Permalänk

Utomhuskylning. Dammfritt och helt tyst

Ville bara dela med mig av en sak till er här på det underbara forumet på sweclockers!

För tre år sen så hade jag ett problem, datorn lät alldeles för mycket och jag fick en alldeles för gnällig flickvän som följd.
Jag kikade runt på olika affärer som sålde tyst kylning, kikade på vattenkylning. Men det är ju inte heller så tyst. sen kikade jag på chassin som skulle vara tysta, men kom fram till att det inte var värt pengarna, bara för det skulle vara tyst. för helt tyst blir det ju aldrig?

Tiden gick och en dag fick jag en underbar ideé, flytta ut datorn till balkongförrådet!
Mitt balkongförråd är ouppvärmt och inte så bra isolerat från väder och dörren står på halvglänt hela tiden.

Men det var en del bekymmer med min strålande ideé.

1.klarar datorn den eventuella fukten i förrådet?
2.klarar datorn sveriges låga temperaturer ibland ner till -25?
3.hur ska jag dra kablarna?
4.fungerar det att förlänga alla kablar?
5.Går det att löda i alla kablar utan att det blir problem?

Ja som sagt massa frågor som jag var tvungen att hitta svaret på.

1.ja, datorn klarar fukten. tror inte att det är nån fukt där, förutom när det är fukt i luften.
2.ja, Mb tempen håller sig på + iaf. Processorn håller sig runt 8+ vid ansträngning. Detta var när det var knallkallt ute. runt -22 grader C.
3. Första tanken var att dra dem genom fönsterkarmen men. nej. genom väggen var det bästa.
4.ja det går till en viss gräns. dvi har jag förlängt 10 meter, usb har jag förlängt 10 meter men med en strömförsedd hub emellan. Momentumknappen där man sätter av och på datorn förlängde jag till 10 meter.
5. Ja. om man löder alla kablar på ett bra sätt och alla kablar blir lika långa.

Japp. Då hade jag installerat datorn, dragit alla kablar, fått igång skärmarna, köpt trådlös mus och tangentbord.

Resultatet:

Förutom rejäl kylning på vintern (Brukar överklocka då) så är det helt tyst från datorn. Och det bästa med allt är att det är helt dammfritt ute i förrådet. Då det inte bor någon katt, människa eller annan varelse som gör damm o hår där. Möjligtvis pollen, men det har jag aldrig hittat i burken.
Sen dessutom så hjälper datorn till att värma upp förrådet o hålla det varmt o torrt.

så det är win, win, win och win

EDIT: fixade till bilderna

http://bayimg.com/BAoonAaFd

http://bayimg.com/baooPaaFd

http://bayimg.com/CAOoBAAFd

Permalänk
Medlem

Tror inte att moderkortet mår bra av -22 och processorn +8 grader.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk

det har hållt i tre år. så tro hur mycket du vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parasiterecords:

det har hållt i tre år. så tro hur mycket du vill

Hur mår hårddiskarna?
Inte upplevt att datorn har blivit lite slöare?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Tack för att du delger dina erfarenheter.

En liten undran...hur gick du "igenom väggen" med kablaget?

Avslutningsvis en reflektion:
Hoppas du har en jordfelsbrytare, bara ifall...

Permalänk
Medlem

tack för dina erfarenheter

fukt skadar komponenterna i datorn graden av fukt skadar kompoenterna över tid som esd

har din dator stått ute i det förrådet i över 3 år så är det inte så fuktigt

fast jag skulle nog stänga dörren och en torrboll maxi där inne

ang kyla så tål inte maskiner speciellt mycket ´¨privat marknads produkter¨

nätagg kan göra ett överslag jordfelsbrytare hoppas du har

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !

Permalänk
Avstängd

Dat bildskärm!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Tack för att du delar med dig, jag hade liknande tankar förr, dock nu i huset vi köpt har jag frånluftsvärmepump vilket betyder att vi har 1,5x1m (H/D) stora gångar i väggarna runt hela huset på ovanvåningen där det är konstant luftströmmining där planerar jag att sätta några servrar så håller de sig svala samt att jag faktiskt återanvänder vämen de ger mycket bättre

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Jag kör med min i tvättkällaren rakt under min datorplats på bottenvåningen, det är hur bra som helst.
Helt tyst och datorn är sval.

Jag har dock klarat mig med ett 22mm hål i golvet och tre meters kablar.

Permalänk
Medlem

Vilken klock kör du på vintern? Vcore?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parasiterecords:

det har hållt i tre år. så tro hur mycket du vill

Ja, visste inte att du har haft det så i 3 år.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Har alltid funderat på hur det skulle vara att göra något sånt här! Kul, tack för att du delade med dig!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Tyst blev det ju.
1. kollat i datorn så det inte börjat oxidera?
2. Kollat lägsta drift temp i specs för HDD? (Den gäller även temp vid start av datorn), den kanske inte håller så mycket längre än 3 vintrar.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Skrivet av gabinono:

Hur mår hårddiskarna?
Inte upplevt att datorn har blivit lite slöare?

allt mår bara fint, nu har det blivit sommar så nu klockar jag ner en bit

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Tack för att du delger dina erfarenheter.

En liten undran...hur gick du "igenom väggen" med kablaget?

Avslutningsvis en reflektion:
Hoppas du har en jordfelsbrytare, bara ifall...

40 cm betongvägg, så borrade på båda sidor och sen fick jag slå mig igenom med metallpinnar eller vad jag använde. råkade träffa på herr järn i väggen, så fick göra om lite vid sidan av. alltid en risk att gå igenom väggar man inte vet vad som finns i, kunde varit elkablage, eller värre.. en värmeledning. så se opp där ute med borren.
ja jordfelsbrytare har jag installerad, men har aldrig brytits av pga datorn i förrådet. däremot pga av en utomhusbelysning som blir strömförande när det regnar.

Permalänk
Skrivet av som99:

Tack för att du delar med dig, jag hade liknande tankar förr, dock nu i huset vi köpt har jag frånluftsvärmepump vilket betyder att vi har 1,5x1m (H/D) stora gångar i väggarna runt hela huset på ovanvåningen där det är konstant luftströmmining där planerar jag att sätta några servrar så håller de sig svala samt att jag faktiskt återanvänder vämen de ger mycket bättre

det är ju ett perfekt teoretiskt ställe!

Permalänk
Skrivet av fiffy:

Jag kör med min i tvättkällaren rakt under min datorplats på bottenvåningen, det är hur bra som helst.
Helt tyst och datorn är sval.

Jag har dock klarat mig med ett 22mm hål i golvet och tre meters kablar.

nice! då slapp du problemet jag hade med att först klippa av helt nya kablar (tåren i ögat), föra igenom kabeln genom väggen, skala, löda, testa och sedan avskärma. det var egentligen den allra hårdaste biten.

Permalänk

Fixa dina bilder tack!

Permalänk
Skrivet av FatAssCartmaN:

Tyst blev det ju.
1. kollat i datorn så det inte börjat oxidera?
2. Kollat lägsta drift temp i specs för HDD? (Den gäller även temp vid start av datorn), den kanske inte håller så mycket längre än 3 vintrar.

det finns väl nån rostfläck längst ner på chassit där värmen inte når men inte mer än så, alla komponenter är dammfria, rostfria, glänsande och rena.

nej, jag har inte kollat i specsen nu kör jag ssd och snurr så snurren har fått lite mindre arbetsuppgifter

Permalänk
Skrivet av LearningExperience:

Fixa dina bilder tack!

just det, staten har varit i farten...

Permalänk

Kör en liten uppdatering på detta projekt, alla komponenter har klarat utomhustempen utan att gå sönder eller krångla. Dock så har chassit i botten vissa rostfläckar.

Jag hittade ett bättre sätt att starta datorn.
Köpte ett RF relä som jag kopplade till extern strömkälla 12vdc. Med en liten fjärrkontroll kan jag starta o stänga av datorn.
Jag har även dragit en extra hdmi kabel genom väggen, så totalt kan jag ha tre skärmar inkopplat.
Hade problem med att usb inte ville förlänga sig mer än 5 meter stängde av o satte på enheter lite hipp som happ. Löste det genom att skaffa en bättre usb-kabel.

Köpte ny skärm, den gamla Dell-skärmen började strula med att blinka svart varannan sekund. Jag misstänkte grafikkortet eller mina lödningar. Så det var ett jävla felsökande tills jag kom på att det var Dell-skärmen som var boven i dramat. Nu fungerar skärmen utan att blinka svart.
Tog bort båda sidoplåtarna så datorchassit är helt öppet, det är inget damm eller aktivitet därinne så inget som behövs skyddas.

Lägsta temperaturen jag sett under de vintrar jag haft datorn därute är runt 3 grader kallt. jag kollar sällan tempen.

Men nu snurrar datorn sitt femte år ute i balkongförrådet och jag är helnöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har du haft nån vanlig HDD snurrandes i den? De sägs ju att dom inte gillar att vara under rumstemperatur nån längre stund. Så du om nån borde ju kunna säga hur de ligger till med de

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

@Parasiterecords: Kul att du håller tråden uppdaterad.
Jag själv gillar sånt här och körde det en kort period själv men jag upptäckte att när temperaturen väl blir så där väldigt varm som den kan bli vissa dagar under sommaren så tyckte jag att det blev lite väl svettigt för maskinen.
Men jag funderar faktiskt på något liknande igen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

Var lite sugen själv på liknande så var kul att se det funkar men problemet för min del är lägenhet men har datorn precis brevid förådet på balkongen så skulle klarar mig med 2m kabel om det är så men hyresvärden uppskattar nog inte om man drar ett större hål igenom väggen haha

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Asså om det fortfarande fanns sånna där helt passiva lådor så skulle man ju kunna fylla den med kvävgas å göra en hermetisk förslutning... gör man ju med annan känsliga elektronik och optik när man vill undvika kondens och dylikt.

Permalänk
Medlem

Jag hade min dator ute på balkongen för några år sedan när jag minade Dogecoins. Inga problem så länge den stog på så den inte blev kall. Hade den igång någon månad och kunde klocka sönder grafikkortet xD
EDit: Mitt i vintern under ca -25grader

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Skrivet av prozzac:

Har du haft nån vanlig HDD snurrandes i den? De sägs ju att dom inte gillar att vara under rumstemperatur nån längre stund. Så du om nån borde ju kunna säga hur de ligger till med de

Jag har hdd i den som lagringsdisk. Aldrig haft några problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av backspace:

@Parasiterecords: Kul att du håller tråden uppdaterad.
Jag själv gillar sånt här och körde det en kort period själv men jag upptäckte att när temperaturen väl blir så där väldigt varm som den kan bli vissa dagar under sommaren så tyckte jag att det blev lite väl svettigt för maskinen.
Men jag funderar faktiskt på något liknande igen.

Det är värt det, dels slipper du damma ur den, sen blir det bättre kylning större delen av året. Men framförallt så kan du använda datorn utan massa extraljud. Jag har inte haft några större problem med värmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Var lite sugen själv på liknande så var kul att se det funkar men problemet för min del är lägenhet men har datorn precis brevid förådet på balkongen så skulle klarar mig med 2m kabel om det är så men hyresvärden uppskattar nog inte om man drar ett större hål igenom väggen haha

Det man inte vet lider man inte av. Alternativt, det som inte syns finns inte.

Skickades från m.sweclockers.com