Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av matadoren:

Väldigt offtopic men vad får dig att tro att de inte rapporteras som tillbud ? Har fått spånor i ögon vid användning av glasögon , inget skydd är 100procentigt ! Att helt eliminera risker är att lägga ner verksamheten helt eller att ha heltäckande visir så fort man vistas i verkstaden oavsett om man utför ett riskarbete eller inte ! Vissa riskmoment kan man inte helt åtgärda bara minska risk för.
Personangrepp much? Vad ville du med ditt inlägg ?

Nu är det faktiskt så många företag har krav på att man använder personlig skyddsutrustning hela tiden när man vistas i lokalerna oavsett om man är på nån "riskabel plats" och dessutom får man inte gå var som helst heller utan bara på särskilt skyddade gångvägar där man brukar ha nått ytterligare förutom de lokala skydden på maskinen tex lexanrutor för att ytterligare minska risken för att exponeras mot skräp, man brukar dessutom ha förbud mot att använda vissa typer av maskiner på annat än godkända platser så att man inte riskerar att exponera folk för spånor och svetssprut, ni kan säkerligen förbättra er arbetsmiljö rätt mycket på ditt företag om ni tar tag i problemen seriöst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matadoren:

....
Nu till min fråga.
Jag bor i en ganska liten stad, blir stannad precis utanför gymmet där mängder av folk jag känner och träffar på en daglig basis normalt sett rör sig. Och ca 2 timmar efter allt detta så ser jag bara av en ren händelse att någon random bekant har gillat ett inlägg på facebook från en grupp som heter någonting i stil med "Rescue photo" Där de automatiskt lägger upp notiser från Bla Polisen.

Och där står det någonting i stil med att "datum,tid: Polis stoppar en bilist på xxx vägen i centrala stad, Föraren påvisar tydliga tecken på drogpåverkan och får därför följa med patrullen för provtagning, misstänkt för rattfylleri. En anmälan skrivs"
...

Tycker att det faktum att de tog in dig och testade dig är rätt normalt och i sin ordning, även om det inte är smidigt och roligt det förstår jag, men vi lever inte i en perfekt värld där rutiner, bedömning och tester på plats säger allt, inte ännu i alla fall.

Däremot så hoppas jag verkligen inte det fanns bild på dig eller fordon eller annan personlig info som nämndes i notisen på Facebook då tyvärr en hel del tomtar (människor är lite såna) har en tendens att göra en massa dumma antaganden om man har business med rättsväsendet, om än i aldrig så oskyldigt syfte.

Tror du får ta det med jämnmod, om nån bekant skulle vara för nyfiken och ställa frågor och inte tror dig så får du be dom fara och flyga.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Enligt lag jämförs sömnbrist/påtaglig trötthet med vårdslöshet och särskilt mtp att du precis hoppade i bilen efter att ha vaknat. Att du inte kunde följa pennan talar vidare för att du inte var i skick att köra. Du kanske inte märkte det själv men polisen märkte ju någonting iaf.

Fast det är ju en stor skillnad på att vara trött och vara nyvaken.

Trött: Slumrar till, långsam reaktion, missar både det ena och andra. Kör som en fiskmås.

Nyvaken: Man är lite morgonskev, förmodligen stressad.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av matadoren:

Märkligt att de inte hade några synpunkter på att jag skulle köra vidare efter de skjutsat tillbaka mig till min bil då!

Oavsett så har du missat poängen med hela tråden, jag invänder mig inte så mycket om metoderna för kontrollen som det slarviga sättet det rapporteras och dess eventuella sociala implikationer.
När de nu snabbt kunde konstatera att jag inte var påverkad så kunde väl notisen reflektera det i notisen som kommer upp på polisens hemsida så att inte en tredje part i sin tur automatiskt speglar polisens rapport till sociala medier! Bor man i en liten stad och folk ser detta ske och samtidigt tar del av den rapporten så är man ju evigt stämplad som rattfyllerist!
Är det rimligt tycker du?

Jag insåg poängen men efter sex sidor av kommentarer hade jag inte mycket mer att tillägga än att de hade kunnat ge dig böter om de insett att du var för trött för att vara körduglig (mtp att du visade "tydliga tecken på drogpåverkan").

Jag känner inte till polisens praxis men det låter rimligt att de rapporterar löpande. Så är det ju emellertid med alla misstankar om brott att folk ser rök och tänker eld.

Lade de upp inlägget i efterhand så håller jag med om att det var lumpet av dem.

Skrivet av EyeNEye:

Fast det är ju en stor skillnad på att vara trött och vara nyvaken.

Trött: Slumrar till, långsam reaktion, missar både det ena och andra. Kör som en fiskmås.

Nyvaken: Man är lite morgonskev, förmodligen stressad.

Fast nu framgick det ju att TS dessutom sovit dåligt och inte bara var nyvaken.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Fast nu framgick det ju att TS dessutom sovit dåligt och inte bara var nyvaken.

Vill fortfarande hävda att "sova dåligt" inte betyder köra dåligt. Men jag förstår poängen.

Tråkigt att dessa FB-grupper inte har annat för sig.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Guess again Saken är att i Sverige så är man ju skyldig även om man inte kör påverkad. Du måste väl ändå förstå att det är skillnad på att köra påverkad och att köra med det i blodet? Har inte polisen rätt verktyg att utföra sitt arbete korrekt kanske de inte borde göra det på de sättet.

Hade lagen varit annorlunda och det var bara olgaligt att köra påverkad så hade det inte varit ett riktigt lika stort problem. Men nu är det inte så och medför enorma problem för folk.

Ni "Jag har inget att dölja folk" måste ju staten älska, bara traska rätt över utan att någon blir sur.

Ja det är skrämmande.

Vi vårdar alkolister eftersom de behöver hjälp, men straffar de som inte använder statens godkända droger.

Hela den här attityden som finns här i tråden är anledningen till varför Sverige har ca 20 gånger fler dödsfall pga överdoser än tex Portugal som har avkriminaliserat alla droger.

Om vi börjar med det första markerade: Vad är det med nolltolerans du inte förstår? Ger det utslag på de verktyg polisen har(Piss/blodprov) så har du uppenbarligen brukat en narkotikaklassad substans. Om det var igår, för en vecka sedan eller en minut innan provet togs spelar aboslut ingen roll, eftersom ditt prov ger utslag på en olaglig substans. Att du ens försöker argumentera det är nästan löjligt. Att det medför problem för "folk" får du gärna utveckla. Du menar att det medför problem för folk när de kör dagen efter att de har rökt på, och åker därför dit för en narkotikaklassad substans? .. Konstiga problem det medför, du vet, när man bryter mot lagen.

Sedan angående Portugal. Visst har könsjukdommar och dödsfall relaterade till doger minskat. Men Portugal har mest HIV smittade IV missbrukare. Drog relaterade mord har ökat. Så det du förespråkar är alltså safe sex, mindre överdoser, mord och HIV till missbrukare?

Skrivet av marmeladov:

Njae, om du menar så kallad "eftersupning" är tämligen lätt att slå hål på i de flesta fall för polisen idag. Man gör två separata test med en viss tid mellan, då får man fram en kurva på om din berusning är på uppåtstigande eller nedåtstigande. Med denna kurva kan man sedan i tid påvisa att du drack alkoholen efter den inträffade olyckan. Det gick bättre förut, idag går det väldigt sällan. Om det nu var vad du menade

Har för mig att en bekant till min far(jag vet hur dumt det låter) tog eftersupningen och skyllde på hur skärrad han var, han behövde lugna nerverna. Men hur det gick vet jag inte, men han drack lite mer än helgerna så att säga.

Skrivet av EyeNEye:

Vill fortfarande hävda att "sova dåligt" inte betyder köra dåligt. Men jag förstår poängen.

Tråkigt att dessa FB-grupper inte har annat för sig.

Håller med dig, Det är en skillnad på att vara trött från att ha sova X timmar dåligt, än att vara trött efter en arbetsdag/flera timmar bakom ratten.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Har för mig att en bekant till min far(jag vet hur dumt det låter) tog eftersupningen och skyllde på hur skärrad han var, han behövde lugna nerverna. Men hur det gick vet jag inte, men han drack lite mer än helgerna så att säga.

Det händer titt som tätt numera också, oftast misslyckas det (ur den misstänktes perspektiv då) men ibland så lyckas man såklart. Metoden för att slå hål på eftersupnings-påfund är inte helt klanderfri, men det har blivit betydligt effektivare över tid. Tråkigt med din pappa dock oavsett.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Om vi börjar med det första markerade: Vad är det med nolltolerans du inte förstår? Ger det utslag på de verktyg polisen har(Piss/blodprov) så har du uppenbarligen brukat en narkotikaklassad substans. Om det var igår, för en vecka sedan eller en minut innan provet togs spelar aboslut ingen roll, eftersom ditt prov ger utslag på en olaglig substans. Att du ens försöker argumentera det är nästan löjligt. Att det medför problem för "folk" får du gärna utveckla. Du menar att det medför problem för folk när de kör dagen efter att de har rökt på, och åker därför dit för en narkotikaklassad substans? .. Konstiga problem det medför, du vet, när man bryter mot lagen.

Det är väl klart att det spelar roll, det är skillnad i mina ögon att bli dömd för att ha kört påverkad och bli dömd för man har kört med substans i blodet, men ej påverkad. Du har rätt, men det betyder inte att nolltolernas rätt. Kanske finns det en anledning att WHO rekommenderar en global avkriminalisering av drogar för att satsa på harm reduction. Istället för maximum harm som vi kör på i Sverige. Om det nu är så farligt att köra efter att en person har tex använt Cannabis, hur kommer det sig då att olyckorna i Colorado har minskat samtidigt som trafiken har ökat? Tror nog en hel del personer kör "dagen efter" där.

Vad hände med de där testerna som skrevs om ett tag som var mer specifierade på att märka om det gjorts nyligen?

Skrivet av Carlj:

Sedan angående Portugal. Visst har könsjukdommar och dödsfall relaterade till doger minskat. Men Portugal har mest HIV smittade IV missbrukare. Drog relaterade mord har ökat. Så det du förespråkar är alltså safe sex, mindre överdoser, mord och HIV till missbrukare?

Första åren efter förändring så halverades dödsfallen pga överdos. Sen undrar jag var du får din information infrån? Det stämmer att Portugal har problem med många HIV smittade änvändare, MEN sen avkriminaliseringen har samtliga siffror gått ner. Så nej förspråkar inte det du säger utan jag förespråkar ett snällare klimat för folk att leva. En av de stora anledningarna att hiv har gått ner är att de erbjuds sprutbyten, vilket har fungerat bra. I Sverige erbjuds inte sprutbryten i alla städer, inte ens de största. I Göteborg så nekades det av någon anledning och folk får ännu mindre chans att bli friska. Däremot i Malmö används sprutbyten och det har varit en stor framgång.

Compared to the European Union and the U.S., Portugal's drug use numbers are impressive. Following decriminalization, Portugal had the lowest rate of lifetime marijuana use in people over 15 in the E.U.: 10%. The most comparable figure in America is in people over 12: 39.8%. Proportionally, more Americans have used cocaine than Portuguese have used marijuana.

Låter väl bara bra att färre personer använder drogerna och de som gör och får problem får hjälp?

Vem är det som förespråkar "mord och HIV till missbrukare" egentligen?

2016 har FN en stor konferans ang drogproblemen i världen, om ni tror att något land kommer att gå den vägen Sverige går så tror ni väldigt fel.
Mål med mötet är:
Put health and community safety first through a fundamental reorientation of policy priorities and resources, from failed punitive enforcement to proven health and social interventions.

Ensure equitable access to essential medicines, in particular opiate-based medications for pain.

Stop criminalising people for drug use and possession – and stop imposing "compulsory treatment" on people whose only offense is drug use or possession.

Rely on alternatives to incarceration for non-violent, low-level participants in illicit drug markets such as farmers, couriers and others involved in the production, transport and sale of illicit drugs.

Focus on reducing the power of criminal organisations as well as the violence and insecurity that result from their competition with both one another and the state.

Allow and encourage diverse experiments in legally regulating markets in currently illicit drugs, beginning with but not limited to cannabis, coca leaf and certain novel psychoactive substances.

Take advantage of the opportunity presented by the upcoming UN General Assembly Special Sessions (UNGASS) 2016 to reform the global drug policy regime.

http://content.time.com/time/health/article/0,8599,1893946,00...
http://www.ibtimes.co.uk/world-leaders-meet-un-discuss-drug-d...
http://www.alternet.org/story/151635/ten_years_ago_portugal_l...
http://www.drugpolicy.org/news/2014/07/world-health-organizat...

Sätter punkt för mig här, har varit trevligt, ha en skön Tisdag gott folk!

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matadoren:

Oavsett så har du missat poängen med hela tråden, jag invänder mig inte så mycket om metoderna för kontrollen som det slarviga sättet det rapporteras och dess eventuella sociala implikationer.
När de nu snabbt kunde konstatera att jag inte var påverkad så kunde väl notisen reflektera det i notisen som kommer upp på polisens hemsida så att inte en tredje part i sin tur automatiskt speglar polisens rapport till sociala medier! Bor man i en liten stad och folk ser detta ske och samtidigt tar del av den rapporten så är man ju evigt stämplad som rattfyllerist!
Är det rimligt tycker du?

Även om deras snabbtest var negativt så är du misstänkt för drograttfylla tills labtestets resultat visat det ena eller det andra. Polisen vet heller inte om du brutit mot lagen eller inte förrän de får det resultatet.

Rapporteringen var således helt korrekt och saklig.

Men du kanske tycker att de ska skriva "OBS! Den misstänkta personen kan vara oskyldig!" varje gång de rapporterar om att ha plockat in nån de misstänker ha begått ett brott - vilket ju är fallet med alla misstänkta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av f@boy:

Det är inte polisen som stiftar lagar, det är de som du har valt som gör det.

De som jag har valt?! Som i Göteborg där en klar majoritet var emot vägtull ändå skall den fortsätta, etik och moral är på väldigt låg nivå både hos regering och riksdag, handlingar visar vem man är inte tomma ord. Anders Eklund är ett tydligt exempel på polisens allmänna illvilja att lösa brott på enkelt och rätt sätt trots befogenheter, kriminologen Leif GW Persson har tagit upp det bl.a.

Permalänk

@nackskägg: jomenvisst varför inte ? Eller åtminstone notera att snabbtestet var negativt så det iaf finns utrymme för egen bildning av uppfattning för läsaren!

Men det är klart det gör inget om laglydiga personers rykte får sig en törn sålänge de flesta är skyldiga !

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Det är väl klart att det spelar roll, det är skillnad i mina ögon att bli dömd för att ha kört påverkad och bli dömd för man har kört med substans i blodet, men ej påverkad. Du har rätt, men det betyder inte att nolltolernas rätt. Kanske finns det en anledning att WHO rekommenderar en global avkriminalisering av drogar för att satsa på harm reduction. Istället för maximum harm som vi kör på i Sverige. Om det nu är så farligt att köra efter att en person har tex använt Cannabis, hur kommer det sig då att olyckorna i Colorado har minskat samtidigt som trafiken har ökat? Tror nog en hel del personer kör "dagen efter" där.

Vad det i dina ögon betyder och inte betyder är väldigt ointressant. Har du en narkotikaklassad substans i blodet, oberoende om när den har brukats, så har du brytit mot lagen. Vad folk gör i Colorado har inget med lagar och situation i Sverige att göra.

Skrivet av Ceogar:

Första åren efter förändring så halverades dödsfallen pga överdos. Sen undrar jag var du får din information infrån? Det stämmer att Portugal har problem med många HIV smittade änvändare, MEN sen avkriminaliseringen har samtliga siffror gått ner. Så nej förspråkar inte det du säger utan jag förespråkar ett snällare klimat för folk att leva. En av de stora anledningarna att hiv har gått ner är att de erbjuds sprutbyten, vilket har fungerat bra. I Sverige erbjuds inte sprutbryten i alla städer, inte ens de största. I Göteborg så nekades det av någon anledning och folk får ännu mindre chans att bli friska. Däremot i Malmö används sprutbyten och det har varit en stor framgång.

Halvrerades? Från 2000 till 2006 gick det ner 14%, från 57% till 43%.
http://www.wfad.se/latest-news/1-articles/123-decriminalizati...

Absolut har siffororna gått ner, det har jag inte sagt. Däremot ställer jag mig tvärt mot den rosa fluffiga värld du målar upp med en avkriminalisering av droger.

Skrivet av Ceogar:

Compared to the European Union and the U.S., Portugal's drug use numbers are impressive. Following decriminalization, Portugal had the lowest rate of lifetime marijuana use in people over 15 in the E.U.: 10%. The most comparable figure in America is in people over 12: 39.8%. Proportionally, more Americans have used cocaine than Portuguese have used marijuana.

Låter väl bara bra att färre personer använder drogerna och de som gör och får problem får hjälp?

Vem är det som förespråkar "mord och HIV till missbrukare" egentligen?

Absolut är det bra att folk får hjälp, men det ursäktar fortfarande inte att personer miss/brukar olagliga substanser, du kan lägga hur mycket argument som helst, men i SVERIGE, är det olagligt. Gälladen mord och HIV till missbrukare, så är det Portugal vi pratar om.

"In Portugal, since decriminalization has been implemented, the number of homicides related to drugs has increased 40%."

Även ifall du har en minskning i nya smittade per år, så är det nästan 5 gånger högre än snittet i Europa.

"The number of newly diagnosed HIV cases among drug users has decreased to 13.4 cases per million in 2009 but that is still high above the European average of 2.85 cases per million"

http://www.emcdda.europa.eu/attachements.cfm/att_137215_EN_Po...

Skrivet av Ceogar:

2016 har FN en stor konferans ang drogproblemen i världen, om ni tror att något land kommer att gå den vägen Sverige går så tror ni väldigt fel.
Mål med mötet är:

In 2016, the United Nations General Assembly will hold a special session on drugs (UNGASS) – an initiative proposed in 2012 by the then-president of Mexico, Felipe Calderon – in order to conduct a comprehensive review of the successes and failures of international drug control policy

Fetmarkerade, det är de dom ska diskutera.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Carlj:

Men det går inte att ha nolltolerans då man inte behöver ha exempelvis rökt gräs för att det ska ge utslag. Passiv rökning finns. Pratar vi andra droger så finns det andra problem, överdriven konsumtion av vallmofrön kan exempelvis ge utslag för opiater och överdriven glasskonsumtion kan ge alkohol i blodet. Sen finns det platser i världen där det är tillåtet med vissa droger, är det rimligt att en person åker fast för narkotikabrott i Sverige om hen exempelvis rökte gräs i Colorado två veckor tidigare?

Citat:

Portugal tog ett stort steg men de gick inte hela vägen. Drogerna är fortfarande olagliga att exempelvis sälja eller producera, alltså kommer de inte bort ifrån problematiken med att det är kriminella som säljer och producerar dem (och de får heller inga skatteintäkter från drogförsäljningen). Därav fortsatt våld mellan kriminella gäng.

HIV-smittade missbrukare har vi en extremt stor andel av i jämförelse med andra länder, Portugal inkluderat, så jag tycker inte att det är ett argument för vår narkotikapolitik i alla fall. Sen har det väldigt lite att göra med drogerna i sig utan handlar mer om tillgängligheten på rena sprutor osv.

Den stora vinsten för Portugal är att missbruksvården inte längre är en angelägenhet för rättsväsendet utan för motsvarande socialtjänsten och således är det många gånger fler människor som vågar söka hjälp för sina problem än vad det är här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Vad det i dina ögon betyder och inte betyder är väldigt ointressant. Har du en narkotikaklassad substans i blodet, oberoende om när den har brukats, så har du brytit mot lagen. Vad folk gör i Colorado har inget med lagar och situation i Sverige att göra.

Halvrerades? Från 2000 till 2006 gick det ner 14%, från 57% till 43%.

Första 3 åren gav en kraftig minskning, men sen gick de upp, du har rätt.

Skrivet av Carlj:

Absolut har siffororna gått ner, det har jag inte sagt. Däremot ställer jag mig tvärt mot den rosa fluffiga värld du målar upp med en avkriminalisering av droger.

Det är ingen rosa fluffig värld, det är en normal värld. Den vi har nu dock är svart och verkligen inte fluffigt så ja, tycker verkligen det är på tiden att det sker en förändring.

Skrivet av Carlj:

Absolut är det bra att folk får hjälp, men det ursäktar fortfarande inte att personer miss/brukar olagliga substanser, du kan lägga hur mycket argument som helst, men i SVERIGE, är det olagligt. Gälladen mord och HIV till missbrukare, så är det Portugal vi pratar om.

"In Portugal, since decriminalization has been implemented, the number of homicides related to drugs has increased 40%."

Även ifall du har en minskning i nya smittade per år, så är det nästan 5 gånger högre än snittet i Europa. Hade det inte varit olagligt i Sverige hade man inte riskerat att få prata med polis istället för bara få hjälp. Ni som säger att folk som behöver får vård i Sverige har ett illa uppvaknande att göra. Är ni intresserade att se hur brukare/missbrukare blir behnadlad av socialen, psykologerna och hem så rekommenderar jag er att gå med i en grupp för missbrukare eller en grupp för anhöriga till missbrukare på facebook. Det finns väldigt många riktiga berättelser om "vården" som den är idag.

"The number of newly diagnosed HIV cases among drug users has decreased to 13.4 cases per million in 2009 but that is still high above the European average of 2.85 cases per million"

http://www.emcdda.europa.eu/attachements.cfm/att_137215_EN_Po...

Vad är det du inte förstår? Jag vet mycket väl att det är olagligt, det är inte så svårt att hålla koll på. Däremot säger jag att det inte bör vara det.

Vad spelar det för roll att det är 5 gånger högre än snittet? Då är det väl absolut tid att testa nya saker? Som de gjorde och som fungerade.

Tänk om vi hade behandlat våra sprutnarkomaner som Portugal gör nu, då hade vi haft ännu färre dödsfall.
Varenda person som har dött av Spice i Sverige har våran restriktiva politik att tacka. Visst, folk borde inte ta droger men det är omöjligt att sätta sig i någon annars situation. Därför tycker jag det är väldigt tråkigt som det har blivit i Göteborg, folk skjuter ihjäl varandra och folk bara säger "det är väl bra de dödar varandra"

Vem vet om ungdomarna hade varit döda nu om inte gängen haft den stora inkomst som försäljning av drogerna innebär.
Inte bara hade Sverige kunnat tjäna mer pengar på försäljning utan de hade sparat miljardbelopp på uteblivna rättgångskostnader.

Även en ringa bot kostar multum för staten.

Skrivet av Carlj:

In 2016, the United Nations General Assembly will hold a special session on drugs (UNGASS) – an initiative proposed in 2012 by the then-president of Mexico, Felipe Calderon – in order to conduct a comprehensive review of the successes and failures of international drug control policy

Fetmarkerade, det är de dom ska diskutera.

Ja?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det går inte att ha nolltolerans då man inte behöver ha exempelvis rökt gräs för att det ska ge utslag. Passiv rökning finns. Pratar vi andra droger så finns det andra problem, överdriven konsumtion av vallmofrön kan exempelvis ge utslag för opiater och överdriven glasskonsumtion kan ge alkohol i blodet. Sen finns det platser i världen där det är tillåtet med vissa droger, är det rimligt att en person åker fast för narkotikabrott i Sverige om hen exempelvis rökte gräs i Colorado två veckor tidigare?

I Sverige är det själva införseln av narkotikan till kroppen som är kriminaliserad och som utgör brottet. inte att vara påverkad av narkotika. Oavsett var i världen du är och ifall det är till låtet, har du fortfarande begått ett brott enligt Svensk rätt. På samma sätt fungerar det med passiv rökning. Skulle du ha utsatts för passiv rökning, och det ger utslag på ett piss/blodprov så har du fortfarande begått ett brott.
Narkotikastrafflagen 1§, stycke 1 punkt 6.

Om jag tycker det är rimligt är en annan fråga. Sedan är det en jävla massa glass man ska trycka i sig för att det ska ge utslag. Om man då inte har ersatt kolasåsen med whisky.

Citat:

Portugal tog ett stort steg men de gick inte hela vägen. Drogerna är fortfarande olagliga att exempelvis sälja eller producera, alltså kommer de inte bort ifrån problematiken med att det är kriminella som säljer och producerar dem (och de får heller inga skatteintäkter från drogförsäljningen). Därav fortsatt våld mellan kriminella gäng.

Absolut, men hur hade man tänkt att det skulle gå till att statligt försörja försäljning av droger? Portugal hade blivit den enskilt största uppköparen av varor som är olagliga i den större delen av världen.

Citat:

HIV-smittade missbrukare har vi en extremt stor andel av i jämförelse med andra länder, Portugal inkluderat, så jag tycker inte att det är ett argument för vår narkotikapolitik i alla fall. Sen har det väldigt lite att göra med drogerna i sig utan handlar mer om tillgängligheten på rena sprutor osv.

Den stora vinsten för Portugal är att missbruksvården inte längre är en angelägenhet för rättsväsendet utan för motsvarande socialtjänsten och således är det många gånger fler människor som vågar söka hjälp för sina problem än vad det är här.

Här är vi till största del överrens. Hade det varit mer "accepterat" att kunna anmäla sitt missbruk, och större tillgång till rena grejer hade det sett bättre ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Absolut, men hur hade man tänkt att det skulle gå till att statligt försörja försäljning av droger? Portugal hade blivit den enskilt största uppköparen av varor som är olagliga i den större delen av världen.

Här är vi till största del överrens. Hade det varit mer "accepterat" att kunna anmäla sitt missbruk, och större tillgång till rena grejer hade det sett bättre ut.

För staten kan ju inte tillverka droger om de vill. Nej i Colorado/Holland så köps allt gräs och andra droger in av maffian och hemmaodlare.

Nej det hade blivit som drogerna som produceras i Holland, väldigt bra och "ofarliga" versioner jämfört med dem som finns på gatan.

Om staten skulle ta över produktion och försäljning så hade det bidragit till, Mer jobb och mindre arbetslöshet, mer pengar, bättre kvalité, bättre kontroll på vad som cirkulerar, svårare för olagliga källor att slå sig in på marknaden, mindre utbredning bland unga. Markant minskning av inkomster till organiserad brottslighet.

En avkriminalisering hade även öppnat upp för mer behandling med medicinsk cannabis. Detta är godkänt i Sverige idag, men bara i formen Sativex. Sativex har samma aktiva ämnen som cannabis har, men det kostar ohyggligt mycket att använda så de som får det utskrivet har för det mesta inte råd att lösa ut sin medicin. Omfattas ej av högkostnadsskydd. Åter igen, ett företag som tjänar multum på det staten hade kunnat erbjuda och tjäna pengar på.

Liknande hade varit väldigt kul att se i Sverige. Många verkar tycka att det inte gör så mycket om folk knarkar ihäjl sig /blir skjutna. Men att de ska överleva och få en bra chans till rehabilitering borde gå före allt tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

För staten kan ju inte tillverka droger om de vill. Nej i Colorado/Holland så köps allt gräs in av maffian och hemmaodlare.

Nej det hade blivit som drogerna som produceras i Holland, väldigt bra och "ofarliga" versioner jämfört med dem som finns på gatan.

Om staten skulle ta över produktion och försäljning så hade det bidragit till, Mer jobb och mindre arbetslöshet, mer pengar, bättre kvalité, bättre kontroll på vad som cirkulerar, svårare för olagliga källor att slå sig in på marknaden, mindre utbredning bland unga. Markant minskning av inkomster till organiserad brottslighet.
En avkriminalisering hade även öppnat upp för mer behandling med medicinsk cannabis. Detta är godkänt i Sverige idag, men bara i formen Sativex. Sativex har samma aktiva ämnen som cannabis har, men det kostar ohyggligt mycket att använda så de som får de utskrivna har för det mesta inte råd att lösa ut sin medicin. Omfattas ej av högkostnadsskydd. Åter igen, ett företag som tjänar multum på det staten hade kunnat erbjuda och tjäna pengar på.

Eftersom droger intresserar mig mindre så har jag inte stor koll på hur det produceras i Holland. Men cannabis är en växt, växt kommer från frön. Portugal trollar fram frön? Eller köper dom? Samma med kokain.

Och visst, på samma sätt har vi Systembolaget i dag. Men trotts det har du problem med smuggelsprit, med kriminalitet och våld som uppkommer i samband med förtäring av alkohol. Bara för att man gör en sak lagligt, betyder det inte att allt magiskt minskas eller försvinner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Eftersom droger intresserar mig mindre så har jag inte stor koll på hur det produceras i Holland. Men cannabis är en växt, växt kommer från frön. Portugal trollar fram frön? Eller köper dom? Samma med kokain.

Och visst, på samma sätt har vi Systembolaget i dag. Men trotts det har du problem med smuggelsprit, med kriminalitet och våld som uppkommer i samband med förtäring av alkohol. Bara för att man gör en sak lagligt, betyder det inte att allt magiskt minskas eller försvinner.

Tyskland säljer nog gärna vidare frön från sina farmer för medicinskt cannabis, eller kanske de i Sverige som producerar cannabis för forskning kan dela med sig.

Det är klart att folk skulle köpa droger olagligt även om alla var lagliga. En femåring förstår att det aldrig försvinner helt. självklart skulle det dock att minska markant. De flesta som använder droger är normala medborgare, det är bara en liten del av de som använder droger som faktiskt utvecklar problem. Alla dessa normala medborgare hade garanterat föredragit att köpa det lagligt där kostnaden går till behandiling/skolor osv, även om det innebar en prishöjning. Jag har inte så bra koll på detta men jag skulle gissa att det är få langare i Sverige som kollar leg innan de säljer.

Lite kul att du tar upp saker som smuggelsprit, menar du att det är ett så stort problem att vi bör stänga ner systembolaget då eller? Låter ju som att det inte är någon idé att försöka en liknande lösning för folk kommer att smuggla ändå.
Det brukar heller inte uppstå så mycket våld i samband med "förtäring" av Cannabis, den delen får Alkohol stå för själv.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Kan ni inte ta erat off-topic-knarkpolitiska tjafs i nån annan tråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Tyskland säljer nog gärna vidare frön från sina farmer för medicinskt cannabis, eller kanske de i Sverige som producerar cannabis för forskning kan dela med sig.

Det är klart att folk skulle köpa droger olagligt även om alla var lagliga. En femåring förstår att det aldrig försvinner helt. självklart skulle det dock att minska markant. De flesta som använder droger är normala medborgare, det är bara en liten del av de som använder droger som faktiskt utvecklar problem. Alla dessa normala medborgare hade garanterat föredragit att köpa det lagligt där kostnaden går till behandiling/skolor osv, även om det innebar en prishöjning. Jag har inte så bra koll på detta men jag skulle gissa att det är få langare i Sverige som kollar leg innan de säljer.

Lite kul att du tar upp saker som smuggelsprit, menar du att det är ett så stort problem att vi bör stänga ner systembolaget då eller? Låter ju som att det inte är någon idé att försöka en liknande lösning för folk kommer att smuggla ändå.

Som jag sa har jag inte storkoll på den internationella marknaden, när det gäller att länder vill köpa till sig för att sälja vidare till sina landsmän. Inte heller har jag varit hos en langare, så kan inte svara på frågan angående leg.

Systembolaget tog jag upp som exempel, eftersom det är en statlig återförsäljare av en substans som kan få folk att bli knäppa i huvudet och skjuta varandra av. Och fortfarande har du problem med smuggling, med kriminalitet, med missbruk. Bara för att du tycker att en avkriminalisering av droger är den enda lösningen, så ser jag det som att det fortfarande kommer finnas problem kvar.

Säg att Svenska kungahusets Joppeleverantör får tillstånd att sälja cannabis fritt till personer som är över 18 kr, men som du sa med ett högre pris. Köpa sprit i Sverige är svindyrt, det ser vi genom all reklam för tyska och danska bordershops. Så säg att en 5a kostar 300kr hos Svenska Kungahusets Joppeleverantör, har du 300kr så går du dit. Har du 200kr och kan få en 5a runt hörnet, så går du runt hörnet.

Bara för att du dekriminaliserar ett problem, betyder det inte att alla problem runt om kring försvinner.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Edit:
Helt OT hur tar de ut spånen? Du kan ta det i pm kanske inte alla vill veta. Om du orkar.

Fått det en gång i ögat en från en stenslip (var en liten fyrkantig spåna), en gång aldrig mer tack. Var fritidsolyka då (märkte symtom dagen efter, extremt ljuskänslig).

Om dom inte ändrat metoden. Kör dom med ett roterande spetsigt verktyg (Kör så klart med bedövning), blev ett märke efter spånan efteråt. ingen rolig upplevelse.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Fått det en gång i ögat en från en stenslip (var en liten fyrkantig spåna), en gång aldrig mer tack. Var fritidsolyka då (märkte symtom dagen efter, extremt ljuskänslig).

Om dom inte ändrat metoden. Kör dom med ett roterande spetsigt verktyg (Kör så klart med bedövning), blev ett märke efter spånan efteråt. ingen rolig upplevelse.

Inte avundsjuk.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Carlj:

I Sverige är det själva införseln av narkotikan till kroppen som är kriminaliserad och som utgör brottet. inte att vara påverkad av narkotika. Oavsett var i världen du är och ifall det är till låtet, har du fortfarande begått ett brott enligt Svensk rätt. På samma sätt fungerar det med passiv rökning. Skulle du ha utsatts för passiv rökning, och det ger utslag på ett piss/blodprov så har du fortfarande begått ett brott.
Narkotikastrafflagen 1§, stycke 1 punkt 6.

Fast det är inte vad det står i lagen. Ordagrant står det: "Den som innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika." men det innefattar inte passiv rökning eller någon form av passiv konsumtion egentligen (som att någon häller något i din drink eller så). Det är inte olagligt att ha drogen i blodet ens i Sverige egentligen det är bara att här så ses det som ett väldigt starkt bevis på att man har brukat och sannolikt hållit drogen också. Men har man en tillräckligt bra förklaring till varför man inte har befattat sig alls med drogen men ändå ger utslag på drogtestet så kan man mycket väl slippa åtal.

Citat:

Om jag tycker det är rimligt är en annan fråga. Sedan är det en jävla massa glass man ska trycka i sig för att det ska ge utslag. Om man då inte har ersatt kolasåsen med whisky.

Nja, visst är det rätt så rejäla mängder men det beror också på vilken typ av glass man äter och sådär. All glass har alkohol i sig men den som har en uttalad alkoholsmak har mer än andra sorter, typ rom-russin eller ägglikör. Klämmer du i dig en liter rom-russinglass på lunchrasten och blir stoppad och får blåsa på vägen tillbaka till jobbet så kommer det att ge utslag.

Citat:

Du menar cannabis nu va, för de flesta andra droger odlas eller produceras lagligt för läkemedel och liknande? Opiater för smärtstillande exempelvis, amfetamin till barn med autism osv. och cannabis kan enkelt produceras och produceras redan i de flesta länder. Många andra europeiska länder genomför också försök med medicinsk cannabis av olika slag och odlar därför i rätt så stor skala helt lagligt.

Skrivet av Carlj:

Fröna är inte olagliga ens i Sverige utan det går utmärkt att exempelvis beställa på nätet eller så och marknaden är stor och levande. Sen behövs inte så mycket frön ens för en odling i stor skala utan man sätter några och väljer ut de bästa som man sedan klonar.

Citat:

Minskas kommer det att göra, inte magiskt dock utan helt enligt marknadens regler. Det finns smuggelsprit här och till och med något organiserade ligor som håller på med det, men det är inte i närheten av gängen som säljer cannabis just för att de flesta som kan hellre köper laglig sprit när den finns tillgänglig. Cannabis är också väldigt dyrt just för den olagliga hanteringen och det ger stora vinster till de kriminella vilket förstås skapar mer konkurrens och mer våld mellan dem. Statlig cannabis kan skattas väldigt högt och ändå bli billigare än kriminell cannabis. Jämför med exempelvis Ruccola som är ganska svårodlat, speciellt här uppe i norr, men som ändå ligger på typ 100 per kilo i butik, cannabis är enklare att odla men kräver visserligen mer efterbearbetning, men det kostar också typ 1000 gånger mer för slutkunden.

Skrivet av Carlj:

Som jag sa har jag inte storkoll på den internationella marknaden, när det gäller att länder vill köpa till sig för att sälja vidare till sina landsmän. Inte heller har jag varit hos en langare, så kan inte svara på frågan angående leg.

Självklart kollar inte langare leg, de flesta är inte ens tillräckligt gamla för att själva gå till systemet liksom. Angående frön så finns det, som sagt, redan en laglig marknad för det här i Sverige. Olagligt blir det först när man har uppsåt.

Citat:

Systembolaget tog jag upp som exempel, eftersom det är en statlig återförsäljare av en substans som kan få folk att bli knäppa i huvudet och skjuta varandra av. Och fortfarande har du problem med smuggling, med kriminalitet, med missbruk. Bara för att du tycker att en avkriminalisering av droger är den enda lösningen, så ser jag det som att det fortfarande kommer finnas problem kvar.

Men du kan se att systembolaget har minskat dessa problem? Folk super inte så hårt som de gjorde innan systemet fanns då det utövar en viss kontroll över köparen så att hen exempelvis inte är berusad eller så. Och systembolaget är bra mycket bättre på att kontrollera leg än exempelvis butiker som säljer folköl eller som sålde mellanöl på den tiden.

Kriminaliteten är också väldigt låg. Smuggelsprit och hembränt finns ändå förstås men inte i så stor utsträckning och marknaden är inte så lukrativ att (riktigt) kriminella personer är intresserade och således uppstår väldigt lite våld som har att göra med spritförsäljning eller så. Sen är ju alkohol en väldigt mycket värre drog än cannabis, man blir aggressiv och tappar i omdöme, men det har väldigt lite att göra med legaliteten utan beror på alkoholens natur.

Citat:

Säg att Svenska kungahusets Joppeleverantör får tillstånd att sälja cannabis fritt till personer som är över 18 kr, men som du sa med ett högre pris. Köpa sprit i Sverige är svindyrt, det ser vi genom all reklam för tyska och danska bordershops. Så säg att en 5a kostar 300kr hos Svenska Kungahusets Joppeleverantör, har du 300kr så går du dit. Har du 200kr och kan få en 5a runt hörnet, så går du runt hörnet.

Kanske, men varför skulle det bli så mycket dyrare? Cannabis är billigt att producera men dyrt att smuggla (tar upp mycket plats och stinker väldigt så risken att bli upptäckt är väldigt hög). Om hela världen hade legaliserat så hade det förstås inte varit ett problem, men det kommer ju inte att ske, alltså måste kriminella cannabissmugglare fortfarande smuggla cannabis från och/eller genom länder där det är olagligt även om det är lagligt där de sen ska sälja det. Eller så odlar de sin egen cannabis i landet, men om det är lagligt så är det ju lagligt att odla det också, och då ligger kriminaliteten och vinstmarginalen i att man inte betalar skatt på sin privata odling eller så och det är inte tillräckligt för att dra till sig så mycket kriminella personer som idag.

Citat:

Bara för att du dekriminaliserar ett problem, betyder det inte att alla problem runt om kring försvinner.

Nej, men ganska mycket av problemen minskar kraftigt och många försvinner helt. Men det handlar ju om hur man ser på problemet. Vad är det som är fel med droger? Är det att folk berusar sig, är det riskerna som berusningen innebär, är det kriminaliteten runt omkring, är det att barn eller unga använder drogerna?

Att folk vill och behöver berusa sig kommer vi (uppenbarligen) inte ifrån, folk lyckas berusa sig i nästan alla situationer, brygger elementvin i fängelsen, trycker i sig mängder med alvedon, våra förfäder hittade den lilla svamp eller ört som gav någon berusning i ett visst område väldigt snabbt osv. Så den aspekten påverkas inte så mycket av en legalisering. Men samtidigt så innebär ju ett annat preparat att en del kanske väljer bort det andra lagliga preparatet (alkohol) som är mycket mer destruktivt på alla sätt och det är ju positivt.

Kriminaliteten runt omkring kanske inte försvinner helt men den går i alla fall ner väldigt kraftigt då det inte finns tillräckligt med pengar kvar i marknaden när legala alternativ finns. Folk skjuter inte varandra för att konkurrera om hembränt-försäljningen liksom men folk skjuter varandra hela tiden på grund av strider om områden för cannabisförsäljning eller så. Även kriminella ungdomar är människor liksom och nu låter vi dom dö och folk reflekterar knappt över det för de är ju kriminella och förtjänar (nästan) det. Låt dom ta död på varandra har man ju hört ganska mycket det senaste. Jag hade uppskattat att inte bli väckt av skottlossning eller polisinsatser men viktigare är ju att minimera risken för våra ungdomar att dö i förtid eller bli invalider eller inlåsta och stämplade.

Att barn och unga använder droger är ett problem. Hade de sålts på systembolaget (eller liknande) hade det blivit svårare för dem att få tag i droger dock. Idag är det ju deras klasskompisar eller så som säljer liksom.

Då kvarstår problemet med den fysiska och psykiska skada som själva drogen orsakar hos den individ som tar den. Hur skadligt cannabis anses vara varierar väldigt mycket beroende på vem man frågar, en del anser det vara i princip ofarligt och en del anser att det skapar psykiska sjukdomar, passiviserar en hel generation osv. De allra flesta, och alla seriösare oberoende vetenskapliga undersökningar, är överens om att det är väldigt mycket mindre skadligt än alkohol dock. Cannabis är inte fysiskt beroendeframkallande som alkohol är exempelvis. Toxiciteten hos cannabis är extremt låg, alltså är det väldigt svårt eller omöjligt (det finns inga verifierade fall någonsin) att dö av en överdos medan många dör varje dag av alkoholöverdoser. Cannabis påverkar hjärnan på flera sätt men inget är i närheten av så destruktivt som alkoholens påverkan på densamma och effekterna är övergående till skillnad från alkoholens. Cannabis påverkar heller inte exempelvis levern alls vilket vi ju vet att alkohol gör på otrevliga sätt.

Sammantaget så är det rätt så bisarrt att cannabis är olagligt och att alkohol är lagligt.

(Ledsen för det långa inlägget men det fanns mycket att svara på)

Permalänk
Skrivet av snajk:

Nja, visst är det rätt så rejäla mängder men det beror också på vilken typ av glass man äter och sådär. All glass har alkohol i sig men den som har en uttalad alkoholsmak har mer än andra sorter, typ rom-russin eller ägglikör. Klämmer du i dig en liter rom-russinglass på lunchrasten och blir stoppad och får blåsa på vägen tillbaka till jobbet så kommer det att ge utslag.

Det handlar fortfarande om mindre än 0,5% alkohol eftersom det inte står något på förpackningarna. Det är endast i så små mängder det fortfarande får säljas som alkoholfritt. El 33 cl lättöl är omkring 6 g för att jämföra med.
Eftersom 1 liter glass väger väldigt olika mäter jag i kilo glass här. Ett kilo glass verkar dock ofta vara över 2 liter.

Några snabba exempel jag hittar: Magnum mini Baileys (0,2% alkohol) krävs alltså 1 kg glass för att få i dig 2 g alkohol. Det ger en slutsumma på 3 kg baileysglass för att få i dig lika mycket alkohol som en lättöl.
Magnum Marc de Champagne (0,5% alkohol) ger slutsumman 1,2 kg glass för att motsvara en lättöl.
GB Romrussin (1,7% alkohol) ger slutsumman ca: 352 g glass för en lättöl (den skulle faktiskt kunna ge en rattfylla om du äter mindre än ett kilo)
SIA Punschrussin (0% alkohol) de kör med punscharom i stället för riktig punsch

Det där var dem jag hittade info på just nu, men det är extrema mängder glass i alla fall. Till och med för romrussinen.

Skrivet av snajk:

Då kvarstår problemet med den fysiska och psykiska skada som själva drogen orsakar hos den individ som tar den. Hur skadligt cannabis anses vara varierar väldigt mycket beroende på vem man frågar, en del anser det vara i princip ofarligt och en del anser att det skapar psykiska sjukdomar, passiviserar en hel generation osv. De allra flesta, och alla seriösare oberoende vetenskapliga undersökningar, är överens om att det är väldigt mycket mindre skadligt än alkohol dock. Cannabis är inte fysiskt beroendeframkallande som alkohol är exempelvis. Toxiciteten hos cannabis är extremt låg, alltså är det väldigt svårt eller omöjligt (det finns inga verifierade fall någonsin) att dö av en överdos medan många dör varje dag av alkoholöverdoser. Cannabis påverkar hjärnan på flera sätt men inget är i närheten av så destruktivt som alkoholens påverkan på densamma och effekterna är övergående till skillnad från alkoholens. Cannabis påverkar heller inte exempelvis levern alls vilket vi ju vet att alkohol gör på otrevliga sätt.

Sammantaget så är det rätt så bisarrt att cannabis är olagligt och att alkohol är lagligt.

(Ledsen för det långa inlägget men det fanns mycket att svara på)

Att en drog som inte blivit laglig om den upptäckts idag är laglig är egentligen inte ett bra argument för att göra en annan drog laglig. Tobak och alkohol hade säkerligen haft svårt att bli lagliga idag om det inte var för att de är så hårt invanda att de är lagliga så att det är otroligt svårt att göra dem olagliga. Jag hör till dem som tycker vi inte behöver fler lagliga skadliga preparat än dem vi redan har. Däremot behöver vi mycket bättre system för att hjälpa dem som vill ha hjälp att komma ur sina bruk / missbruk av dessa varor oavsett om de är lagliga eller ej.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gaminggirl:

Det handlar fortfarande om mindre än 0,5% alkohol eftersom det inte står något på förpackningarna. Det är endast i så små mängder det fortfarande får säljas som alkoholfritt. El 33 cl lättöl är omkring 6 g för att jämföra med.
Eftersom 1 liter glass väger väldigt olika mäter jag i kilo glass här. Ett kilo glass verkar dock ofta vara över 2 liter.

Några snabba exempel jag hittar: Magnum mini Baileys (0,2% alkohol) krävs alltså 1 kg glass för att få i dig 2 g alkohol. Det ger en slutsumma på 3 kg baileysglass för att få i dig lika mycket alkohol som en lättöl.
Magnum Marc de Champagne (0,5% alkohol) ger slutsumman 1,2 kg glass för att motsvara en lättöl.
GB Romrussin (1,7% alkohol) ger slutsumman ca: 352 g glass för en lättöl (den skulle faktiskt kunna ge en rattfylla om du äter mindre än ett kilo)
SIA Punschrussin (0% alkohol) de kör med punscharom i stället för riktig punsch

Det där var dem jag hittade info på just nu, men det är extrema mängder glass i alla fall. Till och med för romrussinen.

Jo absolut. Det är nog inget som händer ofta men det händer då och då. Sen räcker det ju med en lättöl för att fastna i en blåskontroll om den dracks tätt inpå, det är därför som man vanligtvis gör två kontroller med lite tid emellan (minns inte om det är en halvtimme eller en timme). Fortfarande händer det ibland att mål mot glassätare går så långt som till domstol.

Citat:

Att en drog som inte blivit laglig om den upptäckts idag är laglig är egentligen inte ett bra argument för att göra en annan drog laglig. Tobak och alkohol hade säkerligen haft svårt att bli lagliga idag om det inte var för att de är så hårt invanda att de är lagliga så att det är otroligt svårt att göra dem olagliga. Jag hör till dem som tycker vi inte behöver fler lagliga skadliga preparat än dem vi redan har. Däremot behöver vi mycket bättre system för att hjälpa dem som vill ha hjälp att komma ur sina bruk / missbruk av dessa varor oavsett om de är lagliga eller ej.

De där argumenten brukar komma fram ganska fort när man diskuterar narkotikapolitik men de håller inte för närmare granskning tyvärr. Frågan är inte om vi ska ha en till drog eller ej, vi har drogerna här redan och det är inget som vi kan besluta bort hur mycket vi än vill. Legaliteten har inte så mycket att göra med hur många som brukar vilket blir väldigt tydligt om man jämför exempelvis Holland med Sverige.

Problemet är istället hur vi behandlar och hanterar brukare av drogerna, hur vi överlåter marknaden till de kriminella, och vilka problem det skapar. Om de är värre än problemen drogen i sig skulle kunna tänkas orsaka vid en eventuell legalisering så är det ganska självklart att den borde legaliseras. Och att det är så är helt uppenbart om man tittar på siffrorna som finns tillgängliga.

Dödligheten är extremt låg hos cannabis: ingen i hela världshistorien har dött av att bruka cannabis. Förbudet mot cannabis har däremot orsakat två döda ungdomar bara i min stadsdel det senaste året. Missbruk av alla möjliga saker är aldrig bra förstås, men det kommer man inte runt genom förbud utan genom utbildning och bra hjälp till de som vill ha den. Vad dagens skolungdomar får höra i skolan är skrattretande dåligt, ensidigt och verklighetsfrånvänt och skolungdomarna ser igenom det direkt och således har det inte alls önskad effekt. Hjälpen man ger missbrukare är heller inte bra men det stora problemet med den är att den alltid hänger ihop med polis och socialtjänst och därmed vågar missbrukare inte söka hjälp av rädsla för att bli straffade på ena eller andra sättet.

Min liknelse ovan gäller också i detta fall:

Skrivet av snajk:

A är skadligt och därför ska vi inte tillåta X som är mycket mindre skadligt liksom. Hur hänger logiken ihop där menar du? Folk kör ihjäl sig med bilar och därför ska vi inte tillåta sparkcyklar. Att ett trafikslag är tillåtet ger väl nog med dåliga följder, ser därför ingen anledning att tillåta fler. Ser du hur dumt ditt argument direkt blir om man applicerar det på något annat än dödsknarket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matadoren:

Och där står det någonting i stil med att "datum,tid: Polis stoppar en bilist på xxx vägen i centrala stad, Föraren påvisar tydliga tecken på drogpåverkan och får därför följa med patrullen för provtagning, misstänkt för rattfylleri. En anmälan skrivs"

Detta är felet.

Informationen måste vara korrekt och inte snedvriden för att framställa polisen i bättre ljus som ovan.

Tar man någon som visar sig vara oskylig så bör Polisen antingen inte lägga ut ngn information om det alls, eller så måste det tydligt framgå i informationen att man gjort ett misstag för att undvika missförstånd.

Ett litet "misstag" eller "förväxling" från polisen som tar upp ngn timma av deras dag kan förstöra en oskyldig människas liv ( vänskap, familj eller karriär ) om det vill sig illa.

Detta verkar Polisen totalt sakna förståelse eller respekt för utan vill lägga ut så mkt propaganda de bara kan för att visa hur duktiga de är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

I övrigt är det med "fredliga cannabis-missbrukare" en rätt fin myt. Det finns en hel bok tex som bara radar upp cannabis-relaterade våldsbrott. Kommer inte ihåg vad den heter just nu bara.

Jag hoppas inte att du syftar på 100 haschrelaterade våldsbrott av arkitekten och dårpippin Allan Rubin?

Här är han i Svar Direkt där han pratar om hårdrock, droger och våld
https://www.youtube.com/watch?v=J1sQx6Gla6E

Cannabis orsakar inte våld, försök med någon mer modern skräckpropaganda som är mer trolig (eller varför inte försöka med fakta?)

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd låst*

Trådens ursprungliga syfte är sedan länge bortglömt och är påväg in i delar som lämpar sig bätre på andra ställen.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord