The Witcher 3: Wild Hunt – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ajdå, inte bra. Vilka buggar är det du får? (utan att spoila)

En bugg som är rätt rolig är att jag kan spurta oändligt, rätt nice i novigrad.

En annan jobbig är att efter jag handlat hos en handlare så trycker jag escape och så backar de ut till menyn när du ska välja vad du vill säga, bara att inga val finns, du ser bara geralt stå där, enda som hjälper då är ctrl alt delete...

Sen igår kom den värsta, tydligen så får man inte exp för alla quests längre, vilket förklarar varför jag fortfarande var på 1141 exp av 2000 efter jag gjort typ 7 quests på Skellige.... Aningen drygt men CDPR har sagt att de jobbar på det.

Permalänk
Medlem

Hur gör ni med armor ni samlar på er? Har typ 8 olika "jackor" nu, och jag sparar dem för att jag har hört att det kan bli riktigt bra om man samlar ihop ett helt set med armor så jag vill inte sälja dem. Nu har jag dock ett problem, jag är overburderned och vet inte riktigt vad jag ska göra. En annan fråga, ingår det svärd i de här seten med utrustning?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk

"If you require aid, gold, ships, anything -merely say the word. I'll give you all I can." One of each, please.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av morganF:

Hur gör ni med armor ni samlar på er? Har typ 8 olika "jackor" nu, och jag sparar dem för att jag har hört att det kan bli riktigt bra om man samlar ihop ett helt set med armor så jag vill inte sälja dem. Nu har jag dock ett problem, jag är overburderned och vet inte riktigt vad jag ska göra. En annan fråga, ingår det svärd i de här seten med utrustning?

Blir riktigt bra om man samlar ihop ett helt set? Så vitt jag vet finns det ingen fördel med att ha ett komplett set, och om jackan är dålig från början blir den inte bättre av att du har resten av delarna i setet. Om du tänker på Witcher-gear seten så ingår full armor och svärden, och i alla fall för Cat School så ingår en Crossbow.

Det närmaste man kommer set-bonus så vitt jag kan se är om man använder Light, medium eller heavy armor.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morganF:

Enda anledningen till att samla på sig ett helt set är om man tycker att det är snyggt.
Finns inga som helst fördelar i övrigt, bara att sälja skiten om det inte är något du vill ha kvar för utseendet

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Så det är därför jag ligger hopplöst back på levlingen, är 11 :/
Hoppas man kan få xp:n retroaktivt

Hehe, kan vara. Hur mycket har du gjort i spelet? Enda anledningen till att jag faktiskt lyckades nå lvl 17 var för att jag gjort så mycket av alla extragrejer som möjligt. Hade legat långt efter annars.

Nu minns jag inte vilken dag det var men rätt säker att det var med patch 1.03. Hade spelat en hel eftermiddag/kväll och hade inte lyckats fått ihop till en hel level. Var runt level 10 då och hade dessutom gjort massor av quests.

Skrivet av TiasE:

Visst att man levlar långsamt men tycker ändå man ligger före questerna XP-mässigt hela tiden, känns som att de skulle behöva göra så det krävs mer XP per level om det nu finns en bug som gör att man får för lite XP.

Edit: eller är denna bug något som kom i 1.04? Har installerat patchen men inte hunnit lira något sen den släpptes.

Problemet finns men det verkar inte drabba alla. Se svaret till NordhNet ovan också.

Permalänk

Bounter Hunter named Djenge Frett....tror att det kan finnas en referens gömd här någonstans...

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon5930:

Hehe, kan vara. Hur mycket har du gjort i spelet? Enda anledningen till att jag faktiskt lyckades nå lvl 17 var för att jag gjort så mycket av alla extragrejer som möjligt. Hade legat långt efter annars.

Nu minns jag inte vilken dag det var men rätt säker att det var med patch 1.03. Hade spelat en hel eftermiddag/kväll och hade inte lyckats fått ihop till en hel level. Var runt level 10 då och hade dessutom gjort massor av quests.

jag ska precis åka till skellige i mainquest men har gjort en hel del av de övriga questen

Dold text

. Nåja, det är ju inte så att det saknas saker att göra

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Lasergurka:

Bounter Hunter named Djenge Frett....tror att det kan finnas en referens gömd här någonstans...

Haha, det finns väldigt många sådana goa referenser lite här och var. Kan man sin populärkultur så finns det ett och annat påskägg.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Forumledare
Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det var ju ändå en hel del craftinggrejer du hade

Jag tänkte mig något likadant men sen krävs det väl vissa alchemy materials för att även göra gear? Så sälja allt går väl inte?

Nja, problemet är imo att orka sälja allt.
Även om jag spam mediterar så skulle det nog ta över 30min att få sålt alla items. Hade tidigare en hög med mats som var värd 20k, kul när npcs sällan har över 1k =D

Skrivet av NordhNet:

Så det är därför jag ligger hopplöst back på levlingen, är 11 :/
Hoppas man kan få xp:n retroaktivt

Du ligger efter på levling?

Trodde denna "bugg" folk pratar om är hur spelet skulle fungera (som typ alla *rpg gör), skulle ju fan vara 15lvls över mainstory om det inte var för den.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Nja, problemet är imo att orka sälja allt.
Även om jag spam mediterar så skulle det nog ta över 30min att få sålt alla items. Hade tidigare en hög med mats som var värd 20k, kul när npcs sällan har över 1k =D

Du ligger efter på levling?

Trodde denna "bugg" folk pratar om är hur spelet skulle fungera (som typ alla *rpg gör), skulle ju fan vara 15lvls över mainstory om det inte var för den.

Tror inte fixen kommer innebära någon större skillnad dock, de skriver ju i posten som handlar om fixen att levlingkurvan fortfarande kommer ligga i linje med hur de vill ha det.
I dagsläget så ser iaf jag det som väldigt svårt att ligga efter, antingen följer man mainstory och blir ordentligt överlevlad för alla sidequests eller så kör man sidequests och blir ordentligt överlevlad för main, eller så kör man en blandning av båda och blir överlevlad för båda.

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Om det ändå fanns en "daska hästen på röven så att den sticker åt helvete och lämnar mig i fred"-mechanic, då skulle jag slippa en del irritation. Typ när någon vill boxa ner en på gatan och hästen bestämmer sig för att försöka stoppa bråket genom att gång på gång ställa sig mitt emellan oss

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Om det ändå fanns en "daska hästen på röven så att den sticker åt helvete och lämnar mig i fred"-mechanic, då skulle jag slippa en del irritation. Typ när någon vill boxa ner en på gatan och hästen bestämmer sig för att försöka stoppa bråket genom att gång på gång ställa sig mitt emellan oss

Haha det har jag nog aldrig råkat ut för, fast å andra sidan så rider jag nästan aldrig i städerna och när jag är ute världen så kör jag alltid i galopp och kommer någon fiende då så hoppar jag av i farten så hästen hamnar långt bort ändå

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

jag ska precis åka till skellige i mainquest men har gjort en hel del av de övriga questen

Dold text

. Nåja, det är ju inte så att det saknas saker att göra

Då är vi på samma ställe i spelet ungefär. Låter som du drabbats klart värre än mig då. :/

Skrivet av Dinoman:

Haha, det finns väldigt många sådana goa referenser lite här och var. Kan man sin populärkultur så finns det ett och annat påskägg.

Hehe jo, rätt många. Vissa går iallafall mig helt förbi, andra tycker man sig ana att måste vara någon referens samt en hel del som är ganska uppenbara.

Härligt!

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Haha det har jag nog aldrig råkat ut för, fast å andra sidan så rider jag nästan aldrig i städerna och när jag är ute världen så kör jag alltid i galopp och kommer någon fiende då så hoppar jag av i farten så hästen hamnar långt bort ändå

Jo, många gånger är det inget problem, men ibland är det otroligt frustrerande...efter att ha clearat en hel ö från fiender så ska jag hoppa över ett hål i en bro, hästen tvärstannar och vägrar hoppa över, så backar back den lite, kliver av och ska hoppa över till fots, när hästen börjar putta mig framåt och sen puttar ner mig så att jag faller till min död på en klippa 10 meter nedanför... :/

Visa signatur

Permalänk

Ingen annan som reagerat på att spelet använder ganska lite minne? Cirka 5-6 GB Ram och 1,5-1,7 GB Vram på ultra. Känns ganska onödigt att sitta med använt minne när vissa texturer är galet lågupplösta

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Ingen annan som reagerat på att spelet använder ganska lite minne? Cirka 5-6 GB Ram och 1,5-1,7 GB Vram på ultra. Känns ganska onödigt att sitta med använt minne när vissa texturer är galet lågupplösta

Vet ej om man ska kalla 5-6GB ram för lite, många tycker ju att 8GB är nog för en dator =D
VRAM verkar vara spärrat till 2GB (också läst nå sånt) mitt ligger spikat runt 2GB och kring 4GB RAM.

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Peppar peppar, men jag verkar har klarat mig väldigt bra när det gäller buggar.
Har hört en hel del skräckhistorier, men de enda buggarna jag har stött på under ca 50 timmars speltid är:

1) Geralt har fastnat två gånger. En gång när han hoppade upp på Roach som sen vägrade att röra på sig (hästjävel!), och en gång trillade han ner i ett hål i marken som hade tillräckligt mycket vatten i sig för att han inte skulle kunna simma, men för lite vatten för att han skulle kunna ta sig upp.
Var bara att reloada och fortsätta - som "tur" är så quicksavar jag ofta.

2) Två gånger när jag laddat en savefile har spelet slutat ladda. Var bara till att alt-tabba ut och starta om spelet.
Nästa gång har det laddat in som normalt.

Har även haft några "pop-ins", men det är ganska få och inget jag direkt stör mig på.

Spelet har däremot inte hängt sig eller kraschat en enda gång, och jag har inte råkat ut för någon gamebreaking bug som förhindrat progress - Så ur det perspektivet så har Witcher 3 gjort klart bättre ifrån sig än de flesta nya spel jag spelat under de senaste åren.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Nej, det har jag märkt, hela storyn är ju en referens till Super Mario Uppdraget "A princess in distress" känns på något sätt som ett hån till en del spels sidequests och nödlösningar.

Visa signatur

Permalänk

Wow fasansfullt vad frustrerande Armored Arachas kunde vara då... nog för att den är lvl 26 och jag lvl 20, men borde inte vara något problem egentligen, har inte varit med andra monster. Blir jag träffad av en attack är jag död, oavsett om jag har Quen på eller inte, för attacken som slår sönder Quen gör en stunlockad i ett par sekunder, vilket är längre än det tar den att hoppa på mig och göra mig poisioned, och giftet dödar mig, även om jag använder Swallow, för den skadar snabbare än Swallow healar.

Nog för att jag gillar utmaningar, och inte har något emot att man har en nackdel av att vara för låg lvl, men här känns det som att det bara är lvln som saknas oavsett vad man gör, om jag inte missar något totallt. En av attackerna verkar helt enkelt inte gå att ducka, vilka sätt jag än försöker på.

Enda som funkade var att konstant stunlocka tillbaka med Axii, men det är varken utmanande eller kul :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Wow fasansfullt vad frustrerande Armored Arachas kunde vara då... nog för att den är lvl 26 och jag lvl 20, men borde inte vara något problem egentligen, har inte varit med andra monster. Blir jag träffad av en attack är jag död, oavsett om jag har Quen på eller inte, för attacken som slår sönder Quen gör en stunlockad i ett par sekunder, vilket är längre än det tar den att hoppa på mig och göra mig poisioned, och giftet dödar mig, även om jag använder Swallow, för den skadar snabbare än Swallow healar.

Nog för att jag gillar utmaningar, och inte har något emot att man har en nackdel av att vara för låg lvl, men här känns det som att det bara är lvln som saknas oavsett vad man gör, om jag inte missar något totallt. En av attackerna verkar helt enkelt inte gå att ducka, vilka sätt jag än försöker på.

Använd t.ex Quen för att ta bort poison.

Har bara blivit 1 hittad när jag slagits mot monster som har lvl ??, lirar också med light armor (men har runt 8k vitality och 25% dmg reduction från oils)

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Sweets589:

Många spelmotorer buffrar VRAM om det finns tillgängligt, alltså att grafikmotorn utnyttjar VRAM fast den kanske egentligen inte hade behövt det. Verkar som att Witcher 3 använder så mycket VRAM som den just behöver för stunden och buffrar i RAM. Är bara mina teorier men så dåliga texturer använder dom sig inte av.

Dying Light som tuggar i sig nästan 4GB VRAM på Ultra är inte snyggare än Witcher 3 på Ultra, tycker iaf inte jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lasergurka:

Enda som funkade var att konstant stunlocka tillbaka med Axii, men det är varken utmanande eller kul :/

Det finns speciellt motgift (vit, genomskinlig burk). Det receptet hittade jag tidigt, tar bort all förgiftning omedelbart. Tyvärr bara en dos per burk.

Edit: Googlade, heter tydligen Golden Oriole. Kan inte kolla själv just nu.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Älskar detta spel. La mina points på helt fel grejer, så började en ny runda. Springer mest runt och utforskar, knappt någon main story alls
Men en fråga, hur uppgraderar man vapen/armour?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz ivy bridge | MSI Z77A-G43 ATX | Asus Strix gtx 980 | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE | 1TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Antec TruePower New Series 650W 80+ Bronze | Fractal Design Define R3
asus vg248qe | SteelSeries Sensei RAW | Razer blackwidow ultimate stealth | Logitech g930

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Många spelmotorer buffrar VRAM om det finns tillgängligt, alltså att grafikmotorn utnyttjar VRAM fast den kanske egentligen inte hade behövt det. Verkar som att Witcher 3 använder så mycket VRAM som den just behöver för stunden och buffrar i RAM. Är bara mina teorier men så dåliga texturer använder dom sig inte av.

Dying Light som tuggar i sig nästan 4GB VRAM på Ultra är inte snyggare än Witcher 3 på Ultra, tycker iaf inte jag.

Absolut att de allra flesta texturer ser bra ut men då och då stöter jag på t.ex. en bokhylla eller tak som ser helt bedrövligt ut. Hoppas fortfarande på ett high resolution-texture pack här

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av classekillr:

Älskar detta spel. La mina points på helt fel grejer, så började en ny runda. Springer mest runt och utforskar, knappt någon main story alls
Men en fråga, hur uppgraderar man vapen/armour?

Skickades från m.sweclockers.com

Man uppgraderar inte direkt vapen eller armor, om man inte pratar om Witcher gear, där man kan lära sig att crafta en ny bättre version där den gamla används som ingrediens, det gör man hos en blacksmith/armorsmith, förutsatt att man har ritningen för det

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Använd t.ex Quen för att ta bort poison.

Har bara blivit 1 hittad när jag slagits mot monster som har lvl ??, lirar också med light armor (men har runt 8k vitality och 25% dmg reduction från oils)

Oh silly me, det glömde jag helt bort...skyller på febern...

Skrivet av MultiMan:

Det finns speciellt motgift (vit, genomskinlig burk). Det receptet hittade jag tidigt, tar bort all förgiftning omedelbart. Tyvärr bara en dos per burk.

Edit: Googlade, heter tydligen Golden Oriole. Kan inte kolla själv just nu.

Jo, jag vet, korkat nog hade jag helt glömt bort det, har till och med den potionen på mig...skyller på febern och trötthet, haha

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Regnig sommarlördag... perfekt.... här ska spelas Witcher 3!

Tips förresten: Skaffa Griffin-svärden så tidigt som bara möjligt och använd dom hela tiden. Dom ger MYCKET mer bonus XP än något annat i spelet.

Permalänk
Medlem

OBS!! LITEN SPOILER

Har precis gjort "wandering in the dark", och nu finns det ett sidequest med keira metz. Jag går till henne, och såg att man kan köpa massa bra grejer av henne. Min fråga är om man alltid kommer kunna köpa grejer från henne genom hela spelet, eller om hon försvinner när man gör sidequestet? Såg även att hon säljer potionen som gör att man spendera om sina skillpoints, kan man använda denna mer än en gång?

Dold text
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB