Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Du verkar ha missat att trots att man fått ett narkotikaklassat preparat utskrivet av läkare får man inte köra bil hur som helst med det i kroppen, om det påverkar bilkörningen negativt. Du är som förare själv ansvarig för att du kan framföra fordonet på ett säkert sätt. Kan du inte det åker du dit för drograttfylla även om du har ett recept.

precis, framför du den på ett säkert sätt så är det lagligt
fast bara om du har det utskrivet...

Skrivet av marmeladov:

Jag har knappast för avsikt att sitta här och avhandla varje klassad drock och ännu icke klassad RC-drog från Kina här med någon slags farlighets-faktor. Lek inte pajas.

Om det är någon som leker pajas är det du som verkligen drar ALLA över en kam. Kan man något som helst om narkotika så vet man att det inte går att prata om det på detta sätt när det gäller trafikfrågor.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Jepp. Det är helt okej vad polisen gjorde.

Det du själv beskriver om dina ögon mm är väldigt nära tecken som en som exempelvis rökt hasch uppvisar, så det vore i det närmaste nästan tjänstefel av polisen att INTE ta med dig på kroppsbesiktning för att utröna om du var påverkad eller inte. Om det är som du skriver, att du inte nyttjar några form av droger, eller doping för den delen så kommer du få ett telefonsamtal eller brev hem där du kallas till ett avslutande förhör där man delger dig analyssvaret av blod/urin som förhoppningsvis är negativt. Då kommer brottet läggas ned och saken är överspelad.

Att man på polisens hemsida skriver att en bilist (antagligen du) stoppats och "uppvisat tydliga tecken på narkotikanverkan och fick medtagas för provtagning", är för att det helt enkelt är så det fungerar. Du får väl tacka journalisterna för det som vill ha ut allt vad polisen gör hela tiden. Rent formellt var det ju vad som hände. Du stoppades, uppvisade tecken på att vara påverkad (vilket du kasnke inte var, ungefär 30-40% av de som misstänks för narkotikabrott är inte påverkade har jag för mig), du medtogs för koppsbesiktning och en anmälan skrevs. Om några veckor kommer resultatet. Allt är helt i sin ordning även om det säkert känns konstigt om det var första gången för dig.

Inom kort kommer denna tråd att, likt på flashback, bosättas av diverse haschtomtar som börjar yra om det ofarliga med narkotika.

Röda ögon är ju tecken på 1000 andra saker som inte har med hasch att göra också, i princip så ligger ju alla allergiker illa till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Hade du accepterat att bli indragen och få pissa och bli visiterad för att en polisen använde metoder som är oschyssta? Tycker du verkligen att de har behandlat honom rättvist?

Vad menar du med "metoder som är oschyssta"? Tror du de satte honom i motljus för att göra det svårare för de som testades, och därmed få fler falsklarm? Vad skulle de tjäna på det? Poliser har tillräckligt att göra ändå..

Agerandet i sig tycker jag verkar rimligt i det här fallet.
... men jag håller med om att det inte är snyggt att skriva "föraren visar tydliga tecken på drogpåverkan".
Ordet "misstanke" borde varit där istället.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av lappen81:

Röda ögon är ju tecken på 1000 andra saker som inte har med hasch att göra också, i princip så ligger ju alla allergiker illa till.

Nu beskriver ju dock TS själv fler symptom än så. Det vore ansvarslöst att låta honom fortsätta köra bil i en sådan situation, och trots att han inte var drogpåverkad kan man fråga sig om det inte hade varit bättre att välja bussen den dagen. Det viktiga i sammanhanget är ju trots allt huruvida han var kapabel att framföra fordonet eller ej, inte vilken händelsekedja som eventuellt hade lett dit...

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Dallebull Du säger själv att hon hade rökt dagen innan, hur menar du att deras ingripande är utanför lagen eller missbedömning? "Utan några som helst grunder igentligen"? Du har ju precis själv berättat att de hade grund för ingripandet. Om personerna åker fast med jämna mellanrum så får de ju antingen sluta eller byta land. Vill man inte följa lagarna i landet man bor så får det konsekvenser, med all rätt.

Det låter mer som att du inte gillar narkotikalagarna i Sverige, men det är en helt annan fråga och inget polisen beslutat. De är bara utsedda att se till att stiftade lagar följs. Gå på politikerna i riksdagen istället som oftast i stor enighet står bakom narkotikapolitiken, inte budbärarna i form av polisen.

What Snajk said, pretty much.

Man är inte påverkad ~20h efter man rökt och sovit, dessutom skall väll fängelse ingå i brottskalan för att de ska få göra en husransakan och nu hade dessa individer inget hemma, jag har då aldrig hört talas om någon som fått fängelse för eget bruk, eller ens för ringa som går upp till innehav av 50?g. Därför var det inte befogat att göra en husransakan över ett bötesbrott.
Men här sa polisen att hon såg påverkad ut för att de skulle ha en anledning att gå in och söka igenom lägenheten, för att dom kände igen henne och påstog att hon såg påverkad ut.

För att jämföra det med nått du kan relatera till:
Snuten ser två personer komma ut ur din lägenhet och prata om en film de sett som bara går på Bio för tillfället.
Polisen antar då att dom har sett den hos dig och att den är olagligt nerladdad, går in i huset och tar alla hårddiskar och datorer du har för att söka igenom dem efter allt som kan vara olagligt.
Alternativt att du har fest, någon kommer ut och råkar nämna "HB" och de gör husransakan för det.

I denna stad kastar dock polisen pil i blindo och tar in folk de känner igen på provtagning vid jämna mellanrum, och hoppas på att hitta någon som har. Vet många som lagt ner som ändå blir stannade och intagna i tid och otid trots rena prover.
Det sägs att de bara kan lösa brott om de har bevismaterialet i en kopp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ceogar:

Så det fungerar i vårat underbara land, vi har en narkotikapolitik som ligger 30 år bakom resten av våra kamrater.

Till nästa gång, vägra urinprov. Polisen kan aldrig någonsin tvinga dig att pissa, däremot kan de tvinga dig att ta blodprov. Det är ofta dock som de inte har någon sjuksköterska dygnet runt och skippar då att ta in folk pga det inte blir lika lätta pengar.

"Sitt jobb" ja det är underbart när oskyldiga människor får kissa i kopp för att visa att de är oskyldiga

Heja staten!

Men snälla du, det finns fan 100 miljoner anledningar till att ögon och kropp kan bete sig likadant.

Oskyldig tills bevisad motsats finns inte längre eller? Tydligen tycker ju ni det är tvärtom, skyldig tills bevisat motsatsen.

Vilket är skrämmande.

Hur vet de att du är oskyldig innan de har testat dig? De åker inte omkring med en spåkula och kan titta i den. Baserat på din kommentar så antar jag att du är ganska ung, knappt passerat 20 om ens det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att folk kan tycka att det räcker att polisen säger "du har lite röda ögon du är fan knarkare" och har nu rätt att gå igenom bilen och huset utan någon grund alls att stå på. "Men har du rent mjöl i påsen är det okej" VA?

Blir så trött att folk låter integriteten försvinna höger och vänster antingen är det terrorism eller så är det knarkare för knarkarna är så farliga och kan likställas med terrorister. Man vet inte när en cannabis rökaren hoppar på en människa och bryter hens nacke.

Räcker att man tittat 10 minuter på House för att ta upp ficklampan och undersöka pupillerna och personen i fråga mer grundligt än att bara dra ut en direkt på station för att pissa. Inte nog att provet visar negativt så skiter man i att skriva rätt på sitt sketna facebook inlägg utan närmar sig till förtal för att kunna bocka av att man har testat någon mot droger för att få en bock i statistiken.

Jag antar att ni tillåter Ponten eller Radiotjänsten komma in i lägenheten för att de misstänker att du har laddat ner eller har en TV?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Helt otroligt att folk kan tycka att det räcker att polisen säger "du har lite röda ögon du är fan knarkare" och har nu rätt att gå igenom bilen och huset utan någon grund alls att stå på. "Men har du rent mjöl i påsen är det okej" VA?

Blir så trött att folk låter integriteten försvinna höger och vänster antingen är det terrorism eller så är det knarkare för knarkarna är så farliga och kan likställas med terrorister. Man vet inte när en cannabis rökaren hoppar på en människa och bryter hens nacke.

Räcker att man tittat 10 minuter på House för att ta upp ficklampan och undersöka pupillerna och personen i fråga mer grundligt än att bara dra ut en direkt på station för att pissa. Inte nog att provet visar negativt så skiter man i att skriva rätt på sitt sketna facebook inlägg utan närmar sig till förtal för att kunna bocka av att man har testat någon mot droger för att få en bock i statistiken.

Jag antar att ni tillåter Ponten eller Radiotjänsten komma in i lägenheten för att de misstänker att du har laddat ner eller har en TV?

TS uppvisar tecken som kan tyda på narkotika. För att ta det säkra före det osäkra så tar polisen med TS till stationen på en kissprov som visar negativt. TS får då veta att anmälan är nedlagd och blir skjutsad tillbaka till bilen. Nästa gång polisen stoppar någon så kanske hen är positiv och då ska man inte köra bil.
Uppvisar man tecken på narkotika har polisen att rätt att söka igenom bilen, det är visst en grund att stå på. Du säger att en cannabisrökare hoppar på en människa å bryter hens nacke, vilket jag förstår är ironi. Men en påverkad person som framför ett fordon kan mycket väl skada en annan människa och det verkar vara helt okej enligt dig? En påverkad person ska inte köra bil, och det sätter polisen stopp för när dem gör som TS beskriver. Fast du kanske vill att man ska framföra fordon påverkad av alkohol eller narkotika?

Att polisen går ut på twitter ang något som visat sig inte stämma kan jag tycka är fel. Okej om TS hade varit på påverkad, men nu när så inte var fallet så ser jag inte anledningen till varför polisen ska gå ut på social media och rapportera att dem stoppat en bil misstänkt för drograttfylleri.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

TS uppvisar tecken som kan tyda på narkotika. För att ta det säkra före det osäkra så tar polisen med TS till stationen på en kissprov som visar negativt. TS får då veta att anmälan är nedlagd och blir skjutsad tillbaka till bilen. Nästa gång polisen stoppar någon så kanske hen är positiv och då ska man inte köra bil.
Uppvisar man tecken på narkotika har polisen att rätt att söka igenom bilen, det är visst en grund att stå på. Du säger att en cannabisrökare hoppar på en människa å bryter hens nacke, vilket jag förstår är ironi. Men en påverkad person som framför ett fordon kan mycket väl skada en annan människa och det verkar vara helt okej enligt dig? En påverkad person ska inte köra bil, och det sätter polisen stopp för när dem gör som TS beskriver. Fast du kanske vill att man ska framföra fordon påverkad av alkohol eller narkotika?

Att polisen går ut på twitter ang något som visat sig inte stämma kan jag tycka är fel. Okej om TS hade varit på påverkad, men nu när så inte var fallet så ser jag inte anledningen till varför polisen ska gå ut på social media och rapportera att dem stoppat en bil misstänkt för drograttfylleri.

Problemet är att röda ögon är tecken på en miljon saker utöver narkotika. Vilket polisen bör undersöka vidare genom att kontrollera personen i fråga först och finner man något som bygger vidare på misstanken då kontrollera bilen osv. Istället för att dra iväg på pissprov på en sådan grundlös misstanke. Många blir röda om ansiktet eller bröstet när de dricker, inte ser vi polisen stoppa personer för att de har röda kinder?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Commander:

Problemet är att röda ögon är tecken på en miljon saker utöver narkotika. Vilket polisen bör undersöka vidare genom att kontrollera personen i fråga först och finner man något som bygger vidare på misstanken då kontrollera bilen osv. Istället för att dra iväg på pissprov på en sådan grundlös misstanke. Många blir röda om ansiktet eller bröstet när de dricker, inte ser vi polisen stoppa personer för att de har röda kinder?

Skrivet av matadoren:

Nåväl de börjar studera mina ögon och jag får följa toppen av en penna med mina ögon, dem placerar mig för övrigt i direkt motljus medans de utför denna kontrollen varpå det i samband med att vara helt jävla nyvaken känns helt omöjligt för mig att följa pennans rörelser.

Det var ju vad de gjorde. Hade du låtit honom fortsätta köra, med fara för andra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hur vet de att du är oskyldig innan de har testat dig? De åker inte omkring med en spåkula och kan titta i den. Baserat på din kommentar så antar jag att du är ganska ung, knappt passerat 20 om ens det.

Guess again Saken är att i Sverige så är man ju skyldig även om man inte kör påverkad. Du måste väl ändå förstå att det är skillnad på att köra påverkad och att köra med det i blodet? Har inte polisen rätt verktyg att utföra sitt arbete korrekt kanske de inte borde göra det på de sättet.

Hade lagen varit annorlunda och det var bara olgaligt att köra påverkad så hade det inte varit ett riktigt lika stort problem. Men nu är det inte så och medför enorma problem för folk.

Ni "Jag har inget att dölja folk" måste ju staten älska, bara traska rätt över utan att någon blir sur.

Skrivet av Commander:

Ja det är skrämmande.

Vi vårdar alkolister eftersom de behöver hjälp, men straffar de som inte använder statens godkända droger.

Hela den här attityden som finns här i tråden är anledningen till varför Sverige har ca 20 gånger fler dödsfall pga överdoser än tex Portugal som har avkriminaliserat alla droger.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Visst är det så! Men TS beskriver ju också att hans ögon släpade efter. Röda och eftersläpade ögon är två tecken som tillsammans minimerar en miljon saker till mycket mindre. Nu ska det sägas att jag inte är särsilt kunnig ang tecken om narkotika men då jag räknar med att polisen är kunnig inom ämnet så kan dem säkert se fler tecken än vad TS kan beskriva. Självklart finns fortfarande massor av möjligheter men jag känner ändå att hur förnedrande det än är för oss människor med rent mjöl i påsen att göra ett pissprov så är bra att polisen gör ett prov om dem tvekar eller är osäkra. För rätt som det är så visar en person positivt och då ska man inte vara på vägarna. Och ska man tänka efter, hur ofta blir man stoppad av polisen, än mer sällan att dem säger att man ser påverkad ut. Visst är det säkert obehagligt den gången det händer men det är knappast men för livet.

Ang röda om ansiktet när man dricker så tror jag att polisen har bättre tecken när det kommer till alkohol. T.ex. alkholmätaren man får blåsa i.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Väldigt enkelt: ge fan i att posta ut skiten på facebook.
Agerandet i sig är det inget som helst fel på och av det jag har läst så tycker inte TS det heller, men att det hamnar på facebook är faktiskt riktigt illa. De flesta människor kan lägga ihop ett och ett och det är inte alls omöjligt att bli stämplad "för livet".

Sen tar vi och faktiskt läser tråden, det var INTE polisen som postade det på Facebook.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

@marmeladov: Ja man kan informera allmänheten om vad man gör i form av att berätta om den dagliga verksamheten.
Eller tycker du att det är lämpligt att man berättar om eventuella ingripanden, och om så är fallet, i vilken utsträckning ska man delge information?
Är det t.ex. lämpligt att polisen twittrar att man har anhållit en 52-årig man på Väggatan 1A misstänkt för valfritt brott?
Varför inte ta steget fullt ut och gå ut med precis all information som inte kan vara skadlig för utredningen, namn, adress, personnummer, vad man är misstänkt för och så vidare.
För i små hålor runtomkring i sverige så behöver det inte vara speciellt svårt överhuvudtaget att räkna ut vem det rör sig om och det är väl rätt olämpligt att man misstänkliggör människor i onödan, eller vad tycker du?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Ja läser du vad du själv skriver ser du nog också att det kan verka lite skevt att de får agera just så. Polisens prov nere på stationen är inte säkert nog för att bedöma någons evntuella drogpåverkan eller ej. Men genom att studera någons utseende och kroppsspråk i kanske någon minut ger dem rätten att gå in i våra bilar och hus. Är man rädd att bevisen försvinner kan man enkelt ta med fordonet ner till stationen tills det temporära testet huruvida man brukat eller på stationen givit svar.
Kan säga att jag skulle känna mig OERHÖRT kränkt om polisen kommer hem till mitt hus och gör en husrannsakan framföralla grannar på gatan. Detta bara för att mina ögon ganska ofta i mitt fall blir helt naturligt röda utan att jag någonsin under mina 35år ens handskats med narkotiskt olagliga preparat eller ens preparat som sedermera blivit narkotiskt klassade.
Vad det sedan gäller bra skrivna lagar och hur polisen agerar/inte agerar efter dem tycker jag vi skall lämna där hän. Finns flera sådana som jag tror vi skulle kunna diskutera alldeles för länge utan att vi kommer någon stans. Något jag inte är intresserad av.

Snabbtestet på stationen är snarare bara till för att dra in körkortet direkt istället för att behöva jaga personen som undanhåller sig straff i efterhand. Det kostar nog med pengar ändå att hålla på och "jaga" folk som vägrar ta sina konsekvenser för sitt ansvarslösa beteende. Dessutom är det inte polisen som dömer folk, sådant skall göras av i domstol...tämligen viktigt.

I övrigt tror jag att det kan klarna för dig om du tar några minuter att läser delar av kapitel 27 och 28 i Rättegångsbalken. Där har du bestämmelserna som gäller då en person är misstänkt och vad som får göras och inte göras. Att du sedan skulle bli kränkt får du väl vända till någon annan. Polisen utreder brott, oavsett om folk tenderar bli kränkta till höger eller vänster.

Skrivet av Ceogar:

Varför skriker du inte om folk som dricker alkohol inte ska få köra bil någonsin då? Det är ju samma sak. Lovar att av de vanligaste drogerna är alkohol den mest farliga i trafiken. Den behandlas dock snällt och åker du fast är det inte ens säkert kortet ryker.

Men däremot om du har rökt Cannabis två veckor tidigare kan du åka fast för rattfylla.
Jag hoppas du är medveten om att det finns massvis med folk i Sverige som är narkomaner men åker runt och kör bil helt lagligt... bara för att de har fått de "drogerna" utskrivna av läkare. Då känns det inte som att reglerna finns där för att skydda folk, de finns där för att sätta dit folk.

Folk kör fort som fan överlag och det är väldigt sällan kontroller. Jag hade gärna sätt att Polisen klippte en 1000 körkort per dag i landet.

Det är ju jättefint att du lovar att alkohol är den vanligaste drogen i trafiken. Det trodde jag alla kunde räkna ut.
Att rattfylla med alkohol är lika illa som drograttfylla tror jag dom flesta vid sunda vätskor tycker, så ser ingen öppning för diskussion här. Att det finns en promillegräns med alkohol, men är nolltolerans vid narkotika är ganska enkelt. Narkotika är förbjudet enligt lag, varpå man såklart inte kan ha en likande promille-gräns. Logiskt. Dessutom finns det så många olika substanser narkotika, ska man ha en specifik gräns för varje substans då? Känns orimligt.

Skrivet av Ceogar:

Om det är någon som leker pajas är det du som verkligen drar ALLA över en kam. Kan man något som helst om narkotika så vet man att det inte går att prata om det på detta sätt när det gäller trafikfrågor.

Som jag sa, vi pratar narkotika överlag här, inte specifika substanser. Gällande narkotika så är det jättelätt att diskutera, eftersom det är totalförbjudet.

Skrivet av lappen81:

Det är nu nog inte bara hans röda ögon som polisen bedömde, oavsett vad TS skrev i början. Bedömningen är bredare än så hoppas jag de flesta inser.

Skrivet av Dallebull:

What Snajk said, pretty much.

Man är inte påverkad ~20h efter man rökt och sovit, dessutom skall väll fängelse ingå i brottskalan för att de ska få göra en husransakan och nu hade dessa individer inget hemma, jag har då aldrig hört talas om någon som fått fängelse för eget bruk, eller ens för ringa som går upp till innehav av 50?g. Därför var det inte befogat att göra en husransakan över ett bötesbrott.
Men här sa polisen att hon såg påverkad ut för att de skulle ha en anledning att gå in och söka igenom lägenheten, för att dom kände igen henne och påstog att hon såg påverkad ut.

Du har fel. Det räcker med fängelse på straffskalan för att polis ska få tillämpa tvångsmedel såsåom beslag, husrannsakan mm. Det spelar ingen roll att narkotikabrott av ringa art i regel leder till dagsböter. Lär om, lär rätt.

Skrivet av Ceogar:

Guess again Saken är att i Sverige så är man ju skyldig även om man inte kör påverkad. Du måste väl ändå förstå att det är skillnad på att köra påverkad och att köra med det i blodet? Har inte polisen rätt verktyg att utföra sitt arbete korrekt kanske de inte borde göra det på de sättet.

Hade lagen varit annorlunda och det var bara olgaligt att köra påverkad så hade det inte varit ett riktigt lika stort problem. Men nu är det inte så och medför enorma problem för folk.

Ni "Jag har inget att dölja folk" måste ju staten älska, bara traska rätt över utan att någon blir sur.

Ja det är skrämmande.

Vi vårdar alkolister eftersom de behöver hjälp, men straffar de som inte använder statens godkända droger.

Hela den här attityden som finns här i tråden är anledningen till varför Sverige har ca 20 gånger fler dödsfall pga överdoser än tex Portugal som har avkriminaliserat alla droger.

Som sagt. Narkotika är förbjudet, varpå det såklart är nolltolerans även i trafiken. Kan inte bli enklare än så.

Du har fel. Narkotikamissbrukare vårdas på samma sätt som alkoholmissbrukare. De behandlas i samma lagtext, "Lag om vård av missbrukare i vissa fall". Det görs ingen skillnad på vad du än missbrukar, man har rätt till vård ändå.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av Enity:

@marmeladov: Ja man kan informera allmänheten om vad man gör i form av att berätta om den dagliga verksamheten.
Eller tycker du att det är lämpligt att man berättar om eventuella ingripanden, och om så är fallet, i vilken utsträckning ska man delge information?
Är det t.ex. lämpligt att polisen twittrar att man har anhållit en 52-årig man på Väggatan 1A misstänkt för valfritt brott?
Varför inte ta steget fullt ut och gå ut med precis all information som inte kan vara skadlig för utredningen, namn, adress, personnummer, vad man är misstänkt för och så vidare.
För i små hålor runtomkring i sverige så behöver det inte vara speciellt svårt överhuvudtaget att räkna ut vem det rör sig om och det är väl rätt olämpligt att man misstänkliggör människor i onödan, eller vad tycker du?

Jag är helt med på vad du mena . "Folket på byn" pratar och lägger ihop 1+1 och pang så är man dömd i allmänhetens ögon oavsett att man kanske blir oskyldig i slutändan. Men, faktum kvarstår att polis har skyldighet att informera och vara öppen gällande nästan allt som inte omhuldas av sekretess och därför ser det ur som det gör, oavsett vad du, jag eller polisen själva tycker. Lagen ser ut sådan och är man missnöjd med det så får man väl pusha det parti man röstar på om förändring vid nästa val.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallebull:

Ringa narkotikabrott har fängelse i straffskalan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnelsork:

Nu beskriver ju dock TS själv fler symptom än så. Det vore ansvarslöst att låta honom fortsätta köra bil i en sådan situation, och trots att han inte var drogpåverkad kan man fråga sig om det inte hade varit bättre att välja bussen den dagen. Det viktiga i sammanhanget är ju trots allt huruvida han var kapabel att framföra fordonet eller ej, inte vilken händelsekedja som eventuellt hade lett dit...

Det tycker jag inte , utan att gå in på detaljer jag fick behandling 2012, innan det var jag extremt dålig under en väldigt lång tid och det enda alternativet för mig har varit att försöka fortsätta jobba "har varit beroende av bilen". Har tappat räkningen för hur många gånger jag har legat i diket, kört mot rött, fel håll på motorvägen, blackouts bakom ratten osv.
Sjukvården har erbjudit KBT (inte behandling eller sjuksrivning, påtalade också att jag var en trafikfara), jag har dragit KBT åt extremfallet och har fortsatt jobba köra bil. Till slut fick jag behandling av privatläkare för neuroborrelia, bartonnela, twar saminfektioner med ev hjärnpåverkan utan något påvisad provsvar. Antibiotikan gjorde en extremskillnad är 50% återställd idag

Ska man då lyssna på moraltanterna så borde jag inte ha fått behandling "antiobitkaresistens" och enligt konstens alla regler så har jag alltså varit frisk enligt sjukvården och enligt mitt KBT ande har jag ansett mig duglig att framföra bil (jag är långt ifrån ensam), om jag inte hade fått behandling hade jag fortfarande varit en trafikvara det är alltså ett under att jag inte har kört ihjälp mig själv eller någon annan.

Om någon är lite trött bakom ratten så är det ingenting jämfört med vad som finns på vägarna idag. Det är nog snarare regel än undantag att människor kör trötta, och det finns också olämpliga sjuka människor som kör och är beroende av bil men får varken behandling/hjälp.

Det ansvarslösa är inte TS det är Sverige, och alla förståsigpåare som ska moralpredika i oändlighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Jag är helt med på vad du mena . "Folket på byn" pratar och lägger ihop 1+1 och pang så är man dömd i allmänhetens ögon oavsett att man kanske blir oskyldig i slutändan. Men, faktum kvarstår att polis har skyldighet att informera och vara öppen gällande nästan allt som inte omhuldas av sekretess och därför ser det ur som det gör, oavsett vad du, jag eller polisen själva tycker. Lagen ser ut sådan och är man missnöjd med det så får man väl pusha det parti man röstar på om förändring vid nästa val.

Vad som vore bra för ett öppet samhälle vore istället om man lät polisen hålla på med vad de nu gör om dagarna och deras skyldighet att informera inte sträckte sig längre än till att säga ett skvatt innan man faktiskt har något relevant, något som snart ändå kommer att falla under offentlighetsprincipen.
Sen kan man underlätta saker och ting, låt det vara sökbart och läsbart på nätet istället för att man ska behöva traska iväg till tingsrätten och begära ut skiten.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Jag har en granne som röker på och spelar musik högt så det dånar hela nätterna. Slår i dörrar och hammrar med en hammare i svalen och ringer sedan på mig kl 3 på morgonen och frågar om jag vet vem det är som gör detta? Och sen när jag sägar att jag själv såg att det var han, så hotar han mig till livet.

Han är uppenbarligen mentalt sjuk. Hyresvärd, polis alla känner till detta men det händer ingenting.

Han är ju en av "de svaga" is samhället och har därmed jaktlicens på oss andra som lyder lagen och inte själva stället till med djävulskap.

Det här landet är ett dåligt skämt. Jag ger det 30 år till max. Fundera på vart man ska flytta. Chile har jag hört ska vara bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Väldigt enkelt: ge fan i att posta ut skiten på facebook.
Agerandet i sig är det inget som helst fel på och av det jag har läst så tycker inte TS det heller, men att det hamnar på facebook är faktiskt riktigt illa. De flesta människor kan lägga ihop ett och ett och det är inte alls omöjligt att bli stämplad "för livet".

Nu var det visserligen inte det som följde efteråt som jag undrade efter. Det håller jag med om att det kan vara lite magstarkt.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Har någon statistik på hur många personer som tas med av polisen för de påstås se påverkade ut verkligen visar sig vara påverkade? Om poliserna har rätt i 99% av fallen så kanske man kan argumentera att inskränkningen av den personliga integriteten för de övriga 1% är värt det men jag gissar att den verkliga siffran är mycket mindre.

Permalänk
Skrivet av Enity:

Vad som vore bra för ett öppet samhälle vore istället om man lät polisen hålla på med vad de nu gör om dagarna och deras skyldighet att informera inte sträckte sig längre än till att säga ett skvatt innan man faktiskt har något relevant, något som snart ändå kommer att falla under offentlighetsprincipen.
Sen kan man underlätta saker och ting, låt det vara sökbart och läsbart på nätet istället för att man ska behöva traska iväg till tingsrätten och begära ut skiten.

Håller med. Polisens uppgifter borde renodlas. Nu åligger det polisen att göra en massa icke polisiära saker (transporter av folk tex, hämtande av döda katter, viss tillståndshantering mm) som slukar resurser. Renodla detta och få en effektivare poli . Så tror jag och tydligen även ganska många andra politiker med eftersom det sedan en tid (minns inte hur länge sedan) pågår en utredning om att just renodla uppgiftern .

Att inte kommunicera ut vad man pysslar med om dagarna är en svårare fråga, det är viktigt med insyn hos polise . Sköts det fel blir det lätt tokigt, en maktmissbrukande polis har vi sett i alltför många andra länder rent historisk . Men jag är med på vad du menar

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Emaku:

Har någon statistik på hur många personer som tas med av polisen för de påstås se påverkade ut verkligen visar sig vara påverkade? Om poliserna har rätt i 99% av fallen så kanske man kan argumentera att inskränkningen av den personliga integriteten för de övriga 1% är värt det men jag gissar att den verkliga siffran är mycket mindre.

Sist jag hörde en siffra tror jag det låg på runt 70% och det ska nog ligga därikring. Blir det för högt kör man ju bara "säkra kort", alltså gamla missbrukare man vet inre är rena. Blir siffran för låg så chansar man för mycket och det blir oproffsigt.

Dessutom är det viktigt att siffran inte blir för hö . Felmarginal måste tillåtas, annars upptäcks inte nya missbrukare.

Kan ha fel om just 70%, orkar övre googla, men principen ovan hävdar jag stämmer.

Edit: Mellan 60-80 procent ungefär av vad jag kan se via mobile . Helt fel ute var jag inte https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&ei=BQNiVbONI8... Skickades från m.sweclockers.com[/size]

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

År 2014 handlades¹ 13 300 rattfylleribrott under alkoholpåverkan (inklusive i kombination med narkotikapåverkan). Utredning inleddes för 96 procent (12 800) av de handlagda brotten, medan 4 procent (507 brott) direktavskrevs.

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/rattfylleri.html

Finns fler siffror på hemsidan. Kan vara bra läsning om man är intresserad.

Visa signatur
Permalänk
Legendarisk
Skrivet av lappen81:

Det tycker jag inte , utan att gå in på detaljer jag fick behandling 2012, innan det var jag extremt dålig under en väldigt lång tid och det enda alternativet för mig har varit att försöka fortsätta jobba "har varit beroende av bilen". Har tappat räkningen för hur många gånger jag har legat i diket, kört mot rött, fel håll på motorvägen, blackouts bakom ratten osv.
Sjukvården har erbjudit KBT (inte behandling eller sjuksrivning, påtalade också att jag var en trafikfara), jag har dragit KBT åt extremfallet och har fortsatt jobba köra bil.

... har jag ansett mig duglig att framföra bil (jag är långt ifrån ensam), om jag inte hade fått behandling hade jag fortfarande varit en trafikvara det är alltså ett under att jag inte har kört ihjälp mig själv eller någon annan.

Konstaterar att ditt förra inlägg inte relaterar till vad som hände TS, utan istället är en reflektion över egna upplevelser. Det är väl i sin ordning, men om du förklarar sådant så blir det färre missförstånd i diskussionen. Angående din egen situation så är helt upp till dig om du hade fortsatt vara en trafikfara eller ej. Du hade kunna välja att inte fortsätta köra bil.

Skrivet av lappen81:

Om någon är lite trött bakom ratten så är det ingenting jämfört med vad som finns på vägarna idag. Det är nog snarare regel än undantag att människor kör trötta, och det finns också olämpliga sjuka människor som kör och är beroende av bil men får varken behandling/hjälp.

I det här fallet var alltså TS så trött att han inte klarade polisens prov på plats utan de beslutade att ta med honom för vidare undersökning. Vad är det konstiga med det? Ska de låta honom fortsätta köra efter att de bedömt att han inte kan kan framföra fordonet på säkert vis? Vet man med sig att man inte kan det så bör man avstå, både för sin egen och andras skull; om det sedan är trötthet, droger eller sjukdom som orsakat det är irrelevant, och två fel gör naturligtvis inte ett rätt...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Kan du inte ens följa en penna med blicken så har du inte på vägarna att göra.

Har du ens läst posten? Han kunde ju knappt se pennan eftersom att han hade solen i ögonen.

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Edit: Mellan 60-80 procent ungefär av vad jag kan se via mobile . Helt fel ute var jag inte https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&ei=BQNiVbONI8... Skickades från m.sweclockers.com[/size]

Där ser man. Tyvärr så tycks denna rapporten bunta ihop alla misstänkta i en grupp. Om polisen får tips från allmänheten att en person uppför sig påverkat eller att ett fordon framförs vingligt så är det nog också mer troligt att den misstänkte verkligen är påverkad än om poliserna går runt och gör slumpmässiga kontroller för röda ögon.

Från sidan 13
"Polisens egen verksamhetsstatistik visar också att antalet nedlagda ärenden har ökat från 27 till 34 procent under den period som studerats"
Ska man tolka det som att polisen har fel i en tredjedel av fallen? Inte så imponerande i så fall.

Permalänk
Skrivet av Emaku:

Där ser man. Tyvärr så tycks denna rapporten bunta ihop alla misstänkta i en grupp. Om polisen får tips från allmänheten att en person uppför sig påverkat eller att ett fordon framförs vingligt så är det nog också mer troligt att den misstänkte verkligen är påverkad än om poliserna går runt och gör slumpmässiga kontroller för röda ögon.

Från sidan 13
"Polisens egen verksamhetsstatistik visar också att antalet nedlagda ärenden har ökat från 27 till 34 procent under den period som studerats"
Ska man tolka det som att polisen har fel i en tredjedel av fallen? Inte så imponerande i så fall.

Om du bara visste hur många av de samtal som inkommer till länskommunikationscentralerna om "förare som vinglar i trafiken" som i själva verket handlar om trötta förare eller förare som pillat med radio, mobilen eller annat så skulle du nog häpna

Polisen gör inte, samt FÅR INTE göra slumpmässiga ögonundersökningar på folk. En ögonundersökning görs då man redan fattat någon form av misstanke hos en person och används för att stärka/försvaga den redan uppkomna misstanken. En pusselbit bland många alltså.

Statistik är svårt. Man måste veta mer innan man kan dra någon slutsats. Att den siffran varierar kan ha flera olika faktorer; det har satsats mer/mindre på en viss typ av brottslighet eller tex att polisen varit mer "offensiv" i sina försöka att sätta dit "nya" missbrukare som inte förekommer tidigare, varpå såklart alla inte är positiva.

Att få den siffran till 99% är hur lätt som helst, om man väljer att bara "dra in" gamla missbrukar som notoriskt använder narkotika och således alltid är positiva. Så ska det nämligen inte fungera, det ska finnas en "felmarginal" på runt 20-40%, annars arbetar polisen fel. Som jag skrev ovan - är siffran för hög innebär det att man i för hög utsträckning håvar in gamla missbrukar/säkra kort, är siffran för låg så "chansar" man för mycket. Jag är rätt säker på att runt 20-30% är alldeles som det ska.

Hoppas du förstår resonemanget, det är svårt att få det kortfattat med text.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför verkar alla i den här tråden haka upp sig på att dom tror att TS klagar på polisens agerande? Om jag tolkar TS rätt så handlar det mer om att dom direkt postar på facebook och inte på att han blev stoppad och kontrollerad.

Jag förstår TS orolighet, bor själv i en liten stad, <10000 invånare och vet hur äckligt fort rykten sprids här. Har en bekant som är sjukskriven som spenderar en massa tid på att kolla facebook och polisens hemsida 10 gånger i minuten för att få reda på det senaste för att kunna skvallra.

Har inget emot polisens agerande i att stoppa TS och ta in han, det var efter regelboken, men polisen behöver inte dra upp mobilen direkt och dra en "Whad up Dawgs, bylingen here, stoppade nyss en skummis, klart påverkad, stationen nästa." varför inte vänta tills provsvaret kommit eftersom det nu gick så fort och då skriva att dom stoppade nån men att det inte var något. Sen att TS var trött som få är en annan femma, det är inte det tråden handlar om.

PS: Kan även tillägga att det här med rykten i liten stad så var det nyligen en nyhet om en som är härifrån som var efterlyst av interpol, men ingen mer info. Dock om man gick in på interpols hemsida kunde man få fram namn på en gång, så gissa om skvallertanterna fick något att prata om i flera månader.

Visa signatur

Tofu bud