Random drogkontroll av polis
Tjenare allihopa. Jag tänkte ställa en lite offtopic fråga här som kanske igentligen lämpar sig bättre på nåt annat forum som t.ex flashback.
Men orkar inte starta ett konto där så ser om det finns några kunniga här istället.
I fredags på förmiddagen denna veckan blev jag stoppad av polisen när jag satt i bilen på väg till gymmet. De skulle göra en random nykterhetskontroll lät det.
Fine tänkte jag, lite märkligt men visst.
Blåste rent varpå de började ställa frågor om jag var narkotikapåverkad, de hävdade att jag såg ut att ha rökt cannabis..
Kan inflika att jag hade sovit ganska dåligt den natten och hade mer eller mindre vaknat ca 15minuter tidigare och skyndat mig iväg till gymmet efter att ha försovit mig.
Nåväl de börjar studera mina ögon och jag får följa toppen av en penna med mina ögon, dem placerar mig för övrigt i direkt motljus medans de utför denna kontrollen varpå det i samband med att vara helt jävla nyvaken känns helt omöjligt för mig att följa pennans rörelser.
Börjar ställa en massa personliga frågor om drogvanor (har inga) och vad för folk jag umgås med osv. De ber mig samarbeta och följa med till station för urinprov.
Aja inte mycket att göra tänker jag så följer snällt med och pissar i en kopp varpå det såklart visar negativt.
Nu till min fråga.
Jag bor i en ganska liten stad, blir stannad precis utanför gymmet där mängder av folk jag känner och träffar på en daglig basis normalt sett rör sig. Och ca 2 timmar efter allt detta så ser jag bara av en ren händelse att någon random bekant har gillat ett inlägg på facebook från en grupp som heter någonting i stil med "Rescue photo" Där de automatiskt lägger upp notiser från Bla Polisen.
Och där står det någonting i stil med att "datum,tid: Polis stoppar en bilist på xxx vägen i centrala stad, Föraren påvisar tydliga tecken på drogpåverkan och får därför följa med patrullen för provtagning, misstänkt för rattfylleri. En anmälan skrivs"
Ärligt talat? Vad hände med oskyldig tills motsatsen bevisats ? Nu var det tack och lov så vitt jag vet ingen som såg mig när detta hände. Den beskrivningen lämnar ju igentligen inte särskilt mycket utrymme för tolkning .
Om nu folk hade sett detta och lagt ihop 1+1 så hade jag ju i princip varit stämplad som rattfyllerist i deras ögon, då det inte direkt är någon uppföljning på den typen av inlägg från polisen.
Är detta verkligen okej? Är det så här det går till ? Varför ens lägga upp en sådan notis när jag var ren och anmälan inte gick vidare?
Ju mer jag tänker på det desto mer jävla irriterad blir jag!
I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11