Rösta fram t-shirt till communityt!
Permalänk
Skrivet av snajk:

Men samtidigt kan ju den misstanken bestå av att personen hade långt hår, eller en skrotig bil, eller att han körde för försiktigt, eller vad som helst liksom. Poliser är inte övermänniskor på något sätt utan de gör fel och är dumma och småsinta precis som andra människor.

Nej.
Misstanken består inte av sådant. Misstanken kan bestå av muntorrhet, överdriven salivproduktion, ryckningar, avvikande ögonbeteende, sluddrigt och/eller osammanhängande tal, svårigheter i att redogöra och svara på frågor, lögner, nystagmus (låter som det TS beskriver i början av tråden) i ögonen osv osv osv. Däremot kan tiden, platsen och att man kör en jäkligt risig bil eller är allmänt ovårdad, föranleda till att polisen blir nyfikna och stoppar bilen, eller stannar och pratar med en person. Den eventuella misstanken, enligt nämnt ovan, uppstår under detta samtal med personen. Viktigt att skilja på men tydligen lätt att blanda ihop ser jag. Sen att fel begås i bedömningar, självklart är det så och det vore naivt att tro annat.

Skrivet av snajk:

Men de gör ju redan på det sättet, det finns exempelvis massvis av artiklar där missbrukare beskriver hur polisen plockar in dem allt som oftast, ibland oftare än varje vecka, för att få positiva svar på drogtester och på så sätt få upp den delen av statistiken. Böter utdöms men betalas inte eftersom det är riktiga missbrukare vi pratar om. Så om de plockar in kända missbrukare, som de är säkra kommer att ge ett positivt svar, i stor utsträckning så måste ju det betyda att statistiken är väldigt missvisande just i andelen som faktiskt är drogpåverkade av totalen som testas om man bortser från dessa försök att få upp statistiken.

Nej igen.
Det är inte därför polisen plockar in vissa personer i större utsträckning än andra, men det händer väl titt och tätt att någon stackars missbrukare gråter ut i en tidning för att han "trakasserats" av polisen då han inte får knarka ifred. I polisens ögon är en missbrukare en person i behov av hjälp, exempelvis att få in personen på vård (LVM), men man saknar vettiga verktyg för detta. Att ta in en person på ringa narkotikabrott flertalet gånger i rad och skriva PM till socialtjänsten, är i princip det verktyg polisen har för att påvisa att en person är rejält ute på glid och behöver hjälp från samhället i övrigt. Sen hur den hjälpen fungerar, är nog en annan diskussion. Sen har det självklart säkert hänt att en person tas in bara för att polisen vill, men jag vill hävda det är ovanligt.

Är du intresserad på riktigt kan du med lätthet kontrollera hur mycket större andel av de som regelbundet plockats in, som hamnat på LVM-vård än de som inte regelbundet plockats in. Jag törs hävda den siffran är betydligt högre än de som inte plockas in "ofta".

Skrivet av snajk:

Fast han sa aldrig rattfulla utan att alkoholister inte räknas som kriminella men de som brukar droger gör det, och det är ju helt sant. Om du går till en läkare med dina alkoholproblem så kommer hen inte att ringa polisen (om hen inte bedömer att du inte kommer att kunna undvika att köra bil påverkad) men om du söker hjälp för dina drogproblem så är det precis vad som händer.

Det hände en bekant till mig. Hon hade psykiska problem och hade fått diverse starka tabletter; psykofarmaka, muskelavslappnande och diverse insomningstabletter bland annat; i många år utan större resultat men sen hittade hon cannabis och det hjälpte henne på riktigt och utan de extrema biverkningar som är oundvikliga med de lagliga preparaten. Men eftersom hon var en väldigt nervös person och därför hade väldiga problem med just kriminaliteten i det hela, och hade blivit itutad att cannabis är så farligt genom hela sin uppväxt och därmed kände sig extremt skyldig och som en väldigt dålig människa (hennes psykiska problem spädde dessutom på detta), så ville hon sluta med att använda det som fungerade och gå tillbaka till de accepterade läkemedlen som inte gjorde det. Alltså ringde hon någon rådgivningscentral för just missbruk i kommunen och beskrev sina problem och bad om hjälp. Istället för hjälp fick hon hot och bannor, de skulle ringa inte bara polisen utan också hennes läkare så att hon inte skulle få några nya recept utskrivna (trots att det var därför hon sökte sig dit från första början) och socialtjänsten så att de eventuella pengar eller den eventuella hjälp hon fick från dem skulle dras in. Detta gjorde förstås henne helt knäckt, hon sökte hjälp för att inte bli en missbrukare men istället så fick hon veta att hon redan var det i deras ögon och därmed inte värd ett skit. Missbrukarvård my ass liksom, de vårdar inte utan stämplar folk som förlorade förlorare och gör sen så lite som möjligt förutom just att straffa dem hårt och snabbt. Det skulle förstås aldrig hända en alkoholist utan hen hade fått hjälp och stöd utan särskilt mycket moralpredikande.

Sen kan förstås en full person exempelvis hamna i fyllecell, men då krävs det en väldigt hög grad av berusning och oavsett så räknas det inte som något kriminellt. Man kan också bli av med körkortet utan att någonsin ha kört berusad om man är opålitlig i nykterhetshänseende vilket brukar innebära flera besök i fyllecellen på relativt kort tid. Jämför detta med exempelvis en cannabisbrukare där det räcker att man har brukat cannabis en gång, man behöver inte ens ha känt någon effekt, för att räknas som en kriminell missbrukare och direkt hamna i brottsregistret och riskera körkort och dylikt.

Samhällets reaktioner på brukande av (olagliga) droger står inte i proportion till den potentiella skada de kan orsaka varken individen eller samhället i stort. Och för alkohol gäller det motsatta; samhällets reaktioner är inte tillräckligt stora eller snabba för att hjälpa de med reella problem och de potentiella samhällsproblemen som alkohol kan orsaka (och orsakar varje dag) är enorma.

Nej, fel ännu en gång.
Du behöver lära dig om tystnadsplikt och sekretess. Det krävs minst ett års fängelse på straffskalan för att ens en läkare FÅR bryta mot tystnadsplikten. Ringa narkotikabrott har 6 månader på straffskalan. You do the math...

Jasså, säger du det. Jag var av uppfattningen att vi jämförde en olaglig företeelse mot en annan, alltså rattfylleri jämfört med drograttfylla. Ska du jämföra en alkoholist mot en drogmissbrukare så blir det ju om möjligt ännu enklare; narkotika är olagligt, alkohol är det inte och sjävlfallet behandlas det annorlunda. Jag trodde att folk visst det, men antar att det inte skadar att vara övertydlig.

Att alkohol ställer till med en jävla massa elände och misär i samhället är vi dock överens om. Narkotika i olika former gör det också. Båda är skit. Att en är tillåten ger väl nog med dåliga följder, ser därför ingen anledning att tillåta fler.

Skrivet av snajk:

Jaså, det finns en källa men du kommer bara inte ihåg den. Ok. Cool story bra...

Alla som har varit i närheten av cannabis eller brukare vet att det inte orsakar aggressivitet på något plan utan snarare dämpar aggressiva tendenser. Vissa har förstås så starka aggressiva tendenser att det inte hjälper, så att de trots cannabispåverkan begår våldsbrott, men det är ytterst få och sannolikt hade de begått dessa brott oavsett droger.

Däremot finns det en massa våld relaterat till cannabisförsäljning, territorialstrider mellan gäng, våld mot poliser osv. men det är ju direkta följder av cannabisens legala status och har inget att göra med själva preparatet. Snarare hade den typen av våld minskat drastiskt, om inte försvunnit helt, vid en legalisering. Gäng skjuter inte på varandra över vem som får sälja smuggelsprit i ett visst område liksom, men bara i min stad har det varit ett helt gäng skottlossningar den senaste tiden tack vare cannabisförbudet.

Ja, med tanke på alla de källor du fullkomligen radar upp i dina argument, så får jag väl gräva fram titeln på boken jag åsyftar då. Ber om att få återkomma dock eftersom jag är ledig idag och inte äger nämnda bok. Att den finns dock, kommer du inom kort bli varse om. Tills dess kan du ju roa dig med denna länk, som till viss mån också berör det hela.

Jag har aldrig sagt att cannabis är en våldsbejakande drog, däremot har jag sagt att det är en myt att folk inte kan bli våldsamma av densamme. Men som jag skrivit tidigare, jag kommer inte sitta och diskutera olika drogers vara eller icke vara. Det är en helt annan diskussion.

Skrivet av snajk:

Yes. Men tråden är i övriga ämnen så då är det väl ganska ok. Sen är det ju relaterat till grundfrågan i tråden, om polisens rättigheter och skyldigheter gentemot de som de kontrollerar och de som de anser ser drogpåverkade ut och så.

Se ovan.

Polisens skyldigheter och rättigheter i detta fall finner du i "Lag om straff för vissa trafikbrott" och "Rättegångsbalken", kapitel 23,27 och 28. Hur tydligt som helst.

länkar
Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av Commander:

Räcker att du åker hem och skyller sedan på att du tog en flaska vodka. Men ja det är stora negativa efftekter av dagens politik, har vänner som hamnat i missbruk som sedan inte vågat få hjälp pga stigman man får. Vill du ha hjälp med drogmissbruk hos en läkare kommer hen att anmäla detta till polisen vilket du får betala böter samt hamnar i registret och tydligen på Facebook också. Sedan allt moralpanik från omgivningen som att man har mördat någon.

Njae, om du menar så kallad "eftersupning" är tämligen lätt att slå hål på i de flesta fall för polisen idag. Man gör två separata test med en viss tid mellan, då får man fram en kurva på om din berusning är på uppåtstigande eller nedåtstigande. Med denna kurva kan man sedan i tid påvisa att du drack alkoholen efter den inträffade olyckan. Det gick bättre förut, idag går det väldigt sällan. Om det nu var vad du menade

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

Polisen har skyldighet att informera allmänheten om vad man gör. Det är en del i insynen av polisen som allmänheten ska ha. Det kallas ett öppet samhälle och är något vi ska värna om. Vi vill inte ha en polis som kan göra allt bakom stängda dörrar.

Dessutom är journalister på polisen som iglar om att man ska meddela varje steg man tar.

Oj, du är verkligen blind för verkligheten. Folket har väldigt liten insyn i Polisens verksamhet. Att Polisen ska twittra/fb är bara löjligt och kan slå väldigt fel som i det här fallet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Leopardkungens:

Oj, du är verkligen blind för verkligheten. Folket har väldigt liten insyn i Polisens verksamhet. Att Polisen ska twittra/fb är bara löjligt och kan slå väldigt fel som i det här fallet.

Nej, verkligen inte. I det vardagliga arbetet vill jag nog påstå att man kan få ganska god insyn om man är intresserad. Däremot det som omhuldas av sekretess ska såklart hållas hemligt. Det var dock inte vad som diskuterades här.

Du tycker det är löjligt, många andra verkar uppskatta det. Vem som har rätt är varken du eller jag att bedöma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och hur många gånger ska det behövas nämnas:

DET VAR INTE FKING FARBROR BLÅ SOM TWEETADE/GICK UT MED DET PÅ FACEBOOK!

Notera att: "ett inlägg på facebook från en grupp som heter någonting i stil med "Rescue photo" Där de automatiskt lägger upp notiser från Bla Polisen.

Och där står det någonting i stil med att "datum,tid: Polis stoppar en bilist på xxx vägen i centrala stad, Föraren påvisar tydliga tecken på drogpåverkan och får därför följa med patrullen för provtagning, misstänkt för rattfylleri. En anmälan skrivs"

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Legendarisk

Det är inte polisen som har lagt ut det på Facebook, och TS har inte heller råkat ut för några konsekvenser av det. Han är dock bekymrad över att andra skulle kunna dra förhastade slutsatser, men det verkar han ju inte vara ensam om att behöva vara.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Massa Text om hur myndigheter ska göra och skyldigheter/rättigheter.

För vara en person som ser saker i jobbet och antagligen är anställd av staten så verkar du inte ha så mycket verklighetsförankring.
Du länkar tex text som är skriven av Jan Ramström. FHI gjorde om den då den fick kritik på hans källor. Att han bla plockar ut det som passar han men lämnar resten osv.

Du skriver att läkare osv har tystnadsplikt när hon ringde vilket stämmer att dom har men läs denna artikelserien där dom visar
hur myndigheter bryter mot tystnadsplikt och uppmanar folk att ta vissa beslut vilket dom inte får göra. (Därav man alltid ska spela in allt när man har med myndigheter att göra)

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/darfor-levde-logner...

Sen kommer vi till polisen skyldigheter och rättigheter:
Polisen har en massa lagar dom kan tillämpa tex att dom vill se varningstriangeln för du ska öppna bagage luckan osv.
Men finns poliser som missbrukar detta:
Här har du ett exempel på hur polisen andvände sig av störande mot allmän ordning och körde iväg en tjej ett par km
http://www.bt.se/boras/dumpades-vid-ridhuset-far-19-000-i-ska...

Sen en personlig fråga: Blir du nervös om en polisbil lägger sig bakom dig när du kör? Är dina första tanke shit bröt jag mot nått eller är den lugnt jag är en perfekt människa jag har kört lagligt och inte gjort nått dumt? o

OT:
Att polisen kan in TS på pisseprov på dom grunderna dom fick ja men om det var rätt beslut är är jag mer tveksam till.
Om han inte är dömd inte utgjorde nån trafikfara blåste rent och inte har är registrerad för umgås i vissa kretsar så är det ett slöseri med
skattepengar.
Fast en kan vara också så så att TS ser ut att vara lite för "vältränad" och var på väg till gymmet och polisen tog han med in han på pisseprov pga av det och inte trötta ögon..

Permalänk
Skrivet av VonB:

För vara en person som ser saker i jobbet och antagligen är anställd av staten så verkar du inte ha så mycket verklighetsförankring.
Du länkar tex text som är skriven av Jan Ramström. FHI gjorde om den då den fick kritik på hans källor. Att han bla plockar ut det som passar han men lämnar resten osv.

Du skriver att läkare osv har tystnadsplikt när hon ringde vilket stämmer att dom har men läs denna artikelserien där dom visar
hur myndigheter bryter mot tystnadsplikt och uppmanar folk att ta vissa beslut vilket dom inte får göra. (Därav man alltid ska spela in allt när man har med myndigheter att göra)

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/darfor-levde-logner...

Sen kommer vi till polisen skyldigheter och rättigheter:
Polisen har en massa lagar dom kan tillämpa tex att dom vill se varningstriangeln för du ska öppna bagage luckan osv.
Men finns poliser som missbrukar detta:
Här har du ett exempel på hur polisen andvände sig av störande mot allmän ordning och körde iväg en tjej ett par km
http://www.bt.se/boras/dumpades-vid-ridhuset-far-19-000-i-ska...

Sen en personlig fråga: Blir du nervös om en polisbil lägger sig bakom dig när du kör? Är dina första tanke shit bröt jag mot nått eller är den lugnt jag är en perfekt människa jag har kört lagligt och inte gjort nått dumt? o

OT:
Att polisen kan in TS på pisseprov på dom grunderna dom fick ja men om det var rätt beslut är är jag mer tveksam till.
Om han inte är dömd inte utgjorde nån trafikfara blåste rent och inte har är registrerad för umgås i vissa kretsar så är det ett slöseri med
skattepengar.
Fast en kan vara också så så att TS ser ut att vara lite för "vältränad" och var på väg till gymmet och polisen tog han med in han på pisseprov pga av det och inte trötta ögon..

Att artikeln av Jan Ramström fick kritik är av begränsad vikt. Innehållet i rapporten och dess slutsatser är ju i mångt och mycket detsamma även efter revidering. Den är fortsatt lika aktuell.

Sen att det finns undantag och tråkiga exempel på maktmissbruk bland poliser, läkare och ja säkert även en och annan sotare med, har både jag och andra redan konstaterat flera gånger tidigare i tråden, men det är väl bra att du gör det med då så är vi en till. Jag försöker dock hålla mig till normalförfarandet, då jag tror det för diskussionen närmare verkligheten än att fokusera på undantag.

Om jag blir nervös ifall en polisbil lägger sig bakom mig? Inte det minsta, varför skulle jag bli det? Det slutade jag bli någon gång samtidigt om jag vid 16års ålder sålde min trimmade moped.

OT: Något som jag fascinerats av som inte ens nämnts, är att vi vet noll och intet om hur pass ärlig TS egentligen var i sin redogörelse. Vilken version hade polisen givit om det hela tex? Menar inte att misskreditera TS, men det vore ju inte första gången någon putsar på sin story för att hamna i lite bättre dager...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jaså, det finns en källa men du kommer bara inte ihåg den. Ok. Cool story bra...

Lite intressant läsning om vilka droger som skadar samhället/individen mest;
http://www.sg.unimaas.nl/_old/oudelezingen/dddsd.pdf

dock raka motsatsen till vad Marmeladov troligtvis försökte hänsiva till

Permalänk
Skrivet av Mahti:

Lite intressant läsning om vilka droger som skadar samhället/individen mest;
http://www.sg.unimaas.nl/_old/oudelezingen/dddsd.pdf

dock raka motsatsen till vad Marmeladov troligtvis försökte hänsiva till

Inte det minsta, då har du missförstått. Jag gjorde bara ett kort inlägg om att THC inte nödvändigt vis är den "fredliga och lunga" drogen som dess brukare och förespråkare alltid vill ge sken av. Det var väl dumt av mig då att ens nämna det, då det verkar ha blivit någon form av tändvätska för en helt annan debatt...

Jag har nämnt det 2 eller 3 gånger redan, men får väl ta det igen då; Jag har ingen som helst avsikt att sitta och diskutera narkotikapolitik i stort eller substans mot substans i jämförelse av farlighet eller vad det nu än må vara. Vill man diskutera sånt så antar jag att det finns mängder med sådana trådar på flashback eller liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@marmeladov:
Syftet från min sida var att sprida länken till snajk (och möjligtvis andra som kan vara intresserade).
Syftet var inte att fortsätta på OT tråden, därav citerade jag inte dig (borde kanske inte nämnt dig i inlägget alls) och höll inlägget så kort och koncist som möjligt utan att argumentera vare sig för eller emot

- kommunikation är svårt och misstolkningar är mer regel än undantag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marmeladov:

Nej.
Misstanken består inte av sådant. Misstanken kan bestå av muntorrhet, överdriven salivproduktion, ryckningar, avvikande ögonbeteende, sluddrigt och/eller osammanhängande tal, svårigheter i att redogöra och svara på frågor, lögner, nystagmus (låter som det TS beskriver i början av tråden) i ögonen osv osv osv. Däremot kan tiden, platsen och att man kör en jäkligt risig bil eller är allmänt ovårdad, föranleda till att polisen blir nyfikna och stoppar bilen, eller stannar och pratar med en person. Den eventuella misstanken, enligt nämnt ovan, uppstår under detta samtal med personen. Viktigt att skilja på men tydligen lätt att blanda ihop ser jag. Sen att fel begås i bedömningar, självklart är det så och det vore naivt att tro annat.

Det du säger gäller dock bara om vi hade haft helt objektiva robotpoliser, i verkligheten så är det inte så utan poliser tolkar alla möjliga signaler och attribut ganska mycket som de vill. Däremot är det förstås väldigt lätt att i efterhand hävda att en viss person exempelvis var torr i munnen eller sluddrade oavsett hur verkligheten såg ut, hur ska det kunna motbevisas liksom?

Citat:

Nej igen.
Det är inte därför polisen plockar in vissa personer i större utsträckning än andra, men det händer väl titt och tätt att någon stackars missbrukare gråter ut i en tidning för att han "trakasserats" av polisen då han inte får knarka ifred. I polisens ögon är en missbrukare en person i behov av hjälp, exempelvis att få in personen på vård (LVM), men man saknar vettiga verktyg för detta. Att ta in en person på ringa narkotikabrott flertalet gånger i rad och skriva PM till socialtjänsten, är i princip det verktyg polisen har för att påvisa att en person är rejält ute på glid och behöver hjälp från samhället i övrigt. Sen hur den hjälpen fungerar, är nog en annan diskussion. Sen har det självklart säkert hänt att en person tas in bara för att polisen vill, men jag vill hävda det är ovanligt.

Är du intresserad på riktigt kan du med lätthet kontrollera hur mycket större andel av de som regelbundet plockats in, som hamnat på LVM-vård än de som inte regelbundet plockats in. Jag törs hävda den siffran är betydligt högre än de som inte plockas in "ofta".

Yes, de som åker fast mer får mer vård, det betyder inte att polisen inte plockar in dem för att få upp sin statistik. Många blir inplockade varje vecka i åratal utan någon som helst åtgärd utöver detta, hur hjälper det dem? En stor förklaring till våra olika ståndpunkter är att du verkar tro att polisen i allmänhet vill väl och jag anser att det inte är så sannolikt baserat på mina erfarenheter.

Citat:

Nej, fel ännu en gång.
Du behöver lära dig om tystnadsplikt och sekretess. Det krävs minst ett års fängelse på straffskalan för att ens en läkare FÅR bryta mot tystnadsplikten. Ringa narkotikabrott har 6 månader på straffskalan. You do the math...

Och läkare förväntas kunna avgöra om en patients missbruk faller under den ringa graden eller normalgraden? Sen faller det där om patienten exempelvis får eller kan komma i fråga för att få hjälp ifrån socialtjänsten (och man skulle ju kunna hävda att det kan komma i fråga för alla med missbruksproblematik). Det finns också specifika undantag för just missbruk och exempelvis fara för liv och hälsa (vilket kan tolkas ganska brett).

Citat:

Jasså, säger du det. Jag var av uppfattningen att vi jämförde en olaglig företeelse mot en annan, alltså rattfylleri jämfört med drograttfylla. Ska du jämföra en alkoholist mot en drogmissbrukare så blir det ju om möjligt ännu enklare; narkotika är olagligt, alkohol är det inte och sjävlfallet behandlas det annorlunda. Jag trodde att folk visst det, men antar att det inte skadar att vara övertydlig.

Jo, och nu börjar vi komma in på en helt annan diskussion: Varför är skadliga preparat lagliga och långt mindre skadliga preparat olagliga. Men det kan vi ta vid annat tillfälle i en annan tråd.

Citat:

Att alkohol ställer till med en jävla massa elände och misär i samhället är vi dock överens om. Narkotika i olika former gör det också. Båda är skit. Att en är tillåten ger väl nog med dåliga följder, ser därför ingen anledning att tillåta fler.

Men det är inget hållbart argument. A är skadligt och därför ska vi inte tillåta X som är mycket mindre skadligt liksom. Hur hänger logiken ihop där menar du? Folk kör ihjäl sig med bilar och därför ska vi inte tillåta sparkcyklar. Att ett trafikslag är tillåtet ger väl nog med dåliga följder, ser därför ingen anledning att tillåta fler. Ser du hur dumt ditt argument direkt blir om man applicerar det på något annat än dödsknarket?

Citat:

Ja, med tanke på alla de källor du fullkomligen radar upp i dina argument, så får jag väl gräva fram titeln på boken jag åsyftar då. Ber om att få återkomma dock eftersom jag är ledig idag och inte äger nämnda bok. Att den finns dock, kommer du inom kort bli varse om. Tills dess kan du ju roa dig med denna länk, som till viss mån också berör det hela.

Klassiker det där. Som vanligt så bortser svensk propaganda maskerat som vetenskapliga rapporter från all forskning som motsäger den slutsats som rapporten vill komma till och dessutom tar den upp en massa irrelevanta saker som inte har med grundproblematiken att göra bara för att piska upp stämningen ytterligare. Uppenbarligen kan man inte skilja på samband och orsak då man bland annat påstår att det är självklart att cannabismissbruk leder till psykiska sjukdomar bara för att de med psykiska sjukdomar i större utsträckning än andra brukar cannabis när exempelvis det faktum att vi har fler psykiskt sjuka än Holland talar kraftigt emot den slutsatsen.
Cannabis har ett unikt skadepanorama. Därför är det oftast inte så meningsfullt att jämföra med tobaksrökning eller alkoholmissbruk, som har sina egna skadepanoraman. Nej självklart är det inte relevant att jämföra med de enda lagliga drogerna vi har, då hade ju dubbelmoralen blivit uppenbar.

Men igen så seglar vi iväg från ämnet.

Angående mina källor så argumenterar jag efter logik och egna upplevelser, det finns inga källor till det förutom en ens personliga förmåga att ta till sig logik.

Citat:

Jag har aldrig sagt att cannabis är en våldsbejakande drog, däremot har jag sagt att det är en myt att folk inte kan bli våldsamma av densamme. Men som jag skrivit tidigare, jag kommer inte sitta och diskutera olika drogers vara eller icke vara. Det är en helt annan diskussion.

Så det är inte en våldsbejakande drog men folk blir våldsamma av den? Kan du inte bara medge att det där är helt hittepå. Cannabis minskar våldsbenägenhet och om någon ändå är våldsam så är det inte tack vare cannabisen utan trots den.

Citat:

Polisens skyldigheter och rättigheter i detta fall finner du i "Lag om straff för vissa trafikbrott" och "Rättegångsbalken", kapitel 23,27 och 28. Hur tydligt som helst.

Tydligt och tydligt, allt är ju en bedömningsfråga liksom. Där står exempelvis: ...efter att ha intagit narkotika som avses i 8 § narkotikastrafflagen (1968:64) i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet. och det går inte att avgöra utan ett blodprov, så varför använder man urinprov? Kanske för att urinprov ger utslag långt efter att drogen försvunnit från blodet.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det du säger gäller dock bara om vi hade haft helt objektiva robotpoliser, i verkligheten så är det inte så utan poliser tolkar alla möjliga signaler och attribut ganska mycket som de vill. Däremot är det förstås väldigt lätt att i efterhand hävda att en viss person exempelvis var torr i munnen eller sluddrade oavsett hur verkligheten såg ut, hur ska det kunna motbevisas liksom?

Vid avrapporteringen för ringa narkotikabrott så fyller poliserna i vilka tecken som den misstänkte uppvisade. Fyller man i saker som "hade ett vanvårdat yttre" eller "körde skruttig bil" så kan jag garantera att den polisen får det ganska hett om öronen och inom kort får JO över sig. Som sagt, hur en polis bygger misstanke om narkotikapåverkan är ganska komplicerat om det görs rätt, varpå såklart det blir fel ibland.

Skrivet av snajk:

Yes, de som åker fast mer får mer vård, det betyder inte att polisen inte plockar in dem för att få upp sin statistik. Många blir inplockade varje vecka i åratal utan någon som helst åtgärd utöver detta, hur hjälper det dem? En stor förklaring till våra olika ståndpunkter är att du verkar tro att polisen i allmänhet vill väl och jag anser att det inte är så sannolikt baserat på mina erfarenheter.

"Varje vecka i åratal" - nej. Även den polisen som gör det kommer få det hett om öronen. Åklagare stämmer inte på ringa narkotikabrott så ofta utan då kommer brottet avskrivas just med anledningen att man inte kan bevisa att det inte är "narkotikan från förr-förra veckan" som är kvar i kroppen. Kontakta valfri åklagare och fråga om du är intresserad. Men återigen, att det säkert har missbrukats från enskilda polisers håll förnekar jag inte, men att det i regel görs för att "få pinnar" i någon statistik motsätter jag mig kraftigt. Men ja, det stämmer nog att vi har olika bild av det polisiära arbetet och tillika säkert olika erfarenheter. Dina erfarenheter ringaktar jag inte, men har svårt för då man kommer med rena faktafel.

Skrivet av snajk:

Och läkare förväntas kunna avgöra om en patients missbruk faller under den ringa graden eller normalgraden? Sen faller det där om patienten exempelvis får eller kan komma i fråga för att få hjälp ifrån socialtjänsten (och man skulle ju kunna hävda att det kan komma i fråga för alla med missbruksproblematik). Det finns också specifika undantag för just missbruk och exempelvis fara för liv och hälsa (vilket kan tolkas ganska brett).

Att vara påverkad av narkotika, hur dyngpåtänd man än må vara, kan aldrig bli narkotikabrott av normalgraden och således kan tystnadsplikten aldrig brytas.

Ringa narkotikabrott genom eget bruk (vara påverkad/ha i kroppen), är alltid ringa brott. Därför klarar nog varje läkare eller vem annan som helst att bedöma det. Således, att en person uppträder påverkat eller pratar om sitt missbruk inför en läkare, kan aldrig göra att läkaren bryter sin tystandsplikt. Om personen däremot sitter och berättar vitt och brett om sitt enorma lager på 2ton kokain i källaren, så har läkaren all rätt att kontakta polis.

Är personen så pass nedgången att läkaren gör en bedömning att han/hon måste tvångsomhändertagas för vård, så är det en annan femma och en helt annan situation. Det ska mycket till, tyvärr får man väl säga. Önskvärt hade väl varit om man inte behöver bli så nedgången innan man fick vård i Sverige...

Skrivet av snajk:

Jo, och nu börjar vi komma in på en helt annan diskussion: Varför är skadliga preparat lagliga och långt mindre skadliga preparat olagliga. Men det kan vi ta vid annat tillfälle i en annan tråd.

Här är vi helt överens.

Skrivet av snajk:

Men det är inget hållbart argument. A är skadligt och därför ska vi inte tillåta X som är mycket mindre skadligt liksom. Hur hänger logiken ihop där menar du? Folk kör ihjäl sig med bilar och därför ska vi inte tillåta sparkcyklar. Att ett trafikslag är tillåtet ger väl nog med dåliga följder, ser därför ingen anledning att tillåta fler. Ser du hur dumt ditt argument direkt blir om man applicerar det på något annat än dödsknarket?

Inte då. Jag tycker din liknelse blir fullständigt skev, men som vi båda konstaterat, detta är inte något som bör avhandlas i den här tråden.

Skrivet av snajk:

Klassiker det där. Som vanligt så bortser svensk propaganda maskerat som vetenskapliga rapporter från all forskning som motsäger den slutsats som rapporten vill komma till och dessutom tar den upp en massa irrelevanta saker som inte har med grundproblematiken att göra bara för att piska upp stämningen ytterligare. Uppenbarligen kan man inte skilja på samband och orsak då man bland annat påstår att det är självklart att cannabismissbruk leder till psykiska sjukdomar bara för att de med psykiska sjukdomar i större utsträckning än andra brukar cannabis när exempelvis det faktum att vi har fler psykiskt sjuka än Holland talar kraftigt emot den slutsatsen.
Cannabis har ett unikt skadepanorama. Därför är det oftast inte så meningsfullt att jämföra med tobaksrökning eller alkoholmissbruk, som har sina egna skadepanoraman. Nej självklart är det inte relevant att jämföra med de enda lagliga drogerna vi har, då hade ju dubbelmoralen blivit uppenbar.

Men igen så seglar vi iväg från ämnet.

Angående mina källor så argumenterar jag efter logik och egna upplevelser, det finns inga källor till det förutom en ens personliga förmåga att ta till sig logik.

Enig. Vi glider från ämnet. Att jämföra psykiskt sjuka med hur det är i Holland och olika skadepanoraman hit och dit, överlåter jag åt yrkeskunniga. Inte meningen att ringakta dina kunskaper på något sätt, men tror varken du eller jag är nog insatta att diskutera det i detalj.

Skrivet av snajk:

Så det är inte en våldsbejakande drog men folk blir våldsamma av den? Kan du inte bara medge att det där är helt hittepå. Cannabis minskar våldsbenägenhet och om någon ändå är våldsam så är det inte tack vare cannabisen utan trots den.

Läs min text igen, jag skrev kan bli på samma sätt som folk kan blir våldsamma av alkohol. Det finns åtskilliga dokumenterade fall av våldsbrott begångna av individer påverkade av THC. Återigen, det var en kort passus som inte hör hemma i tråden.

Skrivet av snajk:

Tydligt och tydligt, allt är ju en bedömningsfråga liksom. Där står exempelvis: ...efter att ha intagit narkotika som avses i 8 § narkotikastrafflagen (1968:64) i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet. och det går inte att avgöra utan ett blodprov, så varför använder man urinprov? Kanske för att urinprov ger utslag långt efter att drogen försvunnit från blodet.

Nej. Jag ska reda ut det åt dig;
När man blir misstänkt för drograttfylleri skrivs en anmälan två brott, minst (om inte fler brott blivit begångna också). Dessa är "Drograttfylleri" (brottskod 3070) och dessutom "Ringa narkotikabrott genom eget bruk" (brottskod 5011).

I ett beslut om kroppsbesiktning ingår att man får ta både blod och urin. Vissa droger syns inte i blodet, men däremot i urinet och givetvis tvärtom Därför skrivs anmälan på två brott och två prover tas enligt följande;
- Blodprov tas för att kunna styrka drograttfylleri.
- Urinprov tas för att kunna styrka ringa narkotikabrott.

Man ska inte komma undan bara för att vissa droger inte behagar vara synliga i blodet eller urinet. Sen kan såklart detektionstiderna (hur länge det går att påvisa) variera med. Men det är inte svårare än så faktiskt, men kan förstå om du hade svårt att hitta svaret på just det i länkad lagtext

litet tillägg
Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marmeladov:

Vid avrapporteringen för ringa narkotikabrott så fyller poliserna i vilka tecken som den misstänkte uppvisade. Fyller man i saker som "hade ett vanvårdat yttre" eller "körde skruttig bil" så kan jag garantera att den polisen får det ganska hett om öronen och inom kort får JO över sig. Som sagt, hur en polis bygger misstanke om narkotikapåverkan är ganska komplicerat om det görs rätt, varpå såklart det blir fel ibland.

Ok. Så en polis kan inte skriva det som hen vet inte gör att hen får problem och kanske till och med åtal för tjänstefel bara för att det inte är vad som skedde? Igen så tycker jag du lägger för mycket tilltro till polisen och deras moral.

Citat:

"Varje vecka i åratal" - nej. Även den polisen som gör det kommer få det hett om öronen. Åklagare stämmer inte på ringa narkotikabrott så ofta utan då kommer brottet avskrivas just med anledningen att man inte kan bevisa att det inte är "narkotikan från förr-förra veckan" som är kvar i kroppen. Kontakta valfri åklagare och fråga om du är intresserad. Men återigen, att det säkert har missbrukats från enskilda polisers håll förnekar jag inte, men att det i regel görs för att "få pinnar" i någon statistik motsätter jag mig kraftigt. Men ja, det stämmer nog att vi har olika bild av det polisiära arbetet och tillika säkert olika erfarenheter. Dina erfarenheter ringaktar jag inte, men har svårt för då man kommer med rena faktafel.

Att polisen gör en massa saker enkom för att förbättra statistiken har visats gång efter annan så jag kan inte ta ditt ord på att det inte sker tyvärr. Sen är inte jag så insatt i polisens dagliga arbete att jag vet ifall de exempelvis alltid rapporterar positiva drogtester till åklagare eller så.

Citat:

Att vara påverkad av narkotika, hur dyngpåtänd man än må vara, kan aldrig bli narkotikabrott av normalgraden och således kan tystnadsplikten aldrig brytas.

Ringa narkotikabrott genom eget bruk (vara påverkad/ha i kroppen), är alltid ringa brott. Därför klarar nog varje läkare eller vem annan som helst att bedöma det. Således, att en person uppträder påverkat eller pratar om sitt missbruk inför en läkare, kan aldrig göra att läkaren bryter sin tystandsplikt. Om personen däremot sitter och berättar vitt och brett om sitt enorma lager på 2ton kokain i källaren, så har läkaren all rätt att kontakta polis.

Är personen så pass nedgången att läkaren gör en bedömning att han/hon måste tvångsomhändertagas för vård, så är det en annan femma och en helt annan situation. Det ska mycket till, tyvärr får man väl säga. Önskvärt hade väl varit om man inte behöver bli så nedgången innan man fick vård i Sverige...

Önskvärt hade varit ifall vård till narkomaner inte tvunget skulle gå via rättsväsendet som är en instans som de flesta narkomaner undviker som pesten. Att läkare anmäler narkomaner eller brukare är ingen myt utan det sker hela tiden, huruvida det är helt korrekt enligt tystnadsplikten kan man förstås diskutera men att det sker går inte att komma ifrån, och det handlar inte om totalt nerpundade personer utan vanliga människor som exempelvis söker hjälp för helt andra saker.

Citat:

Inte då. Jag tycker din liknelse blir fullständigt skev, men som vi båda konstaterat, detta är inte något som bör avhandlas i den här tråden.

Enig. Vi glider från ämnet. Att jämföra psykiskt sjuka med hur det är i Holland och olika skadepanoraman hit och dit, överlåter jag åt yrkeskunniga. Inte meningen att ringakta dina kunskaper på något sätt, men tror varken du eller jag är nog insatta att diskutera det i detalj.

Kanske inte. Men det är ganska talande att de undersökningar som svenska myndigheter beställer på detta område alltid skiljer sig så från de från andra länder i sina slutsatser.

Citat:

Läs min text igen, jag skrev kan bli på samma sätt som folk kan blir våldsamma av alkohol. Det finns åtskilliga dokumenterade fall av våldsbrott begångna av individer påverkade av THC. Återigen, det var en kort passus som inte hör hemma i tråden.

Självklart finns det personer som har begått våldsbrott påverkade av cannabis, det säger jag inte emot. Däremot att folk skulle bli våldsamma av cannabis som jag inte alls håller med om. Alkohol skapar aggressivitet hos många av flera anledningar, hämningsdämpande osv., men det gäller inte cannabis. Cannabis har en del mindre bra effekter förstås, passivisering och dåligt minne exempelvis, men inte våldsamheter. Cannabisförbudet däremot skapar en väldig massa våldsamheter.

Citat:

Nej. Jag ska reda ut det åt dig;
När man blir misstänkt för drograttfylleri skrivs en anmälan två brott, minst (om inte fler brott blivit begångna också). Dessa är "Drograttfylleri" (brottskod 3070) och dessutom "Ringa narkotikabrott genom eget bruk" (brottskod 5011).

I ett beslut om kroppsbesiktning ingår att man får ta både blod och urin. Vissa droger syns inte i blodet, men däremot i urinet. Därför skrivs anmälan på två brott och två prover tas enligt följande;
- Blodprov tas för att kunna styrka drograttfylleri.
- Urinprov tas för att OM kunna styrka ringa narkotikabrott.

Man ska inte komma undan bara för att vissa droger inte behagar vara synliga i blodet eller urinet. Sen kan såklart detektionstiderna (hur länge det går att påvisa) variera med. Men det är inte svårare än så faktiskt

Fast det är ju just vad som sker. Massvis av tyngre drogmissbrukare kommer undan för att tyngre droger bara syns en väldigt kort tid i urinprov medan cannabis syns långt efter att effekten försvunnit. Så varför använder polisen urinprov? För att kunna sätta fast folk som inte ens är påverkade för ringa narkotikabrott förstås.

Permalänk
Skrivet av Mahti:

@marmeladov:
Syftet från min sida var att sprida länken till snajk (och möjligtvis andra som kan vara intresserade).
Syftet var inte att fortsätta på OT tråden, därav citerade jag inte dig (borde kanske inte nämnt dig i inlägget alls) och höll inlägget så kort och koncist som möjligt utan att argumentera vare sig för eller emot

- kommunikation är svårt och misstolkningar är mer regel än undantag

Nemas problemas

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Men nu misslyckades ju TS med ett enkelt test på plats, om solen nu var ett så stort problem kunde han med enkelhet bett om att få vända sig bort från solen så den inte var rakt i hans ögon.

Killen fick antagligen ett kort hjärnsläpp och tänkte inte på att begära om att vända sig från solen. Inte säkert att polisen hade gått med på begäran.

Skrivet av TiasE:

Tycker personligen att det är på tok för lite kontroller i trafiken, har under mina 11 år med körkort inte råkat ut för en enda.

Fartkontroller har varit många på min ort. Kontroller har jag sett ett par gånger per år. Finns civila polisbilar som åker omkring och drar in för kontroll om dom misstänker något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Vem fan har sagt att jag har satt mig bakom ratten efter jag har varit vaken 40h?

Jag vet inte hur jag fick för mig det. Ber om ursäkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av snajk:

Ok. Så en polis kan inte skriva det som hen vet inte gör att hen får problem och kanske till och med åtal för tjänstefel bara för att det inte är vad som skedde? Igen så tycker jag du lägger för mycket tilltro till polisen och deras moral.

Självklart kan han göra det och så har säkert skett, som jag sagt. Men att det inom polisen är satt i system att enskilda poliser skulle riskera sina jobb för att en missbrukare skulle bli dömd till böter för ringa narkotikabrott genom att hitta på lite saker, det är mer än lovligt världsfrånvänt att hävda vill jag påstå.

Skrivet av snajk:

Att polisen gör en massa saker enkom för att förbättra statistiken har visats gång efter annan så jag kan inte ta ditt ord på att det inte sker tyvärr. Sen är inte jag så insatt i polisens dagliga arbete att jag vet ifall de exempelvis alltid rapporterar positiva drogtester till åklagare eller så.

Som jag sagt. Såklart har det säkert skett, men att det är satt i system köper jag inte för fem öre. Jag VET att det inte är så nämligen.

Eeeh, alltid rapporterar till åklagare vid positiva drogtester? Åklagaren är förundersökningsledare...
Du får ursäkta, men denna diskussion börjar bli rätt jobbig då du bevisligen inte har koll på de mest grundläggande. Jag tackar för mig och hade hoppats på en mer saklig diskussion.

Skrivet av snajk:

Önskvärt hade varit ifall vård till narkomaner inte tvunget skulle gå via rättsväsendet som är en instans som de flesta narkomaner undviker som pesten. Att läkare anmäler narkomaner eller brukare är ingen myt utan det sker hela tiden, huruvida det är helt korrekt enligt tystnadsplikten kan man förstås diskutera men att det sker går inte att komma ifrån, och det handlar inte om totalt nerpundade personer utan vanliga människor som exempelvis söker hjälp för helt andra saker.

Ok. Vi delar inte samma uppfattning.

Skrivet av snajk:

Kanske inte. Men det är ganska talande att de undersökningar som svenska myndigheter beställer på detta område alltid skiljer sig så från de från andra länder i sina slutsatser.

Vi väljer såklart själva var vi sätter vår tilltro.

Skrivet av snajk:

Självklart finns det personer som har begått våldsbrott påverkade av cannabis, det säger jag inte emot. Däremot att folk skulle bli våldsamma av cannabis som jag inte alls håller med om. Alkohol skapar aggressivitet hos många av flera anledningar, hämningsdämpande osv., men det gäller inte cannabis. Cannabis har en del mindre bra effekter förstås, passivisering och dåligt minne exempelvis, men inte våldsamheter. Cannabisförbudet däremot skapar en väldig massa våldsamheter.

Återigen, delad mening.

Skrivet av snajk:

Fast det är ju just vad som sker. Massvis av tyngre drogmissbrukare kommer undan för att tyngre droger bara syns en väldigt kort tid i urinprov medan cannabis syns långt efter att effekten försvunnit. Så varför använder polisen urinprov? För att kunna sätta fast folk som inte ens är påverkade för ringa narkotikabrott förstås.

Suck. Jag har ovan redogjort varför det tas två prover men du fortsätter.
Självklart finns det substanser som är mer svårdetekterade än andra. Har något stoppat sig någon form av narkotika så kommer polisen såklart försöka "sätta dit" personen för det, oavsett urin eller blod. Du glömmer det mest grundläggande - narkotika är olagligt och polisen har som uppgift att agera mot detta.

Tackar för mig i diskussionen med dig som sagt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Nu blir jag nyfiken, vari skulle det eventuella tjänstefelet ligga?
Givetvis har man rätt att göra en anmälan om allt möjligt om man vill det, men jag är bara nyfiken på vad du anser felet skulle vara?

Hej på dig.

Skrev aldrig att något tjänstefel gjorts, jag skrev att han har valmöjligheten att göra en anmälan gällande tjänstefel ifall han anser själv så vara fallet, bara han som vet vad som utspelade sig och hur dom betedde sig.

Personligen anser jag att dom misskött sig genom att rapportera om ett fall där dom inte kunde göra en ordentlig utredning på plats och istället behövde ta med honom till station för ett urinprov. Vid detta stadie hade dom inlett en förundersökning enligt RB 23 kap §1 (https://lagen.nu/1942:740#K23).
Det finns inget att rapportera vid det stadiet, men låt oss leka med tanken att dom ansåg det. Då anser jag att det är deras skyldighet att sedan fortsätta och avsluta påbörjad rapporteringen genom att skriva "Förundersökning nedlagd, urinprov visade rent och rutinkontroll avslutad". Varför? För att ifall någon sett det där och lagt ihop 1+1, kanske detta kunnat vara skillnaden mellan att någon hängs ut och döms på förhand i ett litet samhälle och inte.

Tjänstefel? Det är rätt högt i tak där. Jävligt slarvigt tillvägagångssätt kanske låter bättre.
"Han såg trött ut", därför kan han vara påverkad. Dom måste ha haft det jävligt tråkigt den dagen eller så var korven slut på macken.

Mvh

Permalänk
Skrivet av Orfi:

Hej på dig.

Skrev aldrig att något tjänstefel gjorts, jag skrev att han har valmöjligheten att göra en anmälan gällande tjänstefel ifall han anser själv så vara fallet, bara han som vet vad som utspelade sig och hur dom betedde sig.

Personligen anser jag att dom misskött sig genom att rapportera om ett fall där dom inte kunde göra en ordentlig utredning på plats och istället behövde ta med honom till station för ett urinprov. Vid detta stadie hade dom inlett en förundersökning enligt RB 23 kap §1 (https://lagen.nu/1942:740#K23).
Det finns inget att rapportera vid det stadiet, men låt oss leka med tanken att dom ansåg det. Då anser jag att det är deras skyldighet att sedan fortsätta och avsluta påbörjad rapporteringen genom att skriva "Förundersökning nedlagd, urinprov visade rent och rutinkontroll avslutad". Varför? För att ifall någon sett det där och lagt ihop 1+1, kanske detta kunnat vara skillnaden mellan att någon hängs ut och döms på förhand i ett litet samhälle och inte.

Tjänstefel? Det är rätt högt i tak där. Jävligt slarvigt tillvägagångssätt kanske låter bättre.
"Han såg trött ut", därför kan han vara påverkad. Dom måste ha haft det jävligt tråkigt den dagen eller så var korven slut på macken.

Mvh

Hej själv!

Ok, då är jag med. Ja man kan såklart alltid göra en anmälan om man vill, men jag är extremt långt ifrån dig i de punkter där du tycker de misskött sig. Själv kan jag varken döma deras beteende eller TS beteende som klandervärt, eftersom jag inte var på plats och enbart har sett TS redogörelse som på intet sätt egentligen behöver överensstämma med verkligheten. Var du på plats och har tagit del av all information nog för att göra en objektiv bedömning?

Visst, om möjligt ska patrullen ute på plats göra att alla gärder man kan för att utreda så mycket på plats. Det står mycket riktigt i både Rättegångsbalkens 23 kapitel, men även i Förundersökningskungörelsen. Att däremot be den misstänkta hala ut sitt kön i vägrenen intill fordonet för att pinka i en mugg och tätt följt därefter hala upp ärmen så polismännen får ta lite blod av honom med (vilket man faktiskt inte får göra utan att vara sjuksköterska), anses nog av de flesta lite väl magstarkt. Så även du tror jag

Den misstänkte medtages till polisstationen, eller vårdinrättning, för att verkställa kroppsbesiktningen och provtagningen. Allt enligt Rättegångsbalk 28 kapitlet.

Dessutom är inte utredningen klar förrän om ett par veckor då de tagna proverna analyserats. Det görs likt nämnt av Rättsmedicinalverket och inte i någon slabbig kopp i en polisarrest.

Inte för att vara sån, men det är faktiskt hur lätt som helst att hitta stöd i lagen för exakt varje grej som TS beskrivit poliserna gjorde i sitt inlägg, men så mycket ska jag inte trötta ut dig eller andra. Antar att många nog är rätt trött på mina långa och dryga inlägg i denna tråd. Är du intresserad så finns PM, eller så kan du helt enkelt fråga första bästa polis du träffar ute på stan nästa gång. Jag lovar dig de kommer svara samma sak som jag

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av matadoren:

Haha jo tack för din omtanke
Råkar faktist vara skyddsombud t.om så jag är väl medveten av riskerna och att skydda ögonen. Men ibland kommer det vilda spånor när man minst anar det ;D

Om du får en vild spåna i ögat så är det ett tillbud, det ska rapporteras enligt arbetsmiljölagen, även om det kommer när du minst anar det.
Händer det flera gånger som det låter på dig så är det ett brott mot arbetsmiljölagen om ni inte följt upp och åtgärdat problemet. Har du som skyddsombud åsidosatt din anmälningsplikt så är det straffrättsligt, alltså fängelse eller böter.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Kom igen tror du verkligen att polisen i regel upprätthåller lag och ordning?! Finns minst hundratals exempel bara senaste åren där polisen milt sagt misskött sig. Har aldrig gjort något brottsligt i mitt liv, det betyder inte att jag är naiv att tro på polisen som beskyddare av lag och ordning. Svensk polis var för länge sedan något att lita på, nu är dom i allmänhet ett dåligt skämt.

Linköping, Göteborg och Malmö är bara ett par av många städer i Sverige där polisen ytterst sällan gör något åt den grova brottsligheten, deras insats är patetisk. Aldrig testat knark men att klassa cannabis som knark medan tiotusentals olika former finns att göra av livsfarliga Spice och andra syntetiska droger lagligt det är fel. Allt går att missbruka, men alkohol är bland den mest farligaste drogen som finns. Finns knappt någon som inte blir våldsam när dom fått i sig en del alkohol. Cannabisbrukare som inte missbrukar har jag aldrig träffat som är våldsam.

Medicinsk cannabis har hjälpt många människor som är svårt sjuka och istället för att bedriva häxjakt på cannabis så bör man låta det vara som i Holland, brottsligheten sjunker, dåligt cannabis kommer bort. Förbjud sprit det är bland det värsta.

Det är inte polisen som stiftar lagar, det är de som du har valt som gör det.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Polisen ställde ju några kontrollfrågor och gjorde ett enkelt neurologiskt test, som du misslyckades med. Jag kan inte se att de gjort något fel med att då gå vidare och drogtesta. Det är polisens jobb att upprätthålla lagarna, för allas trevnad (utom lagbrytarna då förstås).

För allas trevnad, förutom den helt oskyldiga killen som godtyckligt blev frihetsberövad och tvingad till ett urinprov. Det finns inga neurologiska tester som polisen kan utföra, som skulle ge någon tillförlitlig indikation på vem som har tagit droger. De går helt på godtyckliga kriterier.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Nu var det ju som påpekats vid flera tillfällen och även i första posten dock inte polisen som la ut detta utan en nyhetsgrupp, de får nys om något, lägger ut detta och skiter i vanlig ordning i vad som händer efteråt om det inte är något av nyhetsvärde att rapportera.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Synd att du fick ha de så jobbigt..
Angående Facebook, tyvärr är folk så.
Grupper på facebook som skapats för "nöje" eller "skvaller" skriver så pass mycket skit det bara går och jag vet inte vad poängen med det är.. jag menar de får ju inte pengar för att ha "läsare" direkt.. som typ Youtube kanaler får men aja, allt du kan göra är o skita i vad folk tycker och helt enkelt bry dig om vad dina nära o kära tycker.. Det räcker ju att dem vet sanningen.

Ett exempel på en sån grupp hittade jag förra veckan.. Då var det en grupp som tydligen supporta cancer patienter, och la upp random bilder på folk som är "skalliga".
Där hittade man en bild på en kvinna som vad skallig eller typ hade skit kort blont hår och åt glass i en park, och rubriken för bilden var något nära till "Fighting cancer and still having a good time".

Därefter hade kvinnan sett inlägget tack vare att hon blivit "taggad" av en vän till henne, och där skriver hon "Fxxxxxx morons, I dont have cancer, and your so reported for stealing my profile picture".

Jag menar, sorgligt, men vad kan man göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matadoren:

Tjenare allihopa. Jag tänkte ställa en lite offtopic fråga här som kanske igentligen lämpar sig bättre på nåt annat forum som t.ex flashback.
Men orkar inte starta ett konto där så ser om det finns några kunniga här istället.

I fredags på förmiddagen denna veckan blev jag stoppad av polisen när jag satt i bilen på väg till gymmet. De skulle göra en random nykterhetskontroll lät det.
Fine tänkte jag, lite märkligt men visst.
Blåste rent varpå de började ställa frågor om jag var narkotikapåverkad, de hävdade att jag såg ut att ha rökt cannabis..
Kan inflika att jag hade sovit ganska dåligt den natten och hade mer eller mindre vaknat ca 15minuter tidigare och skyndat mig iväg till gymmet efter att ha försovit mig.
Nåväl de börjar studera mina ögon och jag får följa toppen av en penna med mina ögon, dem placerar mig för övrigt i direkt motljus medans de utför denna kontrollen varpå det i samband med att vara helt jävla nyvaken känns helt omöjligt för mig att följa pennans rörelser.

Börjar ställa en massa personliga frågor om drogvanor (har inga) och vad för folk jag umgås med osv. De ber mig samarbeta och följa med till station för urinprov.

Aja inte mycket att göra tänker jag så följer snällt med och pissar i en kopp varpå det såklart visar negativt.

Nu till min fråga.
Jag bor i en ganska liten stad, blir stannad precis utanför gymmet där mängder av folk jag känner och träffar på en daglig basis normalt sett rör sig. Och ca 2 timmar efter allt detta så ser jag bara av en ren händelse att någon random bekant har gillat ett inlägg på facebook från en grupp som heter någonting i stil med "Rescue photo" Där de automatiskt lägger upp notiser från Bla Polisen.

Och där står det någonting i stil med att "datum,tid: Polis stoppar en bilist på xxx vägen i centrala stad, Föraren påvisar tydliga tecken på drogpåverkan och får därför följa med patrullen för provtagning, misstänkt för rattfylleri. En anmälan skrivs"

Ärligt talat? Vad hände med oskyldig tills motsatsen bevisats ? Nu var det tack och lov så vitt jag vet ingen som såg mig när detta hände. Den beskrivningen lämnar ju igentligen inte särskilt mycket utrymme för tolkning .
Om nu folk hade sett detta och lagt ihop 1+1 så hade jag ju i princip varit stämplad som rattfyllerist i deras ögon, då det inte direkt är någon uppföljning på den typen av inlägg från polisen.
Är detta verkligen okej? Är det så här det går till ? Varför ens lägga upp en sådan notis när jag var ren och anmälan inte gick vidare?

Ju mer jag tänker på det desto mer jävla irriterad blir jag!

Kan ju lika gärna vara någon annan som det pratades om. Och inte dig. Men skvaller är ett problem i dagens samhälle.

Skrivet av matadoren:

Nog för att jag var något trött, men kan inte det faktum att solen lös rätt in i mina ögon ha något att göra med eftersläpningarna tro? Minns iaf att det var riktigt besvärande just då.
Så vitt jag vet har jag inga "neurologiska problem" med ögonen.
Däremot så får jag rätt ofta metallspån i ögonen på jobbet som ibland får plockas ur på sjukan.

Söker på att det var eftersläpning och inte huruvida dinna pupiller drog i hopp sig som de kollade? Låter inte så värt kull med metall. Men morsan hade/har problem med att ena ögats muskel inte vill dra ihopp pupullen ordenligt. Tror det är bättre nu, några år sedan det uppdagades. (ögonläkare hit och dig= Så hon kan vara vara/är bussförare igen. Men det var på ena ögat så det syntes på engång att det andra svara de som de väntat.

Men jag har svårt att lämna urin då folk tittar på och tycker det är lite jobbigt gentemot min integritet. Off/On då har det varigt hos läkare som antingen inte tror mig eller som vill ha ryggen fri.

Edit:
Bra de stoppar. Tror de första åren fick jag inte blåsa någon gång. Sen var det runt 2 ggr på mindre än ett år. Globen och någon annan infart Solna eller sumpan förmodligen. Sen vid bolaget i s-tälje då jag rullade in strax efter att de öppnade. Jag blir altid nervös då jag blir stoppad av auktoriteter men har faktiskt haft bra erfarenheter. Även om de i Hultsfred var sura på att vi körde efter och då och då heljusblinkade (inte ofta och då körde in tills sidan) tills de fick reda på att vi skulle hämta folk som hade vart där och inte hittade då var de snarare glada för att vi skulle hämta några från festivalen. OT

Edit:
snajk
Läste inte hela ditt inlägg men minns att ingen namn nämnt. Hade problem att bli serverad på krogen ibland för att han skelade med ena ögat och hade dålig syn. Mer kunskap skulle nog hjälpa.

Edit:
Helt OT hur tar de ut spånen? Du kan ta det i pm kanske inte alla vill veta. Om du orkar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Om du får en vild spåna i ögat så är det ett tillbud, det ska rapporteras enligt arbetsmiljölagen, även om det kommer när du minst anar det.
Händer det flera gånger som det låter på dig så är det ett brott mot arbetsmiljölagen om ni inte följt upp och åtgärdat problemet. Har du som skyddsombud åsidosatt din anmälningsplikt så är det straffrättsligt, alltså fängelse eller böter.

Väldigt offtopic men vad får dig att tro att de inte rapporteras som tillbud ? Har fått spånor i ögon vid användning av glasögon , inget skydd är 100procentigt ! Att helt eliminera risker är att lägga ner verksamheten helt eller att ha heltäckande visir så fort man vistas i verkstaden oavsett om man utför ett riskarbete eller inte ! Vissa riskmoment kan man inte helt åtgärda bara minska risk för.
Personangrepp much? Vad ville du med ditt inlägg ?

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marmeladov:

Självklart kan han göra det och så har säkert skett, som jag sagt. Men att det inom polisen är satt i system att enskilda poliser skulle riskera sina jobb för att en missbrukare skulle bli dömd till böter för ringa narkotikabrott genom att hitta på lite saker, det är mer än lovligt världsfrånvänt att hävda vill jag påstå.

Som jag sagt. Såklart har det säkert skett, men att det är satt i system köper jag inte för fem öre. Jag VET att det inte är så nämligen.

Eeeh, alltid rapporterar till åklagare vid positiva drogtester? Åklagaren är förundersökningsledare...
Du får ursäkta, men denna diskussion börjar bli rätt jobbig då du bevisligen inte har koll på de mest grundläggande. Jag tackar för mig och hade hoppats på en mer saklig diskussion.

Du kan väl läsa lite här exempelvis:

Skrivet av Faktum:

I ett av de undersökta polisdistrikten togs en person in 24 gånger under ett år. 15 procent av de mest förekommande individerna stod för nästan 45 procent av kroppsbesiktningarna.
...
»På utsättning fick poliserna order om att utföra två ›pissprov‹ i syfte att förbättra statistiken. Patrullen jag åkte med tog sedan in en välkänd narkoman för ett ringa narkotikabrott. Det gav en pinne i statistiken. När jag kontrollerade hur många gånger denna person hade tagits in den senaste veckan visade det sig att hon hade tagits in fem gånger samma vecka. Jag frågade om det inte kan vara aktuellt att skriva en LVM-anmälan, men poliserna menade att soc kände till det hela. Att skriva en LVM-anmälan verkade helt främmande för personalen.«

Men det är klart, det kanske bara är individuella poliser på dessa ställen som gör detta, det är inte alls en följd av new public management eller så, nej då...

Citat:

Suck. Jag har ovan redogjort varför det tas två prover men du fortsätter.
Självklart finns det substanser som är mer svårdetekterade än andra. Har något stoppat sig någon form av narkotika så kommer polisen såklart försöka "sätta dit" personen för det, oavsett urin eller blod. Du glömmer det mest grundläggande - narkotika är olagligt och polisen har som uppgift att agera mot detta.

Jo men de testade ju inte blodet i detta fall, så om TS hade exempelvis tagit någon tyngre drog just då innan kontrollen så hade han inte fastnat i den, bara ifall han hade rökt gräs mellan typ tolv timmar och upp till ett par veckor innan provet, eller tagit en tyngre drog typ 6-18 timmar innan provet. Hur är det relevant? Vad har det att göra med hans till synes drogpåverkade ögon, de kollade ju inte ifall han var påverkad utan bara ifall han hade varit det tidigare liksom. Känns som att de kanske behövde genomföra ett drogtest för att få upp sin statistik.

Permalänk
Medlem

Enligt lag jämförs sömnbrist/påtaglig trötthet med vårdslöshet och särskilt mtp att du precis hoppade i bilen efter att ha vaknat. Att du inte kunde följa pennan talar vidare för att du inte var i skick att köra. Du kanske inte märkte det själv men polisen märkte ju någonting iaf.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Skrivet av Njure:

Enligt lag jämförs sömnbrist/påtaglig trötthet med vårdslöshet och särskilt mtp att du precis hoppade i bilen efter att ha vaknat. Att du inte kunde följa pennan talar vidare för att du inte var i skick att köra. Du kanske inte märkte det själv men polisen märkte ju någonting iaf.

Märkligt att de inte hade några synpunkter på att jag skulle köra vidare efter de skjutsat tillbaka mig till min bil då!

Oavsett så har du missat poängen med hela tråden, jag invänder mig inte så mycket om metoderna för kontrollen som det slarviga sättet det rapporteras och dess eventuella sociala implikationer.
När de nu snabbt kunde konstatera att jag inte var påverkad så kunde väl notisen reflektera det i notisen som kommer upp på polisens hemsida så att inte en tredje part i sin tur automatiskt speglar polisens rapport till sociala medier! Bor man i en liten stad och folk ser detta ske och samtidigt tar del av den rapporten så är man ju evigt stämplad som rattfyllerist!
Är det rimligt tycker du?

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11