Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk
Medlem

Är det någon märkbar bandbreddsskillnad att köra ut Internet och IPTV från en port (röd) på fiberswitchen och vidare ut i huset eller att dra dubbelt kablage och använda röd port för Internet och gul port för IPTV?

Förlorar jag något på att bara använda en port från fiberswitchen?

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Skrivet av giplet:

Om du byter ut din TG799 mot ASUS'en och aktiverar IPTV funktionen så att du får ut IPTV på port 4. Koppla både port 4 och en av de andra portarna till din Zyxel. Nu kan du konfigurera upp hur VLAN'en ska dirigeras i din Zyxel. Du kan skicka bara Internet (VLAN 0), bara IPTV eller båda till olika portar. Jag har delat in min Zyxel i "zoner" så att jag har ett gäng portar med bara Internet och ett gäng med både Internet och IPTV. I mitt fall har jag satt en Netgear GS108 vid varje TV. Den har fördelen att den förstår sig på VLAN och jag har för mig att standardkonfigurationen är att bara skicka allt rakt igenom, så jag har för mig att jag inte behövde konfigurera något alls i Netgearswitcharna.

Hej giplet,

Fantastiskt! Det låter som om du redan har åstadkommit precis det jag är ute efter!
Fundering: Om jag nu gör som du föreslår, att byta Telia Smart Routern rakt av mot en ASUS och konfar den för IPTV på port 4 och sedan drar 2 kablar från port 4 och t.ex 3 till den rackmonterade Zyxel-swirtchen, behöver jag då ens konfa Zyxel-switchen över huvud taget om jag ändå vill ha både IPTV och data till alla uttag i hela huset? Det funkar ju som det är nu utan att jag har konfat något alls (fast då kommer IPTV och Data på samma kabel och port från Telia Routern)?
Eller skall jag se det som om att "om jag vill" så kan jag ordna så att vissa uttag bara får IPTV och andra för både och?
Detta är inte klart för mig?

En annan sak som jag kom att tänka på nu om jag ersätter Telia Smart Router med en ASUS - hur gör man då med sin IP-telefoni?
Är det då jag behöver Tiglin box från Telia oxå?
Hur ser den ut och hur funkar det? Den skalll oxå kopplas till Zyxel-switchen och andra änden till min trådlösa DECT basstation?
Tacksam för all tips!

Jokkohama

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rickard:

Är det någon märkbar bandbreddsskillnad att köra ut Internet och IPTV från en port (röd) på fiberswitchen och vidare ut i huset eller att dra dubbelt kablage och använda röd port för Internet och gul port för IPTV?

Förlorar jag något på att bara använda en port från fiberswitchen?

Det beror på hur snabb fiber du har och vilken fiberswitch det är. Men generellt sett nej, du förlorar inget på det, och då är det för att jag utgår ifrån att de flesta fiberswitchar har gigabit medan din uppkoppling vanligtvis är långsammare.

Skrivet av Jokkohama:

Hej giplet,

Fantastiskt! Det låter som om du redan har åstadkommit precis det jag är ute efter!
Fundering: Om jag nu gör som du föreslår, att byta Telia Smart Routern rakt av mot en ASUS och konfar den för IPTV på port 4 och sedan drar 2 kablar från port 4 och t.ex 3 till den rackmonterade Zyxel-swirtchen, behöver jag då ens konfa Zyxel-switchen över huvud taget om jag ändå vill ha både IPTV och data till alla uttag i hela huset? Det funkar ju som det är nu utan att jag har konfat något alls (fast då kommer IPTV och Data på samma kabel och port från Telia Routern)?
Eller skall jag se det som om att "om jag vill" så kan jag ordna så att vissa uttag bara får IPTV och andra för både och?
Detta är inte klart för mig?

En annan sak som jag kom att tänka på nu om jag ersätter Telia Smart Router med en ASUS - hur gör man då med sin IP-telefoni?
Är det då jag behöver Tiglin box från Telia oxå?
Hur ser den ut och hur funkar det? Den skalll oxå kopplas till Zyxel-switchen och andra änden till min trådlösa DECT basstation?
Tacksam för all tips!

Jokkohama

Ja, jag har åstadkommit detta, men kör just nu inte med setupen. Jag har faktiskt samma Zyxelswitch som du till och med.
Jag konfigurerade upp VLAN på Zyxeln, men om det funkar utan det även med IPTV så beror det på att Zyxeln släpper igenom VLAN'en som de är, dvs TV trafiken är fortfarande taggad med sitt VLANID. Jag ser inget fel i att köra så. Datorer du kopplar in kommer inte att bry sig om TV-trafiken. Det enda är om du kopplar fler switchar senare i kedjan så måste de också släppa igenom VLAN. Får testa detta någon dag.

Ja, du behöver en Tilgin för telefonin. Jag har min Tilgin kopplad på en port i Zyxeln som vilken dator som helst.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jokkohama:

Hej giplet,

Fundering: Om jag nu gör som du föreslår, att byta Telia Smart Routern rakt av mot en ASUS och konfar den för IPTV på port 4 och sedan drar 2 kablar från port 4 och t.ex 3 till den rackmonterade Zyxel-swirtchen, behöver jag då ens konfa Zyxel-switchen över huvud taget om jag ändå vill ha både IPTV och data till alla uttag i hela huset?

Om du inte konfar dina switchar med vlan så kommer du brygga ihop IPTV med ditt LAN.
Vilket blir skit... Du måste hålla isär ditt ASUS-LAN från IPTV - vilket du gör med VLAN och switchar vid alla uttag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av madtop:

Om du inte konfar dina switchar med vlan så kommer du brygga ihop IPTV med ditt LAN.
Vilket blir skit... Du måste hålla isär ditt ASUS-LAN från IPTV - vilket du gör med VLAN och switchar vid alla uttag.

Fint svammel. IPTV'n kommer ändå ut taggat med samma VLAN som på fibern, annars vet ju inte IPTV-boxen hur den ska hantera det. Så om något så slänger switcharna IPTV-trafiken. Enheter som inte hanterar VLAN kommer inte att slå ihop trafiken.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Fint svammel. IPTV'n kommer ändå ut taggat med samma VLAN som på fibern, annars vet ju inte IPTV-boxen hur den ska hantera det. Så om något så slänger switcharna IPTV-trafiken. Enheter som inte hanterar VLAN kommer inte att slå ihop trafiken.

Fast nu är det nog du som svamlar...

ASUS:en skickar ut otaggad trafik på TV-porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag kör själv med en ASUS RT-AC66U och två stycken Netgear G108E-switchar... har inte rört switcharnas inställningar. Lät dem vara på "default" inställningar och det fungerar prima.

Testa att sniffa på trafiken så ser du att du bryggat ihop TV och internet.

Permalänk
Medlem

Nu har jag dragit om nätverket hemma! Blev skitbra tror jag 😃.

Fiberswitch port 1 (röd) går nu till Asus RT-N66U router. Från denna router går ytterligare en kabel vidare till en AP. Både router och APn står vid varsin TV (plan 1 och plan 2). I routern och APn har jag oxå kopplat in 2st GS108Ev3 switchar som då står vid respektive TV. Hur konfar jag IPTV nu? Tänkte koppla in tv-boxar i respektive switch. Behöver jag göra något på routern?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du har tänkt lite fel tror jag.

När du bryggar din Thomson så får du Internet plus IPTV på port 4.

Så är det inte.
Port 4 har bara internet, ingen TV. TV finns på port 1-3 och är fortfarande routat.
Och samtliga portar är otaggade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Kan du förklara vad du menade med: Om du inte konfar dina switchar med vlan så kommer du brygga ihop IPTV med ditt LAN.
?

Om du kopplar ihop ASUS TV-port (otaggad) och ASUS LAN-port (otaggad) i en switch utan vlan så sitter TV och LAN i samma L2-domän. En broadcast från din PC kommer att skickas till din TV och ut på Telias TV-nät. Och en TV-ström kommer att skickas till din PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Vad är skillnaden mot att använda Telias egna "Technicolor TG799vn v2"?

Den är routad och har både TV och Internet på samma LAN, ett (1) nät som bär båda tjänsterna. Och det är självklart helt okey att koppla ihop samma nät i en switch.

Permalänk
Medlem

Snabb fråga...

Telia fiber 100/100. Från port 1 (röd) på fiberswitchen skickas Internet och IPTV vidare även om det passerar en router? Min tanke är att plocka ut bara IPTV på en specifk port på en Netgear Prosafe GS108Ev3 switch. Innan passerar linan dock en Asus RT-N66U. Behöver jag göra något på Asusen?, eller räcker det med att bara confa switchen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Snabb fråga...

Telia fiber 100/100. Från port 1 (röd) på fiberswitchen skickas Internet och IPTV vidare även om det passerar en router? Min tanke är att plocka ut bara IPTV på en specifk port på en Netgear Prosafe GS108Ev3 switch. Innan passerar linan dock en Asus RT-N66U. Behöver jag göra något på Asusen?, eller räcker det med att bara confa switchen?

Från fiberswitchen kommer IPTV med en vlan-tag. Tar du inte hand om det i din router så kommer TV inte att funka.
Så du behöver göra det som beskrivs i tråden, konfigurera din router så att den bryggar din TV till en specifik port på routern.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret men kan jag inte istället göra det i switchen trots att linan passerar routern innan?

Skrivet av madtop:

Från fiberswitchen kommer IPTV med en vlan-tag. Tar du inte hand om det i din router så kommer TV inte att funka.
Så du behöver göra det som beskrivs i tråden, konfigurera din router så att den bryggar din TV till en specifik port på routern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Tack för svaret men kan jag inte istället göra det i switchen trots att linan passerar routern innan?

Nej, om du inte konfigurerar routern för att ta hand om vlan så kommer den inte ta hand om vlan...

Permalänk
Medlem

Ok men om jag konfar min N66U enligt guiden till VID 845 på exempelvis port 4. Kommer då även Internet hänga med på den porten? Och om jag kopplar in en switch som förstår vlan typ 105Ev2, behöver jag även konfa den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Ok men om jag konfar min N66U enligt guiden till VID 845 på exempelvis port 4. Kommer då även Internet hänga med på den porten? Och om jag kopplar in en switch som förstår vlan typ 105Ev2, behöver jag även konfa den?

Nej, port4 är bryggad till WAN_845 och har ingen kontakt med routerdelen eller internet.

Och varför vill du ha en switch som förstår vlan om du inte ska konfigurera vlan?

Jag tycker du ska:
Dra en kabel från Inteno port1 till ASUS WAN. Från ASUS LAN drar du en kabel till switchen.
Dra ytterligare en kabel från Inteno port2 till switchen. TV-Porten på switchen konfar du med t.ex vlan 10 och otaggat.
Vill du koppla en TV till switchen konfar du den porten som vlan10/otaggat.
Porten som är ansluten mot switch2 konfigurerar du som Trunk och tillåter ottaggat och vlan 10.

I switch2 konfar du på samma sätt, en trunkport mot sw1.
Och på de portar som du har TV på konfar du som vlan10 och ottaggat.

Permalänk
Avstängd

Kan man "slå ihop" ASUS:ens IPTV och internet i en switch för att från denna switch överföra båda till nästa switch?

2 st Netgear GS108E är switcharna.

Jag måste kunna plocka ut bägge ifrån båda switcharna. Annars hade det varit enklare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Prova som jag har gjort. Anslut bägge utgångarna ifrån din ASUS-router till första switchen så kan du använda både iptv och internet på alla portarna. Kör på defaultinställningarna i switcharna.

Det fungerar utan att konfa vlan. Förresten så tror jag inte ens att det är möjligt att göra på något annat sätt med just de switcharna.

Tack, funkade prima.

Permalänk
Medlem

Hej!

Flyttar in i lgh med Telia Triple Play imorgon, och vill såklart inte använda mig utav Telia's orginalrouter.

Jag tänkte köpa en Asus RT-AC68U, är detta ett bra val om man vill enbart köra med denna router? Kommer att använda mig utav IPTV också, är det möjligt att få det att fungera genom enbart denna routern?

Stort tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stacks:

Hej!

Flyttar in i lgh med Telia Triple Play imorgon, och vill såklart inte använda mig utav Telia's orginalrouter.

Jag tänkte köpa en Asus RT-AC68U, är detta ett bra val om man vill enbart köra med denna router? Kommer att använda mig utav IPTV också, är det möjligt att få det att fungera genom enbart denna routern?

Stort tack på förhand!

Nej inte om du ska ha trippleplay, ingen router du köper själv kan ensam hantera telefoni men data och tv klarar de.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej inte om du ska ha trippleplay, ingen router du köper själv kan ensam hantera telefoni men data och tv klarar de.

Hej mrqaffe,

Telefoni var skitsamma, den kommer vi inte använda ändå.
Utan det är enbart internet och IPTV vi kommer använda oss utav

Funkar det med 68an då?

Visa signatur

64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stacks:

Hej mrqaffe,

Telefoni var skitsamma, den kommer vi inte använda ändå.
Utan det är enbart internet och IPTV vi kommer använda oss utav

Funkar det med 68an då?

Ja det borde gå om du konfar rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det borde gå om du konfar rätt.

Då är den beställd

Visa signatur

64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Medlem

Hej!

Har läst igenom hela tråden då jag nyligen blivit TV-kund hos Telia, och fick den där Inteno-switchen medskickad.
Jag förstår att tråden har gått från att handla om olika lösningar, till en inbyggd lösning med Asus routers och original mjukvara, men eftersom det snackats tidigare i tråden om bl.a Tomato så tror jag det är lämpligt att höra mig för här om någon kan hjälpa mig rätt.

Jag har en Linksys WRT54GL som tidigare hade DD-WRT, men eftersom den bara stöder vlan id 0-15 så bytte jag till Shibbys Tomato-version (senaste).
Jag har nu lyckats tagga ett vlan på WAN-porten för TV (845) och ett otaggat för internet (som i mitt fall kommer från Bahnhof). Detta verkar funka tillfredställande. Jag hade dock ett ytterligare problem, tv-boxen sitter ju i tv-bänken och där sitter en dum switch med bl.a PS3, NAS m.m inkopplat. Det går därmed också bara en nätverkskabel till tv-bänken från routern i andra änden av rummet, och jag var inte särskilt sugen att dra en till paralellt bara för att koppla från Inteno (eller i mitt fall, routen med Tomato) till tv-boxen, så jag tänkte till lite och såg att Tomato har stöd för trunking. Det jag har gjort istället är att vända på det, jag satte inteno switchen lite snyggt och dolt i tv-bänken, från port 1 till min gamla switch och port 2 till tv-boxen. På andra änden sitter nätverkskabeln i port 4, som jag taggar ut lanet och tv-vlanet. Detta verkar funka bra, alla enheter i switchen får IP via DHCP från routern medan tv-boxen får en publik IP (som jag förstått är nödvändigt i den här setupen med annan router än Telia Smart).

Nu kommer vi dock till problemet, jag har pillat vidare med portarna på min router, flyttat de mellan de olika VLANen för att mestadels experimentera, men även förbereda för framtida bruk som man säger. I dagsläget är alla portarna lediga, förutom WAN såklart, och port 4 som alltså går vidare till tv-bänken via Inteno-swithen. Vad jag har experiementerat med är just taggat och otaggat, jag har provat att ex. sätta port 1 på routern i tv-vlanet utan tagg och då funkar det som jag förväntar mig, tv-boxen direkt i funkar men en dator funkar inte.
Port 2 har jag satt i samma VLAN, dvs TV, men istället taggar jag trafiken som går ut och då borde varken tv-boxen eller en laptop som jag testar med kunna kommunicera, och det stämmer så långt att tv-boxen inte funkar men datorn får en lokal IP från routern! Vad händer här?
Port 3 är konfad som en vanlig, standard switch port i LAN-et, och den beter sig korrekt dvs ger en lokal IP via DHCP.

Min tanke är alltså att port 1 ska bara ge tillgång till TV-strömmen, för en direktkopplad box, port 2 är mer ett test, port 3 ska vara som den är och port 4 är då trunken med både lokala VLANet och TV-vlanet (taggat) vilket Intenon alltså separerar ut korrekt vad jag kan se.

Någon som har en idé om vad som pågår, tänker jag fel eller gör jag bara fel? Hoppas iaf att jag förklarat så bra som möjligt, annars är det bara att fråga!
JAg har bifogat min VLAN-konfiguration nedan från GUIt i Tomato, även om vissa ändringar bara kunde göras via SSH och NVRA;, då det finns begränsningar i GUIt. Men det kanske hjälper för att se ev felaktigheter...?

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dulemis:

Hej!
Jag har en Linksys WRT54GL

Jag tycker du ska fundera på om du inte ska pensionera den, oavsett om du får det att fungera så är den enheten allt annat än snabb och den lär innebära en strypning av farten i ett modernt lan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Se ritning nedan hur det är kopplat just nu. Jag vill helst ha allt "innaför" min router som det är nu. Däremot får jag inte IPTV att fungera på nedervåningen. Hur tycker ni att jag ska koppla? Jag kan köpa fler GS105E/108E dom är så pass billiga

https://drive.google.com/file/d/0BzmIiS5tvyg4NGxmazdzWFlGam8/view

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker du ska fundera på om du inte ska pensionera den, oavsett om du får det att fungera så är den enheten allt annat än snabb och den lär innebära en strypning av farten i ett modernt lan.

Ja, routern är gammal, men det fungerar ändå. Undrar bara hur jag ska få till de rätt med vlanen och portarna.

Har för övrigt en snabbare som också kör Tomato, så det är inte det som är mitt problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem

Ingen som ser något fel eller kan förklara varför portarna beter sig som de gör?

Min tanke med VLAN-konfigurationen är nedan

Port 1 (vlan845, tv, otaggat) - bara kunna koppla in en tv-box
Port 2 (vlan845, tv, taggat) - inget bör funka, förutom med inteno på port 2 (tv)
Port 3 (vlan845, tv, taggat och vlan832, lan, taggat) - både lan och tv till en annan switch (inteno i det här fallet)
Port 4 (vlan832, lan, otaggat) - koppla in en dator, lokal switch port mao.

I själva verket när jag testar så är det som följer

Port 1 - Tv-box funkar, dator funkar ej (som jag tänkt)
Port 2 - Datorn funkar (inte som jag tänkt)
Port 3 - Funkar som jag tänkt, dock funkar det med en dator inkopplad vilket är konstigt eftersom det bara ska vara taggade paket?
Port 4 - Funkar som jag tänkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej,

Nu har jag kopplat och ritat klart :). Allt sitter innaför routern. Tycker ni att det är kopplat ok? Och hur konfar jag nu switcharna?

https://drive.google.com/file/d/0BzmIiS5tvyg4UWRMOEV3X1pFWW8/view?usp=sharing

Visa signatur