Permalänk
Avstängd

En Raspberry Pi är tyst. Sen låter en vanlig dator mer eller mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Denhär byggde jag ihop till polaren och den är löjligt tyst! Det är så jag blev avis! ^^
Jag tog ut alla orginalfläktar ur chassit och bytte till noctua, 2 fram och en bak..
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7879197/tysthttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/kundvagn/bild/7879197/tyst

Klagar inte, bara nyfiken. Men gömde du cpu eller hade han en liggandes?
I så fall inte undra på att det vart tyst ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Tänk på att inte ha det allt för tyst, då man kan bli galen av det.
http://www.varldensbastanyheter.se/?p=993
Världens tystaste rum, som man max klarar av att vara i 45 min

Oklart om det där är en "myt", skulle gärna vilja testa själv! https://www.youtube.com/watch?v=mXVGIb3bzHI
Vi har tydligen ett sånt rum på LTH (inte lika tyst självklart), ska se om man kan få komma in där...

Kan väl dessutom lägga till vad jag tycker.
Tyvärr bor jag i ett korridorsrum där ventilation etc låter en del. Men jag betraktar min dator som väldigt tyst med 6 fläktar som snurrar i ~500 RPM.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
99:e percentilen

En Noctua NF-F12 PWM i 400 rpm är tyst, eftersom det inte går att avgöra om den är igång eller ej förrän man lägger örat precis intill den.

Ett Asus 970 Strix med fläktarna på lägsta är inte tyst.
Ett Gigabyte 970 Windforce med fläktarna på lägsta är inte tyst.
Ett EVGA 980 ACX 2.0 med fläktarna på lägsta är inte tyst.
Ett FD Newton R3 med fläkten på lägsta är inte tyst.
Ett EVGA G2 med fläkten på lägsta är långt ifrån tyst.
En Asus UX32VD med fläkten på lägsta är inte tyst.
En hårddisk är inte tyst.

Jag gör alla mina bedömningar i ett tyst rum på natten i ett lugnt område i en mindre ort långt bort från stadens fart och fläkt. Då hörs lätt minsta oljud. Sitter man i stan är det betydligt enklare att bygga en subjektivt tyst dator.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Satt själv och kollade lite på tysta byggen igår och hittade det här

The Quietest Computer You'll Ever Hear..

Finns flera klipp med samma bygge, och överdriver inte killen så kan man nog säga att det är ett väldigt tyst bygge

Mitt bygge med R4 chassi är i närheten av så tyst (slänger jag ut HDD:n så skulle det bli bra mycket tystare). Men så klart man hör lite fläktljud.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Jag strävar efter 0 dB. Dvs SSD, Noctua och fläkt som snurrar först vid 70C, och få med 5V spänning för att nå minimalt med nödvändigt varvtal.
Samt nätagg som körs semi-passivt.

Vid film 0 dB. Vid spel så låter det klart mer men inte märkbart eller störande.
Alla tänker vi ju dock olika.

Värt att nämna är att ljudnivån i ett tyst rum utan ljuddämpning redan ligger på 35-40db beroende på vart man bor, så länge datorn ligger under det så kommer den ju uppfattas som ljudlös (rent definitionsmessigt borde dock ljudlös vara en 100% passiv dator).

Vad man sen själv avgör som tyst eller inte är ju individuellt, för mig så är det en självklarhet att en tyst dator får låta annars är den ju ljudlös (inte bokstavligen). Det viktiga är att det är ett konstant ljud och att det inte är i någon störande frekvens eller att något vibrerar, till exempel så kan en fläkt med lägre dB uppfattas som mer störande än en med högre beroende på hur de låter. En tyst dator för mig är hörbar men inte noterbar. Idealet imo är en dator som är onoterbar vid vila och vid load så är det endast luftflödet som är hörbart över rumsnivån. Om man ska översätta det i fläkt rpm så brukar jag ha svårt att uppfatta fläktar under 600 rpm och ha svårt för fläktar när de börjar komma upp över 1000rpm (bra fläktar dvs, med lite motorljud som Noctua, noiseblocker etc) men beror såklart på resonans. Alla fläktar jag hört över 1500rpm skulle jag helt klart klassa som högljudda i ett system oavsett vad det står för dB på dom. Värt att nämna är ju även att det inte finns tysta fläktar med högt luftflöde (som många säger när de pratar om bra fläktar), luften kommer alltid låta om den har hög hastighet och ska igenom fläktfilter och skit, det viktiga är att de har ett lågt och behagligt motorljud sen får man helt enkelt avgöra om man vill ha bra luftflöde eller låg ljudnivå-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Oklart om det där är en "myt", skulle gärna vilja testa själv! https://www.youtube.com/watch?v=mXVGIb3bzHI
Vi har tydligen ett sånt rum på LTH (inte lika tyst självklart), ska se om man kan få komma in där...

Kan väl dessutom lägga till vad jag tycker.
Tyvärr bor jag i ett korridorsrum där ventilation etc låter en del. Men jag betraktar min dator som väldigt tyst med 6 fläktar som snurrar i ~500 RPM.

Håller med där. Har varit inne i Sveriges radios tysta rum som håller ca 12db och det e sjukt tyst.
Och om man ser på de som varit i det "tystaste rummet" och höra hur de beskriver att man kan höra sina lungor och hjärta slå så hade jag med blivit
lite skraj.
Tror inte man förstår vad tyst är förrän man verkligen får uppleva det. På jobbet så dör vår ventilation kl 17.15 och man fattar då vad man utsätter sig för
varje dag när man hör skillnaden mellan dag och kväll...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tack för citat men jag har ju en ganska god uppfattning om min personliga erfarenhet i att bygga ljudlösa system.
Exempelvis att använda en NH-D14 passivt utan fläktar, sedan komponenter som inte förbrukar mer watt och avger mer värme än vad något passivt går att bruka.

På senare dagar har jag valt att bygga så litet som möjligt men så tyst som möjligt. Min ribba (personlig åsikt) sätts vid 25dB. Har bra hörsel och bor i ett väldigt tyst område med betongväggar. Stör mig tom på väggklockor i andra rum som "tickar". Lite av en mental grej förvisso =P

Skrivet av sKRUVARN:

Värt att nämna är att ljudnivån i ett tyst rum utan ljuddämpning redan ligger på 35-40db beroende på vart man bor, så länge datorn ligger under det så kommer den ju uppfattas som ljudlös (rent definitionsmessigt borde dock ljudlös vara en 100% passiv dator).

Vad man sen själv avgör som tyst eller inte är ju individuellt, för mig så är det en självklarhet att en tyst dator får låta annars är den ju ljudlös (inte bokstavligen). Det viktiga är att det är ett konstant ljud och att det inte är i någon störande frekvens eller att något vibrerar, till exempel så kan en fläkt med lägre dB uppfattas som mer störande än en med högre beroende på hur de låter. En tyst dator för mig är hörbar men inte noterbar. Idealet imo är en dator som är onoterbar vid vila och vid load så är det endast luftflödet som är hörbart över rumsnivån. Om man ska översätta det i fläkt rpm så brukar jag ha svårt att uppfatta fläktar under 600 rpm och ha svårt för fläktar när de börjar komma upp över 1000rpm (bra fläktar dvs, med lite motorljud som Noctua, noiseblocker etc) men beror såklart på resonans. Alla fläktar jag hört över 1500rpm skulle jag helt klart klassa som högljudda i ett system oavsett vad det står för dB på dom. Värt att nämna är ju även att det inte finns tysta fläktar med högt luftflöde (som många säger när de pratar om bra fläktar), luften kommer alltid låta om den har hög hastighet och ska igenom fläktfilter och skit, det viktiga är att de har ett lågt och behagligt motorljud sen får man helt enkelt avgöra om man vill ha bra luftflöde eller låg ljudnivå-

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Tack för citat men jag har ju en ganska god uppfattning om min personliga erfarenhet i att bygga ljudlösa system.
Exempelvis att använda en NH-D14 passivt utan fläktar, sedan komponenter som inte förbrukar mer watt och avger mer värme än vad något passivt går att bruka.

På senare dagar har jag valt att bygga så litet som möjligt men så tyst som möjligt. Min ribba (personlig åsikt) sätts vid 25dB. Har bra hörsel och bor i ett väldigt tyst område med betongväggar. Stör mig tom på väggklockor i andra rum som "tickar". Lite av en mental grej förvisso =P

Reagerade mer på att du skrev att du strävar efter 0dB, ville bara poängtera att så länge man ligger under rumsljudet så kommer datorn uppfattas som ljudlös, vilket gör det rätt irrelevant att sträva efter 0dB om man är ute efter en tyst dator. Resten var generellt för tråden och ts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Hörlurar=tyst.

Stängda hörlurar är dock gräsligt, i min mening. Sedan kanske man vill göra det tyst för omgivningen, och kanske inte heller alltid använder lurarna när man sitter vid datorn.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

10dB på 1 meters håll kan man betrakta som helt tyst.
15dB uppfattar man som helt tyst i de flesta miljöer.

Det är uppfattningen jag har fått av Silentpcreview (överlägset bäst på ljudtester av PC-prylar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Värt att nämna är att ljudnivån i ett tyst rum utan ljuddämpning redan ligger på 35-40db beroende på vart man bor, så länge datorn ligger under det så kommer den ju uppfattas som ljudlös (rent definitionsmessigt borde dock ljudlös vara en 100% passiv dator).

Vad man sen själv avgör som tyst eller inte är ju individuellt, för mig så är det en självklarhet att en tyst dator får låta annars är den ju ljudlös (inte bokstavligen). Det viktiga är att det är ett konstant ljud och att det inte är i någon störande frekvens eller att något vibrerar, till exempel så kan en fläkt med lägre dB uppfattas som mer störande än en med högre beroende på hur de låter. En tyst dator för mig är hörbar men inte noterbar. Idealet imo är en dator som är onoterbar vid vila och vid load så är det endast luftflödet som är hörbart över rumsnivån. Om man ska översätta det i fläkt rpm så brukar jag ha svårt att uppfatta fläktar under 600 rpm och ha svårt för fläktar när de börjar komma upp över 1000rpm (bra fläktar dvs, med lite motorljud som Noctua, noiseblocker etc) men beror såklart på resonans. Alla fläktar jag hört över 1500rpm skulle jag helt klart klassa som högljudda i ett system oavsett vad det står för dB på dom. Värt att nämna är ju även att det inte finns tysta fläktar med högt luftflöde (som många säger när de pratar om bra fläktar), luften kommer alltid låta om den har hög hastighet och ska igenom fläktfilter och skit, det viktiga är att de har ett lågt och behagligt motorljud sen får man helt enkelt avgöra om man vill ha bra luftflöde eller låg ljudnivå-

Typoon är riktigt fina fläktar. vid 1450 RPM är det bara ljudet av luften som strömmar fram och det låter en del. Bara för dom flyttar så mycket luft.
Men dom är rätt tysta under 1000RPM och flyttar en hel del luft. Tyvärr sluta dom sälja dessa underbara fläktar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Bara för att man inte hör datorn för att man har hörlurar på sig och påstå att datorn är tyst är väl ungefär lika intelligent som att påstå att en bensindriven bil inte skitar ner naturen för att man inte ser dom då avgaserna kommer ut bakom bilen....

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Typoon är riktigt fina fläktar. vid 1450 RPM är det bara ljudet av luften som strömmar fram och det låter en del. Bara för dom flyttar så mycket luft.
Men dom är rätt tysta under 1000RPM och flyttar en hel del luft. Tyvärr sluta dom sälja dessa underbara fläktar.

Vet, äger ett par Antagligen bästa radiatorfläkten som gjorts. När det kommer till ljud så har jag inte hört något som slår noiseblocker silent pro dock, får mina noctua fläktar att låta illa Synd bara att de att de tappar otroligt mycket så fort man sätter något framför dom, för öppna ytor är dom dock fantastiska. har även Noctua nf-f12 och de är rätt bra på allt, men inte bäst på något. Värt att nämna är att typ alla fläktar presterar jämnare och jämnare desto lägre man går ner i RPM (speciellt på radiatorer), det är oftast inte fören över 1500rpm som man börjar se rejäl skillnad i luftflöde och ljudnivå mellan fläktar.

Permalänk
Medlem

AP-15 var och förblir något av en favorit hos mig för just vattenkylning. Som tidigare skrivit är det trist dom försvann, än om det går att hitta på Ebay fortfarande stundvis om fler pack. Pris och efterfråga dock.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst en del på SPCR så har jag lärt mig en sak, dammfilter skapar indirekt en högre ljudnivå. En del dammfilter kan tydligen stoppa luftflödet med 50% och då lär man ju varva upp fläktarna mera för att kompensera det hela, högre varv på fläktarna är lika med högre ljud

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Typoon är riktigt fina fläktar. vid 1450 RPM är det bara ljudet av luften som strömmar fram och det låter en del. Bara för dom flyttar så mycket luft.
Men dom är rätt tysta under 1000RPM och flyttar en hel del luft. Tyvärr sluta dom sälja dessa underbara fläktar.

Vet någon varför dom slutade med hela typhoon serien? Jag älskade deras fläktar, skitbra lufttryck och tyst motor -Jag hade mer än gärna fortsatt köpa :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Vet någon varför dom slutade med hela typhoon serien? Jag älskade deras fläktar, skitbra lufttryck och tyst motor -Jag hade mer än gärna fortsatt köpa :/

Har jag inte fel var det något med patent och viss person sluta som höll på med designen. Men vet dock inte om om det är sanningen. Kanske det sålde dåligt eller gav dålig vinst (men känns ju inte troligt, vad jag vet var dessa väldigt eftertraktade). Kanske får tillverka egna fläktar av denna typ

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går att bygga en dator som du inte kan höra om den är på eller inte när den är placerad i rummet, kan du inte detektera något ljud från den är den tyst nog i praktiken även om den inte skulle vara ljudlös i absoluta termer om man mätte på den.

Polarn har det så, man måste lägga örat mot chassit för att höra om den är på. Min grinar ganska mycket, dock var det hundra gånger värre med gtx480 och hd7990 än med nuvarande ti.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

När jag inte kan höra den med hörlurarna på så är den tyst.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

En riktigt tyst dator kan du inte höra när den är igång, inte om du bor i en stad iaf. Möjligen på landet att det hörs när det är helt knäpptyst runt omkring.

Det gäller att tänka smart om man vill bygga tyst, allt räknas. Själv har jag inga mekaniska hårddiskar i den stationära datorn då dom låter lite för mycket. Har SSD i datorn och sedan en NAS som står i en garderob.

Alla mina fläktar är noctua PWM som styrs av modekortet, går ner till ca 500 rpm när datorn inte belastas. Helt ohörbart om man inte sätter örat alldeles precis intil. PSU stänger av fläkten vid låg belastning.

Grafikkort är Gigabyte Windforce, väldigt tysta på lågvarv. Förmodligen ändå det som låter mest i datorn men hörs inte om man inte öppnar dator och riktigt lyssnar. Skulle kunna byta till Asus strix men ingen mening just nu, dator är i princip ohörbar som det är.

Har typ samma setup som dig, och"filosofi". Även ifall alla mi a fläktar sällan går högre än 500rpm, även på cpukylaren. Tyvärr har den blivit mer högljudd nu när jag började köra SLi.

Skrivet av FlashTec:

Finns det någon här som provat att använda ett passivt kyltorn som gpu kylare?

Någon i månadens galleri kör det, men kommer inte ihåg vilken.

Skrivet av Lindell90:

När inte datorn låter mer än den vanliga lägenhetsventilationen tycker jag att den är tyst...

Tyckte jag med tills jag hittade noctua fläktar:P

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Satt själv och kollade lite på tysta byggen igår och hittade det här

The Quietest Computer You'll Ever Hear..

Finns flera klipp med samma bygge, och överdriver inte killen så kan man nog säga att det är ett väldigt tyst bygge

Det var det sjukaste, what the fudge!??

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

Nu har jag ändrat om lite i datorn och tror fan att jag har fått den tystare.

Numera sitter det 2 140mm beQuiet fläktar i fronten på lägsta vartal (oavsett temp i datorn). Samt att radiatorn sitter som utblås där bak med pushpull. Den är mycket tystare i idle nu. Plus att jag har gjort lite ändringar i MSI Afterburner så att grafikkortet får gå liiite varmare än normal, ca 75g.

Min slutsats är iaf att det är nätagget och grafikkortet som står för allt ljud. Då datorn börjar låta lite mer vid spelande, och alla andra fläktar (front och radiatorfläktarna) inte ändrar varvtal!

Det finns inte så mycket att göra åt grafikkortet vad jag har förstått, dock är ett byte av nätagget något som kommer ske i framtiden!

Sen har jag en till fråga till er som förundrar mig. Jag använder nämligen AI Suite från ASUS för att kontrollera fläktkurvorna, och i den mjukvaran kan man inte dra kurvan lägre än "minimum värdet" för att fläktarna ska snurra (enligt mjukvaran). Det skumma här är att de båda beQuite fläktarna, som är exakt samma modell, har olika minimum värden. Den ena kan alltså gå långsammare än den andra.

Kan detta bero på vilken fan-port man använder på moderkortet?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjellreven:

Nu har jag ändrat om lite i datorn och tror fan att jag har fått den tystare.

Numera sitter det 2 140mm beQuiet fläktar i fronten på lägsta vartal (oavsett temp i datorn). Samt att radiatorn sitter som utblås där bak med pushpull. Den är mycket tystare i idle nu. Plus att jag har gjort lite ändringar i MSI Afterburner så att grafikkortet får gå liiite varmare än normal, ca 75g.

Min slutsats är iaf att det är nätagget och grafikkortet som står för allt ljud. Då datorn börjar låta lite mer vid spelande, och alla andra fläktar (front och radiatorfläktarna) inte ändrar varvtal!

Det finns inte så mycket att göra åt grafikkortet vad jag har förstått, dock är ett byte av nätagget något som kommer ske i framtiden!

Sen har jag en till fråga till er som förundrar mig. Jag använder nämligen AI Suite från ASUS för att kontrollera fläktkurvorna, och i den mjukvaran kan man inte dra kurvan lägre än "minimum värdet" för att fläktarna ska snurra (enligt mjukvaran). Det skumma här är att de båda beQuite fläktarna, som är exakt samma modell, har olika minimum värden. Den ena kan alltså gå långsammare än den andra.

Kan detta bero på vilken fan-port man använder på moderkortet?

Mvh

Vad för agg har du? och har du tänkt på något speciellt agg att köpa?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Vad för agg har du? och har du tänkt på något speciellt agg att köpa?

Det är ett OCZ 550w agg, typ semi modulärt. Vill ha ett typ 600w, så tyst som möjligt och helt modulärt! Kanske till och med ett passivt, men jag vet inte så mycket om vad det finns för för/nackdelar med dem. Gärna runt 1000-lappen också, då jag inte vill lägga allt för mycket pengar på det

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjellreven:

Det är ett OCZ 550w agg, typ semi modulärt. Vill ha ett typ 600w, så tyst som möjligt och helt modulärt! Kanske till och med ett passivt, men jag vet inte så mycket om vad det finns för för/nackdelar med dem. Gärna runt 1000-lappen också, då jag inte vill lägga allt för mycket pengar på det

Mvh

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551603 är grymt agg så länge fläkten inte startar (vid 400 watt brukar den gå igång ungefär).

Annars finns http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2768792 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1478074 men är inte billiga agg

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fjellreven:

Sen har jag en till fråga till er som förundrar mig. Jag använder nämligen AI Suite från ASUS för att kontrollera fläktkurvorna, och i den mjukvaran kan man inte dra kurvan lägre än "minimum värdet" för att fläktarna ska snurra

Det finns mer avancerade kontrollers som låter dig styra som du vill, mjukvara/moderkort klarar inte av sånt troligen pga att tillverkarna vill vara "säkra med marginal" och inte heller vill lägga till mer avancerade kontrollers pga priset eftersom de som är intresserade av seriösa tystbyggen är få och de skaffar ofta en riktigt fristående fläktkontroller i vilket fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

de spelar då inge roll för mig om de låter eller ej.. huvudsaken är att kylningen fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjellreven:

Nu har jag ändrat om lite i datorn och tror fan att jag har fått den tystare.

Numera sitter det 2 140mm beQuiet fläktar i fronten på lägsta vartal (oavsett temp i datorn). Samt att radiatorn sitter som utblås där bak med pushpull. Den är mycket tystare i idle nu. Plus att jag har gjort lite ändringar i MSI Afterburner så att grafikkortet får gå liiite varmare än normal, ca 75g.

Min slutsats är iaf att det är nätagget och grafikkortet som står för allt ljud. Då datorn börjar låta lite mer vid spelande, och alla andra fläktar (front och radiatorfläktarna) inte ändrar varvtal!

Det finns inte så mycket att göra åt grafikkortet vad jag har förstått, dock är ett byte av nätagget något som kommer ske i framtiden!

Sen har jag en till fråga till er som förundrar mig. Jag använder nämligen AI Suite från ASUS för att kontrollera fläktkurvorna, och i den mjukvaran kan man inte dra kurvan lägre än "minimum värdet" för att fläktarna ska snurra (enligt mjukvaran). Det skumma här är att de båda beQuite fläktarna, som är exakt samma modell, har olika minimum värden. Den ena kan alltså gå långsammare än den andra.

Kan detta bero på vilken fan-port man använder på moderkortet?

Mvh

I och med att du skriver ord som radiator, push och pull. Har du funderat på att leka lite med dammfiltren, dom kan nämligen göra en väldig skillnad i luftflöde har jag läst mig till

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle vilja påstå at tyst är i nivå med ett kylskåp, en vattenkran med lågt flöde eller en ensam 120mm fläkt på ~800 RPM.