Snabbtest: Grafik- och processorprestanda i Grand Theft Auto V

Permalänk
Avstängd

Ja man behöver inte vara intel fanboi för att säga att AMD inte har mkt att komma med

Permalänk
Medlem

En överklockad 8350 kommer man ju rätt långt med. Kostar ju typ inget heller. Hade varit ju att se 860k med vilket är ett bra budget val.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

En överklockad 8350 kommer man ju rätt långt med. Kostar ju typ inget heller. Hade varit ju att se 860k med vilket är ett bra budget val.

Dom kostar nästan lika mkt som en i5 4690k.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 4.6ghz, Gigabyte RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC,
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING Samsung 970 EVO Plus 1TB, Fractal Design Define R6 Gunmetal, Corsair RM1000x, Corsair 32GB DDR4 3200MHz, Noctua NH-D15, Asus Xonar Essence STX II Acer Predator XB271HU, Logitech G Pro Wireless, CM Storm Quickfire TK, Logitech C920, Sennheiser GSP670

Permalänk
Medlem

Har presterat bra för mig nu men min cpu har blivit riktigt varm vid ett tillfälle, vet inte hur varmt det är i snitt men den gick upp i 88C någon gång, tror dock inte det var länge. Får försöka se om jag kan göra så att jag kan se live vilka temps det blir när jag spelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ibland tillåter inte budgeten en I5a, då får man köpa något billigare eller låta bli att spela.
Dra ned skuggor och eller "draw distance" i GTA5 ett snäpp med en FX 6300 och du har flyt, med en Pentium G3258 är du rökt.

Ja, du är tämligen körd med en G3258

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

när man tittat på testerna med 280X X2 och det inte är långt efter 970 i 4K så inser man vilket grymt produkt detta är. Det kan inte finnas många som är missnöjda med 7970/280X

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epicness:

Jasså så det gör dom? Eller inte. Skiljer 800kr + att moderkort osv är billigare till AMD. Tänk alla har inte hur mycket pengar som helst. Jag tycker fortfarande att 8350 är en okej cpu om man överklockar den.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

Nej som den presterar ska den inte kosta mer..
Hoppas AMD släpper något nytt snart som kan konkurrera med intel i5/i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epicness:

Hur tänkte du där? Det skiljer 650kr, eller nästan 40% dyrare om man så vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köpte genom steam för jag ville ladda ner det snabbt.
Tankades i 70-85 meh i sekunden fel fritt, installerades och det ända störiga var krypteringen som skulle göras efter 01:00. Tog typ 20 min.

Loggade på, social club startades, spelet linkades till social club och jag kunde spela omedelbart.
Som tur ledig från jobb har jag nog spelar upp emot 25 timmar +

Inga lagg, fpsen ligger mellan 45-65 med allt på very high / ultra- MSAA 2x samt lite lägre med 4x MSAA + NVIDIA TXAA

En ända crash, spelet släcktes, unexpected shut down.
PC specs
i7 3770k delid 4,5 ghz
780ti 3 GB ref
16 gig corsair
2xSSD 840 PRO 256gb i raid0

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epicness:

Du får uppdatera dig lite när det kommer till priser.
4690k 2 333kr
Fx 8350 1 649kr
Sen kan du alltid välja 8320 1218kr och överklocka till 8350 prestanda.
På intel är det inte så enkelt att välja en billigare cpu o klocka upp.
Jag fick själv tag på en 8350 i januari begagnad för 800kr så de lär ju finnas fler för de pengarna om man kan tänka sig begagnat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Med datorn i signaturen har jag ~60 fps medel.

1920x1080
High på texture
Very High på Shaders
Very High på Reflections
MSAA: 0
FXAA: On

Osv osv, vissa saker på högsta andra på "normal". Grafikminnet tar slut innan fpsen gör det så att säga, lite trist :/
Men det ser helt ok ut och flyter på bra!

Permalänk
Medlem

Tycker det varit rätt liknande omdömen utav folk som har spelet angående deras grafik och prestanda, till det positiva.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ruskigt stor skillnad mellan Intels flaggskepp och AMD's, ganska förväntat endå..

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Fick klocka min 4670K från 3.6GHz till 4.2GHz för att uppnå 60fps (v-sync) tillsammans med ett 290X. Den flaskade som satan i stock.
Kör very high på texture och shaders, msaa x2 och grass på normal resten på high. Nu ligger jag på stabila 60fps nästan hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

GTA V är helt ospelbart för mig med v-sync påslaget. Jag har aldrig sett på maken till inputlag.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

GTA V är helt ospelbart för mig med v-sync påslaget. Jag har aldrig sett på maken till inputlag.

Haha, för mig är det precis tvärtom. Tearingen med v-sync av är betydligt värre än input lag.

Permalänk
Avstängd

Ja utan tvekan det dyraste spelet till PC på ett bra tag... sett till kostnaden för hårdvaran då alltså.

Ingen större skillnad mot konsolversionerna ifall man inte drar upp grafiken lite... och det kräver rejält med kraft.

Fasen att 4K-skärmarna ska vara så dyra... känns ju inte lönt o köpa en av de billigare bara för o få tag på en 4K. Man vill gärna skaffa en som håller ett tag. Min nuvarande skärm införskaffades för ca 7 år sedan... och enda felet på den är att den inte är 4K.

Och så ska man ha ett g-kort i kategori värsting också... men inte Titan... 5000 kr bara det.

Permalänk
Skrivet av n0rp:

Köpte själv en .br fast global nyckel för 260kr svårt o inte chansa:P Laddade ner det i början av veckan över natten genom social club behövde bara en 350mb patch som tog 10 minuter vad jag han se och det på en ssd med bara 70GB fritt utrymme va oroligit tidigare att man behövde mer men verkade som att enbart steam versionen körde med behov utav extra utrymmet pga krypteringen/instalationen?

Kraschat vid ett save game där det hakade upp sig men gick å börja från ett tidigare savegame kanske 7% in i spelet..

När du kör på very high / ultra- MSAA 2x med ditt 780ti 3 GB hurmycket GPUmem används då enligt MSIAB eller ingame? Undrar vad som händer rent grafiskt ifall man överstiger minnet. Då när jag kör med ett stycke 290x 4GB high settings redan ligger över 3gb närmare 3100MB?

Det tog inget extra utrymme, spelet skulle dock bara packs up och ladda igenom før att kunna spelas, annars var hela spelet på steam cirka 65.9gb och det ar den nu också.

Ungefär 3038/3072 megabyte tror jag det ligger på exakt, så jag använder allt minne jag kan och det funkar. Jag gillar inte bluur, eller motion bluur så world distance något som smetar ut det, samt motion bluur ar av. MSAA2x + Nvidia TXAA ar på samt allt som går på very high samt ultra. Sen in på avancerade inställningar och okade skuggor samt något annat... kommer ej ihåg namnet.
Overstiger du minne kommer du marka fps drops, jag gick ner till 30-40 fps som hogst med hackig känsla.. inget riktigt flyt. Jag vill kunna balansera flyt och grafik, och detta fungerar.

MSAA4 kan trycka ner fps:en rejält, så istället kor jag på FXAA + MSAA2 och Nvidia TXAA - genomsnitt ligger jag 75-85% av spel tiden over 50 fps. Jag har märkt att vid vader förhållanden och stora ytor med mycket view distance trycker också ner fps:en. Basta förhållanden ar under solig dag in game. Då ar det 55-65 fps konstant.

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Fan 2 st 780ti rulla fortfarande på bra mot nyare kort

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Minsc S2:

Hah! Trodde det bara var jag som var så förbannat ovan vid VSync när jag satte på det.
Fy satan vilket input lag.

Skrivet av Kalaspuffar:

Haha, för mig är det precis tvärtom. Tearingen med v-sync av är betydligt värre än input lag.

Pest eller kolera säger jag
Men det är därför man har en 120Hz-skärm, man slipper input lag helt och hållet och nästan all tearing vid typ 100FPS+, i alla fall inget som jag lägger märke till in game.
Sen är ju alltid Freesync/Gsync det ultimata.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det där hackandet med 8350 låter inte roligt. Blir nog inget GTA V för mig. Nästa gång jag köper ny rigg kommer nog GTA VI vara ute.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Skrivet av reflect:

Ruskigt stor skillnad mellan Intels flaggskepp och AMD's, ganska förväntat endå..

Faktiskt inte så stor skillnad ändå. AMDs flaggskepp är ju Centurionmodellerna och de går i 5 GHz. Lägger vi på 25% mer fps på AMD-staplarna och använder den lägre klockade varianten av Intel så är inte skillnaden så stor i ren prestanda (dock intressant att Intel ändå ligger före). Energin som krävs är dock ganska så betydligt mycket högre

Med det sagt så räcker det att man sniffar på överklockning av Intel så lämnas AMD lååångt efter..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av sesese:

när man tittat på testerna med 280X X2 och det inte är långt efter 970 i 4K så inser man vilket grymt produkt detta är. Det kan inte finnas många som är missnöjda med 7970/280X

Jag instämmer fullständigt 7970/280x är ett väldigt stabilt kort

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en test med Xeon E5-1630v3 och ECC-minnen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MakeCoke:

Du kanske ska lugna ner dig en smula. I andra spel som trådar dåligt, t.ex. Arma, så fungerar inte FX 6300 speciellt bra.

Drar man ner några CPU-tunga inställningar verkar det fungera bra. Gissar på att "Population density", "Population veriety" och "Distance scaling" kan vara ganska tunga för processorn. Här har man dragit ner de inställningarna och det verkar fungera utmärkt: https://www.youtube.com/watch?v=x1Z-tsC_4ng Inga konstiga hack, dock så är FPS:en ganska låg men det beror nog på att GTX 750 Ti är lite väl klent för High/Very High-inställningar.

Även för de här personerna verkar det fungera utan konstigheter:
https://www.youtube.com/watch?v=zHT9IOpsN34
https://www.youtube.com/watch?v=_80o0NBtr7o

En ren gissning här: byter man till DX10 så tappar man bl.a. stöd för någorlunda effektivt multitrådning som ändå finns i DX11, så kör man med DX10-backend borde spelet dels utnyttja kärnor sämre men framförallt så minskas nog antalet trådar man ens försöker använda då DX10 i stort sätt helt saknar stöd för att användas från flera trådar. DX10 är "thread-safe" och det verkar man uppnått genom att sätta ett stort lås runt alltihop så är bara en tråd i taget som kan befinna sig i DX-biblioteken. DX11 har en del finesser så att flera trådar samtidigt kan använda DX-biblioteken.

SweC-redaktionen kanske hatar denna titel redan efter allt testade ;), men skulle vara intressant att se CPU-skalningen även på DX10, eller i alla fall resultaten på de CPUer med 2-kärnor. Kanske är så att de som lyckas köra detta på t.ex. Pentium eller andra 2-kärniga modeller utan HT-stöd kör med DX10.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Glad över att dom flesta kan köra spelet. Men själv så får jag 50 till 60 FPS när jag spelar oavsett inställningar.

Min dator har: 2500k, r9 290, 16Gb ram. Jag har catalyst 15.4 betan. Kör med 2x FXAA och high på dom flesta inställningar.

Någon som har en idé varför det blir så på min dator? Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Intels flaggskepp? Jag ser ingen 5960X med i testet.

Visa signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| RME ADI-2 DAC FS | Fostex TH-X00 | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Relik 📜

Kul att intresset för GTA V verkar vara på topp och att många uppskattar artikeln!

Skrivet av Yoshman:

SweC-redaktionen kanske hatar denna titel redan efter allt testade ;), men skulle vara intressant att se CPU-skalningen även på DX10, eller i alla fall resultaten på de CPUer med 2-kärnor. Kanske är så att de som lyckas köra detta på t.ex. Pentium eller andra 2-kärniga modeller utan HT-stöd kör med DX10.

Det är faktiskt färdigtestat med GTA V, i alla fall för den här gången! Spelet må vara högaktuellt och intressant, men vi har (bokstavligt) inte gjort annat på flera dagar nu. Jag tror och hoppas siffrorna som finns kan ge en hyfsad uppfattning om vad titeln kräver, annars får ni hjälpa varandra med ytterligare tester. Det är helt enkelt dags att ta tag i några "vanliga" recensioner och projekt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kul att intresset för GTA V verkar vara på topp och att många uppskattar artikeln!

Det är faktiskt färdigtestat med GTA V, i alla fall för den här gången! Spelet må vara högaktuellt och intressant, men vi har (bokstavligt) inte gjort annat på flera dagar nu. Jag tror och hoppas siffrorna som finns kan ge en hyfsad uppfattning om vad titeln kräver, annars får ni hjälpa varandra med ytterligare tester. Det är helt enkelt dags att ta tag i några "vanliga" recensioner och projekt.

5960X och Titan X quad SLI saknas

Visa signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| RME ADI-2 DAC FS | Fostex TH-X00 | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn