Permalänk

Knastrande ljud inifrån datorn!

Hallå alla!

Jag har haft ett litet problem med min stationära dator ett bra tag nu.. Det är nämligen så att det uppstår knastrande/sprakande ljud ibland. Främst börjar det knastra när jag är ute på YouTube eller när jag lyssnar på musik på Spotify. Det knastrande ljudet varar inte så länge, kanske 2-3 sekunder när det väl uppstår. Ljudet kommer inte ifrån högtalarna, utan det är något i datorn som spökar.
Har haft en period nu där jag till största delen inte hörde något knaster alls, tills idag. Det började spraka lite först, innan det blev mycket värre och kunde t.o.m känna av en skum lukt från datorn. Stängde då av datorn direkt och öppnade upp den efter ett tag, men allt såg bra ut, och jag hittade inte några fel (kikade inte så noga dock)

Är det någon som vet vad det är som spökar, eller har ni varit med om nåt liknande?
All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Du vet inte specifikationerna på datorn?

Kan vara hårddisken som börjar fallera. Dom börjar knacka och föra oväsen efter några år, eller om dom är defekta på något sätt. Du kan inte öppna upp datorn och lyssna vart i från ljudet kommer? Angående att du känt lukt komma ur datorn också; är det en bränt doft så är det antagligen en kortslutning någonstans. Är du inte så kunnig runt datorer så öppna upp chassiplåten och titta till så att alla kablar sitter i ordentligt där dom ska.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Limpfittz:

Du vet inte specifikationerna på datorn?

Kan vara hårddisken som börjar fallera. Dom börjar knacka och föra oväsen efter några år, eller om dom är defekta på något sätt. Du kan inte öppna upp datorn och lyssna vart i från ljudet kommer? Angående att du känt lukt komma ur datorn också; är det en bränt doft så är det antagligen en kortslutning någonstans. Är du inte så kunnig runt datorer så öppna upp chassiplåten och titta till så att alla kablar sitter i ordentligt där dom ska.

i7 4770k 3.5GHz, Geforce GTX 770, 16GB RAM, Maximus VII Ranger, 650W PSU

Har redan öppnat upp datorn, där allt ser ut att sitta där det ska, så det är det nog inget med. Jag får ta och lyssna riktigt noga nästa gång ljudet uppstår och se efter!

Permalänk
Medlem

Vilket 650W nätagg har du och ur gammal är den?
Bara siffrorna säger inte ett skvatt.

När något börja lukta tar man ut varje del och lukta på dom tills man hittar vilken det är. Tyvärr lär lukten vara borta vid det här laget.

Gällande ljudet så underlättar det om man tar ut nätagg och diskar så långt som kablarna tillåter. Lättare att då hör om ljudet kommer från dom eller resten av datorn. Om det är något du inte behöver använda just nu som tex DVD (båda kablarna) så underlättar det ännu mer eftersom det då blir färre saker.