Skrivet av Rajat:
Begreppet "falsk marknadsföring" är helt fel i detta, men behåll gärna skygglapparna på, ingen som lider av det.
Tydlig och klar information
Marknadsföringslagen slår fast principen att påståenden och andra framställningar inte får vara vilseledande. Med framställningar menas bl.a. ord, bilder, tecken och figurer. Det kan vara fråga om framställningar i annonser och broschyrer och på förpackningar, men också muntliga framställningar.
För bedömningen om viss marknadsföring är vilseledande eller inte får man se till marknadsföringen som helhet. Inom ramen för bedömningen krävs att informationen är av väsentlig betydelse för konsumenten och att den sannolikt påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat beslut.
http://www.lwadvokat.se/page/7/art/29/akt/1/lang/se/html/vils...
Du kan då ha tagit ett beslut att handla detta tangentbord pga texten som på förpackningen påstår något som du inte fick levererat.
För vad gäller lagen?
Lagen gäller för all marknadsföring av varor, tjänster, fast egendom, men även arbetstillfällen och andra så kallade ”nyttigheter” – både till konsumenter och mellan näringsidkare.
2. Vilseledande reklam
Reklam får inte innehålla osanna påståenden eller framställningar (till exempel bilder) som är vilseledande.
Det är särskilt viktigt när det gäller uppgifter om pris, mängd, inverkan på hälsa och miljö och företagarens kvalifikationer och utmärkelser. Påståenden som ”bäst i test”, ”störst”, ”snabbast” måste kunna dokumenteras.
Det är tillräckligt att det finns en risk för att konsumenten ska bli vilseledd för att reklamen ska anses som otillbörlig.
http://www.saljarnas.com/Lag--avtal-2/Lagar1/Tillaten-och-for...
Så det räcker med att det kan vara vilseledande, vilket detta fallet av tangentbordet verkligen hamnar under. Även om inte just du väljer att köpa pga det, kan det finnas en risk att någon annan har/gör det för att de önskade ha den funktionen som inte fungerade.
10 § En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda sig
av felaktiga påståenden eller andra framställningar som är
vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller någon annans
näringsverksamhet.
Förbud mot vilseledande marknadsföring
Första stycket gäller särskilt framställningar som rör
1. produktens förekomst, art, mängd, kvalitet och andra
utmärkande egenskaper,
2. produktens ursprung, användning och risker såsom inverkan på
hälsa och miljö,
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...
De får med andra ord inte påstå något alls, som inte till 100% kan styrkas i produkten, vid köptillfället. Alla funktioner, finesser och egenskaper de påstås ha, måste finnas och fungera.
Så jag undrar...
Vem är det som har skygglapparna på?
Du är välkommen att titta på domar och andra utfall om liknande produkter och händelser, så ser du tydligt att det är sanningen, hela sanningen, eller falsk (eller med finare ord "vilseledande") marknadsföring som gäller.