Permalänk
Medlem

CPU överhettad??

Tjena. Skaffade förra veckan en ny dator. Allt verkar funka bra tills ja spelade lite länge o märkte att min cpu var alldeles för varm. Jag har sänkt prestandan på den men den är fortfarande 50 grader när man inte gör någonting och runt 70 när man spelar ett så enkelt spel som tex farming simulator. Jag har tittat lite inuti och det sitter klibbiga brickor (kylpasta antar jag) precis under locket man tar bort för att kika in. Men inget på cpun. Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

hmm är lite osäker på vad du menar när du beskrev var det satt kylpasta, för det är inte riktigt meningen att du ska kunna se kylpastan...

I moderkortet sitter processorn (CPU) och på den ska det ligga ett litet lager kylpasta, på hela det kalaset ska det sitta en kylare med en fastmonterad fläkt. Det är inte omöjligt att den sitter dåligt i och med att du ligger på rätt höga temperaturer.

Hur kunnig är du med datorer? Kan du lossa på Processorkylaren och sätta dit den igen? (Annars finns en lite guide till Intel CPU här och AMD CPU här)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil.100:

Tjena. Skaffade förra veckan en ny dator. Allt verkar funka bra tills ja spelade lite länge o märkte att min cpu var alldeles för varm. Jag har sänkt prestandan på den men den är fortfarande 50 grader när man inte gör någonting och runt 70 när man spelar ett så enkelt spel som tex farming simulator. Jag har tittat lite inuti och det sitter klibbiga brickor (kylpasta antar jag) precis under locket man tar bort för att kika in. Men inget på cpun. Tacksam för svar

Ehm vad har du för cpu. 70 grader är inte för högt för en intel cpu som är någorlunda ny.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Haha förlåt. Jag kan ingenting om datorer.. då vet jag var cpu:n sitter Det sitter ju en fläkt precis på den då?? Jag vågar inte vara o pilla för mycket... kommer sluta me att ja har sönder den.:/

Permalänk
Medlem

Det är en AMD processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil.100:

Jag har tittat lite inuti och det sitter klibbiga brickor (kylpasta antar jag) precis under locket man tar bort för att kika in. Men inget på cpun. Tacksam för svar

Kan du förklarar vad du menar? Vart tittar du in och vart sitter "klibbet"?

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil.100:

Haha förlåt. Jag kan ingenting om datorer.. då vet jag var cpu:n sitter Det sitter ju en fläkt precis på den då?? Jag vågar inte vara o pilla för mycket... kommer sluta me att ja har sönder den.:/

Skrivet av Emil.100:

Det är en AMD processor

Okej då är det bäst att inte pilla alls faktiskt Temperaturerna är rätt höga, men ändå inte så pass höga så jag misstänker att något är fel om du kör stockkylare. Har du dålig kylning för övrigt i datorn? Hur många fläktar sitter det i chassit specifikt? Om datorn inte får tillräckligt med luft, eller inte kan spotta ut varmluften så går alla komponenter upp i gradantal sakta men säkert.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Okej då är det bäst att inte pilla alls faktiskt Temperaturerna är rätt höga, men ändå inte så pass höga så jag misstänker att något är fel om du kör stockkylare. Har du dålig kylning för övrigt i datorn? Hur många fläktar sitter det i chassit specifikt? Om datorn inte får tillräckligt med luft, eller inte kan spotta ut varmluften så går alla komponenter upp i gradantal sakta men säkert.

Låter fortfarande mystiskt högt med 70c på farmville... Då den går enligt TS snabbt upp från 50 till 70 så låter det inte som om det är luftflödet som är fel.

Jag tror hårt att den är helt enkelt fel monterad.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Låter fortfarande mystiskt högt med 70c på farmville... Då den går enligt TS snabbt upp från 50 till 70 så låter det inte som om det är luftflödet som är fel.

Jag tror hårt att den är helt enkelt fel monterad.

inte för att vara sånn men vart får du farmville ifrån? Spelet TS har provat är lite tungdrivnare än farmville, och är ganska dåligt optimerat speciellt om det är moddat nånting?

Har du inget annat spel att prova som kanske är lite vanligare så du kan jämföra med någon annan här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil.100:

Haha förlåt. Jag kan ingenting om datorer.. då vet jag var cpu:n sitter Det sitter ju en fläkt precis på den då?? Jag vågar inte vara o pilla för mycket... kommer sluta me att ja har sönder den.:/

Skrivet av Emil.100:

Det är en AMD processor

Det är lite väl högt för att vara en AMD, ta ett par bilder på hur det ser ut och lägg upp här så kanske vi kan se om något är fel inne i lådan

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

inte för att vara sånn men vart får du farmville ifrån? Spelet TS har provat är lite tungdrivnare än farmville, och är ganska dåligt optimerat speciellt om det är moddat nånting?

Har du inget annat spel att prova som kanske är lite vanligare så du kan jämföra med någon annan här?

Trött som jag är blev "Farming simulator" farmville i mitt huvud.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil.100:

Det är en AMD processor

Vilken AMD processor har du?
Har du just nu mätt och kollat temp för första gången eller du har haft lägre temp innan och den har nu gått upp?

En sak som är vanligt på AMD är att diverse temperatur program visar för hög temp.
T.ex. på min AMD 760k visar AMD overdrive att jag har ca 20 grader kvar till maxtemperaturen som är på 74grader på den prollen jag har, dvs att prollen är ca 54 grader vid stresstest.
Kollar jag med HWmonitor visar den på 90 grader ngt, dvs helt fel, 30-40c fel.

Kör du AMD bör du ladda ner och kolla temperaturen med AMD overdrive för det visar rätt på amd processorer.
AMD overdriver visar inte temperaturen utan mäter "thermal margin" dvs vilken temperatur marginal du har kvar till maxtemperaturen rekommenderad för processorn.
Som i mitt fall visar den 20grader, men det betyder inte att min processor är 20c utan att jag har 20c kvar till prollen når maxtemp. Så lite annorlunda men den visar rätt. Testat en hel del program och ända andra programmet som visar rätt temp i linje med AMD overdrive är gigabyte easy tune 6 tror jag det var vilket är ett skitprogram i övrigt men temperaturen på cpun visade den på 54-55 grader när jag hade thermal margin på ca 20c (74-20=54) i AMD overdrive.

Liten bit ner på denna sidan hittar du download för overdrive, ta ner det o kolla vad thermal margin ligger på:
http://www.amd.com/en-us/markets/game/downloads/overdrive
Skriv gärna vad du får för värden, intressant att se då din prolle kanske inte alls blir särskilt varm.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Kan du förklarar vad du menar? Vart tittar du in och vart sitter "klibbet"?

Det var nog bara ljuddämpning isf... satt rätt långt fram i datorn som sagt ja är hemskt dålig på datorer så det är nästan pinsamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Okej då är det bäst att inte pilla alls faktiskt Temperaturerna är rätt höga, men ändå inte så pass höga så jag misstänker att något är fel om du kör stockkylare. Har du dålig kylning för övrigt i datorn? Hur många fläktar sitter det i chassit specifikt? Om datorn inte får tillräckligt med luft, eller inte kan spotta ut varmluften så går alla komponenter upp i gradantal sakta men säkert.

Kylningen är utmärkt. Alla andra (komponenter?) ligger alltid på runt 30 grader oavsett vad jag sysslar med.
Jag har 2 fläktar i chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

inte för att vara sånn men vart får du farmville ifrån? Spelet TS har provat är farmville, och är ganska dåligt optimerat speciellt om det är moddat nånting?

Har du inget annat spel att prova som kanske är lite vanligare så du kan jämföra med någon annan här?

Jag har bara spelat Euro truck simulator 2 och Farming simulator 2015 på den hittils. Känns som att den har högre temperaturer på Fs15. Jag har lite mods där till skillnad ifrån euro truck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Det är lite väl högt för att vara en AMD, ta ett par bilder på hur det ser ut och lägg upp här så kanske vi kan se om något är fel inne i lådan

Jag fixar det i eftermiddag

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Vilken AMD processor har du?
Har du just nu mätt och kollat temp för första gången eller du har haft lägre temp innan och den har nu gått upp?

En sak som är vanligt på AMD är att diverse temperatur program visar för hög temp.
T.ex. på min AMD 760k visar AMD overdrive att jag har ca 20 grader kvar till maxtemperaturen som är på 74grader på den prollen jag har, dvs att prollen är ca 54 grader vid stresstest.
Kollar jag med HWmonitor visar den på 90 grader ngt, dvs helt fel, 30-40c fel.

Kör du AMD bör du ladda ner och kolla temperaturen med AMD overdrive för det visar rätt på amd processorer.
AMD overdriver visar inte temperaturen utan mäter "thermal margin" dvs vilken temperatur marginal du har kvar till maxtemperaturen rekommenderad för processorn.
Som i mitt fall visar den 20grader, men det betyder inte att min processor är 20c utan att jag har 20c kvar till prollen når maxtemp. Så lite annorlunda men den visar rätt. Testat en hel del program och ända andra programmet som visar rätt temp i linje med AMD overdrive är gigabyte easy tune 6 tror jag det var vilket är ett skitprogram i övrigt men temperaturen på cpun visade den på 54-55 grader när jag hade thermal margin på ca 20c (74-20=54) i AMD overdrive.

Liten bit ner på denna sidan hittar du download för overdrive, ta ner det o kolla vad thermal margin ligger på:
http://www.amd.com/en-us/markets/game/downloads/overdrive
Skriv gärna vad du får för värden, intressant att se då din prolle kanske inte alls blir särskilt varm.

Haha det står att min thermal margin är 70 grader...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil.100:

Haha det står att min thermal margin är 70 grader...

Det är i idle i Windows då eller?
Tempgivarna har dålig precision i låga temp så inget konstigt. Om du tar i overdrive där du kan logga max/min värdena så aktivera loggning. Sen kör du lite spel och sen tabbar du ut lr stänger av spelet och kollar vad thermal margin gick ned till under belastning.

Ett forumtips, om där är flera inlägg du ska svara på/citera så tryck på "citera flera" på alla inlägg utom det sista där du trycker på "citera" så får du automatiskt alla citeringar och kan svara på dem i ett inlägg.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Det är i idle i Windows då eller?
Tempgivarna har dålig precision i låga temp så inget konstigt. Om du tar i overdrive där du kan logga max/min värdena så aktivera loggning. Sen kör du lite spel och sen tabbar du ut lr stänger av spelet och kollar vad thermal margin gick ned till under belastning.

Ett forumtips, om där är flera inlägg du ska svara på/citera så tryck på "citera flera" på alla inlägg utom det sista där du trycker på "citera" så får du automatiskt alla citeringar och kan svara på dem i ett inlägg.

aha okej. haha ska testa att köra lite spel sen då! Tack för hjälpen