men upplevelsen är ju helt annan. En PC är en PC inget annat och kan inte jämföras med en konsoll.

Vad hindrar en från att kolla på swec marknad och bygga ett begagnat gaming system...jag fattar inte.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Nu måste jag faktiskt vänligen be dig sluta trolla eller så får jag mäla dig an.

Ahh, oj, sorry, jag inser att jag hade fel nu.

Du har inte bara läst halva rubriken. Du har läst halva rubriken och tre halva meningar

Väldigt lustigt att du för trollande på tal med sådant beteende.

Men du kan var lugnt! Man kan nämligen inte anmäla folk för trollande här, så du är säker.

Ha nu en fortsatt trevlig dag, och läs resten av artikeln också. Den som inte handlar om vad man behöver för 60 fps i 4k

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Ha nu en fortsatt trevlig dag, och läs resten av artikeln också. Den som inte handlar om vad man behöver för 60 fps i 4k

Det är alltså helt uppenbart att du inte läst rubriken och vad artikeln handlar om, för det är just vad som krävs för 60fps i 4k som är hela artikelns tema...

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Det är alltså helt uppenbart att du inte läst rubriken och vad artikeln handlar om, för det är just vad som krävs för 60fps i 4k som är hela artikelns tema...

Krävande system för jäkligt krävande gameplay. Inget kosntigt med det.
Du anser väl inte att 60fps i 4k är nån slags rådande referens idag? Nämn gärna ett modernt storspel som klarar det utan SLI.

Det framgår även i artikeln att det går att hålla 60 fps i 1080p med enbart ett gammalt GTX 660. Det kallar jag ytterst rimliga systemkrav år 2015

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Om man döper om "Medium" till "Ultra" så verkar man ju kunna blidka en hel del här? Så länge det faktiskt GÅR att få spelet att flyta inom rimliga ramar (jämfört med katastrofer som Watch Dogs/AC) så är jag nöjd.

Visa signatur

Intel Core i5-3570k || Gigabyte GTX 980 G1 || Corsair Vengeance LP 8GB || Asrock Z77 Extreme4 || Samsung 840 EVO 500 GB|| Seagate 2TB || WD Red 2x3TB || Fractal Design R4 || Fractal Design Kelvin S36 || Be-Quiet L8 630W