Siba slås samman med Netonnet inför börsnotering

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon56869:

Det finns ingen kapitalism och har inte funnits på många år.

Jo vi lever i den just nu.

Skrivet av anon56869:

Vi lever i en facistisk stat där staten och kapitalet sitter i samma båt.

right..älskar nättrollen alltså, underbart! Fascism serru, du har ju ingen aning. Du bor i ett av dom bästa länderna i världen men pga din internetkunskap och troligen allmänt missnöje så dömer du ut hela landet och alla oss som bor här, wunderbar!:D

Skrivet av anon56869:

Banker... ja de har väl nästan mer makt än polisen och politikerna. Har man inget bankkonto hungrar man i princip ihjäl i Sverige. Snart bestämmer de till 100% vilka som får köpa och sälja när de lobbat bort kontanterna helt och hållet.

Var det bättre förr? Säg inte att du hänger på Swec och samtidigt betalar dina räkningar osv kontant?

Skrivet av anon56869:

Då kan man inte ens längre sätta sig längs vägkanten och försöka sälja lite potatis för att betala sina skatter.

Bönder och jordbruk i all ära, men det var ett tag sedan potatisen var livsviktig för vår ekonomi...är kunskap som gäller numera, men inte för sent för dig än!

Utbildning är gratis, men du kanske nöjer dig med lite wikikunskap?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fascism

Eller lite historia, om åtminstone en bank:
https://www.swedbank.se/om-swedbank/fakta-om-swedbank/bankens...

Potatis:
http://svenskpotatis.se/om-potatis/historia/sveriges-potatish...

Kapitalism:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapitalism

Stay in school!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ruotria:

Jag hade nog kört ett exempel där en återförsäljare säljer bilar med olika märken. T ex så köper du Audi, WW, Seat, Skoda från fabrik på de flesta Wolksvagen försäljare.
Både NetOnNet och Siba lär nog inte få vara kvar på samma orter såvida båda inte går med riktigt bra vinst. Annars lär väl siba få vara kvar om det är bra läge eller i annat fall är det NetOnNet som är kvar. Är ju billigare att ha "kassapersonal" som inte ska provision(Har ingen koll hur det funkar på riktigt så ni får rätta mig om jag har fel), jämfört med "försäljare" hos siba som antagligen får någon av provision.

Siba och Netonnet har helt olika affärsidéer. Siba kör på små eller mellanstora butiker med rätt mycket personal i städer. Alltså dyra butiker att driva då hyror och personal är dyra. Netonnet kör primärt på distans och har ett par väldigt stora och billiga butiker med lite personal som dessutom generellt även fungerar som lager. Helt olika affärsidéer som kan samsas bredvid varandra. Lite som att Volkswagen kan sälja Skoda, Volkswagen, Bentley, Porsche och Lamborghini samtidigt för det är olika målgrupper. Någon som är intresserad av en Skoda kommer inte köpa en Porsche. Någon som är ute efter en Bentley är inte intresserad av en Lamborghini. Det här lär inte ändra något alls. Siba har ägt Netonnet sen 2011 och de hade en rätt stor del av bolaget även innan dess. Siba och Netonnet har aldrig siktat på samma marknad även om det finns visst överlapp.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Tvärtom så är Dustin och Elgiganten i de fallen större än NetOnNet och Siba är gemensamt.
Dustin har en omsättning på strax över 7.2 Miljarder, och Elgiganten har en omsättning på strax över 8.5 Miljarder, dock så gör Dustin mer än dubbla vinsten mot vad Elgiganten gör.

Dustin Group är ingen relevant jämförelse i sammanhanget hemelektronik då 500-600 miljoner av deras omsättning hör till denna.

Permalänk
Medlem

Datorbutiken.com *Check*
Cdon.com *Check*
NetonNet *Check*
[ ? ]

Ingen butik "orkar" pressa priserna under andra någon längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Du bor i ett av dom bästa länderna i världen men pga din internetkunskap och troligen allmänt missnöje så dömer du ut hela landet och alla oss som bor här, wunderbar!:D

Bara för att vi bor i ett av de "bästa" länderna behöver inte betyda att landet är bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cocosoft:

Bara för att vi bor i ett av de "bästa" länderna behöver inte betyda att landet är bra.

Helt sant, även vi har många förbättringsområden. Men att påstå att Sverige är fascistiskt är ju bara för knasigt, och lite ett hån mot alla som misshandlats och mördats av riktiga fascistiska regimer.

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Jo vi lever i den just nu.
right..älskar nättrollen alltså, underbart! Fascism serru, du har ju ingen aning. Du bor i ett av dom bästa länderna i världen men pga din internetkunskap och troligen allmänt missnöje så dömer du ut hela landet och alla oss som bor här, wunderbar!:D

Var det bättre förr? Säg inte att du hänger på Swec och samtidigt betalar dina räkningar osv kontant?

Bönder och jordbruk i all ära, men det var ett tag sedan potatisen var livsviktig för vår ekonomi...är kunskap som gäller numera, men inte för sent för dig än!

Utbildning är gratis, men du kanske nöjer dig med lite wikikunskap?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fascism

Eller lite historia, om åtminstone en bank:
https://www.swedbank.se/om-swedbank/fakta-om-swedbank/bankens...

Potatis:
http://svenskpotatis.se/om-potatis/historia/sveriges-potatish...

Kapitalism:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapitalism

Stay in school!

Hahahaha, jäkligt roligt och informativt svar. Dessutom lärde jag mig lite saker om potatis som jag inte visste.

Tyvärr har det skapats någon slags gnäll-kultur i Sverige, vilket är synd. Om man har varit runt lite i världen, vilket jag har i mitt jobb, fattar man hur jäkla bra vi har det (oberoende av SD vill att vi ska tro)....

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Siba och Netonnet har helt olika affärsidéer. Siba kör på små eller mellanstora butiker med rätt mycket personal i städer. Alltså dyra butiker att driva då hyror och personal är dyra. Netonnet kör primärt på distans och har ett par väldigt stora och billiga butiker med lite personal som dessutom generellt även fungerar som lager. Helt olika affärsidéer som kan samsas bredvid varandra. Lite som att Volkswagen kan sälja Skoda, Volkswagen, Bentley, Porsche och Lamborghini samtidigt för det är olika målgrupper. Någon som är intresserad av en Skoda kommer inte köpa en Porsche. Någon som är ute efter en Bentley är inte intresserad av en Lamborghini. Det här lär inte ändra något alls. Siba har ägt Netonnet sen 2011 och de hade en rätt stor del av bolaget även innan dess. Siba och Netonnet har aldrig siktat på samma marknad även om det finns visst överlapp.

För något år sedan hade jag nog hållit med dig.
Men med tanke på hur det ser ut idag, så skulle jag gissa på att Sibabutikerna blir begränsade till de mer köpstarka regionerna medan NetOnNet blir alternativet för resten.

Permalänk
Medlem

Stämmer bra det. Men om vi kollar på längre sikt. Sedan i Juni så kan vi tydligt se varför priserna har gått upp som det har gjort.
(http://www.valuta.se/currency/showgraph.aspx?valutaid=638313)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ruotria:

För något år sedan hade jag nog hållit med dig.
Men med tanke på hur det ser ut idag, så skulle jag gissa på att Sibabutikerna blir begränsade till de mer köpstarka regionerna medan NetOnNet blir alternativet för resten.

Vad är skillnaden mot idag?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Än så länge är jag otroligt nöjd med NON, så länge de fortsätter på samma sätt som tidigare. Oavsett order i butik eller via Webben så kommer jag handla där. Spelar inte mig någon roll vad som står på skylten. Tidigare handlade jag allt av CDon men de har bränt varenda bro jag använt mig av. Inte fått någon fellev eller något tok med Netonnet.

Enda som varit är en extern disk som rasade och fick inte plocka ut den för dataräddningsförsök då kunde de inte ta den på garanti men tror det blivit samma oavsett leverantör.

Edit: sen kan man säga vad man vill om att de har hyllpriser, man ser rätt tydligt när någon annan leverantör blir billigare på något så sänker de priserna tillfälligt för att matcha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Hoppas siba i Sundsvall blir netonnet. För här uppe i norra Sverige finns inge ställe att handla hårdvara över disk.

Det finns ju ett netonnet i Umeå

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

@Tumnus:
Jo, men trotts dessa lagar så verkligen har vi ändå ändå stora koncerner som äger allt.

http://resources1.news.com.au/images/2013/11/18/1226762/592857-65cc947a-5002-11e3-b7b4-89041ea3763d.jpg

Och hur det ät Christian Dior S.A. via LVMH som äger alla lyxmärken för parfym, klockor, mode och sprit.

https://quiddityof.files.wordpress.com/2014/08/brands_map_lvmh.png

Hur Schibsted* och Bonnier äger all svensk nyhetsmedia.

Och hur alla Amerikanska nyhetstidningar, kanaler, och radiostationer ägs av samma ägare.

* Tack Limpanax för rättelsen.

Och vad har Amerika med Svenska marknadslagar eller EUs konkurrenslagar för den delen att göra? Två koncerner får äga allt tillsammans men en får inte det.

Skrivet av anon4992:

Jo vi lever i den just nu.
right..älskar nättrollen alltså, underbart! Fascism serru, du har ju ingen aning. Du bor i ett av dom bästa länderna i världen men pga din internetkunskap och troligen allmänt missnöje så dömer du ut hela landet och alla oss som bor här, wunderbar!:D

Var det bättre förr? Säg inte att du hänger på Swec och samtidigt betalar dina räkningar osv kontant?

Bönder och jordbruk i all ära, men det var ett tag sedan potatisen var livsviktig för vår ekonomi...är kunskap som gäller numera, men inte för sent för dig än!

Utbildning är gratis, men du kanske nöjer dig med lite wikikunskap?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fascism

Eller lite historia, om åtminstone en bank:
https://www.swedbank.se/om-swedbank/fakta-om-swedbank/bankens...

Potatis:
http://svenskpotatis.se/om-potatis/historia/sveriges-potatish...

Kapitalism:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapitalism

Stay in school!

Det är tyvärr en bieffekt av att man bor i sådant pass liberalt land som gör att dessa personer får yttra sig. Älskar dessutom dessa personer som så fort de ser något de eventuellt inte håller med om tolkar det direkt som fascism. Detta land har en marknad som inte är helt kapitalistisk men är så pass nära som det bara går utan att en koncern äger allt av värde... Som t.ex. Belusconi i Italien som äger 95% av all media. Eller iallafall gjorde det tidigare. Sedan att utbildningen INTE är gratis men är så enormt subventionerad att den kan lätt tas som det är ju bara ännu en av de saker som gör detta land så bra att bo i. Att folk helt enkelt skiter i den är ju bara synd dock.

Skrivet av Cocosoft:

Bara för att vi bor i ett av de "bästa" länderna behöver inte betyda att landet är bra.

Landet är bra. Däremot betyder det inte att landet är perfekt.. Vilket inget är och därför kan det alltid förbättras. Problemet är att folk som lever i detta land har blivit så bortskämda att allt som kan ses som en försämring av deras syn på hur det ska vara per automatiskt blir fascism för dem.. Vilket i sig är bara löjligt.

Skrivet av xxxPaladinxxx:

Hahahaha, jäkligt roligt och informativt svar. Dessutom lärde jag mig lite saker om potatis som jag inte visste.

Tyvärr har det skapats någon slags gnäll-kultur i Sverige, vilket är synd. Om man har varit runt lite i världen, vilket jag har i mitt jobb, fattar man hur jäkla bra vi har det (oberoende av SD vill att vi ska tro)....

Exakt. Hur många länder har så pass subventionerad skola och vård som detta land? Vilket land har egentligen ett så väl utbyggt välfärdssystem som detta land? Åk till USA vet ja. Så länge du är frisk så är det ett paradis (beroende på var du bor självfallet) men så fort du blir sjuk så får du se räkningarna ta död på dig...

Skrivet av Timelord Sloth:

Det finns ju ett netonnet i Umeå

Exakt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Och vad har Amerika med Svenska marknadslagar eller EUs konkurrenslagar för den delen att göra? Två koncerner får äga allt tillsammans men en får inte det.

För att oavsett hur lagarna ser ut, så är det illa när två koncerner äger allt.
Då är det ju ett duopol, det är inte bra.
Sen kan dom snacka ihop sig och sluta ljusskygga deals och ha en kartell.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Dustin Group är ingen relevant jämförelse i sammanhanget hemelektronik då 500-600 miljoner av deras omsättning hör till denna.

Eh what?
Du missade att det var omsättningen som jämfördes? Inte företagens utbud i sig. (Ex Elgiganten har rätt stort utbud riktade mot företag / organisationer som inte finns i deras butiker, vilket räknas in i omsättningen).

Jämför man Siba / NetOnNet med Elgiganten så kan man jämföra med Dustin med, då alla leverantörerna riktar sig mot både företag / organisationer och mot konsument.

Så ja, man kan helt klart jämföra de företagen med Dustin, annars så får man bryta upp NetOnNet / Siba och Elgigantens omsättning i företags vs konsument del, vilket är en helt nnan sak än att jämföra företagen i stort.

Ser man till Dustins omsättning mot konsument så är det ca 7-800 miljoner kronor / år.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av Timelord Sloth:

Det finns ju ett netonnet i Umeå

Ok har fått höra det nu. Jag formulerade mitt inlägg lite tokigt jag menade i den norra delen av Sverige där jag bor.😕

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Där jag bor ligger NoN centralt men Siba ligger långt ut i utkanten av stan i ett industriområde.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem

Siba har ägt NetonNet sen 2011 så det kommer förmodligen inte bli någon större skillnad.

http://www.bt.se/naringsliv/nu-tar-sibas-agare-over-netonnet/

Permalänk
Medlem

Som ovan säger, Siba är ägare utav netonnet men jag tycker det är bra att de slår ihop. Likaså elgiganten och phonehouse. Tror de lönar sig för inköpspriser samt kundflödet i respektive namn.

Får vi se Siba vs Elgiganten i framtiden? Mediamarkt har ju börjat packa sina väskor!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PalmiNio:

Senaste brytningen 2014-08 så visade SIBA en ganska bra vinst, likaså har NetonNet visat. SIBAsomsättning har dessutom börjat öka igen, så att det dör ut vet jag inte direkt, man verkar ha sanerat konceptet riktigt bra.

Tillsammans gissar jag de ligger runt 6,5-7 miljarder i omsättning vilket gör att bara ElGiganten är större.

Samtidigt såär det som du säger att bakomdörrarna så kan 2 ut vara 1 in. Tidigare har SIBA haft sitt HQ i Göteborg och NetonNet i Borås. Jag skulle sätta mina pengar att båda flyttar in i det nya jättelagret som byggs utanför Borås på 33 000 kvm.

Jag tror inte Fabian vill pendla till Borås, till Hisingen räcker.

Sannolikt är nog att kontoret ligger kvar i Göteborg och lagret i Borås, som många andra företag har det.

Jag är försiktigt positiv till denna sammanslagning. Företagen har varit i princip de samma under några år nu och det har inte inneburit några direkta försämringar för Netonnet, dock inte heller så mycket förbättringar för Siba tyvärr, men chansen finns att de inser vilket företag som går bra och försöker få det andra mer som det.

Branschen i stort är inne i lite av en kris just nu dock, som beror på flera saker. Konkurrensen från nätbutiker är förstås stor men det är inte allt. Branschen har haft en väldig uppgång de senaste decennierna eftersom det hela tiden har kommit nya produktkategorier som har motiverat inköp hos konsumenten, allt ifrån widescreen TV, DVD och hembioanläggningar på nittiotalet till datorer, platt-TV och mobiler på 00-talet och nyare (tunnare) datorer, surfplattor och smartphones nu på senare tid.

Frågan är då om det kommer att komma fler produktkategorier hela tiden som kan hålla uppe denna onormala konsumtion, jag är ganska tveksam. Branschen försöker med exempelvis 3d-TV, 4K, 9.1 ljud osv. men det känns mest som gimmickar och jag ställer mig ytterst tveksam till om någon liknande sak kan få fart på konsumenterna igen. Det behövs någon produktkategori som är mer ny, inte bara än lite bättre variant av det som fanns tidigare. Och jag kan inte riktigt se vad det skulle vara. Smarta hem har det snackats om länge exempelvis men varför skulle jag lägga 20000 på en ny kyl eller 10000 på en ny tvättmaskin bara för att låta elbolaget styra över deras förbrukning så att de får mindre kostnader liksom? För att jag ska kunna få ett sms när tvätten är klar? Eller så tittar man på displayen efter igångsättning och ser i klartext hur lång tid det kommer att ta liksom. Nests smarta termostat är ganska cool visserligen men det är knappast en produkt som kan lyfta hela branschen liksom.

Personligen hoppas jag förstås på VR och AR men jag tror att det är långt kvar innan de blir allmängiltiga produkter som alla vill ha hemma (även om jag har velat ha det sen nittiotalet). Drones är också kul men det är ju mest leksaker liksom. Smarta klockor tror jag kommer att ha det svårt framöver, vi har vant oss av med att ha klockor på armen och de flesta är nöjda med att slippa det och smartklockorna är inte alls så smarta eller bra att de motiverar de flesta att gå tillbaka. Så vad finns kvar? Surface-liknande enheter som är både kraftfulla datorer och surfplattor kanske, men de motiverar inte nyköp egentligen utan snarare så kommer man att byta ut två enheter med en nästa gång det är aktuellt, och det innebär snarare mindre försäljning än mer.

Permalänk
Medlem

Hm, är väldigt nöjd med NetonNet så jag hoppas verkligen att inget förändras till det sämre!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Tragiskt.
Blir bara mer och mer såhär.
Snart kommer allt ägas av ett ända stort bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Tror detta är nyttigt. Hade tänkt o söka jobb på SIBA som nyligen öppnats precis där jag bor.. Och blir det nu NetOnNet och SIBA i samma företag så känns det mera framtidssäkert att jobba där eftersom NetOnNet är väldigt populärt, och antagligen inte i närheten av att dö ut som te.x OnOff gjort.

På riktigt. Vad är nyttigt med detta?
Absolut ingenting är bra med detta.
Konsumenter får det sämre. Rika blir rikare.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Friterad:

Siba lurendrejeriföretag? Siba i Kungsbacka har då den bästa service och support jag varit med om i alla fall, t.o.m lika bra eller kanske bättre än Inet.

Jag är nästan aldrig i fysiska butiker utan baserar mina omdömen främst på deras webbsajter. Med lurendrejeri avser jag marknadsföring lik följande:

Skrivet av Siba:

Acer Aspire TC-605 är en väldigt kompetent stationär dator. Den är utrustad med en snabb fyrkärnig Intel i5-processor, rejält med minne och lagring samt dedikerad NVIDIA-grafik. Det gör den till en perfekt familjedator som kan utföra de allra flesta uppgifter.

Denna "perfekta familjedator" behöver tydligen ett GT 710, som man lika gärna hade kunnat skita i till förmån för iGPU, 1 TB lagring och en Core i5 hellre än en SSD.

Eller denna godbit:

Skrivet av Siba:

HP Pavilion 500-415no

AMD A8 APU-baserade datorer ger fantastisk Quad-Core prestanda för att göra allt från att strömma film från nätet till att redigera din semesterbilder.

AMD Radeon™ R7 240 2GB
Detta avancerade grafikkort har prisbelönta GCN arkitektur för spektakulära resultat och effektivitet. Utrustad med den senaste tekniken, som PCI Express ® 3.0 [...]

Jag har hört att R7 240 är sjukt avancerat och verkligen behöver PCIe 3.0. Ej heller här finner vi någon SSD, men 2 TB snigeldisk får vi.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad är skillnaden mot idag?

Det blir ju svårare att bedriva verksamhet med det gamla tänker. OnOff och Expert gick i konkurs, MediaMarkt går ju med massa förlust enligt medierna, Elgiganten kör massa onlinekampanjer och olika kampanjer, Netonnet kan ju leverera din produkt hem till dörren i princip med det "lägsta priset". Att Siba då ska kunna fortsätta med fokus på att ha försäljare på en sida i affären och vanliga kassamedarbetare på andra, tror jag inte kommer funka. Som det är nu är de mellan Elgiganten och Netonnet. Du kan inte alltid hitta det du vill ha själv, men samtidigt är det inte tillräckligt många medarbetare för att det ska gå snabbt om det plötsligt dyker upp massa folk.

För ett par år sedan så hade de ju helt klart fler anställda till skillnad mot idag. Det är iallafall den bilden jag har fått.

Permalänk
Medlem

Så länge dom inte jäklas med min lokala datorbutik, Netonnet...=)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beta:

Tyvärr inte. Väldigt sorgligt, varför tror du de har så höga priser numera?

Inet kommer att vinna "årets butik" av ren vana, oavsett. Var länge sedan jag handlade där och det är jag glad över. Dåligt sortiment och ännu sämre priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet med NetOnNet och rena nätbutiker är att man inte kan se och känna på produkterna innan man köper dem (visst man har rätt att öppna och kika lite enligt distansköplagen men det är ändå meckigt att returnera om man ångrar sig). Problemet med Elgiganten är istället att de kan ha olika priser på nätet och i butikerna. Det är störigt.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Känns som att halva detta forumet har missat hur världsekonomin fungerar. Vem fan vill driva ett företag utan vinst? Börsen är bra för att hitta investerare! Helt klart bra för Siba/NetOnNet, tror inte att det kommer bli någon större skillnad för oss konsumenter i och med att styrelsen fortfarande ligger hos Bengtsson. Två skilda grenar under samma namn helt enkelt.

Jag tror att ni missat poängen i den kritik som tidigare inlägg av @knashatt gav mot aktiemarknaden. Det är inte så att företag inte skall få göra vinst. Precis som du säger så är det få som vill vara företagare om man inte kan hämta ut en vinst. Det problem som finns med den globala marknaden just nu är dock att den enda drivkraften som finns är ständigt ökande vinst. Det leder till kortsiktighet, verklighetsförnekelse och ansvarslöshet som ofta är ofrivillig. Det tillåts aldrig vara tillräckligt.

Om ett företag ses som lyckat eller inte baseras på hur mycket dess vinst ökat räknat mot föregående kvartal eller räkenskapsår. Det spelar ingen roll hur bra ditt företag går, hur bra produkter du gör, hur bra dina anställda mår och att du hämtar ut vinst hela tiden. Ökar inte den vinsten konstant i storlek från kvartal till kvartal så räknas du som ett misslyckande och blir då av med investeringar. Investeringar i form av riskkapital behöver du för att kunna fortsätta expandera nog snabbt eller effektivisera nog snabbt för att kunna ta de marknadsandelar som krävs för att hålla igång en vinstökning. Kan du inte hålla uppe hastigheten i detta ekorrhjul så kommer du slås ut av de som springer fortare än du.

Problemet är bara det att detta ekonomiska system inte tar hänsyn till att vi lever i ett slutet system med ändliga resurser. Det är vad den globala världen är. Så produktivitet kan inte öka i all evighet. Effektivisering kan inte öka i all evighet. Marknaden/ekonomin kan inte växa i all evighet. Vinsten kan inte öka i all evighet. Det är en omöjlighet. Alla dessa ändliga faktorer kommer slå i taket en efter en och då måste företag hitta andra vägar att fortsätta hålla sin vinstökning uppe för de har inget val. När de väl springer i ekorrhjulet så kan de inte stanna för då går de under. Ofta betyder detta att man tar genvägar som leder till miljöförstöring, "planned obsolescence", drastisk nedskalad produktkvalitet, arbetskraft under slavliknande förhållanden och effektiviseringar som går så långt att anställda kastar sig från taken på fabriken för att ta livet av sig samt att det inte finns någon som helst redundans för oförutsedda händelser.

Företag som väljer att hålla sig vid sidan av detta system och inte gör sig beroende av riskkapital genom att börsnotera sig ligger bättre till. De kan göra långsiktiga satsningar och är inte drabbade av den kortsiktighet som genomsyrar det globala ekonomiska systemet. De är då heller inte lika sårbara för konjunkturförändringar. De behöver helt enkelt inte leva med kniven mot strupen. IKEA är ett exempel på det.

Det är snarare det ekonomiska systemet som det ser ut idag som är en Utopi.

För lite inspiration. Här är en bra dokumentär som även gått på SVT tidigare om en av konsekvenserna, "Planned Obsolescence." Kallades då Glödlampskonspirationen (org tittel "Pyramids of waste"). Det visar hur företag satsar stora forskningspengar på att göra sina produkter sämre och bräckligare för att de skall gå sönder så nära slutet på garantitiden som möjligt så vi tvingas springa till Siba eller NetOnNet och ersätta produkten så tidigt som möjligt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyBobCraskin:

För att kronan tappat värde?

Menar i jämförelse med andra butiker såklart.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB